Actieradius elektrische auto
Een auto op fossiele brandstof rijdt gemiddeld zo’n 600 km op een volle tank. Bij een elektrische auto is dit in theorie ook haalbaar, maar in de praktijk komt een volle accu vaak niet verder dan gemiddeld 300 km. Dit betekent dat je eigenlijk altijd een keer moet opladen. Vervelend, want ook dit kost meer tijd dan tanken met een fossiele brandstofauto. Het rijden van een elektrische auto is dus altijd een kwestie van goed plannen.
Van Duitsland naar Frankrijk
Autofabrikanten zitten echter niet stil, er wordt namelijk druk gezocht naar een oplossing om de actieradius van de elektrische auto te vergroten. Mercedes-Benz testte een nieuw prototype met nieuwe technologie dat een verrassend goed resultaat opleverde. De Duitse autofabrikant reed met haar prototype EQXX in 12 uur tijd van het Duitse Sindelfingen naar de Franse Rivièra. Een afstand van maar liefst 1000 kilometer en de auto had bovendien nog 140 km over.
Nieuwe technologie
Het prototype van Mercedes-Benz is met een verbruik van 8,7 kWh per 100 kilometer dus 2 keer zuiniger dan vergelijkbare modellen met eenzelfde accu van 120 KW. Dit is mogelijk door de nieuwe toegepaste technologie. Zo heeft de auto een aerodynamisch profiel gemaakt van lichtere materialen, verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere accu en een aandrijfsysteem met zeer weinig energieverlies. Bovendien is het dak voorzien van zonnepanelen.
Toekomstmuziek of dichtbij?
Nu denk je vast; weer zo’n prototype waar we nooit meer iets van horen. Niets is minder waar, want Mercedes-Benz verwacht de nieuwe technologie vanaf 2024 op al haar nieuwe elektrische modellen toe te passen. Een elektrische auto met een actieradius van 1000 km is dus dichterbij dan je denkt.
Bron: Mercedes-Benz
Jan van den Berg
Had gehoopt dat dit artikel over de doorbraak van de lithium zwavel accu. Lees daar ook positieve ontwikkelingen over. Die Mercedes is allemaal leuk een aardig maar onbetaalbaar voor de gemiddelde gebruiker.
Lees dit maar eens:
https://www.greencarcongress.com/2022/02/20220214-drexel.html