• Aanmaker
    Onderwerp
  • #19998
    sunnylover
    Deelnemer
      @sunnylover

      Geachte lezers,

      De slimme elektriciteits en gas- meter enkele weinig bekende wetenswaardigheden:
      De slimme meter is vooral slim voor de Netwerkbeheerder en de energie leverancier.

      Alle slimme meters zowel gas als elekticiteitsmeters geplaatst na 2010 hebben de volgende mogelijkheden:
      Op afstand kan de netwerkbeheerder uw slimme gas- en elektriciteitsmeter:
      energie toevoer geheel afsluiten (geen stroom en gas meer bv bij schaarste / rantsoenering)
      energie toevoer verminderen (de meter laat een beperkte hoeveelheid energie door, maw afknijpen)
      uitlezen van uw verbruik.
      (uur) tarieven wijzigen
      Denk nu niet ¨ik kan mijn meter toch laten blokkeren om uitlezen te voorkomen¨ Nee niet waar! Uw meter geeft aan de netbeheerder altijd uw standen door, maar zij beloven dit administratief te blokkeren, dwz aan de functie van de meter verandert niets, de netwerkbeheerder zegt alleen deze gegevens niet te gebruiken / niet door te geven aan uw leverancier. Uw meter kan ondanks deze ADMINISTRATIEVE blokkade ten alle tijden op afstand worden aan- uitgezet geknepen en worden uitgelezen. Ook wanneer deze meter administratief is ¨uitgezet¨
      De vraag is of de consument daar mee is geholpen. Het is ( anno 2013) nog steeds niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Sommige energieleveranciers willen u graag overhalen met allerlei verhalen over analoge meters die op hol slaan, in brand vliegen, niet de juiste stand aangeven etc.

      Of zelfs eisen een slimme meter te nemen want anders geen recht heeft op saldering van de teruggeleverde stroom. Allemaal flauwekul. Salderen is (stand 2013) toegestaan tot 5000 kwh per jaar sommige leveranciers staan toe dat u uw volledige gebruik mag salderen ook al is dat bv 8000 kwh per jaar (alleen heeft de gemiddelde zonepaneel bezitter niet zo´n groot pv systeem)
      Als u wil weten of uw analoge meter terug kan draaien moet u bij deze link zijn, in dit pdf document staat of uw analoge meter wel of niet een terugloop blokkering heeft maw of uw meter teruglevering saldeert = wel of niet terugdraait:

      http://www.dnvkema.com/Images/Uitgegeven%20overzicht%20metercodes.pdf

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 105)
    • Auteur
      Antwoorden
    • #140711
      Hub Heynen
      Deelnemer
        @hub-heynen

        Hallo Jan,

        Jammer dat je er met Enexis niet uitkomt.
        De saldering gaat voorlopig nog niet door, maar uiteindelijk zal er een modus gevonden worden zodat de regeling toch geleidelijk zal gaan verdwijnen. Het onderhandelingspunt is natuurlijk de prijs die de energiebedrijven moeten gaan betalen aan de zonnepaneeleigenaren. Als die te laag wordt vastgesteld, lijkt me dat geen goede zaak voor de energietransitie en om mensen te bewegen zonnepanelen op hun dak te leggen.
        Zoals de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis bepleiten moet de terugverdientijd niet langer worden dan 7 jaar, daar ben ik het mee eens.
        Opslag creëren is sowieso een goede zaak, je kunt dat zelf doen door een batterij aan te schaffen, maar kan ook een project zijn/worden samen met straat- en/of buurtgenoten. Daar is een voorbeeld van in Weert, in de regionale krant stond daarover op 19 januari 2023 een artikel.
        Ik ga hier eens met de Gemeente c.q. Wijkraad over in discussie, misschien dat dat wel wat kan gaan worden.

        #140698
        Jan
        Deelnemer
          @controller

          Hallo Hub,
          Ik heb geprotesteerd bij enexis.
          Het zijn ambtenaren, waarmee niet te onderhandelen is.
          Hopelijk gaat de saldering gewoon door.
          Marktwerking is een ramp en dat geeft alleen maar prijsverhogingen.
          Een argument dat gebruikt wordt tegen saldering is dat de prijs teveel zakt bij veel zon.
          Dat is op te vangen door de energie bedrijven door opslag te creëren.
          Dat wordt incidenteel wel gedaan, maar veel te weinig.

          #140321
          Hub Heynen
          Deelnemer
            @hub-heynen

            Beste Jan,
            Ik ga niet oordelen over je gasverbruik en je slimme meter, daar weet ik niets van, maar lijkt mij wel iets om met Enexis of misschien wel de leverancier van de slimme meter te onderzoeken waar dat aan ligt. M.i. rechtvaardigt dat die € 100. Als de meter foutieve waardes aangeeft, dan kun je toch met hen onderhandelen over een eventuele schadevergoeding. Kijk dan ook even of je dat bij je rechtsbijstandsverzekeraar op hun bordje kunt schuiven.
            Het afschaffen van de saldering gaat gewoon door hoor, er is een meerderheid voor in de tweede kamer, al is de PVV nog niet helemaal overtuigd. De terug levering zoals je die nu ook hebt (die wordt gesaldeerd) zal dan omgezet worden in een inkoopregeling met jouw energieleverancier en daar wordt ook een percentage aangehangen, en voor zover ik ben geïnformeerd op dit moment ligt dat op 80% van de kale prijs van elektriciteit die je volgens je contract met de energieleverancier hebt afgesproken.
            Ik ben er ook niet blij mee, maar dat is tenminste nog wat compensatie. In mijn huidige contract staat dat ik nu € 0.115 per kWh krijg bij terug levering. Dus je krijgt toch nog een “bijdrage” voor je opgewekte stroom. Ik overweeg momenteel ook over te gaan op de aanschaf van een batterij, alleen die krengen zijn op dit moment erg duur (tussen de € 2.000 en € 15.000).
            En de energieprijzen worden niet door de overheid vastgesteld maar door de energieleveranciers en dat heet dan marktwerking, je kunt (bij een variabel contract) per maand overstappen naar een andere leverancier die goedkopere tarieven aanbiedt.

            #140320
            Jan
            Deelnemer
              @controller

              Ik heb mijn oude slimme meter, tegen betaling, laten vervangen door een met een voeding in de P1 poort.
              Ik heb een geo meter aangeschaft, waarmee ik het gebruik kan zien.
              Voor electra heeft die enige vertraging, voor gas wat meer.

              De nieuwe “Ziv” meter is makkelijker en logischer af te lezen.
              Opvallend is dat het gasverbruik is verdubbeld, t.o.v. de oude meter.
              Enexis wil dat best controleren, maar dat kost dan ca. € 100,=
              Hun verklaring is dan dat de oude meter “niet goed” heeft gemeten.
              Die is natuurlijk vernietigd en dus niet meer te controleren.
              Op de TV is vaker een dergelijke meting getoond, maar het ligt nooit aan de meter, maar z.g. aan de mensen zelf!

              Hopelijk gaat het afschaffen van de saldering niet door.
              Het is onrechtvaardig en m.i. pure diefstal.

              De overheid stimuleert b.v. energiezuinige verlichting.
              Als je dan een investering hebt gedaan worden de energieprijzen verhoogd, zodat je toch niet voordeliger uit bent.

              #140295
              Arnold
              Sleutelbeheerder
                @astadjer

                Hoi @sunnylover, mijn excuses je hebt gelijk over de Sagemcom. Navraag leert dat Enexis eigenlijk altijd de Iskra MT174 plaatst. Je kunt sowieso niet kiezen voor een type of merk, omdat de geplaatste meter afhankelijk is van de voorraad op dat moment en uiteraard welke de monteur in de bus heeft liggen. Dit is bij een slimme meter hetzelfde.

                #140290
                sunnylover
                Deelnemer
                  @sunnylover

                  dank je Arnold voor jouw antwoord. Ik vind de Sagemcom S11C1 terug op de lijst van afgekeurde meters?! (bouwjaar 2013) Plaatst Enexis een ander bouwjaar van deze meter? Kun je als particulier kiezen welke digitale meter je wil uit de meters die jij noemt?
                  Dank!

                  #140289
                  Arnold
                  Sleutelbeheerder
                    @astadjer

                    Hoi @sunnylover

                    Dat zijn er meerdere die geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld de Iskra MT174, Kaifa MB310 of Sagemcom S11C1.

                    Groetjes, Arnold

                    #140288
                    sunnylover
                    Deelnemer
                      @sunnylover

                      (@ Enexis)
                      Kan iemand mij vertellen welke digitale dus niet een slimme meters Enexis plaatst? Op hun pagina met meter gebruiksaanwijzingen kom ik alleen slimme meters tegen. Geen enkele digitale, terwijl Enexis deze op verzoek wel plaatsen…
                      Dank.

                      #139943
                      Mia
                      Deelnemer
                        @mortyr

                        @frenkvanes

                        Als EPA-W adviseur/inspecteur heb ik honderden woningen bezocht en helaas heb ik heel vaak moeten horen dat mensen met zonnepanelen ten tijde van de oude Ferrarismeter een grotere hoeveelheid stroom terug leverde toen, ten opzichte van nu met de zogenaamde slimme meter.

                        Die mensen ken ik ook (familieleden en vrienden) en die begrijpen simpelweg niet hoe opwekken en terugleveren zich tot elkaar verhoudt, haha. Na de uitleg van mijn kant begrijpen ze het veel beter en hebben ze opeens veel plezier van hun slimme meter. Grappige is dat ze nu actief bezig zijn met hun verbruik en hun appjes.


                        @francoisdummer

                        Verder zou het fijn zijn als het ik het verbruik door de dag te zien zodat duidelijker is wat de apparaten in het huis echt verbruiken.

                        De slimme meter heeft een P1-poort. Energieverbruiksmanager op aansluiten en voila.. je kunt real-time je energieverbruik in huis zien.


                        @maikel-poppelaars

                        Met de nieuwe meter als het salderen eraf gaat kan je savonds betalen voor je eigen overdag opgewekte stroom dus dubbel winst voor de energiemaatschappij.

                        Uhm, salderen staat in de elektriciteitswet. Als salderen eraf gaat, dan voldoet de draaischijfmeter niet meer en wordt die vervangen. En de energieleverancier heeft geen dubbelwinst. Hij koopt jouw stroom straks voor 10 cent/kWh, terwijl de marktprijs veel lager ligt. Want er is veel aanbod op het moment dat jij teruglevert. Hij koopt deze dus van jou boven de marktprijs om deze vervolgens te verkopen voor misschien wel 8 cent/kWh of eventueel wel voor 12 cent/kWh. (De btw en belastingen draagt hij af). Blijft wel een commercieel bedrijf natuurlijk 😉

                        #139942
                        Mia
                        Deelnemer
                          @mortyr

                          Ik ben ook positief over de slimme meter. Deze geeft veel inzicht en zeker als je hem goed gebruikt. Dus de P1-poort uitlezen en real-time informatie over het verbruik in je huishouden. Zo heb ik al diverse energieslurpers kunnen ontdekken en weet ik wat elke lampje extra doet met mijn energieverbruik. Mensen die zweren bij een analoge meter snap ik niet zo goed. Ja, leuk dat het schijfje terugdraait, maar dit zegt helemaal niks over je energieverbruik. Ik kijk op de app van mijn slimme meter tool en zie precies hoeveel ik teruglever en verbruik. En wat het verbruik in mijn huis is én ik hoef niet steeds met mijn knappe hoofd naar de meterkast om naar een terugdraaiend schijfje te kijken. Het idee alleen al.. omg!

                          Tip: Vergeet de uitlezen of app van je energieleverancier en sluit zelf een apparaat op je P1-poort aan. Heb je ook geen last van storingen en je kan eventueel de uitlezing uitzetten voor je energieleverancier.

                          #139176
                          Hub Heynen
                          Deelnemer
                            @hub-heynen

                            In de reacties hierboven is er geen enkele positief over de slimme meter. Ik ben dat wel.
                            Eindelijk een helder overzicht van mijn verbruik, ik gebruik daar een app voor van de leverancier van de zonnepanelen/omvormer en daarnaast de app van de energiemaatschappij. Lekker handig, exacte verbruik zowel in dal als normaal. Controleer dat ook regelmatig en tot nu toe kan ik geen afwijkingen constateren.
                            Voor mezelf een Excel bestandje gemaakt waar ik ook nog de kosten etc. kan bijhouden. Handig voor het voorschot en de jaarafrekening.
                            Waarom dan terugschakelen naar de oude analoge meter, die m.i. ook niet al te nauwkeurig was/is.

                            #139137
                            C van de Ven
                            Deelnemer
                              @carolusvdv

                              Ik heb sinds 2020 een slimme meter. Daarvoor een analoge meter die terugdraaide. Ik heb spijt van de omruil. De slimme meter communiceert slecht en is al enkele keren gereset door Enexis. De analoge meter was duidelijker, draaide gewoon terug en de netto stand na een dag was makkelijk uit te lezen.

                              #139131
                              Frenk van Es
                              Deelnemer
                                @frenkvanes

                                Ik heb helaas een slimme meter, en ook nog eens daltarief. Van beide zie ik het nut niet want het verschil tussen dal- en piektarief is te verwaarlozen. Maar de meter: Nee deze is niet slim. Alleen de vent die hem heeft uigevonden en degene die dat ding exploiteren, die zijn slim. Deze meter is NIET slim voor de consument maar enkel voor de leverancier/netbeheerder.
                                Als EPA-W adviseur/inspecteur heb ik honderden woningen bezocht en helaas heb ik heel vaak moeten horen dat mensen met zonnepanelen ten tijde van de oude Ferrarismeter een grotere hoeveelheid stroom terug leverde toen, ten opzichte van nu met de zogenaamde slimme meter.
                                Vermoeden: het terugleversysteem van de slimme meter is niet zo precies als het oude rode wieltje van de Ferrarismeter.

                                Tip voor mensen met zonnepanelen en een slimme meter is dan ook: Doe zoveel mogelijk met stroom als de zon schijnt. Dus wassen, drogen, koken en elektrisch verwarmen doe je overdag dan heb je ook geen problemen met salderen.

                                Ik stook bijvoorbeeld al jaren d.m.v. airconditioning waarbij het rendement 5,4 maal zo hoog is als de energie die de apparaten gebruiken.
                                In de zomer gebruik ik de airco’s niet, want dat vind ik je reinste flauwekul.
                                Ik ben al 2 jaar van het gas af en betaal met 18 zonnepanelen € 0,00 euro per maand aan stroom.

                                #139128
                                Harma Venema
                                Deelnemer
                                  @harma-venema

                                  Ik denk dat we met de slimme meter opgelicht worden…Enige controle is niet meer mogelijk.

                                  #139127
                                  francois
                                  Deelnemer
                                    @francoisdummer

                                    Ik vind een slimme meter weinig bijdragen. Het is niet overzichtelijk om echt te kunnen zien wat je verbruikt vanuit je leverancier en je zonne-energie want deze worden apart weergegeven bij mijn energieleverancier. Verder zou het fijn zijn als het ik het verbruik door de dag te zien zodat duidelijker is wat de apparaten in het huis echt verbruiken.

                                    Wat handig is is dat het uitgelezen wordt voor de jaarrekening.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 105)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.