Duurzame luchtvaart

Het Nederlandse Synkero is op dit moment niet meer dan een klein kantoorpand in Amsterdam. Maar in de toekomst moeten zij uitgroeien tot een landschap van fabrieken en leidingen waar waterstof en Co2 omgezet wordt naar synthetische kerosine. Deze duurzamere brandstof gaat de luchtvaart dan eindelijk écht verduurzamen en wel zo snel mogelijk, aldus technisch directeur Astrid Schilderman.

Wat is synthetische kerosine?

Synthetische kerosine (SAF) wordt gemaakt van groene waterstof en Co2. Door beide stoffen te fermenteren zet je de ethanol vervolgens om in duurzame kerosine. Een andere mogelijkheid is om via een regulier kraakproces de waxachtige substantie, afkomstig uit groene waterstof en Co2 om te zetten naar SAF. In beide gevallen komt alleen de Co2 vrij die is gebruikt bij de productie.

Slagingskansen SAF

SAF heeft een veel grotere kans van slagen dan bijvoorbeeld elektrisch vliegen, omdat de brandstof ook bruikbaar is voor de huidige vliegtuigtoestellen. Maar voordat we SAF’s kunnen gebruiken moet er nog veel gebeuren. Zo zijn er nog geen fabrieken, mist de infrastructuur of opslag voor waterstof en Co2 en wordt er nog nauwelijks groene waterstof geproduceerd. Voldoende uitdagingen dus voor het jonge ambitieuze Synerko.

Wat er niet is, moet je creëren

Maar binnen alle ontbrekende aspecten zit wel voldoende beweging. Zo schroeft het kabinet de plannen voor windenergie op van 2,5 GW naar 20 GW in 2030. De Gasunie is door het kabinet belast met het aanleggen van een toekomstig waterstofnetwerk. Waterstofopslag is straks mogelijk in Groningse zoutcavernes én Synkero zelf levert binnen 5 jaar de eerste fabriek op. Deze produceert dan 50 kiloton aan synthetisch kerosine. Ook de Europese regelgeving verplicht straks het bijmengen van synthetische kerosine.

Potentie synthetische kerosine

Het groeipotentieel is enorm, want alleen al in Nederland wordt elk jaar zo’n 4 miljoen ton kerosine afgezet. Om deze hoeveelheden te produceren is veel meer groene waterstof nodig. De windparkplannen van het kabinet komen dan ook als geroepen. Er komt dus meer groene waterstof beschikbaar, waardoor de productie van SAF ook eenvoudig is op te schalen. Schilderman verwacht dan ook dat over 20 jaar synthetische kerosine een grotere afzet heeft en op termijn goedkoper is dan fossiele kerosine. Op dit moment is synthetische kerosine nog 4 tot 9 keer zo duur.

Meer over de energietransitie

Bron: Synkero, Rijksoverheid, SkyNRG

Synthetische kerosine heeft kans van slagen
Meer over energietransitie

Geef een reactie