Groei elektrische auto's

Het wagenpark van huishoudens steeg met bijna 10%. Deze groei is sterker dan de groei van de bevolking. Ook de import van occasions steeg fors tot een derde van de totale instroom van personenauto’s. De zakelijke rijder rijdt vaak in nieuwe, duurdere en jonge auto’s. De auto's in particuliere handen zijn veel meer verdeeld over bouwjaren en zijn meer oudere auto's.

Elektrische auto's zorgen voor een daling van de gemiddelde uitstoot van Co2. Daardoor behoudt Nederland ook de koppositie in Europa voor wat betreft de gemiddelde Co2-uitstoot van nieuwverkopen.

De rijksoverheid droeg bij aan deze verduurzaming van het wagenpark door de vergroening van autobelastingen, subsidies en andere maatregelen.

Laadpunten in Nederland

De 5 landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, en Noorwegen. Deze landen vertegenwoordigen gezamenlijk 74% van het totaal. Ook in termen van laadpuntendichtheid is Nederland koploper met eind 2019 ca. 4 stekkerauto’s per laadpunt.

subsidie elektrische auto

Meer over elektrische auto's

Bron: RVO, Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s

Geef een reactie