In Rotterdam weten ze het zeker. Inductieladen heeft de toekomst. In de havenstad kunnen autorijders vanaf afgelopen week hun elektrische auto draadloos opladen.

      3832x gezien   0 reacties

Proef met inductieladen

Gemeente Rotterdam is gestart met een proef om elektrische auto’s draadloos op te laden in openbare ruimtes. In samenwerking met Kenniscentrum ElaadNL en de Technische Universiteiten Delft en Eindhoven wordt onderzocht of inductieladen de nieuwe standaard zou kunnen worden. Voor deze proef zijn elektrische auto’s van de gemeente Rotterdam speciaal omgebouwd.

Hoe werkt het?

Heel simpel. De elektrische auto wordt geparkeerd boven de plaat en na 8 uur is de auto opgeladen. Het opladen kan via een app op de smartphone gestart worden. Bij draadloos laden

Gemeente Rotterdam introduceert openbaar inductieladen

Foto: Zo werkt inductieladen (Afbeelding is van ElaadNL)

wordt gebruik gemaakt van de bestaande inductietechniek. Hierbij wordt een magnetisch veld gecreëerd tussen twee spoelen. De ingebouwde spoel in de auto fungeert als transformator en de energieleverende spoel in de grondplaat is de energiebron. De spanningsverschillen zorgen voor wisselspanning waardoor de energie wordt overgedragen. De accu van de auto wordt hierdoor opgeladen.

Inductieladen is niet nieuw

Deze manier van opladen van de elektrische auto is niet volledig nieuw. Verschillende autofabrikanten testen inductieladen al langer en het Amerikaanse bedrijf Plugless heeft al een thuisvariant voor de Nissan Leaf, Chevrolet Volt en Tesla S uitgebracht. De wereldprimeur van Rotterdam zit hem dus in de aanbieding van draadloos laden in de openbare ruimte.

Inductieladen is veelbelovend

Inductieladen staat nog in de kinderschoenen, maar is veelbelovend. Het aangetoonde rendement is 90 procent, maar het kost helaas ook nog 20 procent energie om de auto op te laden. De techniek is bestaand en volledig veilig. Ook kunnen bestaande elektrische auto’s eenvoudig omgebouwd worden. Dit is met 2000 euro nog wel prijzig. Ook voor het straatbeeld zijn er voordelen. Zo staat er geen “lelijke” paal meer in de straat en is de inductieplaat minder gevoelig voor vandalisme. En natuurlijk zijn kabels niet meer nodig.

Concurrentie met snelladen

Op dit moment is inductieladen nog geen concurrent van snellaadstations langs de weg. Met de oplaadstations van Fastned wordt een auto binnen tientallen minuten opgeladen. Om de concurrentie aan te kunnen moet inductieladen dus nog verder ontwikkeld worden. En misschien kan Fastned de ontwikkeling van deze techniek juist wel stimuleren om snel inductieladen langs de weg standaard te maken.

Bron: ElaadNL, Fastned, RTLZ, Plugless

Elektrisch of waterstof? 

Discussieer mee!