15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Antwoorden
  • #151494
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Onderzoek laat zien dat 1 op de 3 bestuurders van een elektrische auto overweegt om weer terug te stappen naar een fossiele brandstofauto. Hoe kan dit?

      Van de EV-rijders wil 30% terug naar een brandstofauto

      #147799
      Arnold
      Sleutelbeheerder
        @astadjer

        De groei van elektrische auto’s in Nederland zet flink door. Er kwamen er bijna 188 duizend bij.

        Groei elektrische auto’s zet door: 700 duizend

        #147289
        ron
        Deelnemer
          @ronh

          Als je naar de echte milieu impact gedurende de hele levenscyclus van een auto kijkt, is de EV helemaal niet milieu vriendelijk.

          Weet niet wat het omslagpunt tegenwoordig is, meen eerst na 150.000km presteert milieu technisch de EV beter dan een moderne verbrander.
          Je moet dus veel rijden anders maakt de EV voor het milieu geen zin.

          EV als thuis batterij gebruiken verbetert natuurlijk de milieu impact.
          Maar weet iemand wat de regelgeving daarvan is?
          Volgens mij mag je nog steeds niet terug leveren met een EV, blijkt belastingtechnisch nogal moeilijk te zijn.

          CNG en LNG was een tijd geleden de heilige graal, maar politiek heeft voor de EV gekozen en industrie is gestopt de CNG auto te produceren.
          Gemiste kans want je kunt biogas inzetten of methaan synthetisch uit groene waterstof en afgevangen CO2 produceren.
          Dan stoot je netto ook geen CO2 meer uit.

          #147288
          Joop
          Deelnemer
            @jvdleeuw

            Ik ben inmiddels al aan mijn 2de EV toe.
            Ik heb ruim 5 jaar lang (60.000 km) een BMW i3 gereden met een totaal van 7,50 Euro aan onderhoudskosten voor een nieuwe batterij in de autosleutel. De 2 APK beurten waren service van de zaak.
            Ik begrijp absoluut niet waar je binnen 3 jaar onderhoudskosten voor hebt kunnen maken, nieuwe banden ? Te snel opgetrokken bij het stoplicht ?

            #147287
            Minze
            Deelnemer
              @minze-broersma

              @Ronh

              Tsja, ik wantrouw alles wat BIO heet. Elke keer blijkt achteraf dat het op een milieu ramp afstevent, denk aan de palmolie.
              Om vast te stellen wat het schoonst is dat is niet zo moeilijk.
              Sluit je samen in je auto met draaien motor op in een afgesloten garage, aircootje aan, kacheltje aan en breng zo een nachtje door.
              Kun je het de volgende dag na vertellen, dan weet je dat je auto schoon is.
              Ik zou niet gokken op die CNG !

              #147286
              Minze
              Deelnemer
                @minze-broersma

                Inruil waarde kan aardig per merk verschillen. Als je zegt Seres3, dan gaat er bij geen lampje branden.
                Ik ken heb niet!
                Waarom zou je na drie jaar de auto inruilen, terwijl er 8 jaar en/of 150.000 km garantie op zit, als ik het goed heb?
                Als de afschrijving zo hoog is, dan kun je juist beter doorrijden!
                Aangezien de garantie je voorlopig beschermd, krijg je geen hoge kosten.

                #147285
                Riny Rodijnen
                Deelnemer
                  @riny-rodijnen

                  hai ron, de volgende wordt er een met thuisaccu.
                  ik koop normaler wijze elke 3 jaar een nieuwe auto, alleen wordt het nu niet meer mogelijk voor mij door de hoge afschrijvingskosten.
                  let op een elektrische auto is vele malen duurder dan een benzineauto, daar ben ik inmiddels wel achter, zowel in onderhoud als in afschrijving..
                  ik wil heel graag aan het milieu denken maar nu gaat het te ver, mss wordt het wel weer een benzine auto…….wie weet.
                  gr riny

                  #147284
                  ron
                  Deelnemer
                    @ronh

                    Mag ik vragen waarom je hem wil inruilen met maar zo weinig km op de klok?

                    De volgende dat gaat ook een EV worden?

                    #147283
                    Riny Rodijnen
                    Deelnemer
                      @riny-rodijnen

                      hallo ik lees allemaal dat een elektrische auto geen onderhoud behoefd.
                      ik rijdt al 3 jaar een seres3 maar moet elk jaar terug naar de garage voor onderhoud omdat anders naar zeggen de garantie vervalt.
                      ben zeer tevreden over elektrisch rijden echter nu ik hem wil inruilen komt de aap pas uit de mouw en moet ik wel heeeel veel bijleggen,
                      kent iemand een elektrische auto waarbij dit allemaal niet het geval is?
                      wat is de normale afschrijving p/j eigenlijk voor een auto van 38000,=?
                      ik rijdt +/- 8000km p/j, en ben dus niet tevreden wat de bijkomende kosten betreft.

                      #145001
                      ron
                      Deelnemer
                        @ronh

                        CNG heeft een lagere CO2 uitstoot dan de EV, en is wel betaalbaar!

                        CNG-Autos am umweltfreundlichsten!


                        https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/co2-studie-prijst-bio-cng.html

                        Jammer genoeg heeft de politiek gekozen voor EV en zijn de fabrikanten gestopt de CNG motor door te ontwikkelen.
                        Voor vrachtverkeer zou LNG de beste oplossing zijn.

                        #145003
                        René Vermeulen
                        Deelnemer
                          @rene-vermeulen

                          Jammer dat plan lievense nooit op een of andere manier tot uitvoering is gekomen. Het is een effectieve manier om de energiehuishouding te balanceren. De aankondiging van Toyota inzake hoge capaciteit, lichte en betaalbare solidstate accu’s is zeer belovend omdat men vanaf 2025 verwacht (beperkt) te kunnen gaan leveren. Tot die tijd blijft het ploeteren omdat op korte termijn de energie vraag zo sterk gaat worden dat het netwerk er nog niet klaar voor is.

                          #145002
                          Minze
                          Deelnemer
                            @minze-broersma

                            Vertrouwen op de wetenschap?
                            Bijvoorbeeld TNO, die net als de meeste van dit soort instelingen voor het merendeel door de overheid wordt gefinancierd?
                            Wat verwacht je dan van de uitkomst van een zo’n wetenschappelijk onderzoek.
                            Dan zal het onderzoek vast aansluiten op de politieke doelstelling van die overheid.

                            Dat wil niet zeggen dat elektrische auto’s niet nuttig zijn voor het ontwikkelen van nieuwe en milieu vriendelijker technieken en productie methodes.
                            De ontwikkeling van accu opslag capaciteit, levensduur, betrouwbaarheid is met sprongen omhoog gegaan en blijft maar doorgaan.
                            Ontwikkeling moet tenslotte betaald worden. En als je geen markt creëert, doet de industrie niets.

                            Zolang er nog fossiele brandstoffen voor de productie van elektriciteit wordt gebruikt, geloof ik niet in schone elektrische auto’s.
                            En zolang windmolens en zonnepanelen op productieve dagen worden stopgezet, doen we iets goed fout.
                            Het plan Lievense had daar voor een groot deel in kunnen voorzien.
                            Ik hoop dat de accu techniek nog iets verbetert en snel goedkoper wordt, zodat windmolen- en zonneparken zelf voor buffering gaan zorgen en zodoende hun energie verdelen over 24h

                            Uiteindelijk zal de elektrische auto dan misschien “echt elektrisch” gaan rijden.

                            #144983
                            René Vermeulen
                            Deelnemer
                              @rene-vermeulen

                              Ikzelf ontken dat helemaal niet, maar het vroegtijdig afschrijven van auto’s en verwarmingssystemen om vervolgens voor pakweg 60k te investeren in een auto en warmtepomp is niet verantwoord tenzij verduurzamen je hobby is. Daarnaast worden de financiële voordelen niet realistisch voorgesteld. Nog steeds worden de voordelen van zonnepanelen voorgesteld alsof het verbruik tegen 100% vd opwekking weggestreept kan worden. Met het afschaffen van de salderingsmaatregel valt ca 65% vd directe verdien capaciteit van zonnepanelen weg en verdrievoudigd de terugverdientijd. De terugleververgoeding is namelijk nihil. Dat heeft ook weerslag op het terugverdien plaatje van je warmtepomp en energieverbruik van je elektrische auto. Dit weer compenseren met accu’s is financieel ook niet haalbaar.

                              #144982
                              Anoniem

                                Ik rij sinds mei 2021 een elektrische auto, een ID.4. Ik heb inmiddels meer als 70.000 kilometers gereden. Dit is de eerste auto die ik fonkelnieuw heb gekocht. Hiervoor altijd tweedehands gereden (vroeger zelfs x-dehands). Dus ja, dit was een forse uitgave. Dat valt niet te ontkennen. Maar ik heb nog geen dag spijt gehad. De auto is zoveel stiller, hierdoor ga je ook vanzelf rustiger rijden. Laden doe ik met m’n eigen wallbox (ca. 90% van de km die ik maak). En moet ik eens een keertje verder rijden dan mijn accu-range, dan is er in de buurt van mijn bestemming heel vaak een openbaar laadpunt, zodat ik tijdens mijn bezoek de accu rustig kan bijladen. Pas als je elektrisch gaat rijden valt het je op hoeveel openbare laadstationen er zijn. Om een vergelijking te maken, als je geen bril draagt heb je geen idee hoeveel opticiens er zijn, pas las je een bril nodig hebt weet je dat vrij precies.
                                Ook voor verre (vakantie) trippen gebruik ik mijn ID.4. In mijn ervaring zijn er genoeg snel-laadstations langs de europese snelwegen. Ik heb vaker moeten wachten bij een tankstation (voor dino-juice), ongeveer 3x in de afgelopen 20 jaar, dan voor een laadstation, precies 0 keer in de afgelopen 2 jaar. Ik geef toe de vergelijking is niet gelijkwaardig. Maar de angst over wachttijden, wordt meestal uitgesproken door mensen die niet elektrisch rijden.

                                Nederland is een vrij land. Dus iedereen kan en mag zijn eigen afweging maken. En dus zelf beslissen wanneer voor hem/haar de tijd juist om over te stappen. Daar ga ik niet over. Maar als je je volgende auto ga aanschaffen, informeer je dan goed over elektrische auto’s. Er is veel bangmakerij, die niet overeenkomt met de werkelijkheid.

                                #144964
                                Sjoerd Michels
                                Deelnemer
                                  @sjoerd-michels

                                  Ongelooflijk dat het publiek op ZEP in de meest recente enquete met vraag “Geloof jij in de toekomst van de elektrische auto?” overwegend kiest voor “Nee, de elektrische auto is helemaal niet schoner dan fossiel” (gemeten zondag 23 juli).
                                  En dezelfde soort reacties zie je terug in dit forum.

                                  Je moet niet geloven maar vertrouwen op wetenschap. Beperk je svp tot de feiten.

                                  Zie: https://www.tno.nl/nl/duurzaam/duurzaam-verkeer-vervoer/duurzame-mobiliteit/transitie-co2-neutrale-mobiliteit-2050/verduurzaming-vervoer/:
                                  “Uit onderzoek met Europese partners (2015 – 2017) naar het decarboniseren van de personenautovloot in Europa, laten wij zien dat een transitie naar een 100% zero-emissievoertuigvloot in 2050 zal resulteren in een reductie van cumulatieve CO2-emissies van 2.2 gigaton in 2020 tot 3.9 gigaton in 2050 (in vergelijking met bestaande EU-targets).”

                                  Of zie https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het:
                                  “Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.”

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.