| 3 juni 2019 – ZEP Nieuws |

De verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart bestaat vooral uit oplossingen voor op de langer termijn. Toch staan de technologische ontwikkelingen binnen de sector niet stil.

Om de totale Nederlandse uitstoot van CO2 te reduceren zijn al diverse afspraken gemaakt in het Klimaatakkoord. De sectoren zijn binnen dit akkoord verdeeld in klimaattafels. De Nederlandse luchtvaart valt onder klimaattafel Mobiliteit dat zo’n 7,3 megaton CO2 moet besparen.

6,5 procent van totale CO2-uitstoot

De Nederlandse luchtvaart is verantwoordelijk voor 6,5% van de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse economie. Dit is maar liefst 13 miljard kilo CO2. In 1990 werd er nog maar 5 miljard kilo aan CO2 uitgestoten. Ondanks dat de uitstoot sinds 2015 gelijk blijft is het hoog tijd voor verduurzaming binnen deze sector.

Duurzame kerosinefabriek in Delfzijl

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappelijk (KLM) gaat zelf duurzame kerosine produceren. Deze bestaat uit plantaardige olieafval en frituurvet uit nabijgelegen industrie en is 85% schoner dan normale kerosine. Een nog te bouwen fabriek in Delfzijl zal jaarlijks 100.000 ton aan duurzame kerosine gaan produceren, waarvan KLM driekwart zelf gebruikt. Dit levert een besparing van 270.000 ton aan CO2 op.

Minifabriek synthetische kerosine in Rotterdam

Vliegveld Schiphol gaat studie doen naar het produceren van synthetische kerosine. Een gespecialiseerd Duits bedrijf zal een proefopstelling ontwerpen die moet leiden tot een minifabriek in Rotterdam. Deze minifabriek moet 1000 liter synthetische kerosine per dag gaan leveren. Synthetische kerosine is een brandstof dat bestaat uit koolstofdioxide, water en elektriciteit.

Schone energie in luchtvaartsector

Volgens enkele specialisten heeft vooral synthetische kerosine een grote kans van slagen. De verduurzaming van de luchtvaartindustrie zal volgens Paul Peeters (NHTV Breda) en energiewetenschapper Sierk de Jong in 3 stappen plaatsvinden. De eerste stap zal het hergebruik van frituurvet en afvalolie zijn. Vervolgens zullen reststromen uit bijvoorbeeld landbouw worden gebruikt. De eindstap is een totale overstap naar synthetische kerosine, waarmee de luchtvaart energieneutraal kan worden. De ontwikkeling van synthetische kerosine staat echter nog in de kinderschoenen.

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Klimaatakkoord, NHTV Breda

Duurzame onderwerpen
Deel deze pagina:

Geef een reactie

Of