• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 77)
  • Auteur
    Berichten
  • #20592
    Deni
    Deelnemer
      @deni-flintrop

      Wie heeft er ervaring opgedaan met het terugkoppelen van energieverbruiken. Ik zelf heb zonnepanelen en krijg de gegevens van mijn slimme meter teruggekoppeld. Daarin staan keurig de piek dal verbruiken van mijn afname en teruglevering. Ook krijg ik mijn gasverbruik teruggekoppeld. Wat ik mis is mijn eigen afname. Dit gedeelte maakt ook onderdeel uit van mijn totaal energieverbruik. Ik neem wel de meterstand op van mijn unit van mijn zonnepanelen. Die stand kan ik echter niet kwijt.

      Vraag:

      Wie weet een terugkoppel programma waarin alle verbuiken verwerkt worden? Dit programma zou mijn verbruik moeten bewaken t.o.v. een streefverbruik (rekenening houden met klimaat en globale straling).

      #25595
      BiancaTilburg
      Deelnemer
        @biancatilburg34

        Ik heb een spreadsheet gemaakt waarin de 4 meterstanden van de Slimme meter komen en vanaf de Omvormer unit (SMA) lees ik via Bluetooth op mijn smartphone de opgewekte stroom af. Alle waarden in de spreadsheet en daardoor krijg ik per maand een overzicht van wat ik zelf heb gebruikt (piek/dal), wat ik als piekstroom heb teruggeleverd en wat ik als daltarief heb teruggeleverd. Zo kan ik per maand zien of ik boven of onder mijn gewenste gemiddelde zit.

        #25606
        Deni
        Deelnemer
          @deni-flintrop

          @BiancaTilburg,

          Bedankt voor jouw tip.

          Ik doe dat nu ook. Ik wil die gegevens echter in een systeem invoeren waarmee je analyses kan maken. De ingevoerde gegevens moeten dan toonbaar zijn in tabellen en grafieken (uur/dag/week/maand/jaar). Ook moet het systeem mij vertellen of mijn opgewekte stroom klopt (naast het gemeten gebruik het geprognotiseerde verbruik, bepaald dmv klimaat gegevens).

          Zo kan ik controleren of mijn installatie wel goed werkt.

          #58547
          Lourens
          Deelnemer
            @lourens

            Zoals hier op het forum (en elders) te lezen is, zijn er creatieve en leuke oplossingen bedacht om zelf de P1 poort van een slimme meter uit te lezen.
            Echter gaat het hierbij oplossingen waarbij de gegevens worden uitgelezen, en opgeslagen in een database.
            Ik heb echter de wens om deze gegevens te kunnen inlezen in een “Gebouw Automatisering Systeem”.
            Hiervoor zou de uitlezing van de P1 poort moeten worden omgezet naar een standaard communicatie-protocol.
            Mijn voorkeur zou zijn om dit te doen via BACNet.
            Echter zou M-bus of ModBus eventueel ook een optie zijn.
            Ik weet dat er in ieder geval één partij bezig is met een interface wat zowel een omvormer alsook de P1-poort van de slimme meter uit kan lezen, en deze gegevens dan via M-bus aan gaat bieden.
            Ik heb ook contact gehad met deze partij, en die heeft mij goed geholpen om in ieder geval de omvormer direct te kunnen uitlezen via ModBus.
            Het interface wat voor mij dé oplossing zou zijn mbt de slimme meter is echter nog niet beschikbaar.
            En ik heb er ook geen idee van hoe lang dit nog gaat duren.

            Is er hier misschien iemand op het forum die mij hiermee kan helpen of tips kan geven?

            #46479
            Harry Hollegien
            Deelnemer
              @harry-hollegien

              Ik ben nog steeds aan het wachten om mijn slimme meter aan te sluiten op mijn netwerk!

              Dit moet mogelijk zijn! Nu betaal ik anderen om elke dag MIJN gegevens van Enexis te krijgen. Het zijn wel MIJN gegevens en ik wil die zelf binnen kunnen halen op mijn computer.

              #46496
              Anoniem

                Ik heb wel veel plezier van mijn door Enexis geplaatste slimme meter. Kan op deze manier goed inzicht krijgen over mijn verbruik/productie.

                #46521
                JPJ Sanders
                Deelnemer
                  @jpjsanders

                  Ik had van Nuon de emanager. hiermee krijg je redelijk inzicht via de slimme meter. Hij kon niet overweg met de zonnepanelen dus heb hem maar terugestuurd. Ik had pieken van 30000kwh verbruik. Emanager is een leuk speeltje maar niet om uw gebruik gedetailleerd bij te kunnen houden.

                  #46522
                  ZEP
                  Sleutelbeheerder
                    @enexis

                    Beste Harry Hollegien,
                    Ik kan me voorstellen dat het wachten vervelend wordt en is. Kan je mij in een privébericht je adresgegevens sturen? Dan kan de afdeling Slimme meters een passende oplossing voor je zoeken.

                    Groet,

                    Monique

                    #46527
                    Piet
                    Deelnemer
                      @pietg

                      Ik had destijds bij installatie van mijn slimme meter de ‘Energie stick’ van enexis gekregen. Dit was een proef, maar gezien dat het bereik van deze stick zeer beperkt is (ik heb houten vloeren en kan nog steeds niet verder dan 4 meter van het kastje verwijderd zijn om updates te krijgen) en daarnaast dat je de stick niet constant in de pc kunt laten zitten (om updates te krijgen moet je de usb stick uit de pc halen en op een knopje drukken). Enexis heeft na een evaluatie de proef ook stopgezet en me daar netjes over geinformeerd.

                      gezien dat er geen vervolg op gekomen is ben ik rond gaan kijken. Ik zit er over te denken om de smile van plugwise te nemen . deze gaat op de wifi en vanuit mijn zonnepanelen heb ik reeds al een meter van plugwise waar ik zeer tevreden over ben.

                      #46534
                      Ab van Roosmalen
                      Deelnemer
                        @ab-van-roosmalen

                        Ik dacht met de slimme meter van enexis mijn verbruik en teruglevering in grafiekvorm te kunnen inzien. Het liefst via mijn eigen computer en wifi. Als dat nog niet mogelijk is door in te loggen op bijvoorbeeld iets als: mijnenergieinzicht.enexis.nl Kan dat al? Of is dat binnenkort mogelijk? Zo niet dans is de slimme meter slim voor enexis maar niet voor mij.

                        #46536
                        Piet
                        Deelnemer
                          @pietg

                          Ja en nee. Ik weet niet of enexis aan het werken is of zal aan een portaal om inzicht te geven in de gedownloade gegevens. Het direct verbinden met de Meter is volgens mij niet mogelijk. de enige verbinding die er in mijn meter zit is een GPRS modem welke enkel gebruikt word om gegevens naar Enexis te sturen.

                          echter de huidige generatie slimme meters heeft een uitlees poort. deze poort is door de bewoner te gebruiken voor het uitlezen van de meter. om dit te kunnen doen zijn er de nodige kastjes op de markt die je aan kunt sluiten op deze poort die je vervolgens onder andere via netwerk of wifi kunt benaderen.. let op want er zijn ook varianten op de markt die dat niet kunnen en die een andere constructie hebben.

                          dus als gebruiker kun je wel degelijk de informatie uit de meter lezen en dan grafieken produceren, echter niet direct.

                          buiten dat is de slimme meter vooral slim omdat hij gegevens terug stuurt naar de netbeheerder en de netbeheerder op afstand mogelijkheden geeft tot het beheren van de aansluiting. meer credits voor slim zijn moet je hem niet geven 😛

                          #46537
                          Anoniem

                            Is dit misschien iets voor jou, enelogic.com ik kan hier dagelijks mijn verbruik en terug levering zien.

                            #46543
                            Piet
                            Deelnemer
                              @pietg

                              Zelfde concept als al die andere apparaatjes. je moet een stukje hardware aanschaffen dat de meter bij jou thuis uitleest en dat word dan in dit geval naar deze dienst gestuurd om grafiekjes te maken.

                              #46546
                              Dorank
                              Deelnemer
                                @dorank

                                Ook de plugwise heeft een externe portal (waar jaarlijkse) kosten aan verbonden zijn. Of dit slechts een doorgeef luik is of dat er daadwerkelijk gegevens naar plugwise gaan staat natuurlijk niet in de handleiding. Blijft wel dat de plugwise spullen erg leuk zijn om te monitoren/schakelen.

                                Een beetje hobbyist maakt zoiets zelf. De P1 poort is goed beschreven, een serieel naar USB adapter kost een paar EUR op dealextreme (een FT232RL is een goede keuze (vanwege het geinverteerde signaal)). En als je een redelijk energie zuinige raspberryy pi (of mijn favoriet een beaglebone black) gebruikt kan je 24/7 je gebruik met een 11s interval monitoren. Als je dit wilt delen met de buitenwereld kan dat met een website als http://pvoutput.org/

                                #46562
                                Piet
                                Deelnemer
                                  @pietg

                                  bij plugwise is er inderdaad een portaal als je je gegevens extern wilt zien. maar buiten dat kun je direct contact maken met het apparaat als je in je eigen netwerk bent. daar heb je geen abbo voornodig (tenminste dat is mijn ervaring na een jaar gebruik). plus als je echt wilt zijn ze ook via XML uit te lezen 😀

                                  die hobby oplossing klinkt ook goed overigens.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 77)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.