15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 74)
  • Auteur
    Berichten
  • #137256
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Het kabinet kondigde vandaag aan dat vanaf 2026 de hybride warmtepomp de standaard wordt. Bij het vervangen van de CV-ketel is een hybride warmtepomp dan verplicht.

      Meer lezen: https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/hybride-warmtepomp-vanaf-2026-verplicht/

      Wat vind jij daarvan?

      #137264
      Adeo
      Deelnemer
        @bosch

        @astadjer, De link hierboven werkt niet (hier)

        #137269
        Arnold
        Sleutelbeheerder
          @astadjer

          Hoi @Bosch,

          Inderdaad! Als het goed is, dan doet de link het nu wel.

          Groetjes, Arnold

          #137270
          ron
          Deelnemer
            @ronh

            Begrijpelijke beslissing van de politiek, maar het is zeer onverstandig!

            Hybride warmtepompen zijn door de netbeheerders voorgesteld omdat deze tijdens koude periodes waar ze overschakelen op gas het net ontlasten.

            Maar zo werkt het niet.

            Met elektriciteit verwarmen is omdat de stroom t.o.v. gas prijs verlaagd is gewoon goedkoper.
            Zolang de warmtepomp een COP van 2.4 haalt is met stroom verwarmen goedkoper, dus niemand gaat nog gas gebruiken!
            De netwerken zullen het worst case scenario van normale warmtepompen moeten verwerken.

            We kunnen ook niet de elektriciteit opwekken om alle huizen te verwarmen en het stroom net kan het niet transporteren.

            De eindgebruiker wordt niet alleen geconfronteerd met een hoge aanschafprijs, hij gaat straks fors meer betalen voor de stroom (door stroom schaarse, dit is gewoon marktwerking) en de netbeheerders moeten hun vast recht kosten fors verhogen (zullen hun investeringen willen terugverdienen).
            Kortom de eindgebruiker mag dus voor alle kosten opkomen!

            Nu al klagen we dat de energiekosten hoog zijn, maar in de toekomst gaat het voor een hele groep mensen onbetaalbaar worden.

            En besparen we hiermee veel gas en CO2 uitstoot uit, denk dit zal in praktijk vies tegen vallen!
            De stroom om Nederland op een koude winteravond te verwarmen zal vooral fossiel opgewekt moeten worden.
            De schoonste elektriciteitscentrales zijn gascentrales met een max rendement van 63%.
            Hoogspanningsverliezen om de stroom te transporteren is 5%.
            De verliezen van laagspanningsnetten is niets bekend, maar ga maar uit van een verlies van 30% (kabels worden warm vooral de dunne zwaar belaste).
            Alles opgeteld en de COP van de warmtepomp meegerekend betekend dit een CO2/aardgas winst van 10-20% ?

            Dit staat haaks op de doelstellingen in 2050, we willen dan geen CO2 meer uitstoten!
            Doel om met warmtepompen snel gas te besparen lijkt een nobel doel, maar de besparing is niet schaalbaar en daarom een foutieve investering.

            Je kunt beter het geld investeren in isolatie maatregelen en de energie opwek groen maken.
            Wat is er mis met het idee om met waterstof te verwarmen, dit is een energiebron die 100% groen
            opgewekt kan worden.
            En zelfs aardgas is te vervangen door synthetisch methaan, gemaakt uit waterstof en afgevangen CO2.

            Als je dit doet dan hoeft zelfs de hele infrastructuur en eind apparatuur niet aangepast te worden.
            Waterstof of synthetisch methaan productie is op schaalbaar (en tevens een methode van opslag groene energie) en voldoet aan de CO2 doelstelling en kan in 2050 zelfs alle energie CO2 neutraal opwekken.

            Ook moet gedacht worden aan collectieve vormen om te verwarmen (warmtenetten).

            Kortom om de energie transitie betaalbaar te houden moet je de bron groen maken.

            Shell is door de rechter zelfs opgedragen dit te doen, moeten hun CO2 uitstoot en van hun klanten aanpakken, dus waar blijft het groene gas?

            #137293
            ron
            Deelnemer
              @ronh

              Hallo,

              Kan iemand uitleggen waar deze berekening vandaan komt?

              https://www.zelfenergieproduceren.nl/wp-content/uploads/2022/05/Wat-bespaar-je-met-een-warmtepomp-mei-2022-nw.png
              Eventueel kan zelfenergieproduceren.nl de bron van de gegevens bekend maken?

              Dus we gaan gigantisch veel geld uitgeven aan hybride warmtepompen, kWh prijs en vastrecht kosten schiet hierdoor omhoog en we besparen daar netto maar 600kg CO2 t.o.v. een HR ketel mee uit?

              Super idee, dit moeten we meteen doen,….

              Hoe gaan we dan straks de resterende 3000kg CO2 uitstoot (doelstelling 2050 CO2 neutraal) besparen?

              #137295
              Arnold
              Sleutelbeheerder
                @astadjer

                Beste @ronh,

                De stelregel is dat de hybride warmtepomp zo’n 25% besparing oplevert t.o.v. de CO2 uitstoot van een cv-ketel. Maar dit is ook nog eens sterk afhankelijk van de momenten waarop je verwarmt, de COP/SCOP en waar de elektriciteit vandaan komt die je gebruikt voor de hybride warmtepomp. De hybride warmtepomp is niet dé oplossing voor een CO2-neutrale wereld. Dat is een volledig elektrische warmtepomp veel meer, maar ook daarmee stoot je nog CO2 uit.

                Ik denk dat de vraag meer is, wat is de oplossing als we straks geen aardgas meer hebben. Deze bron is namelijk eindig.

                #137296
                ron
                Deelnemer
                  @ronh

                  Hallo Arnold,

                  Zie in het overzicht dat een HRe en geen HR ketel vergeleken wordt.
                  Hoe veel CO2 winst wordt er met een HRe t.o.v. een HR ketel behaald?

                  Vraag is of de aanpak die nu besloten is/ gaat worden zinvol is en of de kosten daarvan opweegt tegen de CO2 uitstoot winst.
                  Kosten om overal HR ketels door hybride warmtepompen te vervangen zijn gigantisch, ook de kosten om het stroom net te versterken en de extra energie centrales moeten meegenomen worden.

                  Weet bijna zeker, als je dit geld investeert in 100% groene energie bronnen (waterstof/ synthetisch methaan, warmtenetten met warmteopslag en natuurlijk isoleren) dan bespaar je veel mee CO2 uitstoot.
                  Als je zo fossiel vervangt (door werkelijk 100% CO2 neutrale energiebronnen), dan is de uitstoot schaalbaar en matched dit met de doelstelling.

                  Nu investeren in hybride warmtepompen of volledig elektrische warmtepompen is alleen een tussenoplossing die niet matched met de CO2 uitstoot doelstelling (je stoot nog altijd CO2 uit) en is daarom een desinvestering.
                  Want hoe gaan we nadat overal hybride pompen geplaatst zijn de rest van de CO2 uitstoot compenseren, doelstelling 2050 (geen CO2 uitstoot) gaan we zo niet halen!

                  Door je te concentreren op het CO2 neutraal maken van de energie bron, is daarmee de verbruiker ook CO2 neutraal en kun je de hele keten veel effectiever, goedkoper en vooral sneller aanpakken.

                  #137314
                  Mia
                  Deelnemer
                    @mortyr

                    Die hybride warmtepompen zijn natuurlijk een tussenoplossing, want inmiddels zijn ze er wel achter dat de luchtwarmtepomp en bodemwarmtepomp voor veel mensen niet haalbaar zijn. Vooral financieel niet. Dus komen ze met deze tussentijdse oplossing. Ik vind dit maar een dure investering voor een klein beetje CO2 winst. Overigens.. aantal huishoudens x 600 kco2 is natuurlijk wel een bijdrage.

                    Maar volgens mij niet waar we echt naartoe willen. Ik zie veel meer in een effectieve oplossing met waterstof. Maar dat proces van elektrolyse moet echt beter.

                    #137315
                    ron
                    Deelnemer
                      @ronh

                      Door groene waterstof te produceren of zelfs synthetisch methaan te maken (dan hoeft zelfs de gas infra niet aangepast te worden) bespaar je veel goedkoper en sneller de CO2 uitstoot.

                      Het is waanzin om overal hybride pompen te installeren.
                      Niet alleen is dit een forse investering, de energie kosten gaan daarmee zeker niet mee omlaag.
                      Door de kosten de gemaakt moeten worden, gaat met stroom verwarmen onbetaalbaar worden (kWh prijs schiet omhoog door schaarse aan stroom en vastrecht kosten stroomaansluiting gaat omhoog).

                      En dit alles omdat firma’s als Shell de energie niet CO2 neutraal wil opwekken!!
                      Ze verdienen nog veel te veel aan fossiel en hebben daar helemaal geen interesse in.

                      Shell is zelfs door de rechter verplicht hun en de CO2 uitstoot van hun klanten te verlagen, dus waar blijft de groene waterstof waarmee we kunnen verwarmen?
                      Waar blijven de energie coöperaties die dit wel willen gaan doen, en de rol van de gemeentes snap ik ook niet, er is nog steeds geen wijk gerichte aanpak.

                      Om toch de afgesproken CO2 reductie (2030) te halen worden nu mensen verplicht dure en zinloze investeringen te doen.
                      Dit geld kun je beter investeren in energie besparing en 100% CO2 neutrale energie opwek, hiermee kun je ook de doelstelling halen en de CO2 uitstoot reductie is daarmee schaalbaar geworden (hoe meer je fossiel daarmee vervangt hoe meer CO2 je bespaart)

                      De energie leveranciers moeten verplicht worden te investeren en niet de eindgebruikers die er niets aan kunnen doen.


                      @astadjer
                      , kun je uitleggen hoe jullie de kosten en CO2 uitstoot van de verschillende opties hebben uitgerekend?
                      Of waar is deze berekening terug te vinden?

                      #137327
                      Rinie Van de Wetering
                      Deelnemer
                        @rinie-van-de-wetering

                        Ik vraag mij af of de beslissers wel weten dat een airco ook gewoon een warmtepomp is. Krijg ik daarop ook subsidie?

                        #137328
                        A. Peters
                        Deelnemer
                          @marlofipe

                          Ik vind de maatregel niet doordacht. Je kunt ook hybride verwarmen door een inverter airco, een airco die ook kan verwarmen, in huis te plaatsen. Ik ben van 1100 m3 gas teruggegaan naar 600 m3 gas. Ik heb een inverter airco in de kamer staan met een vermogen van 3.5 KW.
                          Buiten staat de compressor zoals gebruikelijk bij een warmtepomp. Dit systeem kost inclusief plaatsen ongeveer 3000,- euro. De gasketel wordt dan voornamelijk gebruikt voor het verwarmen van water en om bij vorst bij te springen om te verwarmen. De regering is waarschijnlijk niet eens op de hoogte van deze mogelijkheid. Een warmtepomp gekoppeld aan een gasketel vind ik dus een niet doordacht systeem. Bovendien zit je met zo een systeem dus nog minsten 15 jaar aan gas vast.
                          Als je op internet zoekt naar vloermodel inverters zie een hele waslijst van modellen.

                          #137332
                          Aart
                          Deelnemer
                            @aart

                            In mijn omgeving zijn twee gezinnen met veel isolatie en alleen een warmtepomp die spijtoptant zijn!
                            Het is -ondanks al die enthousiaste verhalen- niet echt warm te stoken. Dus ze gaan allebei weer terug naar een hybride installatie dus een combinatie van ketel en warmtepomp. De strop van het alweer ombouwen is zuur, maar niet te vermijden.
                            Waarom gingen ze dan voor alleen een warmtepomp? Vanwege alle positieve verhalen die dus geen cent waard blijken te zijn!

                            Een van die gezinnen is zo gefrustreerd dat ze een tweedehands houtkachel hebben gekocht. Die zijn nu goedkoop en makkelijk te installeren. Groot voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent met al die overheidsmaatregelen en geen last meer hebt van de alsmaar stijgende prijzen voor gas en elektriciteit.

                            #137333
                            Jorrin Kemps
                            Deelnemer
                              @jorrin-kemps

                              Het op termijn overstappen naar warmtepompen is voor een deel van de huishoudens mogelijk. Er zijn technisch nog een aantal beperkingen om dit een succes te maken.
                              Daarnaast ben ik van mening dat de overheid te makkelijk iets roept zonder het volledig te doordenken.
                              Nu er geroepen wordt dat alles per 2026 zal ‘moeten’ gaan mensen in 2025 alsnog een ketel vervangen (goedkoper) EN de fabrikanten van warmtepompen spinnen hier garen bij.
                              Ze zullen hier, zoals ze al jaren doen, een slaatje uit slaan.
                              De prijzen die BRUTO worden aangeboden door een installateur richting de particulier zijn schandalig.
                              Vanuit mijn functie kan ik zien waarvoor een installateur deze warmtepompen kan inkopen en weet uit persoonlijke ervaring ook wat ik er als particulier vervolgens voor moet betalen…

                              Zo zie je dat de subsidiebedragen die een particulier krijgt er simpelweg bovenop wordt gezet en daarnaast nog meer margeverhogers..

                              Als de overheid hier een succes van wil maken, moeten ze serieus deze markt gaan bepalen.
                              Immers, wie betaald bepaald en de overheid gaat hier miljarden aan uitgeven.

                              Mijn advies?:
                              Overheid koop de warmtepompdivisie van bijv. Remeha, maak hier een staatsbedrijf van en verkoop deze pompen vervolgens voor kostprijs aan de Nederlanders die willen verduurzamen.
                              Dan is het betaalbaar.. Nu zullen alle fabrikanten en installateurs alleen maar marges gaan verhogen omdat we er toch aan zullen moeten geloven…
                              Zo kost het een veelvoud (aan subsidies) dan eigenlijk noodzakelijk zou zijn..

                              Daarnaast..
                              Laat de bedrijven eens investeren.
                              Er is immers al sinds 1993 wetgeving die hen hiertoe al verplicht.. Laat ze nu maar eens investeren.. De mogelijk aandeelhouders zullen de komende jaren minder dividend uitgekeerd krijgen en de kosten mogen onder geen beding doorbelast worden aan de consument. Veel bedrijven hebben al jarenlang geld vooruitgeschoven om uiteindelijk nu, als de overheid de knip trekt, vooraan te gaan staan.

                              #137335
                              Adeo
                              Deelnemer
                                @bosch

                                @aart, ik stook al 30-40 jaar een houtkachel gewoon omdat we ver afgelegen in het bos wonen, daarnaast hebben we een pelletkachel.


                                @jorrin-kemps
                                , volgens mij heb je gelijk, in de tijd dat er nog subsidie op de pelletkachel zat ging de prijs van dergelijke kachels ook flink omhoog.

                                #137350
                                ron
                                Deelnemer
                                  @ronh

                                  Moet gewoon concluderen als ik naar de CO2 uitstoot kijk, dat verwarmen met warmtepompen de verkeerde weg is.

                                  Voor 2030 zouden de doelstellingen net te halen zijn maar de gewenste 100% CO2 uitstoot reductie (2050) halen we zo niet.
                                  Dus moeten we na 2030 weer opnieuw investeren in iets anders?

                                  De vraag is hoe houden we deze desinvestering tegen?

                                  En het kan anders
                                  Door de energie bron CO2 neutraal te maken maak je de keten daarna ook CO2 neutraal, dit is toch veel simpeler en sneller uit te voeren.
                                  Gewoon shell en de andere energie giganten verplichten te investeren in CO2 neutrale energie dragers.
                                  Het is zelfs door de rechter opgedragen!

                                  Waar blijft het groene waterstof waarmee we kunne verwarmen?

                                  Snap niet dat de hele energie en isolatie sector niet genationaliseerd wordt.
                                  Je moet de markwerking eruit halen en het aan kostprijs aanbieden.

                                  En waar blijft de gemeentelijke wijkgerichte aanpak, krijg geen antwoord wat de aanpak voor de mensen gaat betekenen en hoe ze financieel gecompenseerd worden om ook daaraan deel te kunnen nemen.

                                  Het beleid is gewoon niet sociaal, en voor de duidelijkheid ik heb er geen belang meer bij, ben al van het gas af en weet wat het kost!

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 74)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.