Het kabinet wil dat er vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht. Het aandeel elektrische voertuigen moet dan op 1 miljoen staan. In het nieuwe klimaatakkoord wordt elektrisch rijden dan ook flink gestimuleerd.

Welke elektrische auto’s zijn er

Een volledige elektrische gedreven auto heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius van een elektrische auto ligt momenteel tussen de 200 en 400 kilometer afhankelijk van het type. Een reis moet dus goed gepland worden, zodat tussentijds opladen mogelijk is. Het opladen kan bij een (snel)laadstation of een andere (openbare) laadpaal. In Nederland groeit het aantal openbare laadpalen nog steeds. De accu’s van elektrische auto’s zijn nog volop in ontwikkeling, waardoor de actieradius in de toekomst waarschijnlijk alleen maar zal groeien. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Nissan Leaf.

Voor- en nadelen van een volledig elektrisch gedreven auto

+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Meest duurzame manier van elektrisch vervoer
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Belastingvoordeel
Actieradius
 Wachttijd opladen

Een range extender is een volledig elektrische auto met een kleine brandstofmotor. Wanneer de accu leeg dreigt te raken wordt deze opgeladen met behulp van de brandstofmotor. Deze drijft dus niet de wielen aan, maar laadt de accu. Op deze manier kan er nog steeds “elektrisch” worden gereden. Met de range extender worden er nog wel schadelijke stoffen uitgestoten op het moment dat de brandstofmotor de accu oplaadt. Een voorbeeld van een range extender is de Opel Ampera.

Voor- en nadelen van een range extender

+ Minder uitstoot van schadelijke stoffen
+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
 Wel uitstoot van CO

Een hybride auto heeft naast een elektromotor ook een brandstofmotor. Van een plugin-hybride is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via het stopcontact. Een accu van een plugin-hybride is vaak groter, waardoor de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rijdt u verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plugin-hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV.

Voor- en nadelen plugin-hybride

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
 Wel uitstoot van CO

Informatie over de elektrische auto

De toekomstplannen

Het kabinet wil dat er vanaf 2025 alleen nog maar (nieuwe) emissieloze auto’s worden verkocht. Het aandeel elektrische voertuigen moet dan op 1 miljoen staan. In het nieuwe klimaatakkoord wordt elektrisch rijden ook flink gestimuleerd. Of dit in de vorm van een eenmalige subsidie of belastingvoordeel is, is het kabinet nog niet uit.

Ontwikkeling elektrisch rijden

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gaan hard. Wij houden u zo goed mogelijk op de hoogte.

Aanschafprijs elektrische auto

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn nog steeds gemiddeld € 15.000,- hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto moet dan ook vooral gezocht worden in het fiscale, verbruik en milieuvriendelijke aspect.

Voordeliger in verbruik

Een elektrische auto verbruikt aanzienlijk minder energie. Dit komt door de efficiëntere aandrijflijn van de auto. Ook zijn de energiekosten (Diesel € 1,28, Benzine € 1,60, Elektriciteit € 0,20) beduidend in het voordeel van elektrisch vervoer. Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto (BEV) wordt geschat dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plugin-hybride (PHEV) is dit 30 procent.

Vergelijking kosten elektrische auto en benzineauto

* De kosten in bovenstaande afbeelding zijn op basis van gegevens van 2018

Kosten laadpaal

Voor het efficiënt opladen van de elektrische auto is (meestal) een laadpaal nodig. Een laadpaal kost gemiddeld € 1500,- (excl. installatie). Een laadpaal kan op uw bestaande aansluiting worden aangesloten of op een aparte aansluiting. Dit is afhankelijk van het type elektrische auto dat u koopt. Als u gebruikt maakt van een openbare laadpaal maakt u kosten voor het gebruik hiervan.

Vrijstelling BPM

Elektrische auto’s zijn tot 2021 verzekerd van vrijstelling op de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM).

Bijtelling leaseauto’s

Voor elektrische auto’s met een aanschafwaarde tot € 50.000,- geldt een lage bijtelling van 4 procent. Deze is tot 2021 gegarandeerd. Elektrische auto’s boven dit bedrag vallen onder de normale fiscale bijtelling van 22 procent.

Subsidie voor elektrische auto’s

Op dit moment is er nog geen sprake van een aanschafsubsidie, maar deze gaat er naar alle waarschijnlijkheid wel komen. Gesproken wordt over en bedrag van circa € 6000,-. Bedrijven kunnen gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) bij de aanschaf van een elektrische auto.

Verlaagd Tarief laadpalen

Als u een aparte aansluiting voor uw laadpaal heeft valt deze onder de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Als u op jaarbasis niet meer dan 10.000 kWh verbruikt op deze aansluiting komt u hiervoor in aanmerking. De tijdelijke verlaging geldt in de periode 2017 en 2020.

De hoge prijs van een elektrische auto komt vooral door de accu. Tegelijkertijd is dit ook de meest beperkende factor, doordat de capaciteit van de accu bepaalt hoever de auto kan rijden. De actieradius is bepalend voor woon- en werkverkeer.

Techniek

De ontwikkeling van accu’s gaat op dit moment snel. Moderne accu’s kunnen veel meer energie opslaan dan de oude lood-accu’s. Ook de levensduur neemt toe. Op dit moment is vooral de Lithium-Ion-accu in opkomst. De Li-ion-accu variant met polymeercel lijkt de meeste toekomst te hebben. De Li-ion-accu is ook veel lichter dan lood-accu’s, maar toch zijn de accu’s tien keer groter en zwaarder dan de tank van een benzine of dieselauto. Hier valt dus nog wel wat te winnen. Autofabrikant Toyota ontwikkelt op dit moment een nieuwe technologie, zodat de accu in enkele minuten kan worden opgeladen. Het gaat hier om de solid-state accu.

Kosten

Li-ion is een dure techniek die naarmate de productie toeneemt goedkoper kan worden. Op dit moment bepaalt de accu de helft van de prijs van een elektrische auto. Een accu met een actieradius van 400 kilometer kost tussen de 10 en 20 duizend euro.

Levensduur

De levensduur van een accu ligt tussen de 5 en 20 jaar. Dit is (nog) niet gelijkwaardig aan de levensduur van de auto die rond de 15 jaar ligt. De levensduur van de accu is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zo worden de prestaties boven de 30 graden Celsius minder. Ook wordt aangeraden om het optrekken en afremmen niet te snel te doen, omdat ook dit ten koste gaat van de levensduur. Over de invloed van snelladen is nog niet veel bekend. Uit de praktijk komt naar voren dat dagelijks snelladen de capaciteit ná 10 jaar met 20% verminderd. Over het algemeen blijft een accu bruikbaar totdat deze 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren.

Opladen en oplaadtijden

Een elektrische auto kan op 1-fase, 2-fase of 3-fase worden opgeladen. Uw aansluiting in de meterkast moet hierop voorbereid zijn. De laadtijden van de elektrische auto zijn afhankelijk van verschillende factoren. Via het stopcontact is dit 22 uur, maar met snelladen is dit 20 minuten. Deze wachttijden zijn nog steeds te lang om de elektrische auto aantrekkelijk te maken voor woon- en werkverkeer. Verwisselbare accupakketten lossen dit probleem meteen op. Ook het opladen van de elektrische auto is overigens nog volop in ontwikkeling.

Geen CO2-uitstoot

Auto’s zijn de laatste jaren schoner geworden door de toepassing van de katalysator en roetfilters, maar zelfs met de allerschoonste diesel- of benzine auto wordt er nog steeds koolstofdioxide uitgestoten. Een volledig elektrische auto stoot geen koolstofdioxide uit.

From well to wheel

Om de uitstoot van schadelijke stoffen echt goed te vergelijken wordt eerlijkheidshalve het principe “van bron tot wiel” gehanteerd. De elektrische auto is namelijk niet per definitie energieneutraal. Dit is afhankelijk van de energiebron waarop de auto rijdt. Het TNO heeft onderzoek gedaan naar de CO2-uitstoot in 2020. Uit dit onderzoek blijkt dat een volledig elektrisch gedreven auto gemiddeld 35% minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde benzineauto. Zelfs als de energie is opgewekt door een kolencentrale stoot de elektrische auto 22% minder koolstofdioxide uit.

+ Belastingvoordeel
+ Beter voor milieu
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Stroom zelf opwekken
 Beperkte actieradius
 Duur in aanschaf
 Laden duurt lang
 Levensduur accu

Top 10 volledig elektrische auto’s Nederland

Merk-ModelAantal tot 01-01-2019
Tesla Model S12990
Nissan Leaf5398
Tesla Model X4625
Renaul ZOE3586
Volkswagen Golf3516
BMW i33433
Huyndai Ioniq2415
Opel Amera1111
Nissan E-NV200954
Renault Kangoo936

Top 5 plugin-hybride auto’s Nederland

Merk-ModelAantal tot 01-01-2019
Mitsubishi Outlander24273
Volvo V6014348
Volkswagen Golf10926
Volkswagen Passat8051
Audi A3 e-tron6407

Volledig elektrische auto’s te koop in Nederland

Plugin Hybride auto’s te koop in Nederland

Overzicht aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen (tot 1 januari 2019):

  • Was deze pagina nuttig?
  • ja   nee
Deel deze pagina: