Is elektrisch vliegen de toekomst? United Airlines en Mesa Airlines hebben bij de Zweedse startup Heart Aerospace allebei 100 elektrische vliegtuigen met een accu besteld. Deze 200 toestellen zouden al in 2026 het Amerikaanse luchtruim (on)veilig kunnen maken. Daarnaast heeft Finnair er 20 op de korrel en is de Zweedse luchtvaartdienst BRA ook zeer geïnteresseerd in dit model.

ES-19

Het gaat om het elektrische vliegtuig ES-19, dit is een vliegtuig met plaats voor 19 passagiers en de bedoeling is dat deze 400 kilometer kan vliegen. Met vermoedelijk per toestel 1 megawatt aan laadvermogen wat in minder dan 40 minuten volgeladen gaat worden. Het zal dus voornamelijk om regionale vluchten gaan. Hij gaat vooral concurreren met auto’s, treinen en bussen. Maar als dit aanslaat dan zal het zeker een opstap naar meer passagiers en grotere en/of betere accu’s zijn.

Kerosinetaks

De ES-19 zal dus geen druppel kerosine nodig hebben, waardoor het voor Heart Aerospace maar ook bijvoorbeeld het Duitse H2Fly heel goed zal uitkomen dat de Europese Unie overweegt een Kerosinetaks in te voeren. Zover is het echter nog niet. Te beginnen met een grootschaliger gebruik van Sustainable Aviation Fuels ofwel SAF’s, dit is gepresenteerd in het ReFuel EU Aviation Initiative op 14 juli. Brandstofleveranciers moeten meer SAF’s gaan bijmengen. De hoop is vooral gevestigd op e-fuels, de kortere naam voor synthetische brandstoffen.

De productie van SAF’s is nu nog maar 0,1% van alle geproduceerde vliegtuigbrandstof, dit moet groeien naar 5% in 2030. Oftewel een stijging van factor 50 in 9 jaar. In 2050 moet het naar 63% zijn gestegen.

Meer over de energietransitie

Bron: Heart Aerospace, Green Deal

Geef een reactie