15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #137733
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Sommige energieleveranciers blijken hun eigen regels te hanteren als het gaat om het salderen van de teruglevering van je zonnepanelen. Hoe zit dat bij jou?

      Lees meer: https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/energieleveranciers-sjoemelen-met-salderen

      #137971
      John
      Deelnemer
        @johannes-de-vries

        Sommige Energie leveranciers sjoemelen niet alleen met salderen maar ook met de verhogingen of verlagingen per 1 Jan en 1 juli.
        Geef daarom altijd de standen door van 1 Jan 0:00 uur en 1 juli 0:00 uur.
        Het gaat om ode belastingen etc dit jaar ook om de btw.
        Ze zouden de een gesplitste rekening moeten sturen van 1 Jan tot 1 juli en 1 juli tot 1 Jan volgend jaar.
        Tip voor de energie leverancier als er kWh over zijn van 1 Jan tot 1 juli deze niet uitbetalen maar in hold tot totaal jaar afrekening. Dan kan deze ook verwerkt worden.
        Maar een goed overzichtelijke factuur ben ik nog niet tegen gekomen.
        Maakt een energie leverancier gebruik van een jaar afrekening van b.v. maart tot maart dan heb je dus te maken met 3 verschillende ode en andere belastingen en dan is het een Lotto hoe ze het verdelen. Deze nota’s zijn na navraag altijd gecorrigeerd ten voordele van de klant.
        Vertrouwen is goed controle beter.

        #137978
        Henk
        Deelnemer
          @kraaih1

          Mijn energie leverancier gaat met ingang van 1 augustus teveel terug geleverd stroom nog maar voor de helft vergoeden.
          Ik heb een variabel contract dit kon niet anders, verplichte overstap omdat mijn vorige leverancier failliet is gegaan (Fenor) Zit nu bij Budget Energie, dit zijn echte energie cowboy’s
          Wat kan ik als consument doen, (rechtsbijstand inschakelen) maandbedrag verlagen als er een conflict komt zij het maar bij mij moeten halen i.p.v. andersom.

          #137998
          Minze
          Deelnemer
            @minze-broersma

            Ik heb een variabel tarief bij Essent + 10% korting omdat ik al 10 jaar een tevreden klant ben en ik Essent zie als een “robuste” leverancier.
            Ben daar bewust gebleven omdat ik die administratieve tussen kantoortjes zo’n gecreëerde nep markt vind.
            En als ze failliet gaan is de klant de klos, daar is helemaal niets voor geregeld.
            Daar begint voor mij het sjoemelen al.

            Sinds maart dit jaar heb ik 12 panelen en die leveren elke maand meer op dan ik verbruik, ondanks dat ik ook airco heb aangeschaft en die ik de afgelopen dagen bij 38+ goed kon gebruiken.
            De bedoeling is in de winter zonder gas te kunnen, door ook met airco te verwarmen, tijdens de koude dagen in maar/april ging dat prima.
            Ik ben dus erg afhankelijk van saldering, want ik hoop het overschot in de winter te kunnen verrekenen met de opbrengst van de zomer.

            Als ik nu hoor dat leveranciers op eigen houtje de salderingsregels gaan veranderen, lijkt me dat snel ingegrepen moet worden.
            Ik verwacht van Essent dat ze niet gaan sjoemelen met salderingsregels.

            #138004
            Anoniem

              Mijn Domein Energie, opererend op de ACM vergunning ZeroEnergy B.V. saldeert volgens eigen uitleg en documentatie per uur, dit staat haaks op de regels en mening van de ACM, daarom heb ik de vraag gesteld aan de ACM of de vergunning nog geldig is.
              zie ook

              https://mijndomeinenergie.zendesk.com/hc/nl/articles/360004392677-Welke-terugleververgoeding-ontvang-ik-

              In het kader van rendementsberekenigen (investering, terugverdientijd) kan men niet zomaar andere regels hanteren hiermee maken ze de wettelijke regeling veel minder effectief, vooralsnog gaan de meeste zonnepaneel aanbieders uit dat de energie leverancier de wet en regelgeving hanteert…

              #138010
              M. Traets
              Deelnemer
                @traetshotmail-com

                Zwaar teleurgesteld door maatschappij Budget Energie. Al je buffer Kwatts die je op gunstige tijden opwekt, zomaar van de een op de andere dag worden gehalveerd. Ik kijk het nog even aan of er nog wat fatsoen over is anders na vele jaren trouwe klant te zijn geweest naar een nettere energieleverancier uitkijken, en die zijn er nog genoeg. Grtz Rini

                #138011
                Minze
                Deelnemer
                  @minze-broersma

                  @Anoniem, ik heb de URL bekeken, maar er staat niets per uur.
                  Het is gewoon op jaarbasis toch?
                  Lijkt me OK

                  #138015
                  John
                  Deelnemer
                    @johannes-de-vries

                    Overstappen naar een ander er zijn er die 40 cent geven per kWh. Mijn eerdere reactie is verwijderd waarschijnlijk omdat de naam er stond. Geen reden gehad van de cencuur.

                    #138016
                    ron
                    Deelnemer
                      @ronh

                      Dit is de reactie van anwb energie


                      Bedankt voor uw bericht. Excuses voor deze late reactie.
                      Door de onvoorziene drukte hebben wij uw e-mail helaas niet eerder kunnen lezen.

                      Leuk om te lezen dat u geïnteresseerd bent in ANWB Energie!

                      Wij bieden (alleen) een dynamisch contract aan. Dat wil zeggen dat wij door middel van een slimme meter de uurtarieven bij u in rekening kunnen brengen. De actuele uurtarieven kunt u altijd zelf bijhouden via de energie app of https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
                      De prijzen van de volgende dag worden meestal tussen 15:00-17:00 uur bekend gemaakt.

                      Tot slot hanteren wij voor het terugleveren van (PV) stroom ook de actuele uurtarieven.

                      Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

                      Mogen ze op deze manier omgaan met salderen?

                      #138023
                      Henk Krikke
                      Deelnemer
                        @henk-krikke

                        Mijn leverancier is begin dit jaar overgegaan op salderen per kwartaal en geeft een vergoeding van nog geen 0,05 euro in plaats van ongeveer 0,50 euro. Met een opbrengst van rond de 3000 kWh in het tweede en derde kwartaal scheelt me dat dus bijna 1500 euro !!! Op jaarbasis gebruik ik meer (o.a. door warmtepomp) dan dat ik lever; dus dit is een enorme strop.
                        Overigens, ik heb de ontvangen mailtjes er nog eens op nagelezen. Nergens een opmerking te vinden over het overstappen op salderen per kwartaal. Wel de wijziging van terugleververgoeding naar 0,05 euro.

                        #138034
                        John
                        Deelnemer
                          @johannes-de-vries

                          @Henk Krikke

                          Overstappen of accu nemen

                          #138035
                          Henk Krikke
                          Deelnemer
                            @henk-krikke

                            @Johannes, een 3000 kWh accu? Overstappen dus.

                            #138036
                            ron
                            Deelnemer
                              @ronh

                              Melding daarvan bij de ACM maken!

                              #138048
                              Henk Krikke
                              Deelnemer
                                @henk-krikke

                                Reactie van de leverancier op mijn klacht op klachtkompas.nl

                                “De wet is duidelijk over het salderen van de energiebelastingen: dit moet per jaar uitgevoerd worden en dit is ook zo toegepast op de jaarnota. Voor de variabele leveringskosten stelt de wet deze eis voor variabele (half jaar, kwartaal, maand, uur) contracten niet. Er wordt gesteld dat bij salderen hetzelfde tarief voor invoeding gegeven moet worden als voor afname (tot het maximum van afname). Er wordt niet voorgeschreven over welke periode invoeding gesaldeerd moet worden met afname.

                                Wij hebben hierover contact gehad met de ACM. Op 31 maart 2022 geven zij per e-mail aan ons aan: “De huidige regeling, opgenomen in art. 31c Elektriciteitswet 1998, geeft geen mogelijkheden voor salderen met variabele tarieven. Wij hebben dit voorgelegd bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).” Inmiddels zijn er hierover ook in de politiek door Tweede Kamer lid Henri Bontenbal vragen aan minister Jetten gesteld (https://www.openkamer.org/kamervraag/2022Z13495/).”

                                Leverancier heeft zich vooralsnog gericht op de wettekst dat de tarieven voor invoeding hetzelfde moeten zijn als voor afname. Voor de ingevoede stroom geven zij dezelfde prijs als voor de afgenomen stroom (tot het maximum van afname). Als de klant kiest voor een variabel kwartaal contract dan ontvangen ze de prijs per kwartaal.

                                #138336
                                Geert
                                Deelnemer
                                  @bozo

                                  Ik heb pasgeleden begrepen dat mijn huidige energieleverancier maandelijks gaat salderen.
                                  De energieleverancier is Budget Energie. Ik heb hierover gebeld met de klantenservice van Budget Energie en werd te woord gestaan door een dame die helaas geen Nederlands sprak. Helaas spreek ik geen Papiamento of zoiets en heb nog niet begrepen of dit ook voor mij geld.
                                  Wel heb ik extra panelen besteld om zoomers veel stroom op te wekken welke ik in de winter weer gebruik om mijn huis warm te houden met een warmtepomp.
                                  Afijn na een investering van 9000 euro had ik gehoopt om dan hier mijn en ook milieutechnisch de vruchten van te plukken om allen nog gas te gebruiken voor douchen en koken.
                                  Maar volgens mij gaat dat bij Budget Energie niet op. Vorig jaar wel maar dit jaar niet, wel geven zij mij als trouwe klant 0,02 cent korting per kuub gas, poeh.
                                  Overal lees ik dit mag niet maar zij doen het.😢🤥

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.