Richtlijn energieprestatie gebouwen

Met de definitieve goedkeuring door het Europese Parlement wordt een belangrijke stap gezet in het stimuleren van elektrisch rijden. Een maatregel uit deze richtlijn is namelijk, dat gebouwen met een parkeerterrein verplicht zijn om laadpalen te installeren voor elektrische auto’s. Als een winkel meer dan 10 parkeerplaatsen heeft moet er minimaal één laadpaal beschikbaar zijn. Aan 10% van de overige parkeerplekken moeten kabels komen die de uitbreiding naar meer laadpalen mogelijk maakt.

Nederlandse detailhandel pleit voor vrijheid winkeliers

Detailhandel Nederland vindt de verplichting overbodig en pleit ervoor om de vrijheid bij de winkeliers te laten. De aanschaf, onderhoud en installatie van laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s. Klant blijven daarnaast vaak niet lang genoeg in een winkel om de elektrische auto voldoende te kunnen laden. Vooral voor kleinere winkels is vooral de extra kostenpost een dramatische ontwikkeling, die hun voorbestaan kan bedreigen.

Verandering regelgeving

De Nederlandse detailhandel deed met succes een tegenvoorstel die leidde tot de huidige regelgeving. In eerste instantie moest er per 10 parkeerplekken 1 laadpaal geplaatst worden. Nu is het vanaf 10 parkeerplekken verplicht om minimaal één laadpaal te plaatsen en kabels te installeren die uitbreiding naar eventueel meer laadpalen mogelijk maken. In een korte reactie liet de Vereniging Elektrische Rijders weten de plannen van het Europese Parlement ambitieloos te vinden.

Substantiële toename laadpalen

Europees parlementslid Anneleen van Bossuyt is blij met de nieuwe regelgeving. Het aantal laadpalen neemt door deze maatregel substantieel toe, maar winkeliers worden niet meteen teveel belast door de wijziging op de eerder goedgekeurde maatregel. Overigens gelden de nieuwe regels alleen voor nieuwbouw en grondig gerenoveerde winkels en parkeerplaatsen.

Meer over laadpalen

Bron: Detailhandel Nederland, Europees Parlement

Geef een reactie