| 21 december 2020 – ZEP Nieuws |

Recent onderzoek laat de opkomst van de elektrische auto zien en de groei in de Nederlandse automarkt. De uitkomsten van het onderzoek zijn verzameld in het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s. Het gaat om cijfers van de afgelopen 10 jaar tot en met 2019.

(bron: trendrapport Nederlandse markt personenauto’s)

Het wagenpark van huishoudens steeg met bijna 10%. Deze groei is sterker dan de groei van de bevolking. Ook de import van occasions steeg fors tot een derde van de totale instroom van personenauto’s. De zakelijke rijder rijdt vaak in nieuwe, duurdere en jonge auto’s. De auto’s in particuliere handen zijn veel meer verdeeld over bouwjaren en zijn meer oudere auto’s.

Elektrische auto’s zorgen voor een daling van de gemiddelde uitstoot van CO2. Daardoor behoudt Nederland ook de koppositie in Europa voor wat betreft de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkopen.

De rijksoverheid droeg bij aan deze verduurzaming van het wagenpark door de vergroening van autobelastingen, subsidies en andere maatregelen.

Laadpunten in Nederland

De 5 landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, en Noorwegen. Deze landen vertegenwoordigen gezamenlijk 74% van het totaal. Ook in termen van laadpuntendichtheid is Nederland koploper met eind 2019 ca. 4 stekkerauto’s per laadpunt.

Bron: RVO

Gerelateerd nieuws:

Deel deze pagina..

5 reacties op “Nederland koploper elektrisch rijden”

  1. Joep Meloen

    De conclusie is dat EV’s (en plug-ins) nu financieel aantrekkelijk zijn om particulier te kopen. Een elektrische auto kost qua wegenbelasting immers geen ene cent. Daar komt alleen wel verandering in, vanaf 2026 is die speciale positie voor elektrische auto’s helemaal weg.*** Een EV gaat dan hetzelfde kosten als een doodnormale benzineauto. Sterker nog, omdat een elektrische auto vaak zwaarder is, gaan ze qua wegenbelasting eigenlijk meer kosten dan de benzinevariant**** Dit geldt ook – weliswaar in mindere mate – voor de plug-in-hybride.

    Mensen koop geen elektrische auto, men kan beter een ***vervuilende benzine auto*** met een vergelijkbaar gewicht van de EV kopen.
    Dat scheelt enorm in de beurs.

    Beantwoorden
  2. Gerard Kwakkenbos

    De Rijksoverheid bekostigd dit alles uit de belasting opbrengst van velen die nooit een elektrisch aangedreven auto kunnen betalen. Vertel dat verhaal ook eens!

    Beantwoorden
  3. Gerard Kwakkenbos

    De Rijksoverheid bekostigd dit alles uit de belasting opbrengst van velen die nooit een elektrisch aangedreven auto kunnen betalen. Vertel dart verhaal ook eens!

    Beantwoorden
    • w pangels

      de overheid is bezig om de kleine man met de lichtere beurs van de weg te verwijderen, de uitstoot van de elektrische auto is vele
      keren hoger als van verbrandingsmotor kijk alleen maar naar het productie proces Laat de overheid eens iets aan de belasting op de auto doen waar de kleine man met auto ook iets aan heeft breng die kosten op een eerlijke manier ook naar de mensen die wel zon elektrische kunnen betalen. Maar dat doen ze niet want dan worden ze zelf ook gepakt en dit is toch niet de bedoeling
      waarom kan het niet andersom die vele km. rijdt 0ook meer moeten betalen aan wegenbelasting HET IS NOG NOOIT EERLIJK GEWEEST

      Beantwoorden
      • P.G. Bekker

        W. Pangels : t.a.v. uw uitspraak : ” …. de uitstoot van de electrische auto is vele malen hoger …”, er is al zoveel keren aangetoond dat de electrische auto vele malen zuiniger is dan een auto met brandstofmotor,
        dat ik niet begrijp dat u nog steeds met die onzinnige bewering op de proppen komt.
        Als u de accu ook nog eens oplaadt met stroom uit zonnepanelen, is het verschil nog veel groter in het voordeel van electrisch rijden. Of komt u ook nog eens met het sprookje dat de produktie van zonnepanelen meer energie kost dan ze ooit opleveren ?

Geef een reactie

Of

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *