Subsidie voor emissieloze vrachtauto's
Je krijgt subsidie voor een gedeelte van de kosten van de basislaadinfrastructuur, laadstations, hoofdaansluiting, de bekabeling en eventueel stationaire batterij. Voor MKB-ers is dit 40 procent van de totale kosten en voor groot bedrijf is dat 20 procent van de totale kosten. De vaste bedragen verschillen per categorie laadinfrastructuur en zijn minimaal 25.000 euro. Concessiehouders van openbaar vervoer kunnen ook subsidie aanvragen voor laadstations vanaf 600 KW. De laadinfrastructuur moet voldoen aan alle volgende voorwaarden:
Voorwaarden laadinfrastructuur
Bevat tenminste de basislaadinfrastructuur
1 of meer AC-laadstations vanaf 11 KW met min. 4 laadpunten
1 of meer AC-laadstations vanaf 43 KW
1 of meer DC-laadstations vanaf 20 kW met min. 1 laadpunt
Subsidiebedragen
Per jaar kun je maximaal 350.000 euro subsidie krijgen voor de laadinfrastructuur. Voor concessiehouders geldt geen maximum. Daarnaast krijgen MKB-ers voor een stationaire batterij 100 euro per kWh aan subsidie. Voor groot bedrijf is dat 70 euro per kWh. In beide gevallen geldt de subsidie tot maximaal 1.000 kWh. Het totale beschikbare budget is 61 miljoen euro.
Subsidie MKB
AC-laadstation >11 KW: € 800,-
AC-laadstation duopaal: € 1.600,-
AC-laadstation >43 KW: € 1.760,-
DC-laadstation >20 KW: € 3.900,-
DC-laadstation >50 KW: € 9.760,-
DC-laadstation >150 KW: € 24.400,-
DC-laadstation >225 KW: € 31.000,-
DC-laadstation >350 KW: € 37.200,-
DC-laadstation >600 KW: -
Subsidie groot bedrijf
AC-laadstation >11 KW: € 400,-
AC-laadstation duopaal: € 800,-
AC-laadstation >43 KW: € 880,-
DC-laadstation >20 KW: € 1.950,-
DC-laadstation >50 KW: € 4.880,-
DC-laadstation >150 KW: € 12.200,-
DC-laadstation >225 KW: € 15.500,-
DC-laadstation >350 KW: € 18.600,-
DC-laadstation >600 KW: € 30.600,-
SPRILA subsidie aanvragen
Subsidie kun je aanvragen van 25 maart 2025 tot 19 december 2025. Je kunt de subsidie combineren met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Is het subsidiebedrag lager dan 25.000 euro dan vraag je de subsidie achteraf aan. Als het subsidiebedrag hoger is dan 25.000 euro dan lever je een niet-ondertekende offerte aan en voer je de werkzaamheden pas uit na de subsidietoekenning.
Elektrisch rijden duurder dan rijden op benzine
Elektrisch rijden is niet langer voordeliger dan rijden in een benzineauto. Dit komt door de hoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betalen ook elektrische auto’s deze belasting.
Fiscaal voordeel elektrische auto verdwijnt
Het fiscaal voordeel voor elektrische auto’s verdwijnt sneller, omdat het Ministerie van Financiën eerder een rekenfout had gemaakt. Dit zorgt voor een gat in de begroting van anderhalf miljard euro. Het verdwijnen van het fiscale voordeel is slechts nieuws voor de elektrische rijder.





















