6,5% van totale Co2-uitstoot
De Nederlandse luchtvaart is verantwoordelijk voor 6,5% van de totale Co2 -uitstoot door de Nederlandse economie. Dit is maar liefst 13 miljard kilo Co2 . In 1990 werd er nog maar 5 miljard kilo aan Co2 uitgestoten. Ondanks dat de uitstoot sinds 2015 gelijk blijft is het hoog tijd voor verduurzaming binnen deze sector.
Duurzame kerosinefabriek in Delfzijl
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappelijk (KLM) gaat zelf duurzame kerosine produceren. Deze bestaat uit plantaardige olieafval en frituurvet uit nabijgelegen industrie en is 85% schoner dan normale kerosine. Een nog te bouwen fabriek in Delfzijl zal jaarlijks 100.000 ton aan duurzame kerosine gaan produceren, waarvan KLM driekwart zelf gebruikt. Dit levert een besparing van 270.000 ton aan Co2 op.
Minifabriek synthetische kerosine in Rotterdam
Vliegveld Schiphol gaat studie doen naar het produceren van synthetische kerosine. Een gespecialiseerd Duits bedrijf zal een proefopstelling ontwerpen die moet leiden tot een minifabriek in Rotterdam. Deze minifabriek moet 1000 liter synthetische kerosine per dag gaan leveren. Synthetische kerosine is een brandstof dat bestaat uit koolstofdioxide, water en elektriciteit.
Schone energie in luchtvaartsector
Volgens enkele specialisten heeft vooral synthetische kerosine een grote kans van slagen. De verduurzaming van de luchtvaartindustrie zal volgens Paul Peeters (NHTV Breda) en energiewetenschapper Sierk de Jong in 3 stappen plaatsvinden. De eerste stap zal het hergebruik van frituurvet en afvalolie zijn. Vervolgens zullen reststromen uit bijvoorbeeld landbouw worden gebruikt. De eindstap is een totale overstap naar synthetische kerosine, waarmee de luchtvaart energieneutraal kan worden. De ontwikkeling van synthetische kerosine staat echter nog in de kinderschoenen.
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Klimaatakkoord, NHTV Breda
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.