5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #140611
    Ronald Molendijk
    Deelnemer
      @ronald-molendijk

      Kubie ophef

      Er is veel discussie over dit apparaat wat er blijkbaar voor kan zorgen dat je omvormer op top zonnedagen niet afslaat als het ac-voltage boven de 253 volt gaat. Dit kan vooral optreden als er veel huizen met veel zonnepanelen op hetzelfde distributie-transformator/wijktransformator zijn aangesloten.
      Vanuit verschillende kanten wordt dit ook een gevaarlijke ontwikkeling genoemd, met name voor aansluitingen die geen Kubie hebben geïnstalleerd kunnen apparaten stuk gaan omdat het dan mogelijk is dat de ac-voltage naar 260 volt kan gaan als er meerdere Kubies zijn aangesloten.
      Ik heb min of meer besloten om dit (geen Kubie) dus niet te doen, maar dat maakt mij ook potentieel slachtoffer voor aansluitingen in mijn wijk waar men mogelijk wel een dergelijk apparaat plaatst.
      Vraag is dan ook of de verkoop van zoiets wel laakbaar/legaal is?
      Zou graag andere meningen willen horen.

      #140685
      Mia
      Deelnemer
        @mortyr

        Deze discussie heb ik ook gevolgd op een ander forum. Daar werd door de technisch wizzkids erg duidelijk gemaakt dat de Kubie vooral “lucht” verkopen is. De makers proberen sinds 2016 ofzo dit apparaat al aan de man te brengen. Eerst onder het mom “bespaar op je energieverbruik” wat ze nog steeds niet hebben bewezen, omdat ze dit waarschijnlijk niet kunnen bewijzen.

        Nu komt het apparaat weer aan het licht, omdat deze mogelijk de spanning naar beneden kan brengen als je zonnepanelen een te hoge netspanning binnenkrijgt. In feite bedriegt De Kubie de omvormer en doet het net alsof er een lage spanning binnenkomt. Hoe goed is dit voor je omvormer? Ondertussen loopt de spanning terug op het net op en kan deze zelfs wel 260, 270 of weet ik hoe hoog worden. Kubie erkent dit probleem wel, maar zegt dat de netbeheerder dit dan oplost, maar dat is natuurlijk onzin. De netbeheerder controleert de spanning juist door regelgeving “de omvormer moet afslaan bij 253 Volt of hoger“. Punt! Iemand die een Kubie plaatst is vooral een egoïst en verplaatst het probleem naar de buren. De vraag is, mag dit apparaatje uberhaupt geïnstalleerd worden? Ben benieuwd wat de netbeheerder hiervan vindt..

        #141352
        Ronald Molendijk
        Deelnemer
          @ronald-molendijk

          Ja…daar ben ik ook benieuwd naar.
          Kan de moderator daar een antwoord op een oplossing geven hoe we dat antwoord krijgen?

          #141402
          sunnylover
          Deelnemer
            @sunnylover

            Ooit zaten we op het laagspanningsnet met 220Volt Na aanleiding van het toenemende verbruik is men naar een hoger voltage gegaan (230V) Aangezien de spanning wettelijk plus en minus 10% mag zijn stel ik voor om in wijktransformatoren flexibel de spanning te verlagen na gelang de spanning toeneemt in een wijk door in voeden van stroom van bv PV.

            #141404
            Arnold
            Sleutelbeheerder
              @astadjer

              @mortyr @ronald-molendijk Stedin heeft de fabrikant van de Kubie uitgenodigd om deze te demonstreren. Dit is tot nu toe niet gedaan, dus weten we niet exact wat de Kubie doet. Het lijkt op een transformator die simuleert dat de inkomende Voltage op de omvormer lager is dan het werkelijk is. Hierdoor blijft de omvormer stroom genereren, waardoor deze een nog hogere spanning op het elektriciteitsnet veroorzaakt. Het is heel simpel, een klant mag geen onbalans in het elektriciteitsnet veroorzaken. Als de Kubie dit wel veroorzaakt dan mag dit apparaat niet gebruikt worden. Een netbeheerder zal na opsporing dit ook eisen van de klant die deze storing veroorzaakt. Dat Kubie zegt dat de netbeheerder deze Voltage verlaagd is niet juist. Wij voorkomen juist dat de spanning hoog oploopt door regelgeving, waarbij de omvormer bij 253 Volt of hoger moet uitschakelen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.