7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #137842
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      In deze topic kan je discussiëren over hoe duurzaam en schoonheid elektrisch rijden eigenlijk is.

      #138062
      Minze
      Deelnemer
        @minze-broersma

        Nou dat wordt een heel verhaal!

        De bedoelingen van elektrisch rijden zijn goed, maar kan alleen schoon zijn als de productie van de energie schhon is, die wordt gebruikt bij de productie van accu’s en tijdens het gebruik van de auto.
        En ik vrees dat daar kolen en gas voor gebruikt zijn.
        De productie van de accu veroorzaakt heel veel CO2 uitstoot en dat is voordat de auto nog maar 1km gereden heeft.

        Op deze manier produceren we eigenlijk CO2 in het vooruit, dat lijkt me al helemaal verkeerd en warmt de aarde alleen maar sneller op.
        Deze accu productie moet eigenlijk zoveel mogelijk met zonne- of wind energie gebeuren, dat is je eerste winst.

        Dus eigenlijk bedreigt de volgorde het CO2 succes van de elektrische auto, eerst had alle energie schoon moeten zijn, dan boek je het gewenste resultaat.

        Als ik lees dat elektro auto met dikke accu’s pas na 100.000km hun benzine broertje inhalen en dus gedurende al die tijd meer CO2 hebben geproduceerd dan de benzine auto, dan geloof ik het voordeel van de Elektro auto niet meer.
        Dat start nadeel moet je echt eerst wegwerken.

        Op youtube legt Graham duidelijk uit hoe het zit, hoe dikker de accu hoe langer de terugverdientijd is.
        Watch “The Contradictions of Battery Operated Vehicles | Graham Conway | TEDxSanAntonio” on YouTube

        Omdat iedereen een steeds grotere actieradius wil, monteren we nu zulke dikke accu’s, dat die in het betreffende voortuig nooit meer terugverdient kunnen worden.
        Dus een goed benzine auto is zo duidelijke schoner en geeft in de tijd veel geleidelijke de CO2 af.

        Ik rijdt al sinds 2009 Toyota hybride, met een kleine accu (en geen lithium) omdat de hybride techniek een benzine auto veel efficienter te laten rijden.
        Toyota heeft de CO2 daarmee direct verminderd, beginnende in 1996.
        Dat is een veel effectievere strategie geweest.

        Ik heb nu voor de eerste keer een RAV4 hybride PLUGIN besteld, waarmee ik tot 75km elektrisch kan rijden.
        Dat lijkt me een redelijke accu grootte en dus een goede afweging, die ik ook met mijn eigen zonnepanelen kan vullen.
        Het woonwerk- en ander stadsverkeer is dan perfect schoon.

        Ook bij mijn huidige RAV4 hybride (zonder plugin) meet ik via de management interface de benzine en energie stromen en reken daar vervolgens aan.
        Gerekend met 32 MJ per liter benzine komt daar uit, dat het benzine-tot-wiel energie rendement 36-40% gemiddeld is over een hele rit en dat voor een benzine auto.
        Ik vraag me af of een elektro auto dat haalt, met gas/kolencentrale, verlies net distributie, verlies in en uit de accu, verlies omvormmers/motoren.
        En dan moeten de elektro auto’s ook nog de accu productie achterstand inhalen? Uiterst onwaarschijnlijk!
        Dus in de huidige omstandigheden leveren elektro auto’s alleen maar veel meer CO2 op.

        #138064
        ron
        Deelnemer
          @ronh

          Zeer goed uitgelegd in dat filmpje!

          Hij vergeet echter nog een belangrijke CO2 uitstoot bron van de EV!
          Dit heeft te maken met CO2 rechten die fabrikanten van elektrische voertuigen krijgen en kunnen doorverkopen.
          Door rechten te kopen kunnen fabrieken meer CO2 uitstoten dan toegestaan.
          Deze CO2 uitstoot is echter niet meegerekend in de berekening!

          Tesla maakt zijn winst met de CO2 rechten en niet met de verkoop van de auto.
          En wat doet de politiek, schaft de verbrander af en geeft zelfs subsidie voor vervuilende elektrische auto’s.

          Wat je zou moeten doen, en dat wordt ook in het filmpje benoemd is synthetische brandstof maken.

          Haal gewoon de CO2 uit de lucht en maak met groen waterstof synthetisch methaan.
          Met dit groen methaan kun je prima rijden, CNG voor personen vervoer en LNG voor het vracht vervoer.

          Zeker omdat de CO2 uitstoot snel drastisch omlaag moet is dit de oplossing.
          Batterijen zijn nog te milieu belastend, techniek is nog niet zo ver om massaal de verbrander daarmee te vervangen.

          #138066
          Adeo
          Deelnemer
            @bosch

            Fijnstof ook al aan de orde geweest van schoon elektrisch rijden ?

            #138067
            ron
            Deelnemer
              @ronh

              Fijnstof waar hebben we het over.

              Als je methaan verbrand ontstaat bijna geen fijnstof, wel natuurlijk wat nox.
              Maar die kun je met katalysatoren afvangen.

              Spuit je het vloeibaar (alleen vrachtvervoer/ scheepvaart praktisch) in dan is ook de nox uitstoot minimaal, en verbruik een droom.

              Zie onderzoek:
              https://www.researchgate.net/publication/343265295_The_fundamental_effects_of_in-cylinder_evaporation_of_liquefied_natural_gas_fuels_in_engines

              Volgens mij ziet het milieu plaatje t.o.v. de elektrische variant veel beter uit.

              #138068
              Adeo
              Deelnemer
                @bosch

                @ronh , zo schoon zijn ze, kwam dit artikel tegen:

                Bron:https://www.egear.be/elektrische-auto-fijnstof/

                Uit een recent rapport van de OESO blijkt dat een elektrische auto met een actieradius van +-500 km (WLTP) 3% tot 8% meer fijnstof uitstoot (PM2.5) dan een conventionele auto. Kleinere elektrische wagens met een actieradius van +-160 km, doen het dan weer beter, met 11% tot 13% minder fijnstof-uitstoot.

                #139434
                Minze
                Deelnemer
                  @minze-broersma

                  Of het rijden met een elektrische auto nu schoon is of niet, uit financiële overwegingen is het nog alleen mogelijk als je op energie van je eigen panelen kunt rijden.
                  Als je uit het net moet laden en straks 0.92 euro/KWh moet betalen uit je stopcontact, zoals de nieuwe prijzen per 1 januari zijn aangekondigd, dan rijdt je op benzine per km veel goedkoper.

                  Dus alleen de plugin hybride heeft nog toekomst.
                  Je rijdt dan zoveel mogelijk op elektrisch van je eigen zonnepaneel capaciteit en verder op benzine.

                  Tjsa, ik heb het ook niet verzonnen, maar zo liggen de feiten.
                  De wereld is kennelijk helemaal niet geïnteresseerd in een schoner milieu, dat laat het resultaat van het milieu top overleg ook duidelijk zien.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.