Tags: heffing zonne energie, heffing zonnepanelen, terugleverboete, terugleverkosten, terugleverkosten zonnepanelen
- Dit onderwerp bevat 210 reacties, 45 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 maanden, 1 week geleden door Jan van de Velde.
-
AanmakerOnderwerp
-
15 augustus 2023 om 11:39 #145513
Energieleveranciers gaan straks een extra heffing doorvoeren voor alle klanten die energie terugleveren met bijvoorbeeld zonnepanelen. VandeBron is de eerste energieleverancier die deze heffing voor haar nieuwe klanten per direct doorvoert. De verwachting is dat andere energieleveranciers dit voorbeeld spoedig gaan volgen.
Meer hierover:
Terugleverkosten voorkomen:
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
11 juli 2025 om 19:07 #155964
Ik zie dat iemand nog steeds belasting, geld en energiestromen door elkaar haalt met een reperterend verhaal. Velen hebben het al gepoogd uit te leggen, @janvandevelde maar bespaar je de moeite.
11 juli 2025 om 16:03 #155958@janvandevelde Stroom terugleveren is technisch niet mogelijk.
Burgers met zonnepanelen leveren stroom aan het net en dan gaat het in een fractie van een seconde naar buren of andere gebruikers in hun woonwijk of iets daarbuiten. Zij betalen aan hun leverancier de met hem afgesproken prijs b.v. 28 cent.
Dat is dus inclusief alle heffingen en belastingen en winst voor hun leverancier.
Omdat deze stroom wordt dus al betaald is door de gebruikers ervan, mogen deze burgers die salderen op hun eindafrekening.
Salderen voorkomt dubbele betaling van dezelfde stroom.Deze stroom gaat niet alleen naar panneelloze buurvrouwen zoals jij denkt, maar ook naar buren of andere gebruikers met of zonder zonnepanelen.
Ook is dit geen vorm van subsidiëren, want ze krijgen stroom en ze betalen voor deze groene goedkope stroom van dichtbij evenveel als voor al hun stroom.
Hoewel buren en andere gebruikers gewoon de volle prijs betalen aan hun leverancier b.v. 0,28 cent moet degene die het produceerde en leverde nu terugleverkosten betalen.
Terugleverkosten of meerkosten betalen is het subsidiëren van energieleveranciers.
Normaal krijgen energieleverancier voor stroom alleen de met de consument afgesproken prijs b.v. 0,28, maar voor deze stroom krijgen ze terugleverkosten of meerkosten EXTRA daarbovenop.
Energieleveranciers krijgen € 280 voor 1000 kWh voor alle andere stroom, maar voor stroom van burgers krijgen ze daarbovenop € 120 meerkosten of terugleverkosten = € 400
Normaal dus 0,28 per kWh, maar voor deze stroom van een burgers met zonnepanelen 0,40 per kWh.
Zonder salderingsregeling vanaf 2027 krijgen ze zelfs nog veel meer voor deze 1000 kWh.
Subsidie van burgers met zonnepanelen voor energieleveranciers.Mijn verdienmodelletje? Het verdienmodelletje van energieleveranciers.
Omdat jij steeds weer begint over dynamische contracten, zal dat misschien wel jouw verdienmodel zijn.
Mijn sprookjes zijn weer te vinden op de eindafrekening van elke burger met zonnepanelen en zijn zelfs bevestigd door de voorzitter van de ACM, Martijn Snoep.
Wat jij steeds weer schrijft over dynamische contracten heeft meer weg van sprookjes.
Alleen zonder salderingsregeling kun jij jouw dynamische contracten verkopen en daarom ben jij tegen de salderingsregeling.
Maar de salderingsregeling voorkomt dubbele betaling van dezelfde stroom en is dus gewoon eerlijk.
Martijn Snoep, de ACM ziet dat nu ook in en ik ga ervan uit dat de salderingsregeling blijft bestaan en thuisbatterijen en dynamische contracten zijn dan onverkoopbaar.6 juli 2025 om 14:21 #155781Ik weet niet wie er nog zit te wachten op jouw definitie van terugleveren. Enfin, wat boeit het? Hop, naar de KvK en zelf een energiebedrijf oprichten, gouwe handel man.
Als je dat een stap te ver vindt, pak een dynamisch contract, dan krijg je altijd de marktwaarde voor je overschotstroom. Zonder dat je paneelloze buurvrouw jou hoeft te subsidiëren.
Nu deze zondagmiddag 14:00 is dat 2 ct/kWh. En betaal dan vanavond om 8 uur 34 ct/kWh (20 ct produktie en levering, 14 ct belastingen) omdat je panelen dan niet zo veel meer doen.
Succes met je verdienmodelletje. Maar totdat je werkelijke klanten vindt voor die , hou op dit forum te vervuilen met je sprookjes.
6 juli 2025 om 13:41 #155779@bosch van de Bron Terugleverkosten.
Elektricteit terug leveren is onmogelijk, als je elektriciteit krijgt gebruik je dat.
Elektrciteit terugleveren is dus een fantasie.
Als burgers met zonnepanelen elektriciteit aan het net leveren is dat nieuwe elektriciteit.
Na jaren en na een woo-verzoek en na twee klachten over publicaties van de Autoriteit Consument & Markt gaf bestuursvoorzitter Martijn Snoep eindelijk toe dat energieleveranciers geen elektrciteit kunnen afnemen van klanten met zonnepanelen. Dat is technisch niet mogelijk en de rol van energieleveranciers is alleen administratief en financieel.
Dat betekend dus ook dat klanten met zonnepanelen 0 kWh leveren aan hun energieleverancier.
Al lever je 100.000 kWh aan het net, van de Bron krijgt daarvan 0 kWh.
Al heeft van de Bron 100.000 klanten met zonnepanelen, ze leveren 0 kWh aan van de Bron.Ketel Klets, kletst dus ook maar wat en dat heb ik meermaals aan Ketel Klets gezegd, maar hij had en heeft nooit een weerwoord om zichzelf te verdedigen.
Hij had en heeft nooit een weerwoord gehad en gaat gewoon door met zijn onzinverhalen.
Zijn voorbeeld: je levert 2200 kWh terug. Je betaalt dan € 21 per maand aan vaste terugleverkosten is volkomen onzin.
Elektriciteit terug leveren is dus onmogelijk en terugleveren bestaat helemaal niet.
Als je in 12 maanden 2200 kWh aan het elektrciteitsnet hebt geleverd, is van daarvan 0 kWh aan van de Bron geleverd en 0 dagen is er iets aan van de Bron geleverd.
Als je in 12 maanden 2200 kWh aan het elektrciteitsnet hebt geleverd, is 100% daarvan in fracties van een seconde naar buren en andere gebruikers in de woonwijk gegaan.
Voor deze 2200 kWh hebben de gebruikers daarvan aan hun leverancier de afgesproken prijs betaald, b.v. 28 cent.
Dat is inclusief alle belastingen, heffingen en winst voor hun leverancier.
Als de marktprijs op moment van levering heel laag was of zelfs negatief, dan maken hun leveranciers daarop extra veel winst.Van wat klanten met zonnepanelen leveren aan het net krijgen hun energieleveranciers dus 0 kWh en ze zouden daarvoor ook € 0,0 moeten betalen.
6 juli 2025 om 12:44 #155778Alle mooie berekeningen van onderstaande ten spijt blijft de afschaffing van de saldering door onze regering een voorgehouden mooie belofte waar men weer op terug komt. Wij zijn niet voor niets het braafste kindje van de klas en hebben de meeste zonnepanelen op onze daken. Ga maar eens naar spanje , portugal of italie waar de zon meer schijnt en panelen dus meer voordelen op zouden moeten leveren, maar dat is niet zo. Dit komt natuurlijk omdat de kosten voor het opwekken van stroom helemaal niet zo duur is en ze daar hele lage kosten hebben. Onze regering houdt samen met de energieleveranciers en netwerkbeheerders de tarieven voor stroom, gas en andere energieprodukten zo hoog. Er moet tenslotte belastinggeld in het laatje komen. Als er nog meer mensen zonnepanelen zouden gaan leggen en de salderingsregeling zou blijven dan zijn er nog minder inkomsten voor de genoemde. Daarom is de afgelopen jaren in een keer de terug leverkosten in het leven geroepen. Dit is het zoveelste bewijs dat we toch gebeten worden, zoals bv kwartje van Kok. In principe als de saldering er straks af is zullen alle mensen met of zonder panelen een gunstigere tarief per Kwh moeten krijgen tenslotte wordt de koek dan evenredig verdeeld, maar dat betwijfel ik. Dat het sommige mensen raakt dat mensen die geïnversteerd hebben voordeel hebben gehad is in veel gevallen in deze zogenaamde democratie. Want wie meer zorg afneemt zou toch ook meer moeten betalen ? Nee, laat de regering en de energiesector maar schuiven.
3 juli 2025 om 13:05 #155683Niemand en ook ik niet heeft ooit beweerd dat je stroom als je sperzieboontjes in weckpotten in de kelder kunt zetten voor de komende winter.
Dus Jan van de Velde, tegen wie heb je het?
Ik heb dat tegen jou want jij beweert dat wel. Jij wil op jaarbasis salderen, en dus komende winter geleverd krijgen wat je deze zomer op het net zet.En wat erger is, je wil dat een ander opdraait voor de kosten van dat handeltje.
Hoeveel burgers moeten zonnepanelen op hun dak hebben om stroom genoeg te leveren voor jouw warmtepomp?
heel veel ben ik bang: want in december als die warmtepomp moet draaien doen die panelen niet zo veel, en al helemaal niet gedurende die lange koude nachten.
Dus dan moet ik iemand zo gek zien te krijgen om mijn zomeroverschot van 3500 kWh voor me te bewaren tot de winter?3 juli 2025 om 13:01 #155682De hamer gaat bij mij in mijn zonnepanelen zogauw de saldering eraf is.
Dan ben je pas echt een dief van je eigen portemonnee. Op een huis-tuin-en keukencontractje ga je dan voor elke kilowattuur iets van 30 cent betalen. Wat je direct zelf verbruikt, statistisch gezien 30 % van bijv een 2 kilowattpiek setje = 700 kWh/jr is sowieso gratis. Dan gooi je dus 200 euro per jaar weg. Tenzij je een raar contract hebt zijn terugleverkosten en terugleververgoeding nagenoeg in evenwicht. Je krijgt netto bijna niks voor je teruglevering, maar het kost je onder de streep ook niks.
Mocht je ze desalniettemin eraf willen halen, sla ze dan niet lertterlijk kapot: recyclen gaat beter met hele panelen.
3 juli 2025 om 12:54 #155681Hoe kom je erbij dat iedereen genoeg heeft?
vanmiddag dan toch wel want de marktprijs is weer een paar losse centen.https://www.anwb.nl/energie/actuele-tarieven
En die is de afgelopen maanden regelmatig 0 cent of zewlfs negatief.
Dat betekent meer productie dan vraag.Als ik 3000 kWh van het net heb afgenomen en ik heb 2000 kWh geleverd aan het net is mijn netto gebruik van het net 1000 kWh
als je dat op één en hetzelfde uur doet, ja. Met de dan geldende marktprijs werkt dat dan ook zo afgezien van energiebelasting.
Maar over een heel jaar gezien geldt dat sperzieboontjesverhaal want je geeft in de zomer en wil nemen in de winter: Voorstel: begin je eigen handeltje, om de sommetjes te begrijpen. Jij wil nu 28 cent van je buurvrouw omdat ze die toch moet betalen aan haar energieleverancier. Prima, maar dan voorzie je haar ook zometeen om 8 uur vanavond van stroom van 28 cent, en ook van de winter. Ik zou zeggen, doe dat virtueel, voordat je naar de kamer van koophandel stapt. Anders zou je wel eens straatarm kunnen worden.Ja, die energiehandelaren houden hun broek wel op, maar jij wil nu met je salderen graag dat je buurvrouw 35 cent gaat betalen voor al haar kilowatturen, zodat ze met die 7 cent extra jouw overschotten kunnen wegwerken in een markt die er niks voor betaalt, zodat jij a;lleen maar gratis stroom hebt. Die hebberigheid is nou net wat jij die energieleveranciers verwijt.
3 juli 2025 om 12:24 #155680De hamer gaat bij mij in mijn zonnepanelen zogauw de saldering eraf is.
De manier waarop de regering met de saldering en de terugleverkosten is omgegaan heeft mij doen besluiten nooit meer te investeren in iets wat door de overheid gesubsidieerd wordt en een lange terugverdientijd heeft. Je kunt de overheid niet vertrouwen over de periode van de terugverdientijd!3 juli 2025 om 10:40 #155670@janvandevelde”@engie99
“Bij een netto gebruik van 1000 kWh betalen burgers zonder zonnepanelen € 280 en burgers met zonnepanelen betalen dan € 760”
Fout sommetje, want dat “netto verbruik” van je is een onzinbegrip.
Jouw apparaten verbruiken 3000 kWh
daarvoor importeer je 2000 kWh, € 560
je PV produceert ook 3000 kWh.
Daarvan gebruik je zelf de standaard 30%, 1000 kWh “gratis”Eerlijk gezegd is dit moeilijk te volgen en er klopt weinig van.
Maar ik maak eruit op dat @janvandevelde ervan uitgaat dat ik de 3000 kWh die ik afnam van het net, dus NIET van mijn leverancier wel aan mijn leverancier moet betalen.
Na 12 maanden trekt hij maar 1000 kWh af van zijn voorraad, maar jij wilt dat ik 3000 kWh betaal.
Met wat ik van het net afneem en wat ik aan het net lever heeft mijn leverancier helemaal NIETS te maken, alleen het netto gebruik trekt hij af van zijn voorraad.Netto gebruik is helemaal geen onzin begrip.
Als ik 3000 kWh van het net heb afgenomen en ik heb 2000 kWh geleverd aan het net is mijn netto gebruik van het net 1000 kWh
Mijn leverancier trekt 1000 kWh af van zijn voorraad en ik betaal 1000 kWh.
Dat is ook zo weer te vinden op de eindafrekening van iedereen met zonnepanelen.
De buren en andere gebruikers betalen de 2000 kWh inclusief alle belastingen en heffingen en winst aan hun leverancier.
Als dank voor die 2000 kWh en de winst daarop moet ik nu terugeleverkosten betalen.
Zonder salderingsregeling betalen de buren voor die 2000 kWh € 560 en ik nog een keer 2000 keer 0,28 min 0,10 terugleververgoeding = € 0,18 dus € 360 = € 920
Twee keer betalen voor dezelfde 2000 kWh en dan flink rijk worden.
@janvandevelde wil blijkbaar dynamische contracten afsluiten en thuisbatterijen verkopen en dan heb je een heel ingewikkeld verhaal nodig.
Alleen zonder salderingsregeling is er misschien een markt voor dynamische contracten.3 juli 2025 om 10:13 #155666@janvandevelde “Reinder Groote: Zo krijg je natuurlijk alles wat krom is recht gerekend.
Ik produceer vanmiddag 20 kWh overschot van mijn panelen waar niemand op zit te wachten want iedereen heeft genoeg/ te veel.”Hoe kom je erbij dat iedereen genoeg heeft?
Lees jij geen kranten? Kijk jij geen televisie?
Er zijn terkorten en die tekorten worden door de elektrificatie de komende jaren alleen groter en groter.
Hoeveel zonnepanelen heb je? Dat zullen er maar heel weinig zijn en op zonneparken liggen er honderdduizenden.
Meer dan 60% van alle zonnepanelen liggen op zonneparken en zij leveren stroom aan gebruikers ver weg.
Zelfs op de meest zonnige dag leveren zonnepanelen nog niet de helft van alle elektriciteit.
Als er al ooit een overschot zou zijn dan knijpen ze bij centrales, windmolenparken en grote zonneparken.
Hoeveel burgers moeten zonnepanelen op hun dak hebben om stroom genoeg te leveren voor jouw warmtepomp?
@janvandevelde”Komende winter heb ik die hard nodig voor mijn warmtepomp. Heb ik dan het recht om te eisen dat er iemand een gascentrale voor me opstart, en 4 kuub gas gaat verstoken om mij dán die 20 kWh (die mij 2 kuub gas besparen) gratis terug te geven? Stroom is niet iets wat je net als je sperzieboontjes in weckpotten in de kelder kunt zetten voor de komende winter.”Niemand en ook ik niet heeft ooit beweerd dat je stroom als je sperzieboontjes in weckpotten in de kelder kunt zetten voor de komende winter.
Dus Jan van de Velde, tegen wie heb je het?
@janvandevelde”kWh voor kWh salderen legt inderdaad de kosten voor heel dat systeem bij alle klanten zonder zonnepanelen, zoals de energieleveranciers beweren. Saldeer dan maar euro voor euro, dán wordt het wel eerlijk. Vandaag lever ik 20 kWh voor gemiddeld 5 cent terug, van de winter kan ik daarvoor 2,5 kWh van 40 cent terugkopen.”Hoe kun jij stroom terugleveren? Je krijgt stroom en dan lever je het terug aan je leverancier? Raar verhaal.
Stroom terugkopen? Heeft jouw leverancier dan kabels naar jouw huis en batterijen om het in op te slaan?
Daarna kun jij het terugkopen? Die kabels liggen er niet en loodsen met batterijen voor klanten met zonnepanelen bestaan ook niet.Als jij vandaag 20 kWh aan het net levert is de marktprijs heel laag, misschien 5 cent of misschien zelfs negatief -2 cent.
Deze 20 kWh gaat dan naar buren of andere gebruikers in de woonwijk en zij betalen daarvoor de met hun leverancier afgesproken prijs b.v. 28 cent.
Hun leveranciers krijgen dus voor stroom van 5 cent de volle prijs van 28 cent, inclusief alle belastingen en hun winst.
Hun leveranciers leveren 20 kWh voor € 1 en de leveranciers krijgen € 5,60
Met salderingsregeling krijg jij op je eindafrekening ongeveer € 5,60
In feite betalen de gebruikers van jouw stroom aan jou die hun stroom heeft geproduceerd en heeft geleverd.
Zonder salderingsregeling betalen de gebruikers van jouw 20 kWh € 5,60 en bij de eindafrekening betaal jij over dezelfde stroom nog een keer 20*0,18=€3,60 bij een terugleververgoeding van 10 cent.
Zonder salderingsregeling krijgen energieleveranciers voor jouw 20 kWh in totaal dus € 5,60 van de gebruikers plus € 3,60 van jou = € 9,20
Voor alle andere stroom krijgen ze maar 0,28 per kWh, maar voor jou 20 kWh krijgen ze € 9,20/20=€ 0,46 cent.
Ze krijgen voor jouw 20 kWh dus belachelijk veel meer en als dank moet jij daarbovenop terugleverkosten betalen.2 juli 2025 om 00:06 #155640VERVOLG
Nou moet jij natuurlijk een set panelen afschrijven, maar alles geteld is dankzij die panelen jouw stroom 25 jaar lang 5 ct per kWh goedkoper. En dan doe je nog lang niet je best om eruit te halen wat erin zit, gewoon de factuur van de installateur betalen en verder achteroverhangen.
Ik had tot vorig jaar 2,7 kWp en we deden onze best om die goed te benutten. Ca 800 kWh bleven thuis, op een huishoudelijk verbruik van 2000 kWh/jaar is dat 40% en we gaven onszelf een schouderklopje.
PV fors uitgebreid, EV gekocht, als speelgoed een plug&play thuisaccu. Ik durf te voorspellen dat we voor een verbruik huishouden + auto van 3700 kWh/jr nog 1000 moeten importeren. 70+% eigen stroom (eigenlijk 60 want voor langere ritten moet ik onderweg bij”tanken” )
Zonder salderen bespaart de PV me 900 x 0,28 = € 250 aan stroomimport, en 800 x 1,60 = €1280 aan benzine.Motto: PV oké, maar doederietsmee.
en nu gaan we kijken of daar nog een paar honderd euro bij kan met een dynamisch contract.1 juli 2025 om 23:27 #155639@engie99
“Bij een netto gebruik van 1000 kWh betalen burgers zonder zonnepanelen € 280 en burgers met zonnepanelen betalen dan € 760”Fout sommetje, want dat “netto verbruik” van je is een onzinbegrip.
Jouw apparaten verbruiken 3000 kWh
daarvoor importeer je 2000 kWh, € 560je PV produceert ook 3000 kWh.
Daarvan gebruik je zelf de standaard 30%, 1000 kWh “gratis”
Je levert ook nog 2000 kWh terug, terugleververgoeding minus terugleververgoeding laten we zeggen 1 cent, je ontvangt 20 euro. Je hebt een heel goed panelencontract met 4 cent per kWh netto terugleververgoeding. Welke leverancier is dat?Al met al heb jij 3000 kWh verbruikt, en daarvoor heb je 540-20 = € 520 betaald
dat is € 0,18 per kWh.
Gooi je panelen van het dak en je betaalt 3000 x 0,28 = € 840,-
ondanks einde salderen en dat terugleverkostengebeuren nòg € 320/jr over om je panelen af te betalen. Dat lukt wel op 10 jaar. Nog twee jaar extra doorgaan om te sparen voor een nieuwe omvormer want die zou er zomaar mee op kunnen houden en daarna jááaren gratis 1000 kWh stroom per jaar.Je superzuinige zuinige buren, weliswaar jammer genoeg zonder zonnepanelen, hebben maar 1000 kWh verbruikt. Daarvoor betalen ze € 280, en dat is per kilowattuur een dubbeltje meer dan jij.
1 juli 2025 om 12:09 #155629@Reinder Groote: Zo krijg je natuurlijk alles wat krom is recht gerekend.
Ik produceer vanmiddag 20 kWh overschot van mijn panelen waar niemand op zit te wachten want iedereen heeft genoeg/ te veel.
Komende winter heb ik die hard nodig voor mijn warmtepomp. Heb ik dan het recht om te eisen dat er iemand een gascentrale voor me opstart, en 4 kuub gas gaat verstoken om mij dán die 20 kWh (die mij 2 kuub gas besparen) gratis terug te geven? Stroom is niet iets wat je net als je sperzieboontjes in weckpotten in de kelder kunt zetten voor de komende winter.
kWh voor kWh salderen legt inderdaad de kosten voor heel dat systeem bij alle klanten zonder zonnepanelen, zoals de energieleveranciers beweren. Saldeer dan maar euro voor euro, dán wordt het wel eerlijk. Vandaag lever ik 20 kWh voor gemiddeld 5 cent terug, van de winter kan ik daarvoor 2,5 kWh van 40 cent terugkopen.
Kortom, iedereen een dynamisch contract. De tijd van een paar jaar geleden dat mensen met eurotekens in de ogen 8 kWp op het dak poeften om dat in drie jaar terug te verdienen en daarna nog 20 jaar als vakantiegeldgenerator te gebruiken is voorbij. De salderingsregeling is gewoon te veel een verdienmodel geworden.
Oh, en ook niet te veel zeuren over energiebelasting: de 635 euro korting die ieder huishouden daarop krijgt is genoeg om de belasting voor 2000 kWh plus 550 kuub gas af te dekken. Dus voor een energiebewust huishouden blijft er peanuts over om te betalen
1 juli 2025 om 11:29 #155628Vanaf 2027 moeten burgers met zonnepanelen extreem veel meer betalen dan burgers zonder zonnepanelen met hetzelfde netto gebruik.
Als een klant zonder zonnepanelen een netto gebruik heeft van 1000 kWh, dan trekt zijn energieleverancier in zijn boekhouding 1000 kWh af van zijn voorraad en de klant betaald 1000 kWh.
Dat zou voor een klant met zonnepanelen precies hetzelfde moeten zijn.
Als een klant 3000 kWh van het net (NIET van zijn leverancier) heeft afgenomen en 2000 kWh heeft geleverd aan het net (NIET aan zijn leverancier) is zijn netto gebruik 1000 kWh. Zijn leverancier trekt 1000 kWh af van zijn voorraad.
Op zijn eindafrekening zou alleen de berekening van het netto gebruik van 1000 kWh moeten staan, maar daar staat nu een heel ingewikkelde berekening.Deze ingewikkelde berekening doet alsof 3000 kWh van de leverancier werd afgenomen en alsof 2000 kWh aan de leverancier werd geleverd, maar dit berust NIET op de werkelijkheid.
Met de afgenomen 3000 kWh en de geleverde 2000 kWh hebben energieleveranciers niets te maken, maar zo’n sommetje met de fabels over terugleveren scheppen mogelijkheden tot extra inkomsten.
3000 x 0,28 = € 840 – Afgenomen van het net, dus niet van een energieleverancier
2000 x 0,28 = € 560 – Buren en andere gebruikers van deze stroom betalen ook +/- 0,28 per kWh
1000 kWh € 280 – betalen
Terugleverkosten € 120+
= € 400 een stuk meer dan voor klanten zonder zonnepanelen met 1000 kWh gebruik.
Normaal zou de eindafrekening gewoon 1000 kWh a 0,28 = € 280 moeten zijn, maar door te doen alsof de leverancier 3000 kWh leverde en alsof de leverancier 2000 kWh moest afnemen kunnen ze nu € 120 meer vragen.
Van de buren en andere gebruikers in de woonwijk kregen de energieleveranciers al 2000 kWh a 0,28 = € 560 en nu krijgen ze van de burger die het produceerde en aan andere gebruikers leverde ook nog eens € 120 = € 680 voor 2000 kWh.
Dat is dus 0,34 per kWh op kosten van de burger met zonnepanelen. Veel meer dan wat ze anders per kWh krijgen.Maar vanaf 2027 wordt deze ingewikkelde som nog winstgevender, want dan krijgt de burger geen 0,28 per kWh, maar 0,10 per kWh en misschien zelfs minder. Dan wordt de som:
3000 x 0,28 = € 840 Afgenomen van het net, dus niet van een energieleverancier
2000 x 0,10 = € 200 – Buren en andere gebruikers van deze stroom betalen +/- 0,28 per kWh = € 560
€ 640
Terugleverkosten € 120+
= € 760 en mijn leverancier trekt in de boekhouding 1000 kWh af van haar voorraad.Bij een netto gebruik van 1000 kWh betalen burgers zonder zonnepanelen € 280 en burgers met zonnepanelen betalen dan € 760
Mijn contracten lopen van 1 juli tot 1 juli en vanaf volgend jaar 1 juli 2027 wil ik niets meer leveren aan buren en andere gebruikers in de woonwijk, want dat wordt mij veel te duur.
Mijn omvormer is redelijk oud en dan wil ik een omvormer die nooit 1 kWh aan mijn buren en andere gebruikers in de woonwijk levert, die moeten hun stroom dan maar van de Noordzee krijgen.
Misschien is een grote zonnestroomboiler de oplossing en als er dan nog elektriciteit wordt opgewekt moet de omvormer uitschakelen.
Uiteraard is er de mogelijkheid om alles uit te schakelen, dan heb ik ze ook al redelijk lang.
Ook dan moeten mijn buren en andere gebruikers in de woonwijk hun stroom dan maar van de Noordzee krijgen. -
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.