9 reacties aan het bekijken - 31 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Antwoorden
  • #144970
    Joop
    Deelnemer
      @jvdleeuw

      Ik zou nog maar eens goed rekenen.
      voor 3500 kWh overschot kun je 20.000 km/jaar brandstof vrij rijden !
      voor 3500 kWh kun je ook een jaar lang “kosteloos”je woning op temperatuur houden (koelen en verwarmen)
      Elk jaar dat je wacht wordt je auto minder waard en wordt de vraag naar (fossiel) 2de hands minder.
      M.i. valt ook een goede terugleververgoeding hierbij in het niet.

      Met alle respect.

      #144969
      René Vermeulen
      Deelnemer
        @rene-vermeulen

        Dit najaar wordt mijn woning voorzien van HR++ glas. In Q3 2025 loopt mijn energiecontract af met zeer gunstige terugleververgoeding (lever netto 3500kWh terug) en is mijn CV 18 jaar oud. Dan ga ik waarschijnlijk all electric over op een warmtepomp. 2 jaar later is mijn Golf 6 jaar oud en ga ik waarschijnlijk over op elektrisch. Hopelijk is er dan meer keuze en hebben de auto’s in die klasse betere specificaties dan nu.

        #144967
        Joop
        Deelnemer
          @jvdleeuw

          Ik stap volgende maand over op mijn 2de volledig elektrische auto.
          De eerste heeft na 5 jaar en 50.000 km zijn diensten bewezen.
          Nooit meer een auto op fossiele brandstof, geen stank meer, geen vuile handen meer, geen onderhoudskosten meer; eigenlijk alleen nog maar afschrijving en verzekeringskosten.
          De All-Electric combinatie van de auto met zonnepanelen en het (verstandige ??) overheidsbeleid met de salderingsregeling maken van je energiehuishouding een totaalsysteem dat zich binnen de kortste keren terugverdient.
          Natuurlijk hangt het sterk van ieders persoonlijke situatie af maar voor een pensionado die 10.000 plezierkilometers per jaar rijdt van de zon op het eigen dak mag de aanschaf best nog wel wat extra’s kosten.
          Mijn eerste EV heeft mijn PV panelen en mijn Warmtepomp investeringen in de helft van de geplande tijd laten terugverdienen.

          #144965
          René Burema
          Deelnemer
            @rene-burema

            Ik merk dat de beeldvorming bij EV niet juist is. Een Tesla model 3 koop je nu met subsidie voor €39k.
            Goedkoper dan een eenvoudige Golf op benzine en met veel meer vermogen, veiligheid en lagere kosten. Het laden in het buitenland is totaal geen probleem! De routeplanner bij Tesla geeft de route aan met laadstops en hij update de route zelf continu en ja je moet nu nog extra laden onderweg. Maar na 2 of 2,5 uur rijden wil ik wel even sanitaire pauze. En je hebt geen geld nodig voor het tanken. Gaat allemaal automatisch. De laadpaal herkend de auto. Stekker erin laden en weer door (ik heb nu 3x naar Malaga, Spanje gereden).
            Het klopt dat de aanschaf vd transitie veel geld kost, maar als je overweegt een andere auto te kopen is EV de beste keuze, qua veiligheid, prestaties, ROI, garagekosten(zijn er in principe niet) en relaxer rijden.
            De ontwikkelingen gaan snel in EV en batterij. Ik hoop dat de Europese autobouwers nog beter kunnen aanhaken, de Chinese EV is met Tesla een zeer innovatieve en geduchte concurrent.

            Bijlagen:
            Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
            #144963
            René Vermeulen
            Deelnemer
              @rene-vermeulen

              Hoe je het ook went of keert, de aanschaf van een elektrische auto is nog steeds buiten gewoon kostbaar, de specificaties van elektrische auto’s uit de Golf klasse vallen tegen en in het buitenland dien je je route veel meer te plannen dan met een brandstof auto. Vergeet niet dat je in het kader van energie transitie nog met veel meer kosten te maken hebt dan alleen de auto. Woning isolatie, HR++ glas, zonnepanelen, warmtepomp, batterij systemen etc. Allemaal kosten posten van al snel 3,5k tot 20k. Daarbij een eenvoudige elektrische auto die snel richting 50K gaat met de aanpassingen van meterkast en laadstation thuis meegeteld. Heb je enig idee hoe iemand met een iets beter dan modaal inkomen dat moet betalen?

              #144962
              René Burema
              Deelnemer
                @rene-burema

                Regelmatig lees ik dat mensen o.a. geen Elektrische auto rijden vanwege “Laadstress”.
                Met een Tesla is dat voor 99% uitgesloten! Onderweg van A naar B, 100% regelt Tesla waar je kunt laden, ruim op tijd! No stress!
                Op locatie in het buitenland is de Tesla charger wellicht op 40-50 km gelegen van je verblijfplaats en dan neem ik locale laders via een app. Ook prima geregeld.
                Laadstress is dus echt een No-brainer, bij Tesla.

                #144961
                René Vermeulen
                Deelnemer
                  @rene-vermeulen

                  Aangezien ik slechts één auto heb voor zowel woon-werkverkeer als vakantie, stel ik de aankoop ervan nog een paar jaar uit. Vooral op vakantie is een elektrische auto niet praktisch. Daarnaast de hoge kosten. Ik verwacht betere en goedkopere accu’s zie de aankondiging van Toyota mbt solidstate accu’s. Daarom zal ik voorlopig ook geen accu aanschaffen voor mijn zonnepanelen. Ik hoef niet overal mee voorop te lopen.

                  #144960
                  Minze
                  Deelnemer
                    @minze-broersma

                    Ik rijd gedeeltelijk elektrisch en probeer dat zoveel mogelijk via mijn zelf opgewekte zonne-energie.
                    Officieel is de actieradius 75km, maar bij rustig stads tempo kan ik 103 km halen. De rest gaat fossiel.
                    Met een hybride auto, inmiddels mijn 5de, heb je helemaal geen laad-stress.

                    Ik geloof niet dat elektrisch rijden met commercieel opgewekte elektrische energie schoner is dan een moderne auto direct op fossiele brandstof.
                    Iedereen heeft kunnen zien dat we genept worden zodra de toevoer van fossiele brandstoffen stagneert, dan vliegt ineens ook de prijs van een “groene energie contract” omhoog.
                    Maar als het echt een groen contract was, zou er niets moeten veranderen, want de zon is al miljarden jaren onveranderd gebleven.
                    Met wat gelul over marktwerking proberen ze dat goed te praten. Wie gelooft dat!

                    In deze wereld is het helaas zo, dat de financiële wereld de werkelijkheid weerspiegelt.
                    Daaruit bijkt heel duidelijk dat we voornamelijk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
                    En dus rijden we met een elektrische auto helemaal niet schoon.

                    Schone energie garantie heb je alleen van je eigen opgewekte zonne-energie.
                    Ik noemt dat “draadloze-kernfusie” die je gratis ontvangt met wat van zand gemaakte platen op je dak.
                    Moderner en schoner kan het niet toch?
                    Mijn dak oppervlak is te klein om een volledig elektrische auto te kunnen voorzien van energie.

                    Elektrisch rijden is op zich fantastisch, maar de laad-stress op vakantie en mijn wantrouwen in “schone” commerciële energie weerhouden mij om volledig over te gaan.
                    In de elektrische accu’s heb ik inmiddels wel vertrouwen. Het automerk waar ik mee rijdt geeft al tot een miljoen kilometer garantie. Misschien de volgende auto volledig elektrisch?

                    #144959
                    René Burema
                    Deelnemer
                      @rene-burema

                      Sinds 12/21 rijd ik volledig elektrisch en na ruim 40.000 km nu ben ik super tevreden. Nog geen garage bezoek nodig gehad; Rijden, laden, op vakantie naar zuid-Europa, thuis laden, software updates, rijden in sneeuw met wintersport( geen slippen), autopilot, navigatie, trekkracht met en zonder aanhanger en bovenal veiligheid door constructie en anticiperen op wegsituaties etc. Ga ik nooit meer terug naar de vervuilende en onderhoud kostende gascars. Ik heb het zo georganiseerd dat ik altijd thuis oplaad via zonnepanelen en in de winter nu nog vh net en uiteraard in het buitenland.
                      Auto; Tesla model Y, LR

                    9 reacties aan het bekijken - 31 tot 39 (van in totaal 39)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.