Thorium is denk ik een mooie oplossing, maar zoals het artikel zegt en ik ook op internet al eerder heb gelezen. Het is schoner dan uranium, maar niet schoner dan zonne-energie en windenergie. De reactor is er nog niet en ik heb nog nooit ergens gelezen dat deze binnen nu en 5 jaar gemaakt kan worden @luukknol.
Thorium kan inderdaad op afval (plutonium) draaien, maar hoe schoon is dat, want dat moet je ook afval hebben van een uraniumreactor.
Mooie oplossing voor kernenergie, maar ook dit is gewoon een grondstof en daarom niet onuitputtelijk, zoals wind en zon. En 70 jaar is natuurlijk ook zo weer voorbij. De vraag is of we het probleem voor altijd moeten oplossing, of dat op gemiddeld korte/lange termijn moeten denken.
M.i is het wel verstandig om in elk geval de ontwikkeling van een thoriumreactor in gang te zetten. Hup hup!