Dit onderwerp bevat 39 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 2 maanden geleden door Aart.
Naar forumoverzicht
9 november 2015 om 14:31 #75944

In ons nieuwsartikel over thorium kun je lezen welke voor- en nadelen hieraan zitten. Wat vind jij van deze vorm van energiewinning?

Groet,
Arnold

5 reacties aan het bekijken - 31 tot 35 (van in totaal 35)
24 november 2015 om 12:25 #76358

Zie dia uit presentatie Prof Boerma. Bijlage. MiaB

Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
24 november 2015 om 08:21 #76353

Thorium is denk ik een mooie oplossing, maar zoals het artikel zegt en ik ook op internet al eerder heb gelezen. Het is schoner dan uranium, maar niet schoner dan zonne-energie en windenergie. De reactor is er nog niet en ik heb nog nooit ergens gelezen dat deze binnen nu en 5 jaar gemaakt kan worden @luukknol.
Thorium kan inderdaad op afval (plutonium) draaien, maar hoe schoon is dat, want dat moet je ook afval hebben van een uraniumreactor.

Mooie oplossing voor kernenergie, maar ook dit is gewoon een grondstof en daarom niet onuitputtelijk, zoals wind en zon. En 70 jaar is natuurlijk ook zo weer voorbij. De vraag is of we het probleem voor altijd moeten oplossing, of dat op gemiddeld korte/lange termijn moeten denken.

M.i is het wel verstandig om in elk geval de ontwikkeling van een thoriumreactor in gang te zetten. Hup hup!

23 november 2015 om 23:07 #76352

Er ontbreekt info.
Over ca 5 jaar kan er een werkende Thorium reactor zijn.
De hoeveelheid Thorium is vrijwel onuitputtelijk
Dit type reactor kan ook werken op het afval van de bestaande centrales. En dat van 100.000 jaarverval verstoken tot afval dat in max 100 of 200 jaar voldoende vervallenis.Daar kan de wereldbevolking al 70 jaar mee van energie voorzien worden

23 november 2015 om 21:08 #76351

Tja…. AAH de Bok, Het is inderdaad dat je vraagt om ONTWIKKELINGS geld te stoppen in het Thorium project. Met andere woorden het duurt nog een onbekende tijd voordat er MISSCHIEN iets is. We kunnen niet tientallen jaren wachten op iets wat er misschien nooit komt. Daarom Laten we nu verder gaan met zon wind, waterkracht en aardwarmte enz. Die presteren nu al. Zo worden er geen belastingcenten bij de burger weggehaald voor een Thorium reactor die mogelijk nooit energie levert. Bedenk ook dat er enorme landgebieden overhoop gezet moeten worden, vanwege de geringe concentratie in de bodem, om Thorium uit de bodem te halen en denk ook eens aan het geschikt maken van het Thorium. Hoezo geen CO2????

23 november 2015 om 19:22 #76350

Thorium is de oplossing voor ons energieprobleem. Nauwelijks uitstoot, zeer veilig, nauwelijks nucleair afval en er is wereldwijd voldoende thorium voor de komende 1000 jaar. Samen met de traditionele kernenergie is deze vorm van energie productie in staat de fossiele brandstoffen te vervangen. Want al zetten we heel Nederland vol met windmolens en op elk dak zonnepanelen, dan wordt nog maar voor maximaal 30% in onze energie behoefte voorzien. Dus in plaats van miljarden in windmolens, dit belastinggeld in thorium ontwikkeling stoppen

5 reacties aan het bekijken - 31 tot 35 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.