15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Antwoorden
  • #157221
    René Vermeulen
    Deelnemer
      @rene-vermeulen

      Ik weet niet hoe je techniek er precies uitziet. Ik heb meerdere echte kWh meters in huis welke ik direct via een energie manager van ABB uitlees via Modbus RTU. Daarnaast wordt sindskort mijn enexis kWh meter uitgelezen via een dongle van Zonneplan en via een tweede dongle welke ook via modbus aan de manager(logger) van ABB zit. De uitgelezen waarde via de Zonneplan dongle loopt altijd iets achter omdat de data eerst naar de cloud gaat en van daaruit terug naar de app op de telefoon of iPad.

      Zo heb je gemakkelijk een timing probleem.

      De reden voor deze constructie is de komst van een warmtepomp waar ik ook warmtemeters aan gekoppeld heb (zelfde als gebruikt bij stadsverwarming).

      #157217
      Minze
      Deelnemer
        @minze-broersma

        Weet je hoelang ze al praten over kernfusie??
        En mensen geloven het nog steeds!

        #157216
        Henk
        Deelnemer
          @hippel

          Als ik op dit moment in de app kijk zonder dat sprake is van groot verbruik, dan is de stroom over de 3 fases helemaal in overstemming met de stroomgrafiek, met dit rustige en stabiele weer is, zoals altijd, de gebruikelijke lichte schommeling te zien.
          Maar mijn eerdere vraag over het grote verschil in het vorige voorbeeld blijft dan staan, want dat was
          ook stabiel verbruik met nog een beetje zonnestroom in de late namiddag. Dat totaal had zelfs 2.200 + 3.500 Watt = 5.700 Watt in de grafiek moeten weergeven i.p.v. 4.000 Watt
          De stroomsterkte en de grafiek wisselen allebei simultaan in een fractie van een seconde.

          #157215
          Minze
          Deelnemer
            @minze-broersma

            Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn:

            Doordat de gegevens niet helemaal op het zelfde moment zijn verzamelt en doordat bijvoorbeeld de kookplaat voortduren schakelt in vermogen of de zon/bewolking varieert.
            Als al die gegevens dan niet exact op hetzelfde moment zijn verzameld, kan de optelling van gegevens afwijken.
            Je zou dan ook de “timestamp” bij die verschillende gegevens moeten controleren.

            De verbruikte energie (kWh) zal gemiddeld over de tijd wel kloppen.

            #157214
            Henk
            Deelnemer
              @hippel

              Als ik mijn PHEV stekker ervaring ook onder de ervaringen EV’s mag scharen: wij hebben een aparte aansluiting voor de mobiele lader in de meterkast laten maken. Toen de originele laadkabel (na upgrade van de batterij nb) blokkeerde met rode en oranje lichten, heb ik een nieuwe laadkabel gekocht waarmee ik het aantal ampère zelf kon selecteren van 3 – 16 ampère. Bij 16 ampère vloog de stop er uit, het aantal heb toen ingesteld op 10 ampère en het functioneerde als voorheen met lange laadtijd.
              Toen daarna bleek dat de stop in de meterkast 10 ampère was, heb ik die laten vervangen door 16 ampère en dat betekende bijna 40% minder laadtijd.

              Vraag: in mijn HomeWizard app is de stroomsterkte te zien van de 3 fases, L1, L2, en L3.
              L1 was op enig moment 2200 Watt (koken). 2=3500 Watt(laden PHEV) en L3 groen = -200 Watt (Pv)
              per saldo zou je dan denken totaal 5.500 Watt aan inkoop via de hoofdmeter.
              Kijk ik dan op de “nu” knop naar de actuele stroom,. dus met een ‘lopende grafiek onderverdeeld in fases, dan zie echter maar een totaal van ca. 4.000 Watt
              Kan iemand dat verschil misschien uitleggen ?

              #157213
              Minze
              Deelnemer
                @minze-broersma

                Als ik iemand vertrouw is het Toyota.
                De keus van overgang naar hybride 30 jaar geleden, blijkt ook nog steeds uitstekend.
                Uiteindelijk moet de nieuwe accu technologie technisch betrouwbaar en financieel haalbaar zijn.

                Toyota is ook niet beroerd om zijn nek uit te steken en een proef balonnetje op te laten, zoals hun waterstof auto.
                Waterstof daar is de wereld nog niet rijp voor.

                #157200
                René Vermeulen
                Deelnemer
                  @rene-vermeulen

                  Toyota kondigt al jaren solid-state accu’s aan en telkens komt er weer twee jaar bij…

                  In laboratoria worden er wellicht doorbraken bereikt, maar op de weg zie je er nog niets van.

                  #157199
                  Minze
                  Deelnemer
                    @minze-broersma

                    Ja er komen voortdurend artikelen uit die allerlei hele positieve verbeteringen beloven.
                    Dat betekent dat er nog genoeg ontwikkeling mogelijk is in accu’s en zonnepanelen en dat lijkt me een goed teken.
                    Het moet uiteraard wel betrouwbaar en duurzaam zijn, dat kost wat tijd.
                    Toyota zegt in 2027-2028 de solid state te lanceren.

                    #157195
                    Henk
                    Deelnemer
                      @hippel

                      Waar ik een beetje moe van word, zijn al die juichverhalen over nieuwe generaties batterijen zoals Solid State e.d.
                      Met name Bright brengt deze, op zich zeer heugelijke, berichten op diverse fora, maar het blijkt dan nog jaren te duren voor die batterijen voor het grote publiek bereikbaar en inzetbaar worden.
                      Batterijen zijn naar mijn mening nog veel te duur en de inderdaad snelle technologische ontwikkelingen maakt ook nog dat de huidige batterij in een snel tempo (economisch) verouderen en daardoor relatief nog duurder uitpakken.
                      Zie ook het omslagpunt voor vervanging van oude zonnepanelen: je kan ze vervroegd vervangen door
                      panelen met een hogere opbrengst, maar dan moet je ook weer je oude panelen vervroegd afschrijven.

                      #156055
                      ron
                      Deelnemer
                        @ronh

                        Wat is de oplossing, langdurige opslag van groene energie.
                        Waarom zetten we overtollige groene stroom niet om naar gas en slaan dat gas op voor later (winter).

                        Biogas is ook een CO2 neutraal gas, en bij zuivering om daar aardgas kwaliteit van te maken blijft CO2 over.
                        Dit CO2 methaniseren met uit groene stroom geproduceerde waterstof en je verdubbeld de methaan productie uit biogas.

                        Voordeel je hebt super goedkope opslag want dit gas kan direct in onze gas opslagen opslaan, productie zou goed zijn voor 3/4 van de opslag capaciteit en je kunt je hele gebouwde omgeving daarmee CO2 neutraal in de winter verwarmen.
                        Ga eens na hoe snel kun je zo verduurzamen.

                        Techniek is 7 jaar geleden voorgesteld, maar waarom doen we dat dan niet?
                        Politiek, verdienmodel energie sector en de milieu clubs die daar tegen zijn, want de stront daarvoor komt uit de bio-industrie (het algemene verhaal).

                        Volgens de milieu clubs moeten we ons verbruik minderen, dus terug naar de middeleeuwen,…

                        #156054
                        Minze
                        Deelnemer
                          @minze-broersma

                          Ik probeer mijn eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
                          Het nadeel voor het klimaat is, dat ik nu vaker zaken als vaatwasser, wasmachind, airco enz .. aanzet. Dat helpt het klimaat natuurlijk niet.
                          Ik vind dat energie bedrijven met allerlei opgelegde financiële foute prikkels en te kort schietende netwerken met uitgeschakelde panelen en stilgelegde windmolens extra uitstoot veroorzaken. Ik snap niet dat Extinction Rebelion niet protesteert tegen deze energie bedrijven.

                          #156019
                          Henk
                          Deelnemer
                            @hippel

                            Te belachelijk voor woorden om nu advies te krijgen je auto voortaan ‘s avonds laat en ‘s nachts op te laden: jarenlang horen we dat we zo veel mogelijk eigen stroom moeten gebruiken van onze zonnepanelen, dus nu zouden we dure stroom moeten gaan inkopen en de eigen zonnestroom dan maar weggooien ? en/of nog meer terug leverkosten ?

                            #153009
                            Anoniem

                              Sinds eind september dit jaar in bezit van een volledige elektrische auto (Kia e-Soul). Ook heb ik een laadpaal op eigen grond. De auto heb ik aangeschaft omdat ik:
                              1. zo weinig mogelijk fossiele energie gebruik en CO2 wil uitstoten
                              2. overtollige opgewekte eletriciteit met onze zonnepanelen (n.m. in de zomer) zoveel mogelijk zelf wil gebruiken
                              3. comfortabel wil rijden.

                              De auto laadt met weinig vermogen op aan de eigen laadpaal. Nadeel is dat het lang duurt voordat de auto vol is geladen. Voordeel is dat de auto bijna volledig met eigen opgewekte energie kan worden opgeladen. Ook als de zon iets minder hoog staat, zoals nu in de herfst.

                              De auto (bouwjaar 2020) hebben we tweedehands gekocht en heeft een accu van 64 kWh en een werkelijk bereik van 480 km in de nazomer (zelf ervaren) en waarschijnlijk 400 in de winter (moet ik nog meemaken).

                              Ervaringen totnogtoe: Het is een supercomfortabele auto (naast alle prettige veiligheidssnufjes en dynamic cruis control) heeft deze stuurverwarming en stoelverwarming (zelfs de achterband heeft eigen verwarming) en stoelventilatie van de voorstoelen. De auto is heel stil en reageert vlot en trekt heel snel op. zowel van 0-100 als tussendoor versnellen om in te halen.

                              Ik ben ook een week op vakantie in Duitsland geweest. Onderweg laden ging daar heel goed. Er zijn veel snelladers. Snelladen combineer ik met het rustmoment onderweg (en de hond even uitlaten) of ik ga even boodschappen doen bij de supermarkt. Absoluut geen angst om te weinig afstand af te kunnen leggen. Wel rijd je in Duitsland minder zuinig, omdat je met het verkeer mee moet op de snelweg en dus zeker 120 km/u rijdt (in Nederland cruise is meestal op 105 km/u).

                              Het fijne van een elektrische auto is dat deze in tegenstelling tot een benzine auto juist zuinig rijdt in de stad (ook icm regeneratief rijden).
                              Het verwarmen van de auto kost daarentegen meer energie dan een benzine auto, omdat de verwarming niet uit de motor komt. maar met de accu moet worden gedaan. Vandaar dat de meeste elektrische auto’s stuur- en stoelverwarming hebben. Dan heb je de verwarming in de auto minder (vaak) nodig.

                              Elektrisch rijden is anders dan rjiden in benzine auto’s. Maar het went erg snel en ik vind het veel comfortabelen er ontspannender.

                              Enige echte nadeel: onze auto mag geen aanhanger trekken (wel een fietsdrager).

                              #152945
                              Frank
                              Deelnemer
                                @franciscus

                                Inmiddels 2 jaar ervaring met een plug in hybride. Fijne auto en de ritjes in de eigen omgeving zijn allemaal elektrisch voorzien van eigen stroom van de zonnepanelen. Wel fijn dat je ook nog benzine (hybride) kunt rijden. Zag in Frankrijk de nodige stress bij laadpalen die het niet deden of waarvan de tarieven niet duidelijk waren en de extra kosten als de auto na het volladen aan de paal bleef staan.
                                Het houdt mij tegen om volledig elektrisch te gaan rijden omdat de wegenschapsbelasting straks fors hoger is omdat deze naar gewicht wordt berekend. Elektrische autos zijn nu eenmaal zwaar. Dan ben je voordeliger uit met een hybride of plugin hybride. Milieu overwegingen zijn mooi maar als je moet laden aan een openbare laadpaal met de bijbehorende tarieven kun je goedkoper hybride rijden. De betrouwbare overheid geeft nog steeds geen duidelijkheid over eventuele gewichtscorrecties van EV’s

                                #151497
                                Arnold
                                Sleutelbeheerder
                                  @astadjer

                                  Gaat de laadtijd van de elektrische auto dan eindelijk eens sneller?

                                  Doorbraak in laadtijd accu elektrische auto

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.