15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #132717
    Reinder Groote
    Deelnemer
      @engie99

      De overheid heeft het over een terugverdientijd van 7 jaar, maar dan doet ze alsof ieders panelen nu gekocht worden tegen de huidige prijzen en met de huidige hoge opbrengst per paneel. Bovendien gaat de overheid zo zeggen ze zelf uit van de meest gunstige ligging en hellingshoek. De overheid rekent zichzelf rijk en zodoende wil de overheid verantwoorden dat ze minder willen geven per geleverde kWh en dat er geen subsidies of stimuleringen nodig zijn. Naar windmolens gaan miljarden en kijkt de overheid niet op een miljoentje meer of minder. Windmolens op zee zonder subsidie zegt de overheid trots, maar wij betalen miljoenen voor de dikke kabels naar land.
      De overheid werkt waar mogelijk zonne-energie tegen en als er dikke kabels komen voor windmolens moeten zonne-panelen het doen met wat er ligt. Affijn, de overheid rekend zich rijk met een terugverdientijd van 7 jaar. Ze rekenen niet met schoonmaken van panelen en het vervangen van de omvormer en met een kWh prijs van 22 cent. Sommige websites praten je zonnepanelen aan met een prijs van 24 cent en dan is de terugverdientijd een stuk korter. De werkelijkheid is anders.
      Over de afgelopen 9 jaar is mijn kWh prijs stabiel 20,5 cent inclusief alles.
      Ik heb 12 panelen 240 Wp uit 2012 voor € 6.900 en de opbrengst is € 500 inclusief alles per jaar.
      Een snelle som is snel gemaakt. Mijn terugverdientijd is 14 jaar Volgend jaar wordt de stroomprijs nog lager en wordt de terugverdientijd nog langer. Dit is zonder schoonmaak en het mogelijke vervangen van de omvormer.
      Als dan ook nog het salderen wordt afgeschaft en ik BTW, energiebelasting en ODE moet betalen over stroom die ik niet eens koop dan kom ik aan terugverdienen niet toe.
      Hoe is dat met jullie?

      #132864
      Mia
      Deelnemer
        @mortyr

        Ik heb sinds januari 2013 zonnepanelen en die zijn inmiddels terugverdiend. Ik denk alles bij alles dat ik een 3000 euro kwijt was voor mijn setje zonnepanelen. Die hebben nu iets van 3800 euro opgeleverd. Natuurlijk moet straks mogelijk de omvormer vervangen worden, en dat kost misschien 800 euro. Dus die heb ik er eigenlijk ook al uit.

        De belofte dat de terugverdientijd 7 jaar blijft is fijn, maar ik vraag me af hoe ze dit gaan doen. Zeker nu de grondstoffen duurder worden en er mogelijk een crisis aanbreekt. Overigens wordt de kwh-prijs dan hoger, wat weer goed is voor je terugverdientijd. Dus tja..

        #133331
        Jordi
        Deelnemer
          @jordiveenstra

          Reinigen jullie ook de zonnepanelen? Heb gehoord dat je dan een snellere terugverdientijd hebt.

          Tegenwoordig is de terugverdientijd vaak nog maar 5 tot 6 jaar. Maar dan heb je volgens mij een redelijk goedkope installateur 😉

          [Inhoud aangepast ivm reclame. URL verwijderd. Zie ook onze forumregels]

          #133342
          Mia
          Deelnemer
            @mortyr

            Hoi @jordiveenstra, ik heb mijn panelen nog nooit laten reinigen door een bedrijf. Ik laat de regen haar werkt doen en ik zie eigenlijk geen verschil in opbrengst ofzo.

            #137097
            rj vd berg
            Deelnemer
              @rjvdberg55gmail-com

              Reinder: Je hebt die installatie wel duur ingekocht toen in 2012, meer dan 2 euro per wp is erg veel. ik betaalde netto circa 1-1,5 euro per wp voor de 2 pv installaties van 2014 en 2022

              een geringe terugverdientijd begint met een scherp ingekocht PV systeem…….
              In 2005 heb ik de eerste pv installatie gekocht en zelf geïnstalleerd op ons vorige huis, terugverdientijd slechts 3 jaar dankzij subsidie en lage installatiekosten.
              in 2014 16 panelen via collectief van VEH laten plaatsen, terugverdientijd circa 7 jaar.
              In maart 2022 8 panelen via collectief VEH laten plaatsen, terugverdientijd verwacht circa 3-4 jaar met huidige stroomprijzen.
              Heb nu circa 5000kwh aan jaarcapaciteit en hoop hiermee het normale verbruik, het hybride wp verbruik en evt. een toekomstige laadpaal te kunnen dekken.

              Groeten van Rein vd Berg

              #137693
              Dick
              Deelnemer
                @dick-b

                Dag Rein,
                Hoe zit dat dan in de winter met een lage opbrengst ?
                Dat dekt dan toch lang niet je verbruik ?

                Groet, Dick

                #139335
                Jelle
                Deelnemer
                  @thurrock91

                  Vorige week 9 panelen laten leggen met micro omvormers, terugverdien tijd 2.5jaar. Op basis van de actuele stroomprijzen per kWh.

                  #139358
                  Dick
                  Deelnemer
                    @dick-b

                    Dag Jelle ,
                    het is maar net hoe je dat berekend, Er van uit gaande dat je de opgewekte energie zelf gebruikt en dat berekend als besparing dan kom je een aardig eind. Mits de salderings regeling van kracht blijft.
                    Als je overproductie hebt, dus meer opbrengst van je panelen dan het eigen verbruik wordt dat aanzienlijk anders.
                    Maar met 9 panelen dek je wellicht je eigen verbruik . En dan is het zeker gunstig.
                    Volgend jaar wordt dat al weet anders omdat dan de kosten van levering, belasting en netwerkonderhoud een stuk hoger worden. en dat zijn bedragen waar je niet onderuit komt.

                    Maar 9 panelen is weer een mooie bijdrage !! En al is de terugverdientijd wat langer, dan nog is het zeker het geld waard.

                    Groet, Dick

                    #139430
                    Huub
                    Deelnemer
                      @cyberdad

                      26 panelen 365wp en iets meer dan 10 jaar terugverdientijd, volgens de berekening.

                      #142384
                      Geert Smeenk
                      Deelnemer
                        @geert-smeenk

                        14 panelen 4200wp gelegd in 2021. Kosten 4500 euro na subdidie, omvormer en meterkast zelf gedaan. Opbrengst nu 850 euro per jaar. Tvt < 5 jaar.
                        Dit jaar 7 panelen zelf gelegd, geen subsidie, omvormer 2e hands. Kosten 1700 euro voor 2500 wp. Tvt <4 jaar. Als je goed rondkijkt en scherp inkoopt snel terugverdiend en ook zonder saldering binnen 7 jaar.

                        #143075
                        Minze
                        Deelnemer
                          @minze-broersma

                          Vorig jaar maart ben ik met 12 zonnepanelen/micro-omvormers begonnen en heb dat jaar 1600 euro retour gehad van mijn Energie leverancier op de betaalde voorschotten.
                          Deze voorschotten waren gebaseerd op mijn historische verbruik en de gestegen energie prijzen, redelijk realistisch.
                          Dus het eerste jaar al 1600 verdient. Dat zou dan in 4 jaar zijn terugverdient. Maar dit is de halve waarheid!

                          Ik heb namelijk ook nog geïnvesteerd in split-airco als efficiënte bijverwarming, om op gas te besparen.
                          Stiekem gebruik ik de airco op de hete dagen ook voor een koele nachtrust.
                          Daarnaast heb ik sinds vorig jaar augustus een hybride plugin automobiel die met enige regelmaat 14kWh laadt uit het stopcontact.
                          Dat zijn voorzieningen die ik voorheen niet had en extra verbruik geven. Ondanks dat, 1600 euro terug van de Energie leverancier.

                          Voor airco en zonnepanelen samen heb ik c.a. 10.000 euro neergelegd. Dan zou de totale terugverdientijd 6,25 jaar zijn, bij een voordeel van 1600 euro/jaar op energieverbruik.

                          #143167
                          alex bast
                          Deelnemer
                            @alex-bast

                            Soms wordt de nadruk wel erg gelegd op de afschrijvingstermijn van de zonnepanelen en de investering die je daarbij moet doen. Ik heb meer gekeken omdat alles duurder wordt naar mijn vaste lasten. Ten tijde van de hoge energielasten is het heel lekker dat ik nul € aan lasten heb voor het energiebedrijf. Binnenkort stap ik over naar een energiemaatschappij die het dubbele betaald met de teruglevering van de extra stroom dan mijn vorige leverancier.
                            Het enigste is wel dat wij met zijn allen bezuinigen op energie. Het is daarom maar de vraag of dat ook niet prijsverhogend werkt zoals 10 jaar geleden (toen werd er ook al minder energie gebruikt) omdat de energiemaatschappijen onvoldoende omzet maakten werd de prijs verhoogd.
                            Vrije marktwerking…………..

                            [Post verplaatst door moderator]

                            #143193
                            Mia
                            Deelnemer
                              @mortyr

                              Ik heb destijds zelf zonnepanelen geplaatst met het oog op het verlagen van de energiekosten en omdat ik ook wel interessant vond. Het idee dat je de zonnepanelen moet terugverdienen binnen 7 jaar heb ik altijd raar gevonden. Ze gaan minimaal 25 jaar mee en je hebt dus jarenlang “gratis” stroom door een eenmalige investering. Ik hoor mensen nooit over de terugverdientijd bij het kopen van een auto, wasmachine, vaatwasser, nieuwe keuken, luxe koffieautomaat of vakantie. Misschien zijn we wat doorgeschoten?

                              [Post verplaatst door moderator]

                              #144913
                              Arnold
                              Sleutelbeheerder
                                @astadjer

                                Ondanks dat we straks een verwijderingsbijdrage moeten betalen, worden zonnepanelen steeds goedkoper.

                                #145168
                                Joop
                                Deelnemer
                                  @jvdleeuw

                                  De terugverdientijd op de panelen zelf is maar een enkele parameter waarnaar je kunt kijken.
                                  Je kunt voor dit soort lange levensduur investeringen ook naar het rendement op je investering kijken. Dat is afgelopen jaren in ieder veel beter geweest dan de gewone spaarrentes.
                                  Ik heb PV panelen geplaatst als onderdeel van een groter project waarin ook de overgang naar een warmtepomp en een elektrische auto waren opgenomen. Hierbij is dus ook het totale gas- en benzineverbruik geëlimineerd. De terugverdien tijd voor het gehele project is ruim binnen de 6 jaar gebleven.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.