Tags: elektrisch rijden, elektrisch vervoer, elektrische auto, ervaring elektrische auto, hybride auto
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 weken geleden door René Vermeulen.
-
AanmakerOnderwerp
-
20 juli 2023 om 10:20 #144855
Heb jij al een elektrische auto? Deel je ervaring met ons!
Er rijden inmiddels 600.000 elektrische auto’s rond op de Nederlandse wegen.
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
5 augustus 2024 om 09:06 #151494
Onderzoek laat zien dat 1 op de 3 bestuurders van een elektrische auto overweegt om weer terug te stappen naar een fossiele brandstofauto. Hoe kan dit?
24 januari 2024 om 14:39 #147799De groei van elektrische auto’s in Nederland zet flink door. Er kwamen er bijna 188 duizend bij.
30 december 2023 om 20:20 #147289Als je naar de echte milieu impact gedurende de hele levenscyclus van een auto kijkt, is de EV helemaal niet milieu vriendelijk.
Weet niet wat het omslagpunt tegenwoordig is, meen eerst na 150.000km presteert milieu technisch de EV beter dan een moderne verbrander.
Je moet dus veel rijden anders maakt de EV voor het milieu geen zin.EV als thuis batterij gebruiken verbetert natuurlijk de milieu impact.
Maar weet iemand wat de regelgeving daarvan is?
Volgens mij mag je nog steeds niet terug leveren met een EV, blijkt belastingtechnisch nogal moeilijk te zijn.CNG en LNG was een tijd geleden de heilige graal, maar politiek heeft voor de EV gekozen en industrie is gestopt de CNG auto te produceren.
Gemiste kans want je kunt biogas inzetten of methaan synthetisch uit groene waterstof en afgevangen CO2 produceren.
Dan stoot je netto ook geen CO2 meer uit.30 december 2023 om 19:52 #147288Ik ben inmiddels al aan mijn 2de EV toe.
Ik heb ruim 5 jaar lang (60.000 km) een BMW i3 gereden met een totaal van 7,50 Euro aan onderhoudskosten voor een nieuwe batterij in de autosleutel. De 2 APK beurten waren service van de zaak.
Ik begrijp absoluut niet waar je binnen 3 jaar onderhoudskosten voor hebt kunnen maken, nieuwe banden ? Te snel opgetrokken bij het stoplicht ?30 december 2023 om 19:11 #147287Tsja, ik wantrouw alles wat BIO heet. Elke keer blijkt achteraf dat het op een milieu ramp afstevent, denk aan de palmolie.
Om vast te stellen wat het schoonst is dat is niet zo moeilijk.
Sluit je samen in je auto met draaien motor op in een afgesloten garage, aircootje aan, kacheltje aan en breng zo een nachtje door.
Kun je het de volgende dag na vertellen, dan weet je dat je auto schoon is.
Ik zou niet gokken op die CNG !30 december 2023 om 18:54 #147286Inruil waarde kan aardig per merk verschillen. Als je zegt Seres3, dan gaat er bij geen lampje branden.
Ik ken heb niet!
Waarom zou je na drie jaar de auto inruilen, terwijl er 8 jaar en/of 150.000 km garantie op zit, als ik het goed heb?
Als de afschrijving zo hoog is, dan kun je juist beter doorrijden!
Aangezien de garantie je voorlopig beschermd, krijg je geen hoge kosten.30 december 2023 om 17:41 #147285hai ron, de volgende wordt er een met thuisaccu.
ik koop normaler wijze elke 3 jaar een nieuwe auto, alleen wordt het nu niet meer mogelijk voor mij door de hoge afschrijvingskosten.
let op een elektrische auto is vele malen duurder dan een benzineauto, daar ben ik inmiddels wel achter, zowel in onderhoud als in afschrijving..
ik wil heel graag aan het milieu denken maar nu gaat het te ver, mss wordt het wel weer een benzine auto…….wie weet.
gr riny30 december 2023 om 16:32 #147284Mag ik vragen waarom je hem wil inruilen met maar zo weinig km op de klok?
De volgende dat gaat ook een EV worden?
30 december 2023 om 14:38 #147283hallo ik lees allemaal dat een elektrische auto geen onderhoud behoefd.
ik rijdt al 3 jaar een seres3 maar moet elk jaar terug naar de garage voor onderhoud omdat anders naar zeggen de garantie vervalt.
ben zeer tevreden over elektrisch rijden echter nu ik hem wil inruilen komt de aap pas uit de mouw en moet ik wel heeeel veel bijleggen,
kent iemand een elektrische auto waarbij dit allemaal niet het geval is?
wat is de normale afschrijving p/j eigenlijk voor een auto van 38000,=?
ik rijdt +/- 8000km p/j, en ben dus niet tevreden wat de bijkomende kosten betreft.25 juli 2023 om 13:10 #145001CNG heeft een lagere CO2 uitstoot dan de EV, en is wel betaalbaar!
https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/co2-studie-prijst-bio-cng.htmlJammer genoeg heeft de politiek gekozen voor EV en zijn de fabrikanten gestopt de CNG motor door te ontwikkelen.
Voor vrachtverkeer zou LNG de beste oplossing zijn.24 juli 2023 om 23:58 #145003Jammer dat plan lievense nooit op een of andere manier tot uitvoering is gekomen. Het is een effectieve manier om de energiehuishouding te balanceren. De aankondiging van Toyota inzake hoge capaciteit, lichte en betaalbare solidstate accu’s is zeer belovend omdat men vanaf 2025 verwacht (beperkt) te kunnen gaan leveren. Tot die tijd blijft het ploeteren omdat op korte termijn de energie vraag zo sterk gaat worden dat het netwerk er nog niet klaar voor is.
24 juli 2023 om 19:26 #145002Vertrouwen op de wetenschap?
Bijvoorbeeld TNO, die net als de meeste van dit soort instelingen voor het merendeel door de overheid wordt gefinancierd?
Wat verwacht je dan van de uitkomst van een zo’n wetenschappelijk onderzoek.
Dan zal het onderzoek vast aansluiten op de politieke doelstelling van die overheid.Dat wil niet zeggen dat elektrische auto’s niet nuttig zijn voor het ontwikkelen van nieuwe en milieu vriendelijker technieken en productie methodes.
De ontwikkeling van accu opslag capaciteit, levensduur, betrouwbaarheid is met sprongen omhoog gegaan en blijft maar doorgaan.
Ontwikkeling moet tenslotte betaald worden. En als je geen markt creëert, doet de industrie niets.Zolang er nog fossiele brandstoffen voor de productie van elektriciteit wordt gebruikt, geloof ik niet in schone elektrische auto’s.
En zolang windmolens en zonnepanelen op productieve dagen worden stopgezet, doen we iets goed fout.
Het plan Lievense had daar voor een groot deel in kunnen voorzien.
Ik hoop dat de accu techniek nog iets verbetert en snel goedkoper wordt, zodat windmolen- en zonneparken zelf voor buffering gaan zorgen en zodoende hun energie verdelen over 24hUiteindelijk zal de elektrische auto dan misschien “echt elektrisch” gaan rijden.
24 juli 2023 om 12:53 #144983Ikzelf ontken dat helemaal niet, maar het vroegtijdig afschrijven van auto’s en verwarmingssystemen om vervolgens voor pakweg 60k te investeren in een auto en warmtepomp is niet verantwoord tenzij verduurzamen je hobby is. Daarnaast worden de financiële voordelen niet realistisch voorgesteld. Nog steeds worden de voordelen van zonnepanelen voorgesteld alsof het verbruik tegen 100% vd opwekking weggestreept kan worden. Met het afschaffen van de salderingsmaatregel valt ca 65% vd directe verdien capaciteit van zonnepanelen weg en verdrievoudigd de terugverdientijd. De terugleververgoeding is namelijk nihil. Dat heeft ook weerslag op het terugverdien plaatje van je warmtepomp en energieverbruik van je elektrische auto. Dit weer compenseren met accu’s is financieel ook niet haalbaar.
24 juli 2023 om 12:47 #144982Anoniem
Ik rij sinds mei 2021 een elektrische auto, een ID.4. Ik heb inmiddels meer als 70.000 kilometers gereden. Dit is de eerste auto die ik fonkelnieuw heb gekocht. Hiervoor altijd tweedehands gereden (vroeger zelfs x-dehands). Dus ja, dit was een forse uitgave. Dat valt niet te ontkennen. Maar ik heb nog geen dag spijt gehad. De auto is zoveel stiller, hierdoor ga je ook vanzelf rustiger rijden. Laden doe ik met m’n eigen wallbox (ca. 90% van de km die ik maak). En moet ik eens een keertje verder rijden dan mijn accu-range, dan is er in de buurt van mijn bestemming heel vaak een openbaar laadpunt, zodat ik tijdens mijn bezoek de accu rustig kan bijladen. Pas als je elektrisch gaat rijden valt het je op hoeveel openbare laadstationen er zijn. Om een vergelijking te maken, als je geen bril draagt heb je geen idee hoeveel opticiens er zijn, pas las je een bril nodig hebt weet je dat vrij precies.
Ook voor verre (vakantie) trippen gebruik ik mijn ID.4. In mijn ervaring zijn er genoeg snel-laadstations langs de europese snelwegen. Ik heb vaker moeten wachten bij een tankstation (voor dino-juice), ongeveer 3x in de afgelopen 20 jaar, dan voor een laadstation, precies 0 keer in de afgelopen 2 jaar. Ik geef toe de vergelijking is niet gelijkwaardig. Maar de angst over wachttijden, wordt meestal uitgesproken door mensen die niet elektrisch rijden.Nederland is een vrij land. Dus iedereen kan en mag zijn eigen afweging maken. En dus zelf beslissen wanneer voor hem/haar de tijd juist om over te stappen. Daar ga ik niet over. Maar als je je volgende auto ga aanschaffen, informeer je dan goed over elektrische auto’s. Er is veel bangmakerij, die niet overeenkomt met de werkelijkheid.
24 juli 2023 om 08:56 #144964Ongelooflijk dat het publiek op ZEP in de meest recente enquete met vraag “Geloof jij in de toekomst van de elektrische auto?” overwegend kiest voor “Nee, de elektrische auto is helemaal niet schoner dan fossiel” (gemeten zondag 23 juli).
En dezelfde soort reacties zie je terug in dit forum.Je moet niet geloven maar vertrouwen op wetenschap. Beperk je svp tot de feiten.
Zie: https://www.tno.nl/nl/duurzaam/duurzaam-verkeer-vervoer/duurzame-mobiliteit/transitie-co2-neutrale-mobiliteit-2050/verduurzaming-vervoer/:
“Uit onderzoek met Europese partners (2015 – 2017) naar het decarboniseren van de personenautovloot in Europa, laten wij zien dat een transitie naar een 100% zero-emissievoertuigvloot in 2050 zal resulteren in een reductie van cumulatieve CO2-emissies van 2.2 gigaton in 2020 tot 3.9 gigaton in 2050 (in vergelijking met bestaande EU-targets).”Of zie https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het:
“Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.” -
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.





















