Onderzoek naar subsidie

Verschillende partijen, waaronder de Rai Vereniging, de Bovag en de ANWB, hebben Minister Kamp gevraagd om na te denken over een subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto. De partijen hebben zich verenigd in het Formule E-team en hebben al op basis van eigen onderzoek geconstateerd dat nu het moment is aangebroken voor stimulering vanuit de overheid. Het nieuwe actieplan moet dit dus gaan bevestigen.

Juiste moment is aangebroken

Op dit moment worden bijna alle elektrische auto’s zakelijk gebruikt. Vanuit deze markt komen in 2017 de eerste tweedehandse (ex-lease) elektrische auto’s beschikbaar voor

Elektrisch-vervoer-stimuleren

particulieren. Ook komt in datzelfde jaar een nieuwe generatie elektrische auto’s op de markt. Deze hebben in de praktijk een grotere actieradius (400 km) dan de huidige generatie (290 km). De nieuwe generatie past ook qua prijs en gebruikersgemak beter bij de particuliere markt. Een perfect moment om de particuliere sector te stimuleren om over te stappen op een elektrische auto.

Consument is sceptisch over elektrisch rijden

De particuliere sector ziet op dit moment nog teveel barrières om over te stappen naar elektrisch vervoer. De hoge aanschafprijs is de belangrijkste barrière, maar ook de oplaadduur, actieradius, beperkte keuze in auto’s, aantal oplaadpunten en de prestaties van de batterij vormen een serieus struikelblok. De lage gebruikskosten, comfort en milieuvriendelijkheid worden wel hooggewaardeerd. Toch is de consument nog niet overtuigd.

Welke vorm van subsidie

Andere landen, zoals Noorwegen, gingen Nederland al voor met een aankoopsubsidie. Deze ligt dan meestal tussen de 4.000 en 7.000 euro. In Nederland lijkt een subsidie op de aankoop van een elektrische auto ook het meest voor de hand liggend. Het actieplan stelt voor dat de consument voor een periode van 4 jaar een subsidie krijgt die van 6000 euro aflopend naar 1.500 euro. Daarnaast ontvangt hij eenmalig een oplaadtegoed van 1000 euro. Op dit moment wordt de elektrische auto vooral fiscaal aantrekkelijk gemaakt, maar dat lijkt dus niet voldoende.

Toekomstperspectief elektrisch vervoer

Het actieplan moet er voor zorgen dat het aandeel elektrische auto’s onder particulieren fors gaat stijgen. Het huidige wagenpark telt ongeveer 90.000 elektrische auto’s, waarvan 94% zakelijk rijdt. In 2020 moet het wagenpark uitgebreid zijn naar 150.000 elektrische auto’s, waarvan ongeveer 30% particulier rijdt. De hoop is dat de stimulering een kettingreactie in werking zet, waardoor er in Nederland in 2050 geen auto’s meer op fossiele brandstof rijden.

Subsidie voor elektrische auto

Bron: RVO, ANWB, NederlandElektrisch.nl

Elektrisch of waterstof? 

Praat mee!

4 reacties op “Kabinet overweegt megasubsidie elektrisch rijden”

  1. Meep Bouw

    Mega-subsidie: lijkt me niet de weg.
    Liever impuls om de opslag (Accu’s) en infrastructuur goed neer te zetten.

    Pas het interview met Wiebes gelezen? Reactie was: nooit meer doen!
    Ik mag hopen dat dit en het volgende kabinet hun verstand mega-goed gebruiken.

  2. Pacito

    Kamp zit er nog tot maart volgend jaar. Ik wacht dus even met de aanschaf van een nieuwe auto.

  3. Henk Puister

    Geen subside, maar gewoon de BPM op electische auto’s afschaffen. Wel alleen voor auto’s die volledige electrisch zijn, Geen Prius-toestanden (wel subsidie, maar niet de verplichting om electrisch rijden).

  4. Harry Langen

    De elektriciteit word gewoon met fossiele brandstof opgewekt. Ons net is niet toereikend om allemaal een auto aan te sluiten.
    Hier is een lobby aan de gang en wordt ons een rad voor ogen gedraaid.

Geef een reactie