elektrische auto
De elektrische auto is vanaf  2025 niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Tenminste, als het aan het kabinet ligt. Het aantal elektrische voertuigen in Nederland moet dan op 1 miljoen staan. Deze doelstelling is onderdeel van het klimaatakkoord.

Volledig elektrische auto (FHEV)

Een volledige elektrische gedreven auto heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius van een elektrische auto ligt momenteel tussen de 200 en 400 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een lange reis moet dus goed gepland worden, zodat tussentijds opladen mogelijk is. Het opladen kan bij een (snel)laadstation of een andere (openbare) laadpaal.

In Nederland groeit het aantal openbare laadpalen steeds harder. De accu’s van elektrische auto’s zijn nog volop in ontwikkeling, waardoor de actieradius in de toekomst waarschijnlijk alleen maar groter wordt. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Nissan Leaf.

Voor- en nadelen van een volledig elektrisch gedreven auto

+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Meest duurzame manier van elektrisch vervoer
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Belastingvoordeel
Actieradius
 Wachttijd opladen

Plug-in Hybride auto (PHEV)

Een hybride auto heeft naast een elektromotor ook een brandstofmotor. Van een plugin-hybride is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via het stopcontact. Een accu van een plugin-hybride is vaak groter, waardoor de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rijdt u verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plugin-hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV.

Voor- en nadelen plugin-hybride

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
Wel uitstoot van CO2 

Aanschafprijs elektrische auto

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn nog steeds gemiddeld € 15.000,- hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto moeten dan ook vooral gezocht worden in het fiscale, verbruik en milieuvriendelijke aspect.

Voordeliger in verbruik

Een elektrische auto verbruikt aanzienlijk minder energie. Dit komt door de efficiëntere aandrijflijn van de auto. Ook zijn de energiekosten (Diesel € 1,28, Benzine € 1,60, Elektriciteit € 0,20) beduidend in het voordeel van elektrische rijden. Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto (FEV) is de schatting dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn, dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plug-in hybride (PHEV) is dit 30 procent.

Vergelijking kosten elektrische auto en benzineauto

* De kosten in bovenstaande afbeelding zijn op basis van gegevens van 2020

Kosten laadpaal

Voor het efficiënt opladen van de elektrische auto is (meestal) een laadpaal nodig. Een laadpaal kost gemiddeld € 1500,- (exclusief de installatie). Een laadpaal sluit je aan op de bestaande aansluiting of een aansluiting specifiek voor de laadpaal. Dit is ook afhankelijk van het type elektrische auto. Het opladen via een openbare laadpaal kan ook. Hiervoor heb je wel een laadpas nodig.

Kosten aanpassen aansluiting

Om de elektrische auto zelf op te kunnen laden moet de meterkast of aansluiting vaak aangepast worden. Ook dit brengt kosten met zich mee. Informeer bij je installateur over de kosten voor het aanpassen van de meterkast. Informatie over de kosten voor het aanpassen van de aansluiting vraag je op bij de netbeheerder.

Vrijstelling BPM

Elektrische auto’s zijn tot 2025 verzekerd van vrijstelling op de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM).

Bijtelling leaseauto’s

Vanaf 2020 geldt een fiscale bijtelling van 8 procent voor volledig elektrische auto’s met een aanschafwaarde tot € 50.000,-. Voor duurdere volledig elektrische auto’s geldt voor het bedrag boven de € 50.000,- een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren wordt de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders stapsgewijs opgeschroefd.

Subsidie voor elektrische auto’s

Vanaf 1 juli 2020 komt er voor particulieren, die een nieuwe elektrische auto kopen, een aanschafsubsidie beschikbaar van maximaal 4000 euro. Voor elektrische occasions is dit maximaal 2000 euro. Bedrijven kunnen gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) bij de aanschaf van een elektrische auto.

Verlaagd Tarief laadpalen

Als je een aparte aansluiting voor de laadpaal hebt, valt deze onder de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Als het jaarlijkse elektriciteitsverbruik op deze aansluiting niet meer dan 10.000 kWh verbruikt kom je hiervoor in aanmerking. De tijdelijke verlaging geldt nog tot eind 2020.

Geen CO2-uitstoot

Auto’s zijn de laatste jaren een stuk schoner geworden door de toepassing van de katalysator en roetfilters, maar zelfs de allerschoonste diesel- of benzine auto stoot nog steeds koolstofdioxide uit. Een volledig elektrische auto stoot geen koolstofdioxide uit.

Van bron tot wiel

Om de uitstoot van schadelijke stoffen goed te vergelijken hanteren onderzoekers vaak het principe “van bron tot wiel“. De elektrische auto is namelijk niet per definitie energieneutraal. Dit is afhankelijk van de energiebron waar de auto op rijdt. Het TNO deed onderzoek naar de CO2-uitstoot in 2015. Hieruit bleek dat een volledig elektrisch gedreven auto gemiddeld 35 procent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde benzineauto. Zelfs als de energie is opgewekt door een kolencentrale, stoot de elektrische auto 22 procent minder koolstofdioxide uit.

Onderzoek werkelijke kosten elektrische auto

Het NVDE, Natuur&Milieu en de Vereniging Elektrische Rijders deed onderzoek naar de kosten van elektrisch rijden. Op basis van dit onderzoek stelden zij een handige factsheet samen over de kosten van elektrisch rijden.

Onderzoek levensduur accu

Recentelijk onderzoek van Geotab laat zien dat een accu van de elektrische auto gemiddeld 2,3% aan capaciteit verliest per jaar. In het slechtste geval is dit 4,5% en bij nieuwere, recente modellen zelfs al minder dan 1%.

Accu bepaalt voor een groot deel de prijs

De hoge prijs van een elektrische auto komt vooral door de kostprijs van de accu. Li-ion is een dure techniek, waardoor de accu op dit moment de helft van de prijs van een elektrische auto bepaalt. Een accu met een actieradius van 400 kilometer kost tussen de 10 en 20 duizend euro. De accu is echt ook de meest beperkende factor van elektrisch rijden. Dit komt doordat de capaciteit van de accu bepaalt hoever de auto kan rijden. De actieradius van een gemiddelde accu is nog te laag voor langere ritten (zonder bijtanken).

Nieuwe technieken versus lood accu’s

De opslagcapaciteit van moderne accu’s is nu al veel groter dan van oude lood-accu’s. De focus van ontwikkelaars ligt op dit moment vooral op de Li-ion accu met polymeercellen. Deze accu is veel lichter dan lood-accu’s en kent veel andere voordelen. De levensduur van de Li-ion accu moet nog wel groeien.

Toyota experimenteert op dit moment met een solid-state accu. Volgens de autofabrikant laadt deze accu in enkele minuten volledig op.

Ontwikkeling levensduur

De levensduur van een accu ligt nu tussen de 5 en 20 jaar. Dit is niet gelijkwaardig aan de levensduur van de auto zelf, die rond de 15 jaar ligt. De levensduur van de accu is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zo zijn de prestaties boven de 30 graden Celsius een stuk minder. Ook veel optrekken en afremmen en snelladen gaat ten koste van de levensduur.

Uit de praktijk komt naar voren dat dagelijks snelladen de capaciteit ná 10 jaar met 20% verminderd. Over het algemeen blijft een accu bruikbaar totdat deze 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren.

Uit een onderzoek van Geotab is recent naar voren gekomen, dat een accu van de elektrische auto gemiddeld 2,3% aan capaciteit verliest per jaar. In het slechtste geval is dit 4,5% en bij nieuwere, recente modellen zelfs al minder dan 1%.

Overzicht aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen (tot 1 januari 2020):

Top 10 volledig elektrische auto’s Nederland

Merk-ModelAantal tot 01-01-2020
Tesla Model 329937
Tesla Model S12950
Nissan Leaf9131
VW Golf6963
BMW i36395
Hyundai Kona6258
Renault Zoë6068
Tesla Model X5120
Jaguar I-Pace4327
Hyundai Ioniq3979

Top 5 plugin-hybride auto’s Nederland

Merk-ModelAantal tot 01-01-2020
Mitsubishi Outlander22548
Volvo V6012541
Volkswagen Golf10529
Volkswagen Passat8010
Audi A3 e-tron6359

Elektrische auto’s nu te koop in Nederland

Bron: RVO.nl

  • Nuttige pagina?
  • 4   1
Deel deze pagina..