Subsidie voor emissieloze vrachtauto's

Deze subsidie is alleen voor ondernemers en non-profitorganisaties die een emissieloze vrachtauto kopen of leasen. Je kunt maximaal één subsidieaanvraag per werkdag voor één vrachtauto indienen. Je komt in aanmerking voor de subsidie voor de aanschaf of lease van vrachtauto’s als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

Nieuwe vrachtauto's

Koop: Na aanvraag

Tenaamstelling: Na aanvraag

Auto classificatie: N2/N3

Gewicht: > 10.000 kg

Vrachtauto's leasen

Koop: Na aanvraag

Tenaamstelling: Na aanvraag

Auto classificatie: N2/N3

Gewicht: > 10.000 kg

Beschikbaar budget en subsidiebedragen

Het beschikbare budget voor 2025 is 30 miljoen euro.  De subsidie is afhankelijk van de categorie waar de vrachtwagen onder valt en ligt tussen de 14.000 euro en 115.200 euro per vrachtauto.

AanZET subsidie aanvragen

Subsidie aanvragen kan vanaf 30 september 2025 tot en met 10 oktober 2025. Je kunt de subsidie combineren met de Milieu-investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Als je al subsidie hebt ontvangen voor de elektrische vrachtauto via de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB), komt de elektrische vrachtauto niet in aanmerking voor deze subsidie.

AanZET subsidie aanvragen
MIA/Vamil

Elektrisch rijden duurder dan benzine

Elektrisch rijden duurder dan rijden op benzine

Elektrisch rijden is niet langer voordeliger dan rijden in een benzineauto. Dit komt door de hoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betalen ook elektrische auto’s deze belasting.

  4010
Fiscaal voordeel elektrische auto

Fiscaal voordeel elektrische auto verdwijnt

Het fiscaal voordeel voor elektrische auto’s verdwijnt sneller, omdat het Ministerie van Financiën eerder een rekenfout had gemaakt. Dit zorgt voor een gat in de begroting van anderhalf miljard euro. Het verdwijnen van het fiscale voordeel is slechts nieuws voor de elektrische rijder.

  863
  • Jouw feedback
  • 0   0