15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #137916
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Met een slimme thuisbatterij kan je niet alleen de energie van je zonnepanelen opslaan, maar deze ook op het gewenste moment terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor kan je met een dynamisch energiecontract meer geld verdienen.

      In deze topic kun je discussiëren over de slimme thuisbatterij

      #137919
      ron
      Deelnemer
        @ronh

        Batterijen die zo iets kunnen zijn best duur, tussen 8 en 9k.
        Denk niet dat je met opladen als de stroom goedkoop is en terug leveren als die duur is dit bedrag ooit terug gaat verdienen.

        Hoe het zit met salderen met een dynamisch contract snap ik nog niet helemaal.
        Salderen is ook met een dynamisch contract van toepassing, begrijp ze verrekenen tegen de gemiddelde stroom prijs.

        Maar hoe dit exact in elkaar zit is me nog niet duidelijk (moet eind volgende maand een keuze maken, loopt mijn contract af), heeft iemand hier info over?

        #137938
        ron
        Deelnemer
          @ronh

          kreeg zojuist bericht hoe het zit:


          Leuk om te lezen dat u geïnteresseerd bent in ANWB Energie!

          Wij bieden (alleen) een dynamisch contract aan. Dat wil zeggen dat wij door middel van een slimme meter de uurtarieven bij u in rekening kunnen brengen. De actuele uurtarieven kunt u altijd zelf bijhouden via de energie app of https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
          De prijzen van de volgende dag worden meestal tussen 15:00-17:00 uur bekend gemaakt.

          Tot slot hanteren wij voor het terugleveren van (PV) stroom ook de actuele uurtarieven.

          Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

          Dus salderen van PV stroom heb je met een dynamisch contract niet meer, ze rekenen met de uur prijs.

          Geeft wel de mogelijkheid om energie in je batterij op te slaan bij een lage prijs en terug te leveren als de stroom prijs duur is.
          Niet duidelijk hoe dit dan met de inkoop kosten energie kosten en opslag duurzame energie kosten zit.

          #138252
          Sjoerd Gorter
          Deelnemer
            @sjoerd-gorter

            Ron
            De salderingsregeling is alleen interessant als je meer opwekt als verbruikt, als je minder opwekt dan je gebruikt wordt het gewoon met elkaar verrekend en betaal je wat je meer hebt verbruikt, bij mij is dat ongeveer 100 euro per jaar.

            #138253
            Willem
            Deelnemer
              @wvanlaarhoven

              Sjoerd, misschien dat jij dat weet, maar ik wek veel meer op dan ik gebruik (ca. 800 euro per jaar terug) maar ik zou alles willen benutten door meer elektrisch te verwarmen. Ik wek gemiddeld 4,3 megawatt op per jaar en de verwarming kost mij 1500 m3 gas ofwel 15.000 kwh. En bovendien wek ik dat vooral in de zomer op. Is een thuisbatterij dan haalbaar?

              #138254
              ron
              Deelnemer
                @ronh

                Nee, zo veel energie kun je niet elektrisch opslaan.

                Optie is een warmtepomp, dan verbruik je in de winter de stroom die je in de zomer opgewekt hebt.
                Zolang we nog kunnen salderen loont dat, je gebruikt/misbruikt het net eigenlijk als je batterij.

                Voor de netbeheerders is dit een drama, piek verbruik knalt omhoog en ze moeten hierdoor kabels gaan vervangen, maar voor de consument loont het.

                Straks mogen we wel onze winst weer terugbetalen doordat de kosten voor een stroom aansluiting oplopen en transport kosten per kWh omhoog gaat, maar dat is iets voor de toekomst.
                Dus komende 5 jaar is het alternatief om de stroom die je in de zomer hebt opgewekt te verbruiken.

                Wat er moet gebeuren is dat de energie leveranciers groen waterstof gaan produceren, maar daar zijn we nog lang niet,…

                #138261
                Willem
                Deelnemer
                  @wvanlaarhoven

                  Dank je Ron, dat netwerk verzwaren zal toch een keer moeten gebeuren. Ik ga in elk geval toch serieus de warmtepomp overwegen. Het punt is nog of ik de stroom die ik aanvullend moet kopen om van het gas af te gaan een beetje betaalbaar blijft. Moet ik nog achterhalen hoe efficiënt zo’n warmtepomp is. Maar misschien weet jij dat ook al 🙂

                  #138262
                  ron
                  Deelnemer
                    @ronh

                    Je hebt een COP van 2,1 nodig om goedkoper te verwarmen met stroom dan met gas.

                    En als je het overschot aan elektriciteit opgewekt in de zomer daarvoor gebruikt (salderen dus) dan verwarm je eigenlijk gratis.

                    De m3 gas komt overeen met 9.769 kWh energie.
                    Je 1500m3 verbruik komt overeen met 14653 kWh.

                    Dit deel je door de COP (zeg 3,5) dan heb je 4187kWh stroom nodig.
                    Weet niet hoeveel kWh je over hebt van de 4300kWh die je opwekt.
                    Zeg je hebt 2000kWh over die trek je van de 4187kWh af (salderen) dan moet je nog 2187kWh inkopen (of 2200kWh panelen bijplaatsen voor 0 op meter)

                    Gas kun je laten afkoppelen dan bespaar je ook nog eens op de gas vastrecht kosten.
                    Vraag is wel of je huis voor een warmtepomp geschikt is (voldoende geïsoleerd).

                    Voor de netbeheerders is deze ontwikkeling een drama, heel Nederland moet op de schop.
                    En de stroom om alle huizen elektrisch te verwarmen kunnen we ook niet opwekken.

                    Dus de vraag is hoe lang we van de warmtepomp kunnen genieten,…

                    Verwarmen met waterstof zou veel zinvoller zijn!

                    #138263
                    Willem
                    Deelnemer
                      @wvanlaarhoven

                      Hoi Ron, zeer verhelderend. Dank daarvoor. Huis is relatief oud maar intussen aardig geïsoleerde. Ik durf het er wel op te wagen.

                      #138264
                      ron
                      Deelnemer
                        @ronh

                        Zolang we mogen salderen gaat deze rekening op.

                        Daarna moet je minimaal een COP van 2,1 hebben om goedkoper dan gas te verwarmen (met huidige gas en stroom prijs).
                        Maar Je weet niet wat in de toekomst de kWh en gas prijs gaat doen.
                        Denk de transport kosten voor stroom gaat in de toekomst fors omhoog.

                        En we kunnen niet genoeg stroom om alle huizen op een koude winter nacht te verwarmen opwekken.
                        Door schaarste gaat de prijs ook omhoog.

                        Dus wat moet je als consument doen, investering voor een warmtepomp is best fors, en terugverdien tijd is lang.

                        #138265
                        Willem
                        Deelnemer
                          @wvanlaarhoven

                          Oei, extra overwegingen dus. Gelukkig zit ik niet zo te kijken op de terugverdientijd. Sparen en investeren en een keer afschrijven, zeg maar. Goed gevoel om een bijdrage te leveren. Extra geld wegbrengen vanwege de kapitalistische marktwerking zonder dat er iets aan het gekochte veranderd is, daar heb ik vooral moeite mee. Maar goed, ik kan weer even verder.

                          #138266
                          ron
                          Deelnemer
                            @ronh

                            Probeer het eerlijke verhaal te vertellen.

                            Stroom netwerk kan elektrisch verwarmen niet aan en de transport kosten gaan stijgen, en de kWh prijs zal door schaarste harder stijgen dan gas.
                            Op dit moment is met warmtepompen verwarmen goedkoper, maar wat brengt de toekomst en verdien je de investering ooit terug?

                            Voor het milieu hoef je het ook niet te doen, de stroom voor de warmtepompen zal altijd grijs blijven, en CO2 besparing in vergelijk met een HR ketel is 10-20%?

                            Beter zouden collectieve maatregelen zijn zoals stadsverwarming met warmteopslag, of het vervangen van aardgas door waterstof of biogas en synthetisch gemaakt methaan.
                            Waterstof is een ideale manier om groene energie lang op te slaan en zo de seizoen verschillen op te vangen.

                            Draadje hier gaat over opslag thuis, je kunt denken aan zonneboilers met een watervat als warmtebuffer, daarmee bespaar je best wat gas mee uit.

                            TU/e , TNO warmtebatterij zou veel meer warmte energie kunnen opslaan, maar die is er nog niet.

                            Elektrische opslag variant is door salderen (grootste accu die je maar kunt hebben is het stroom net) niet interessant.

                            #138267
                            Willem
                            Deelnemer
                              @wvanlaarhoven

                              Ik was al begonnen met de aanschaf van een elektrische boiler die ik dubbel heb geïsoleerd. Dus voor douchen etc. geen gas meer nodig. En koken op stroom etc. De overwegingen gaan dus alleen nog over de verwarming maar het wordt er dus niet eenvoudiger op 🙂

                              #138268
                              ron
                              Deelnemer
                                @ronh

                                Als je al warm water hebt, dan zou ik van die airco modules die ook kunnen verwarmen installeren.

                                In de winter hoef je dan alleen met gas bij te verwarren.
                                In principe is dit de totaal verkeerde oplossing, alleen collectief kunnen we de energie transitie laten slagen.

                                Weet niet wie de politiek adviseert, maar groene energie kun je alleen nuttig gebruiken met opslag.
                                Je moet juist het verbruik van de energie vorm die het moeilijks is op te slaan (elektriciteit) verlagen en niet verhogen door de warmtepomp in 2026 verplicht te stellen.

                                De transitie zal zo niet slagen of (ons) onnodig veel geld gaan kosten.

                                #138269
                                Willem
                                Deelnemer
                                  @wvanlaarhoven

                                  Dank voor de extra toelichting. Toch maar een windmolentje in de tuin. Overigens wel interessant vanuit politiek perspectief om eens heel kritisch naar de warmtepompen te kijken. En als het allemaal toch duurder wordt dan maar volledig inzetten op waterstof?

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.