| 8 april 2019 – ZEP Nieuws |

Vanaf 27 april gaat de nieuwe Europese wetgeving in voor het terugleveren van elektriciteit. De Europese Requirements for Generators (RfG) wordt dan in de Nederlandse netcode geïmplementeerd. De nieuwe eisen gelden voor alle opwekinstallaties (>800 Wp) die vanaf 27 april gewijzigd of nieuw geplaatst worden.

Om te controleren of nieuwe en gewijzigde opwekinstallaties voldoen aan de nieuwe technische eisen uit het RfG gaan netbeheerders het platform PIR (Productie Installatie Register) vervangen voor een nieuw platform: CERES.

Nieuwe platform CERES

In het Centrale Register voor Systeemelementen (CERES) worden meer gegevens uitgevraagd. Hierdoor kan de netbeheerder beter controleren of de nieuwe of gewijzigde opwekinstallaties voldoen aan de technische eisen uit het RfG. Vanaf 27 april zijn eigenaren van opwekinstallaties vanuit de RfG wettelijk verplicht om dit te kunnen aantonen, maar dit kan nog niet.

Nog geen certificaat beschikbaar

Eigenaren van een opwekinstallatie kunnen straks via een certificaat aantonen dat hun installatie voldoet aan de RfG. Op dit moment is het certificaat echter nog niet beschikbaar. De handhaving door de netbeheerder is daardoor tot nader order uitgesteld. Het is de bedoeling dat het certificaat straks met de opwekinstallatie wordt meegeleverd. Naar verwachting wordt medio 2019 het certificaat standaard meegeleverd met nieuwe zonnepanelen en omvormers.

Toekomstbestendig netwerk

Met een nieuw registratiesysteem hopen de netbeheerders een beter inzicht te krijgen in de DCO’s (Decentrale Opwekinstallaties) in het elektriciteitsnet. Hierdoor kan het netwerk efficiënter ingericht worden en blijft de veiligheid gegarandeerd. Ook kan men beter voorspellen waar eventueel knooppunten in het elektriciteitsnetwerk dreigen te ontstaan. Het aanmelden van teruglevering gaat nog steeds via energieleveren.nl.

Bron: Netbeheer Nederland

Deel deze pagina:

21 reacties op “Update: Nieuwe en strengere technische eisen aan zonnepanelen”

  1. Pacito

    Straks per uur de afname en teruglevering aanleveren ? Dan kan iedereen zien wanneer ik op vakantie ben. Trouwens, ik heb geen internetverbinding met mijn zonnepanelen en de ferrarismeter is ook nog niet verboden. Dus dat gaat het niet worden, wet of geen wet,

    • Rik Koster

      Kortom de slimme meter verplicht maken (hetgeen ook gaat gebeuren). Deze bevat zelf een gsm module dus geen internet van u nodig.

      Wat betreft de vakantie, niet iedereen kan deze gegevens ‘gewoon’ even bekijken. Deze gegevens zullen naar de netbeheerder gaan zodat zij daar actie op kunnen nemen. Je kunt toch ook niet even inloggen bij de netbeheerder om te zien wat de kerncentrales aan stroom opwekken?

      Een dergelijke ontwikkeling als deze is simpelweg noodzakelijk om ons stroomnetwerk toekomst bestendig te maken. Daar wil jij toch ook aan meewerken?

      • Jan Boeren

        Over de slimme meter gaan veel (spook)verhalen. Tot nu toe heb ik geen enkele negatieve ervaring over dit apparaat. Integendeel: Het is nu reuze makkelijk geworden om mijn eigen energieverbruik in de gaten te houden. En de bijbehorende betalingen.

        • Mark

          De slimme meter is op geen enkele manier een oplossing, eerder een probleem erbij. Belangrijkste is dat het gedrag van gebruikers verandert. Zo moeten hoge belastingen zoals wasmachine, droger, vaatwasser, strijkijzer e.d. vooral draaien op momenten dat er zonne-energie is en niet op het ‘goedkope’ nachttarief.
          De slimme meter maakt het mogelijk voor netbeheerders en overheid om noodzakelijke gedragsveranderingen uitsluitend middels financiële prikkelt door te voeren zonder voorlichting.
          Ik heb dus ook mijn analoge terugloopmeter laten zitten omdat het m.i. een taak is van de overheid en netbeheerders om juist gedragsverandering te stimuleren. Ik zal mijn analoge meter dan ook blijven verdedigen zolang het kan.
          Ook de spookverhalen over hoger energieverbruik door slimme meters worden niet afdoende weerlegd door de netbeheerders. Het kan zijn dat deze onterecht zijn maar de opstelling van netbeheerders is momenteel zo dat het toch verplicht is en ze dus het publiek niet hoeven door te lichten over het hoe en waarom.
          De houding van de netbeheerders rondom de slimme meter is zondermeer laakbaar te noemen.

        • Hans

          Even een kleine correctie en zeker geen spookverhaal.
          Bij mij is een aantal jaren geleden een slimme meter geinstalleerd. Omdat er te weinig ruimte was voor deze meter werd mijn hoofdschakelaar verwijdert. Dat kon omdat via de nieuwe meter alle stroom achter de meter kon worden uitgeschakelt. Een aantal jaren later moest een aardlekschakelaar vervangen worden, maar helaas was door een softwareupdate van de meter de functie om de spanning af te sluiten niet meer beschikbaar.
          Voor €175 kon de stroom wel voor me afgesloten worden.
          Dus geen hoofdschakelaar meer maar wel een heleboel euros lichter

    • Tjarco Boerkoel

      Ik geloof niet dat u begrijpt wat de wet inhoud?
      De wet voor “generators” beschrijft in een norm hoe “generators” zich moeten gedragen.
      Bij verhoogde netspanning of/en verhoogde netfrequentie moeten “generators” het geleverde vermogen (lineair) reduceren en uit eindelijk afschakelen. Dit om te voorkomen dat lokale netten ter beveiliging automatisch afschakelen, wat in Groningen al regelmatig gebeurde door overproductie.

      Netbeheers weten al wat er (ongeveer) aan “generators” op hun net is aangesloten en kunnen de capaciteit redelijk voorspellen.

  2. jack Eerland

    Klopt dat er nog geen (spook) verhalen zijn.
    De netbeheerder kan je wel op afstand afsluiten van gas en elektra bv als je rekeningen niet betaald.

    Maar ander (veiligheids)voordeel is als bv door een ongeval de hoofdleiding lek raakt dat moet de gasleiding ontlucht worden nadat de gasleiding weer is gemaakt bij elke huis. Dan wordt de gasmeter dichtgezet

    De teruglevering van elektriciteit aan het net kan ook stopgezet worden als het net het niet meer aan kan.

    Je mag zelf beoordelen wat je hier van vind.

    Jack

    • PGM Peters

      Jack,

      In Nederlandse slimme meters zit geen relais. In GB is afsluiten wel toegestaan. Ik heb een demontage van een dergelijke meter gezien. Die zijn heel anders van opbouw dan de Nederlandse meters, omdat ze de uitschakelstroom aan moeten kunnen.

      Ook de netbeheerder mag niet ieder moment jouw gegevens opvragen. De nieuwe regeling is er om een inventarisatie te kunnen maken van de aanwezige capaciteit. De netbeheerder is niet geinteresseerd in de momentane levering. Zij willen er voor kunnen zorgen dat op een zonnige dag het netwerk het totaal aan geinstalleerde piekvermogen in een wijk aan kan.

      Peter

  3. ZEP

    Beste allemaal,

    Aangezien op dit bericht nogal wat reactie worden geplaatst die inhoudelijk onjuist zijn, voel ik mij genoodzaakt om toch even te reageren.

    1. De RfG heeft niets te maken met een slimme meter. Dit een Europees aangenomen wet inzake generatoren (opwekinstallaties). Het doel is een uniform, veilig, stabiel en toekomstbestendig elektriciteitsnetwerk te houden. Aangezien het aantal decentrale opwekinstallaties sterk toeneemt is dit noodzakelijk.

    2. De netbeheerder kan een aansluiting nooit op afstand afsluiten. Dat is een broodje aap. Bij het eerste ontwerp van de slimme meter werd deze opties besproken, maar is meteen afgekeurd omwille van de veiligheid. Afsluiten gebeurt altijd fysiek bij de aansluiting of in de straat, uiteraard als je lange tijd de energienota niet betaald hebt en geen betalingsregeling treft. Afsluiten is een allerlaatste middel.

    3. Er is geen sprake van dat een slimme meter verplicht wordt ingevoerd. U moet namelijk altijd toestemming geven voor het “opgeven” van een stukje privacy. Net zoals je doet bij apps op je smartphone. Het is derhalve onjuist dat de netbeheerders geen plicht voelen om bij slecht nieuwsberichten over de slimme meter het “publiek” in te lichten. Dit gebeurt altijd via Netbeheer Nederland. Hier zijn ook de acties van de netbeheerder gepubliceerd n.a.v. de nieuwsberichten over de slimme meter.

    4. De vergoeding die wordt uitgegeven voor teruglevering is opgenomen in de Elektriciteitswet art. 31C. De elektriciteitsmeter beslist nooit hoeveel geld je krijgt voor teruglevering. De analoge meter voldoet op dit moment nog aan deze wet en wordt derhalve gedoogd. Als de wetgeving gewijzigd wordt, wordt ook gekeken of de analoge meter nog aan de nieuwe wet voldoet.

    5. Een netbeheerder is géén energieleverancier. De netbeheerder biedt dus geen leveringscontracten aan op basis van verbruik o.i.d. Dit is de taak van een energieleverancier. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de kabels, leidingen, meters en aansluiting.

    Met vriendelijke groet,

    Arnold

  4. Rene Notenbomer

    Misschien is het handig om interne memo’s niet te verspreiden onder een breed publiek. Deze publicatie niet van het niveau dat je van Enexis mag verwachten:

    – Zinnen zijn doorspekt met vakjargon en daardoor lastig begrijpbaar
    – Feitelijk is er geen nieuws: de interne deadline is niet gehaald en er is geen certificaat. Als particuliere afnemer denk ik dan: wiens probleem is dit? Dit is voor mij niet-relevante informatie.
    – Er wordt mij angst aangepraat: ik moet iets doen voor 27 april, maar kan niets doen.

    Het hele artikel riekt naar ambtelijke regelzucht en moedigt mij niet aan om in actie te komen. Dit is een gemiste kans. Volgens mij had u eigenlijk een heel andere boodschap willen overbrengen, namelijk:
    We willen er met elkaar voor zorgen dat stroom altijd beschikbaar is. Om storingen te voorkomen vraagt Enexis de hulp van eigenaren van zonnepanelen. Door slechts een paar vragen te beantwoorden houden we het net stabiel. Zoiets?

    • ZEP

      Beste Rene,

      Bedankt voor je reactie. Dit artikel betreft een update op een eerder geschreven artikel. Het doel van deze website is om de duurzame consument op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen de energietransitie. We kregen voor deze berichtgeving veel vragen over dit onderwerp. Daarom is ervoor gekozen om hier een artikel aan te wijden en mensen op de hoogte te houden. Wat voor u niet-relevante informatie blijkt te zijn, is voor veel van onze lezers weldegelijk relevant gebleken.

      Groetjes,
      Arnold

      • Rene Notenbomer

        Dag Arnold, bedankt voor je reactie. Het is goed om je klanten op de hoogte te houden van belangrijke ontwikkelingen. Dit artikel valt echter op door zijn moeilijke taalgebruik, de boodschap is niet helder. Ik lees bovendien dat ik als bezitter van zonnepanelen nu al een probleem heb. Het is immers 27 april en vanaf nu geldt er dus een wettelijke verplichting. Niet voldoen aan de wet is strafbaar. Maar er is geen enkele manier om aan de wettelijke verplichting te voldoen. Daar wringt voor mij de schoen. Ik voldoe net als alle andere Nederlanders niet aan de wet, ben ik nu strafbaar? Dat er niet gehandhaafd wordt doet niets af aan het feit dat je strafbaar bent als je niet voldoet aan de wet. Dus: wat moeten we doen?

        • ZEP

          Beste Rene,

          U hoeft niets te doen en kan ook niets doen. Nogmaals, alleen nieuwe opwekinstallaties die vanaf 27 april 2019 verkocht worden moeten voldoen aan de nieuwe RfG. Ook hierbij is het de vraag, wat doen installatiebedrijven met hun huidige voorraad en voldoet deze ook. De energiebranche (ACM, Netbeheer Nederland, Techniek NL etc.) is drukdoende antwoorden op deze vragen te krijgen en alles in te regelen. Tot nadere berichtgeving op deze website kan ik u geen antwoorden op uw prangende vragen geven.

          Groetjes,
          Arnold

          • Rene Notenbomer

            Beste Arnold,
            Wederom dank voor je reactie. Je stelt dat het alleen geldt voor nieuwe installaties. Maar in het nieuwsbericht staat toch duidelijk dat het ALLE installaties betreft: “Alle opwekinstallaties vanaf 800 Watt(piek) moeten hieraan voldoen.” Om misverstanden te voorkomen: moeten alleen NIEUWE installaties van een certificaat worden voorzien of ALLE (ook de reeds bestaande)?

  5. Murgen Templar

    Ik heb onze installatie uit 2013 (3 KWp) aangemeld en kreeg direct het aanbod de Feraris-meter te laten vervangen door een slimme meter. Met alle respect maar dat stel ik zo lang mogelijk uit.

    Ik heb in 2013 meer betaald voor onze installatie omdat ik Nuon als hoofdaannemer had gekozen. We hadden hele slechte ervaringen met een zonnecollector/boiler icm een combi-ketel en CV-installateurs die daar al de ballen verstand van hebben maar wel met een vork hun offertes schreven. Als ze al de moeite namen een offerte te maken (nietwaar Feenstra?). Via Nuon en BAM kregen we ook ZZP’ers op het dak maar wel terzake kundig en stuurde Nuon een maand later een inspecteur die de complete installatie inspecteerde en de bevindingen doorgaf. In ons geval het beter dichtmaken van een doorvoer. Een ander voordeel is dat de 10 jaar garantie geen wassen neus is, een Nuon gaat niet failliet, de BV van een installateur wel (om daarna weer onder een andere naam door te gaan).

    Wellicht wat zwart-wit aangezet maar voor mij verklaart de onkunde en gebrek aan kennis van installateurs en aannemers de toename aan defecte (en daarmee gevaarlijke) installaties. Daarom heb ik geen enkel vertrouwen in de warmte-pomp hausse die nu woedt. Ze hebben al geen verstand van zonneboilers … zeker wel van warmtepompen?

  6. Adeo

    “Update: Nieuwe en strengere technische eisen aan zonnepanelen”

    Prachtig, geweldig en zeer noodzakelijk.

    Maar wat doen we met die installaties die al bijvoorbeeld vanaf 2013 , zoals bij ons, op het dak liggen?
    Onze installatie is uitgeschakeld, de reden hiervoor?
    zie https://www.zelfenergieproduceren.nl/vraag-van-de-maand/

    Herstelwerk zal nog even duren.

    1 van de eisen zou wat mij betreft kunnen zijn: jaarlijkse verplichte keuring net zoals bij de APK van je auto.

  7. Martien Bosch

    De reactie van Morgen en Adeo gelezen hebbende vraag ik me af of we niet aan de “ratten” overgeleverd zijn wat betreft het plaatsen van zonnepanelen in 2013. In mijn omgeving, zelfs in mijn straat, ben ik niet de enige die problemen heeft of ondervonden hebben met installateurs. Maar laten we niet alleen de installateurs met de vinger nawijzen. Wat denk je van zonnepaneel bedrijven die je info geven en die aangesloten zijn met een “zonkeurmerk” en waarbij de installateur op dat keurmerk drijft. Te zot voor woorden. Ik moedig het aan om een keurmerk in te voeren en te handhaven hierop en niet straks als een hetze de mensen op kosten jagen die nietsvermoedend hun zonnepanelen door een destijds “erkent” bedrijf hebben laten plaatsen en nu nogmaals moeten boeten maar de kosten dan leggen bij de destijdse installateur.

Geef een reactie

Of