De waterstofauto is minder duurzaam en duurder dan de elektrische auto. De waterstofauto heeft wel, net zoals de elektrische auto een kleinere impact op het klimaat dan de benzineauto. Dit blijkt uit een onderzoek van CE Delft.
Waterstofauto nog niet zover als de elektrische auto

      154x gezien   0 reacties

Waterstofauto de toekomst?

Het onderzoek werd in opdracht van Enpuls uitgevoerd om te controleren of waterstof de brandstof van de toekomst is en of elektrisch rijden wel echt zo duurzaam is. In het onderzoek werden 3 middenklasse auto’s met verschillende brandstoffen vergeleken. De duurzame battle werd met overmacht gewonnen door de elektrische auto./

Klimaatimpact

In het onderzoek zijn de auto’s vergeleken op klimaatimpact, grondstofuitputting en totale kosten in aanschaf en gebruik. De klimaatimpact van de elektrisch auto blijkt nu al bijna 35 procent minder dan die van de benzineauto. Vanaf 2030 stijgt dit naar ruim 50 procent. De waterstofauto heeft ook een kleinere impact op het klimaat in vergelijking met de benzineauto. Deze is nu al bijna 14 procent kleiner en in 2030 is dat ruim 42 procent./

Gebruik van grondstoffen

Ook op het gebied van grondstofuitputting wint de elektrische auto ruim van zijn concurrenten. Nu is het grondstofgebruik al bijna 63 procent minder dan bij de benzineauto. In 2030 groeit dit verschil naar 70 procent. De waterstofauto scoort met 74 procent meer grondstofgebruik beduidend slechter op dit gebied. De verwachting is dat in 2030 het grondstofgebruik gaat dalen. De waterstofauto zou dan 52 procent minder grondstoffen gebruiken dan de benzineauto./

Totale kosten en aanschaf

De benzineauto en de elektrische auto staan in totale kosten gelijk aan elkaar. Waar de benzineauto in aanschaf goedkoper is, haalt de elektrische auto in gebruikskosten de benzineauto weer in. De waterstofauto is op dit moment in totale kosten bijna twee keer zo duur./

Waterstofauto blijft duurder

In 2030 zijn de prijzen van de elektrische auto en de benzineauto gelijk. In het gebruik wint de elektrische auto het dan wel van de benzineauto. De waterstofauto blijft ook in 2030 duurder dan beide auto’s. In gebruik zal deze gelijkwaardig zijn aan de benzineauto, maar nog steeds verliezen van de elektrische variant./

Bron: Enpuls, CE Delft

Gerelateerd nieuws:/