Nederland koploper elektrisch rijden

| 28 december 2020 – ZEP Nieuws |

Recent onderzoek laat de opkomst van de elektrische auto zien en de groei in de Nederlandse automarkt. De uitkomsten van het onderzoek zijn verzameld in het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s. Het gaat om cijfers van de afgelopen 10 jaar tot en met 2019.

(bron: Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s)

Het wagenpark van huishoudens steeg met bijna 10%. Deze groei is sterker dan de groei van de bevolking. Ook de import van occasions steeg fors tot een derde van de totale instroom van personenauto’s. De zakelijke rijder rijdt vaak in nieuwe, duurdere en jonge auto’s. De auto’s in particuliere handen zijn veel meer verdeeld over bouwjaren en zijn meer oudere auto’s.

Elektrische auto’s zorgen voor een daling van de gemiddelde uitstoot van CO2. Daardoor behoudt Nederland ook de koppositie in Europa voor wat betreft de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkopen.

De rijksoverheid droeg bij aan deze verduurzaming van het wagenpark door de vergroening van autobelastingen, subsidies en andere maatregelen.

Laadpunten in Nederland

De 5 landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, en Noorwegen. Deze landen vertegenwoordigen gezamenlijk 74% van het totaal. Ook in termen van laadpuntendichtheid is Nederland koploper met eind 2019 ca. 4 stekkerauto’s per laadpunt.

Bron: RVO

Gerelateerd nieuws:

Deel deze pagina!

7 reacties op “Nederland koploper elektrisch rijden”

  1. Gerard Kwakkenbos

    De Rijksoverheid bekostigd dit alles uit de belasting opbrengst van velen die nooit een elektrisch aangedreven auto kunnen betalen. Vertel dart verhaal ook eens!

  2. Gerard Kwakkenbos

    De Rijksoverheid bekostigd dit alles uit de belasting opbrengst van velen die nooit een elektrisch aangedreven auto kunnen betalen. Vertel dat verhaal ook eens!

  3. w pangels

    de overheid is bezig om de kleine man met de lichtere beurs van de weg te verwijderen, de uitstoot van de elektrische auto is vele
    keren hoger als van verbrandingsmotor kijk alleen maar naar het productie proces Laat de overheid eens iets aan de belasting op de auto doen waar de kleine man met auto ook iets aan heeft breng die kosten op een eerlijke manier ook naar de mensen die wel zon elektrische kunnen betalen. Maar dat doen ze niet want dan worden ze zelf ook gepakt en dit is toch niet de bedoeling
    waarom kan het niet andersom die vele km. rijdt 0ook meer moeten betalen aan wegenbelasting HET IS NOG NOOIT EERLIJK GEWEEST

  4. P.G. Bekker

    W. Pangels : t.a.v. uw uitspraak : ” …. de uitstoot van de electrische auto is vele malen hoger …”, er is al zoveel keren aangetoond dat de electrische auto vele malen zuiniger is dan een auto met brandstofmotor,
    dat ik niet begrijp dat u nog steeds met die onzinnige bewering op de proppen komt.
    Als u de accu ook nog eens oplaadt met stroom uit zonnepanelen, is het verschil nog veel groter in het voordeel van electrisch rijden. Of komt u ook nog eens met het sprookje dat de produktie van zonnepanelen meer energie kost dan ze ooit opleveren ?

  5. Joep Meloen

    De conclusie is dat EV’s (en plug-ins) nu financieel aantrekkelijk zijn om particulier te kopen. Een elektrische auto kost qua wegenbelasting immers geen ene cent. Daar komt alleen wel verandering in, vanaf 2026 is die speciale positie voor elektrische auto’s helemaal weg.*** Een EV gaat dan hetzelfde kosten als een doodnormale benzineauto. Sterker nog, omdat een elektrische auto vaak zwaarder is, gaan ze qua wegenbelasting eigenlijk meer kosten dan de benzinevariant**** Dit geldt ook – weliswaar in mindere mate – voor de plug-in-hybride.

    Mensen koop geen elektrische auto, men kan beter een ***vervuilende benzine auto*** met een vergelijkbaar gewicht van de EV kopen.
    Dat scheelt enorm in de beurs.

  6. Kevin M.

    Vele male hoger is wat overdreven maar vandaag de dag zijn electrische voertuigen niet milieuvriendelijker dan een gewone verbrandingsmotor. De berekeningen hiervoor zijn ook redelijk simpel.

    Het verbruik van een electrische auto ligt rond de 0,2 kWh/km. En ervan uitgaande dat de EV ervoor zorgt dat de Kolencentrale langer moeten doorblijven gaan en dus ook de stroom van de kolencentrale nodig hebben. Een moderne kolencentrale stoot 800 gram CO2 / kWh uit. Dus de uitstoot als gevolg van het verbruik ligt bij een EV rond de 160grCO2/km en dan is er nog geen rekening gehouden met de hogere uitstoot als gevolg van de productie van de batterij. Die afhankelijk van de grote ook nog eens ~30gr/km kunnen toevoegen bij een aanname van een levensduur van 250.000km.

    Het is tevens voor de meeste mensen utopisch om de extra capaciteit met hun zonnepanelen op te wekken het grootste deel heeft namelijk niet eens voldoende panelen om het verbruik van hun eigen huis helemaal te compenseren. En bij 15.000 km/jaar moet je toch al een 3000kWh extra per jaar opwekken.

    Ik denk dat het wat vaker op de fiets stappen meer zoden aan de duik zet als op dit moment een EV te kopen.

  7. Will E

    ZEP, betekent Zelf Energie Produceren. ik heb Zonnepanelen, een Laadpaal en EV. een EV rijdt 6 km per kWh.
    Rijden op de Zon van het Dak. geen uitstoot. een hectare Zonnepanelen produceert 1 miljoen kWh.
    6 miljoen km Rijden per hectare Zonnepanelen. een kWh levert 60 cent op aan de snellader bij het laadstation aangesloten op het Zonnepark. opbrengst 600.000 euro per hectare.
    De Gemeente kan
    1 Zelf Energie Produceren met een Zonnepark.
    2 een Laadstation aanleggen aangesloten op het Zonnepark.
    3 de Stroom van het Zonnepark verkopen voor 60 cent per kWh bij de snellader van het Laadstation
    4 inkomsten voor de Gemeente 600.000 euro per hectare Zonnepanelen.
    Zelf Energie Produceren, Zelf Energie Gebruiken,
    winst voor de Gemeente voor Zorg, Sport, Cultuur.
    Schone lucht minder ziekte, lagere ziektekostenpremie.
    we gaan elektrisch rijden op stroom van de Gemeente.
    hogere belasting op benzine, diesel. bonus malus, hogere subsidie op Elektrische Auto.
    kost geen geld, wordt betaald door meer belasting op benzine diesel.
    dan rijden we in 2025 allemaal elektrisch. want dan is benzine diesel duurder dan elektrisch.
    en EV rijdt ook nog veel beter.