elektrische auto
De elektrische auto is straks niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Althans,.. als het aan het kabinet ligt rijden er vanaf 2025 meer dan 1 miljoen elektrische voertuigen in Nederland.

Volledig elektrische auto

Een volledige elektrische gedreven auto heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius van een elektrische auto ligt momenteel tussen de 200 en 400 kilometer, afhankelijk van het type auto.

Een lange(re) reis moet je dus goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een (snel)laadstation of openbare laadpaal op kan laden. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Nissan Leaf.

Voor- en nadelen van een volledig elektrisch gedreven auto

+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Fiscale voordelen
+ Goedkoper tanken
+ Minder onderhoud

Kleine actieradius
 Wachttijd opladen
Duur in aanschaf

Plug-in Hybride auto

Een hybride auto heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Van een plugin-hybride is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via het stopcontact.

Een accu van een plugin-hybride is vaak groter, waardoor de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rijd je verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plugin-hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV.

Voor- en nadelen plugin-hybride

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
+ Minder uitstoot van schadelijke stoffen

Geen fiscale voordelen (meer)
Duur in aanschaf
Gedeeltelijke CO2-uitstoot 

Aanschafprijs elektrische auto

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn gemiddeld nog steeds 15.000 euro hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto zitten dan ook vooral in het fiscale, verbruik en milieuvriendelijke aspect.

Voordeliger in gebruik

Door de efficiëntere aandrijflijn van de elektrische auto verbruikt deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Ook zijn de energiekosten (diesel of benzine van € 1,28 tot € 1,60 en elektriciteit € 0,23) beduidend in het voordeel van elektrische rijden.

Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto is de schatting dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plug-in hybride is dit 30 procent.

Vergelijking kosten elektrische auto en benzineauto

Opmerking: De kosten in bovenstaande afbeelding zijn op basis van gegevens van 2020

Kosten laadpaal

Een laadpaal kost gemiddeld 1500 euro (exclusief de installatie). De laadpaal sluit je aan op de bestaande aansluiting of een aparte aansluiting, afhankelijk van het type elektrische auto. Het opladen via een openbare laadpaal kan ook, maar hier heb je wel een laadpas nodig.

Kosten aanpassen aansluiting

Voor een eigen laadpaal moet in sommige gevallen de meterkast of aansluiting aangepast worden. Een installateur kan je meer vertellen over de kosten voor het aanpassen van de meterkast. Informatie over de kosten voor het aanpassen van de aansluiting vraag je op bij de netbeheerder.

Vrijstelling BPM

Elektrische auto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM).

Bijtelling leaseauto’s

Vanaf 2020 geldt een fiscale bijtelling van 8 procent voor volledig elektrische auto’s met een nieuwprijs tot 50.000 euro. Voor duurdere volledig elektrische auto’s geldt voor het bedrag boven deze 50.000 euro een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren wordt de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders stapsgewijs opgeschroefd.

Subsidie voor elektrische auto’s

Vanaf 1 juli 2020 is er voor particulieren, die een nieuwe of tweedehandse elektrische auto kopen of leasen een aanschafsubsidie beschikbaar van maximaal 4000 euro. Voor elektrische occasions is dit maximaal 2000 euro. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) loopt tot 1 juli 2025.

Bedrijven kunnen gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) bij de aanschaf van een elektrische auto.

Verlaagd Tarief laadpalen

Als je een aparte aansluiting voor de laadpaal hebt, valt deze onder de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Je komt hiervoor in aanmerking als het jaarlijkse verbruik op deze aansluiting niet hoger dan 10.000 kWh is. Deze tijdelijke verlaging geldt nog tot eind 2020.

Accu bepaalt voor een groot deel de prijs

De hoge prijs van een elektrische auto komt vooral door de kostprijs van de accu. Li-ion is een dure techniek, waardoor de accu op dit moment de helft van de prijs van een elektrische auto bepaalt. Een accu met een actieradius van 400 kilometer kost tussen de 10 en 20 duizend euro.

De accu is daarnaast ook de meest beperkende factor van elektrisch rijden, omdat de capaciteit van de accu bepaalt hoever je kan rijden. De actieradius van een gemiddelde accu is nog te laag voor langere ritten (zonder tussentijds opladen).

Nieuwe technieken versus lood accu’s

De opslagcapaciteit van moderne accu’s is nu al veel groter dan van oude lood-accu’s. De focus van ontwikkelaars ligt op dit moment vooral op de Li-ion accu met polymeercellen. Deze accu is veel lichter dan lood-accu’s en kent veel andere voordelen. De levensduur van de Li-ion accu moet nog wel groeien.

Toyota experimenteert op dit moment met een solid-state accu. Volgens de autofabrikant laadt deze accu in enkele minuten volledig op.

Ontwikkeling levensduur

De levensduur van een accu ligt nu tussen de 5 en 20 jaar. Dit is niet gelijkwaardig aan de levensduur van de auto zelf, die rond de 15 jaar ligt. De levensduur van de accu is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zo zijn de prestaties boven de 30 graden Celsius een stuk minder. Ook veel optrekken en afremmen en snelladen gaat ten koste van de levensduur.

Uit de praktijk komt naar voren dat dagelijks snelladen de capaciteit ná 10 jaar met 20% verminderd. Over het algemeen blijft een accu bruikbaar totdat deze 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren.

Van bron tot wiel

Om de uitstoot van schadelijke stoffen goed te vergelijken hanteren onderzoekers vaak het principe “van bron tot wiel“. De elektrische auto is namelijk niet per definitie energieneutraal. Dit is afhankelijk van de energiebron waar de auto op rijdt.

Het TNO deed onderzoek naar de CO2-uitstoot in 2015, waaruit bleek dat een volledig elektrisch gedreven auto gemiddeld 35 procent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde benzineauto. Zelfs als de energie is opgewekt door een kolencentrale, stoot de elektrische auto 22 procent minder koolstofdioxide uit.

Onderzoek werkelijke kosten elektrische auto

Het NVDE, Natuur&Milieu en de Vereniging Elektrische Rijders deden samen onderzoek naar de kosten van elektrisch rijden. Op basis van dit onderzoek stelden zij een handige factsheet samen over de kosten van elektrisch rijden.

Onderzoek levensduur accu

Recentelijk onderzoek van Geotab laat zien dat een accu van de elektrische auto gemiddeld 2,3 procent aan capaciteit verliest per jaar. In het slechtste geval is dit 4,5 procent en bij nieuwere, recente modellen minder dan 1 procent.

Overzicht aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen (tot 1 januari 2020):

elektrische auto

Top 10 volledig elektrische auto’s Nederland

Merk-ModelAantal tot 01-01-2020
Tesla Model 329937
Tesla Model S12950
Nissan Leaf9131
VW Golf6963
BMW i36395
Hyundai Kona6258
Renault Zoë6068
Tesla Model X5120
Jaguar I-Pace4327
Hyundai Ioniq3979

Top 5 plugin-hybride auto’s Nederland

Merk-ModelAantal tot 01-01-2020
Mitsubishi Outlander22548
Volvo V6012541
Volkswagen Golf10529
Volkswagen Passat8010
Audi A3 e-tron6359

Elektrische auto’s nu te koop in Nederland

Bron: RVO.nl

  • Nuttige pagina?
  • 4   1
Deel deze pagina..