8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #77046
    Bjorn
    Deelnemer
      @bjork

      Is er iemand op dit forum al bekend met eilandbedrijf met zonnepanelen en opslag in accu’s? Zelf ben ik namelijk zoekende naar een goed werkend systeem als aanvulling op mijn huidige PV-systeem van 4800Wp. De afgelopen 3 jaar wek ik rond de 4200W op en dat is, na wat meer bewuster te worden van het verbruik van diverse apparatuur, genoeg om de jaarlijkse energievraag te dekken. Ik ben al een tijd bezig om een goed accusysteem met een daarbij behorende omvormer te vinden. Tot nu toe kom ik bijna alleen maar netafhankelijke omvormers tegen en dat is dus waar ik vanaf wil. De PowerRouter van Nedap komt al in de goede richting maar misschien zijn er forumleden die andere ideeën kunnen aandragen.

      Groeten,

      Bjorn

      #77087
      Marco van de Velde
      Deelnemer
        @marcovandevelde

        Er is een oplossing voor van Schneider Electric, de Conext XW+. Zie dit filmpje voor info. De kleinste versie is 5,5kW, die is dus wel wat ruim voor wat jij nodig hebt.

        #84112
        Anoniem

          Het loskoppelen van het energienet en overgaan op eigen accu’s lijkt mij niet zo’n goed idee. Dit is sterk kostenverhogend omdat het een flink vermogen kost om voldoende opslagcapaciteit aan te schaffen. Bovendien moet er rekening worden gehouden met omzettingsverliezen van ongeveer 15%, want deze verliezen treden op bij het laden en weer ontladen van de accu’s. Ook moeten de accu’s na verloop van een aantal jaren weer worden vervangen als de capaciteit door slijtage vermindert. Wat verder tegen accu’s pleit zijn de wisselende seizoenen in ons deel van de wereld. In de zomer is er teveel productie, maar in de winter te weinig. Het is financieel onhaalbaar om alle zomerproductie volledig op te slaan om de winter te kunnen overbruggen. In gebieden rond de Evenaar zou een dergelijk systeem daarentegen wel kansrijk zijn, gezien de beschikbaarheid van veel zonlicht gedurende het gehele jaar. In Nederland zijn netgekoppelde systemen daarom veel goedkoper te realiseren dan een eilandbedrijf.

          #133023
          MarcvE
          Deelnemer
            @marcveldonk

            Beste Bjorn,

            Zoals A.E. Olijkan al zei, is het bijna onmogelijk een opslag te realiseren die in de zomer genoeg opslaat, om in de
            wintermaanden voor de benodigde energie te zorgen.
            Zou het zo zijn dat de salderingsregeling gaat vervallen, dan is het de beste optie om zoveel mogelijk gegenereerde
            stroom zelf te gebruiken.
            Wij doen dit d.m.v. een elektrische auto die wij overdag laden, en onze elektrische boilers overdag te verwarmen.
            In de winter is er niet voldoende zon om de auto te laden, maar wel voldoende om een accupack van 24 volt 400 Ah te laden
            d.m.v. een 25 ampère lader. Dit staat gelijk aan 600 watt, en dit genereren mijn zonnepanelen wel op een grijze dag.
            ‘s Avonds gebruik ik deze energie dan om mijn huis te verwarmen met een warmtepomp, en dit kan ik zo nodig twee dagen op de
            accu’s volhouden.
            Zware verbruikers al zijn het meestal maar korte belastingen zoals koffiezetapparaat, waterkoker en wasmachine, worden toch
            lastig voor menig inverter. Vooral als ze per ongeluk tegelijkertijd aan gaan.
            Dus. Iedereen klaagt over het hoge gas-verbruik in de winter. Nou, dit doe ik dus met een elektrische warmtepomp en mijn eigen stroom die ik voor ‘s avonds opsla.

            #133225
            Gertjan van Bers
            Deelnemer
              @gertjanvb

              Hager NL komt met de Home Power Station van E3DC;
              https://hager.com/nl/kennis-en-inspiratie/producten-uitgelicht/home-power-station-energieopslag

              Startseite


              Op YouTube wordt dieper ingegaan op wat de Duitsers “Autarkie” noemen;
              https://youtube.com/c/AuTarkie100
              https://youtube.com/channel/UCy82YSU9FxoYhknZ4PFmjrQ

              #137705
              Schuldink
              Deelnemer
                @bort0

                Zo werkt dat.
                Mijn auto herft 99 kw. Dat wordt geladen masr dan ben je wel 10 tot 15 % meer kwijt. Dus 110-15 kw.
                Mijn auto laadt net als de warmtepomp uitsluitend en alleen als de zon schijnt.
                Dus schijnt de zo 2 uur dan laadt hij ook maar 2 uur. Bij bewolkt weer kan het dus vele dagen duren voor hij vol is. Bij haast
                kan ik het overbruggen. Ik rij dus 100 procent op zonneenergie.
                Dit is het meest efficient. Opslag in accus, zout waterstof werkt de eerste jaren nog niet. Gewoon landen op aarde en de rest vergeten.
                Ik ben van het gas af, ik rij electrisch mijn electrarekening is 50 euro per maand. Ik stook ook op hout en met warmtepompen en mijn huis is van 1824 dus matig geisoleerd masr ga er wel heeeeel efficient me om.

                #138256
                Hermann
                Deelnemer
                  @hcchelders

                  Ik heb geen electrische auto maar wel een huis uit 1822, en ja ik heb nu bijna een 3fasen systeem draaien met een batterij van EVE LF280 lifepod van 28Kw, (wordt nog 42KW) ik hoop dat mijn zonnepanelen het overgrote deel van de electrische tijd op zich gaan namen. maar goed eerst zien en daran weer verder denken. overigens is de batterij niet zo extreem duur op deze manier.

                  #138257
                  Schuldink
                  Deelnemer
                    @bort0

                    Verwarm je huis met zeg 4kw. Dan is na 7 uur je accu schon leeg en zit je de rest in de kou.
                    Heb je in de winter een bewolkte week heb je helemaal niets meer. Een heilloze weg.
                    Willen accus 25 jasr mee gaan dan nooit verder laden dan 80 procent en niet verder ontladen dan 50 %
                    Ik spreek hierover loodaccus die nog in deze capaciteiten betaalbasr zijn.
                    Heb zelf een installatie van 12 cellen a 2 volt van 2500 ah
                    Dat betekend in de praktijk 2500 in 20 % = 2000 ah en daarvan de helft dus 1000 ah
                    In spanje wil dat maar hier kun je het vergeten.
                    Dit heb ik niet van horen zeggen maar met 9 jaar ervaring.
                    10 kw aan zonnepanelen voor overdag leveren 100 ah.
                    Dus afwassen wassen enz doen we alleen als de zon schijnt.

                    Terug leveren in spanje is een crime dus leveren we nul terug aan het net
                    De installatie kan zowel on grid als of grid met 2 fronius inverters en drie victron omvormers als 1 fase geschakeld. Laadstroom overdag bij zon is 210 amoere per uur met 95 mm2 aansluitkabels

                    In nederland heb ik 61 panelen en die leveren bij zon 110 kilowattuur per dag.
                    Onze auto loopt 100 procent op zonenergie evenals de 15 kw warmtepomp die buffert overdag in de vloerverwarming. Ook die kan alleen naar lopen als er voldoende pv is. Kost geen ruimte en savonds is het de hele avond heeeerlijk warm. Deze beiden lopen via een zondetector en schakelt als er een wolk voor de zon komt tijdelijk automatisch uit.
                    Ga maar na. 240 m2 vloerverwarming met een cementvloer van in totaal inclusief tegels van 7 cm dik.
                    Dat is bij elkaar zon 16 m3 steen. Nou voor je die 10 graden warmer hebt duurt het wel even.
                    Door de lange in en uitregeltijden is het plaatje bijna ideaal
                    Na het avondeten is de vloer warm en die is voldoende warm tot de volgende middag.
                    Bij zon en feestdagen stoken we met de kachel bij die op de voerverwarming is aangesloten.
                    Hier stook ik met hout ongeveer 250 euro per jaar ( 60 euro voor een ton eiken hout maar zelf zagen en kloven)
                    Met een lucht lucht airco/warmtepomp houden we alleen de woonkamer warm met 10 kilowatt. Voor een kille dag met langdurig geen zon.
                    Keuken koelen met een airco die ook kan verwarmen.
                    De badkamer heeft een 15 liter boiler (meer dan genoeg om 2 keer achter elkaar 6 minuten te douchen.
                    Verwarming is alleen 2 badkamerkachels en een grote verwarmde spiegel. Binnen 1 minut is hetbdasr warm en als je klasr bent is het er ook weer koud.
                    Slaapkamers worden niet verwarmd masr we hebben wel een verwarmd waterbed die bijna niet aanstaat. Alleen in de strenge winter.
                    Ben van het gas af en de electrarekening is 50 euro permaand wat meest vastrecht is.
                    Ons huis is boven de 1200 m3 en matig geisoleerd. De keuken heeft zelfs nog een steens muur
                    Het dak is riet en dat isoleert op zich slecht in tegenstelling wat menigeen denkt.
                    Ik leg alles zelf aan dus dat scheelt enorm in de kosten. Alles werkt volledig automatisch endaar komt niemand meer aan te pas. In de zomer lever ik het restant terug in het net maar dat levert straks weinig of niets meer op.
                    Maar in de loop der jaren toch een hele investering. En ik doe het allemaal voor mijn eigen portemonnaie en voor het milieu is het bijvangst

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.