De elektrische auto

Een elektrische auto kopen is nog niet voor iedereen weggelegd, maar toch groeit het aantal elektrische auto’s in Nederland. De komende jaren zal ook de markt voor tweedehands elektrische auto’s groeien, zeker als na 2030 de verkoop van fossiele brandstofauto’s stopt. Op het gebied van elektrische auto’s is er keuze uit een volledige elektrische auto, een plug-in hybride, een waterstofauto en een range-extender.

Volledig elektrische auto

Volledige elektrische auto’s (BEV) hebben alleen een elektromotor en stoten daardoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een langere reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een laadstation of openbare laadpaal kunt opladen.

Welke elektrische auto’s zijn er te koop?

Kia Niro

Voordelen elektrische auto

Geen CO2-uitstoot

Fiscale voordelen

Subsidie beschikbaar

Goedkoper rijden

Minder onderhoud

Nadelen elektrische auto

Kleine actieradius

Lange laadtijd

Duur in aanschaf

Hybride auto

en hybride auto (HEV) heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Een hybride auto kan de elektromotor onder andere opladen via het regeneratief remsysteem tijdens het remmen. De hybride auto komt in 2 varianten: mild hybride en volledig hybride. Bij een mild hybride auto dient de elektromotor slechts ter ondersteuning van de brandstofmotor. Sommige volledig hybride auto’s kunnen voor een korte afstand (zoals ongeveer 40 km) volledig op de elektromotor rijden.

Wat zijn de beste hybride auto’s?

Toyota Corolla Hybride auto

Plug-in hybride auto

Van een plug-in hybride auto (PHEV) is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, neemt de brandstofmotor het over en rijdt men verder op fossiele brandstof.

Wat zijn de beste plug-in hybride auto’s?

Mitsubishi Outlander PHEV

Voordelen hybride auto

Grotere actieradius

Niet tussentijds opladen

Minder CO2-uitstoot

Nadelen hybride auto

Geen fiscale voordelen

Duur in aanschaf

Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Waterstofauto

Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen, eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel van een waterstofauto is dan ook dat je deze net zo snel kunt voltanken als een benzine- of dieselauto.

Welke waterstofauto’s zijn?

Hyundai Nexo waterstofauto

Voordelen waterstofauto

Grote actieradius

Niet tussentijds opladen

Geen CO2-uitstoot

Snel tanken

Nadelen waterstofauto

Weinig waterstoftankstations

Weinig keuze in merk en types

Veel energie nodig voor waterstof

Duur in aanschaf

Range-extender

Een Extended-Range Electric Vehicle (E-REV) heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor dient als back-up voor de elektromotor en laadt de elektromotor op als deze leeg raakt. Het verschil met hybride auto’s is dat de verbrandingsmotor van een range-extender de wielen niet rechtstreeks aandrijft. De auto rijdt primair op de elektromotor.

Nissan Qashqai E-Power

Voordelen range-extender

Grotere actieradius

Efficiënte verbrandingsmotor

Minder CO2-uitstoot

Nadelen range-extender

Geen fiscale voordelen

Dure dubbele motor

Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Tijdens de productie en de levensduur stoten elektrische auto’s 60% minder CO2 uit dan benzineauto’s

Wat kost een elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder in de aanschaffase dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Hoewel de prijzen van elektrische auto’s dalen, blijven ze gemiddeld nog steeds ongeveer € 10.000,- hoger dan benzine- of dieselauto’s, voornamelijk vanwege de kosten van batterijen. De voordelen van elektrische auto’s liggen dan ook voornamelijk in fiscale voordelen, milieuvriendelijkheid en lagere verbruiks- en onderhoudskosten.

Checklist aankoop elektrische auto

Elektrische auto kiezen

Meterkast controleren

Laadpaal uitzoeken

Subsidie aanvragen

Elektrische auto kopen

Meterkast wijzigen

Laadpaal installeren

Waar koop je een laadpaal?

Verschil in prijs

Benzineauto: € 24.000,-

Hybride auto: € 30.000,-

Volledig elektrische auto: € 35.000,-

Plug-in hybride auto: € 37.000,-

Waterstofauto: € 70.000,-

Peildatum: 1 januari 2024

Verschil aanschaf elektrische auto en benzineauto 2024

Verbruikskosten van elektrische auto’s

Door de efficiëntere aandrijflijn van elektrische auto’s verbruiken deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het verbruik van een elektrische auto is ongeveer 18 kWh per 100 kilometer, waar het verbruik van een benzineauto rond de 7 liter per 100 kilometer ligt. Ook de brandstofkosten zijn in het voordeel van de elektrische auto. Diesel en benzine kosten respectievelijk € 1,99 en  € 2,27 per liter, terwijl elektriciteit slechts € 0,34 per kWh kost. Dat betekent dat 100 kilometer rijden met de elektrische auto € 6,12 kost, terwijl dezelfde afstand met een benzineauto € 15,89 kost en met een dieselauto bijna € 9,95 kost.

Verbruikskosten per auto april 2024

Onderhoudskosten elektrische auto

De elektrische auto vergt ook veel minder onderhoud dan een auto met een brandstofmotor, omdat deze veel minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrische auto zijn de onderhoudskosten 60% lager dan bij een benzineauto of een dieselauto. Bij de (plug-in) hybride auto zijn de onderhoudskosten ongeveer 30% lager.

Overige kosten

Normale laadpaal: € 1.000,-

Slimme laadpaal: € 1.740,-

Verzwaren aansluiting 3-fase: € 325,-

Slimme meter (slim laden): € 210,-

Wijzigen groepenkast: € 550,-

Peildatum: 1 januari 2024

elektrische auto opladen

1 liter benzine bevat 8,9 kWh aan energie, waarvan 6 kWh nodig is voor het productieproces

Subsidie voor elektrische auto’s

Particulieren en bedrijven die een nieuwe of tweedehands elektrische auto kopen of leasen, kunnen subsidie aanvragen. Deze subsidie wordt verstrekt via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Bedrijven kunnen subsidie ontvangen via de SEBA

Hoe vraag ik SEPP subsidie aan?
Hoe vraag ik SEBA subsidie aan?

Milieu-Investeringsaftrek voor bedrijven

Bedrijven kunnen ook gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto of een waterstofauto. De Milieu-investeringsaftrek is een fiscale regeling die in combinatie met de SEBA-subsidie kan worden aangevraagd.

MIA/Vamil aanvragen

Vrijstelling Motorrijtuigenbelasting

Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2026 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2026 betalen elektrische rijders 60% van de MRB van een normale personenauto en vanaf 2029 stijgt dit percentage naar 65%. Vanaf 2031 betalen elektrische auto’s hetzelfde tarief als dat van normale personenauto’s.

Vrijstelling Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen

BPM is een belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze belasting heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s stoten geen CO2 uit en zijn daarom vrijgesteld van de BPM. Voor hybride en plug-in hybride elektrische auto’s geldt dat niet.

Bijtelling elektrische leaseauto’s

In 2024 geldt een fiscale bijtelling van 16% voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een nieuwprijs tot € 30.000,- . Voor duurdere volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s geldt voor het bedrag boven deze € 30.000,- een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders stapsgewijs, wat betekent dat de bijtelling geleidelijk zal stijgen. Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt of maximaal 500 km per jaar rijdt, is er geen sprake van bijtelling.

Fiscale spelregels

2024: 16% (nieuwprijs tot € 30.000,-)

2025: 17% (nieuwprijs tot € 30.000,-)

2026: 22% (geen grens)

Vanaf 2030 kan je geen nieuwe auto met een brandstofmotor meer kopen

Stand van zaken elektrische auto’s

Per 1 januari 2024 rijden er al bijna 700.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen, waarvan 62,3% volledig elektrisch is, 37,6% een hybride elektrische auto is en slechts 0,1% een waterstofauto betreft. Het aantal elektrische auto’s is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft inmiddels een aandeel van 7,8% in het totale Nederlandse wagenpark, dat ongeveer 9 miljoen auto’s telt.

Elektrische auto's in Nederland

Top 10 verkochte elektrische auto’s in Nederland

De Tesla Model 3 is verreweg de meest verkochte volledig elektrische auto in Nederland. De Kia Niro, VW ID3 en de  Hyundai Kona doen het ook uitstekend bij Nederlanders. Binnen het segment hybride auto’s is sinds jaar en dag de Mitsubishi Outlander het populairst. Nieuwkomer binnen de hybride automarkt is Lynk & Co, dat bezig is aan een sterke opmars binnen de categorie hybride elektrische auto’s.

Top 10 verkochte elektrische auto's 2024

De Tesla Model 3 is de meest verkochte elektrische auto in Nederland

Elektrische auto’s in beeld

Bijna 8% van de totale autovloot in Nederland is inmiddels elektrisch

Veelgestelde vragen over de elektrische auto

Welke elektrische auto verkoopt het beste?

De Tesla MODEL 3 is het bestverkopende model onder de elektrische auto’s in Nederland. Onder de hybrides is de Mitsubishi Outlander de auto die het meest verkoopt.

Meer cijfers en feiten

Hoe duur is een elektrische auto?

In 2024 zijn elektrische auto’s gemiddeld € 10.000,- duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Echter, ze zijn 35% zuiniger in onderhoud en veel zuiniger in gebruik. Bovendien is er subsidie beschikbaar voor de aankoop van elektrische auto’s.

Wat zijn de kosten van elektrische auto’s?

Rijdt een elektrische auto lekker?

Elektrische auto’s hebben geen versnellingsbak meer, dus schakelen is niet meer nodig. Je drukt simpelweg het gaspedaal dieper in als je harder wilt rijden. Elektrisch rijden is ook significant stiller dan rijden met een benzineauto. Veel mensen ervaren het rijden dan ook als prettiger en rustiger, maar hikken nog steeds tegen de hoge aankoopprijs aan.

Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?

Hoelang gaan elektrische auto’s mee?

De levensduur is vooral afhankelijk van de batterijen. De batterijen van elektrische auto’s gaan gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee en dit komt overeen met de levensduur van een auto met een brandstofmotor. Het vervangen van een batterij kost gemiddeld zo’n € 10.000,- en is goedkoper dan het kopen van een nieuwe benzineauto of dieselauto.

Is er onderzoek geweest naar batterijen?

Welke subsidies zijn er voor een elektrische auto?

Particulieren krijgen in 2024 voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto € 2.950,- subsidie en voor een tweedehands auto € 2.000,- vanuit de SEPP regeling. Zakelijke gebruikers en bedrijven kunnen maximaal € 5.000,- aan subsidie krijgen per elektrische bedrijfsauto vanuit de SEBA subsidie. Daarnaast krijgen bedrijven ook fiscaal voordeel vanuit de MIA/Vamil-regeling.

Zijn er subsidies voor elektrische auto’s?

Wat zijn de verbruikskosten van een elektrische auto?

Elektrische auto’s verbruiken gemiddeld 18 kWh per 100 kilometer, terwijl een benzineauto gemiddeld 7 liter benzine verbruikt over dezelfde afstand en een dieselauto ongeveer 5 liter per 100 kilometer. De verbruikskosten van een elektrische auto zijn, net als bij een conventionele auto, ook afhankelijk van het type motor, het gewicht en het rijgedrag.

Wat verbruikt een elektrische auto?

Is elektrisch rijden veilig?

Elektrisch rijden is net zo veilig als rijden op welke andere brandstof dan ook. De accu zit namelijk in een zeer sterke en waterdichte behuizing. Daarnaast wordt het hoogspanningssysteem gedeactiveerd op het moment van een eventuele crash.

Hoe veilig is elektrisch rijden?

Belast een elektrische auto het klimaat?

Bij de productie van elektrische auto’s, met name de accu komt, natuurlijk CO2 vrij. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot bij de productie van een normale benzine- of dieselauto. Het verschil is echter dat elektrische auto’s tijdens hun levensduur veel minder schadelijk zijn voor het milieu dan een auto op benzine of diesel, zelfs als de auto op fossiele energie rijdt.

Onderzoek CO2-uitstoot bij elektrische auto’s

  • Jouw feedback
  • 12   0