13 berichten aan het bekijken - 76 tot 88 (van in totaal 88)
  • Auteur
    Jan
    Bijdrager

@engie99

Je hebt een negatieve mening over slimme meters, maar je produceert wel zonne energie.
    Wat het overheidsbeleid betreft:

Al jaren geven zij subsidie voor energiebesparende apparaten.
    Zodra “men” die heeft aangeschaft, worden de prijzen verhoogd, keer op keer.
    Nu vele particulieren zonnecellen hebben aangeschaft, willen ze het salderen afschaffen.

Maar grote ondernemingen kopen goedkope grond op om weer zonneparken op te zetten.
    Maar ja, de wereld draait door.

[Tag in bericht aangepast door moderator. Zie hier hoe je iemand kan taggen]

Reinder Groote
    Bijdrager

In landen waar ze verder zijn, verandert de prijs per kWh meerdere keren per dag.
    Ook in vakanties en op feestdagen heb je een andere prijs.
    Hoeveel meer inzicht heb je dan in je gebruik?

De motivatie om zonnepanelen te nemen voor super lage prijzen per kWh is dramatisch.
    Ook in Europa zijn er weinig zonnepanelen, rond 10% van de daken heeft zonnepanelen en de overheden lijken ze alleen nog maar meer te willen tegenhouden.
    De Nederlandse overheid heeft het over overstimulatie van zonnepanelen… met nog geen 10% zonnepanelen op daken en terwijl zonnepanelen op elk geschikt dak kan zorgen voor 50% van de Nederlandse behoefte.
    Overstimulering van zonnepanelen

Maar ook onder de burgers leeft de beleving alsof zonnepanelen zwaar gesubsidieerd worden, maar vergeleken bij de vele miljarden voor windmolens is het minder dan peanuts voor zonnepanelen… peanut shells.
    Behalve miljarden voor windmolens op zee om ze aan te sluiten op het vaste land, gaan er miljarden naar windmolens op land, fossiele brandstoffen en zelfs nu al miljoenen naar kernenergie.
    Maar owee, als ik een redelijke vergoeding krijg voor mijn zonnepanelen, een nieuwe omvormer, afschrijving, schoonmaak, verzekering en een tegemoetkoming in onverzekerd gevaar.
    Terugverdienen mag dan nog net en dat moet mensen aansporen.
    Overbelasting van het net komt met name door warmtepompen en laadpalen, maar zonnepanelen op daken krijgen de schuld bij vele ‘onwetenden’
    Ik hoopte ooit 24 panelen op mijn dak te hebben in plaats van 12, maar zoals het nu lijkt wil de overheid graag dat dat er 8 worden.
    Want het kan gewoon niet uit voor 4 cent… ja dat gaat het worden en misschien nog minder.
    In Duitsland zijn ze iets verder en die krijgen iets meer dan 7 cent en dat daalt naarmate er meer zonnepanelen komen.
    Ook in Duitsland zijn er weinig daken met zonnepanelen, ook nog geen 10% en Nederland haalt hen misschien wel in.
    Dit alles komt door de slimme meter.

Jan
    Bijdrager

@engie99

Het is duidelijk dat de overheid vele steken laat vallen, maar dat is overal zo.
    Net overbelasting komt m.i. niet alleen door laadpalen en warmte pompen.
    Het zijn m.i. de grootverbruikers die dat veroorzaken.
    Ik was ooit in een commandocentrum (Sep) in Arnhem.
    Je kon daar zien wanneer de hoogovens hun walsen aanzetten.
    Die sprongen ver uit boven het reguliere verbruik.

In tegenstelling tot Nederland stimuleert Duitsland andere energiebronnen.
    Veel verwarming draait op olie.
    Ik zie in Duitsland veel boerenschuren die helemaal vol zitten met zonnepanelen.
    Ook zie ik veel houtstapels in buitengebieden voor verwarming.
    In tegenstelling tot Nederland heeft men strenge eisen voor houtkachels en is een schoorsteenveger verplicht.

Ik vindt de slimme meter een goede voorziening, zeker nu ik een nieuwere versie heb.
    De trio energiemonitor geeft een goed inzicht in het Elektraverbruik.
    Het gasverbruik is helaas niet actueel, er zit veel vertraging in.
    Maar ik kan in de statistieken nakijken wat er is verbruikt per dag, week, maand en jaar.

Het wachten is op een betaalbaar systeem voor opslag.
    Dat is nu niet haalbaar.

Mia
    Bijdrager

Hoi @controller,

Ik heb hier de site met afbeelding.
    https://www.eco-logisch.nl/Geo-Geo-Trio-II-energiedisplay-9866

Dat ziet er gunstig uit. Helaas is mijn slimme meter uit 2013 en heeft die niet die DMSR 4.0 die minimaal nodig is. 🙁

Jan
    Bijdrager

Hallo @mortyr
    Om die reden heb ik mijn slimme meter laten vervangen, die poort heeft een ingebouwde voeding, die voor de zender nodig is.

Ik heb Enexis opgebeld en gevraagd of de meter vervangen kon worden.
    Dat was geen probleem, alleen moet je de gemaakte kosten betalen, dat had ik er graag voor over.
    Dat bleek bij nader inzien gewoon op de site staan.
    Er worden dan de beide meters vervangen, die zijn aan elkaar gekoppeld..

De gemeente hier ter plaatse geeft voor apparaten e.d. subsidie, dus kreeg ik daarvoor € 75,=
    Sinds ik een slimme meter heb, ben ik op zoek gegaan naar een dergelijke meter.
    Je krijgt een lijst van leveranciers, maar die is niet duidelijk.
    Vaak moet je en abonnement afsluiten en daar had ik geen zin in.

De meter geeft een goede registratie en het electriciteitsgedeelte heeft een vertraging van ca. 10 seconden.
    Dus als je een apparaat inschakelt of een lamp aan doet zie je dat nagenoeg meteen.
    Er zit wel enige variatie in.
    #1. Vermoedelijk door netspanningsvariaties.
    #2. Als je zonnecellen hebt, zie gelijk dat die werken en dat varieert met de zonneschijn.

Reinder Groote
    Bijdrager

In de tijd van de ferraris meter hield ik het bij met pen en papier en excel en een stroommeter om apparaten te meten.
    Ik denk dat je dan bewuster van je gebruik bent dan dat je het afleest op een scherm.
    Zodoende heb ik gegevens tot ver in de vorige eeuw.
    De slimme meter zal gaan leiden tot meerdere tarieven per dag, per maand en per jaar.
    De slimme meter zal gaan zorgen voor een veel hogere basisprijs van stroom en alleen de rijken zijn goedkoper uit door slimme apparaten.
    In landen waar ze verder zijn met slimme meters en een slim netwerk zijn vooral mensen die overdag thuis zijn de dupe… werklozen, ouderen en chronisch zieken. Daar werd power poverty uitgevonden.

Volgens mij is waterstof de toekomst.
    Thuis krijgen we een thuisbatterij op waterstof ( bestaat zelfs al ) en een ketel op waterstof ( ketels zijn al voorbereid )
    De ontwikkelingen gaan snel en dan wordt de optie van een thuisbatterij op waterstof een stuk goedkoper.
    Elektrische auto’s worden vanaf nu vervangen door een waterstofvariant, tesla heeft zijn beste tijd gehad
    Er zijn al treinen en vrachtauto’s en gewone auto’s op waterstof.
    Duitsland investeert meer in waterstofstankstations dan in laadpalen, ze slaan de elektrische auto over.
    Dat is heel verstandig, want bussen en vrachtwagens worden veel te zwaar door de huidige accu’s, waterstoftanks zijn veel lichter.
    Vliegen op een accu is vrijwel onmogelijk, maar op waterstof zal dat snel mogelijk worden.
    Op naar de thuisaccu, maar ik had het liever blijven leveren aan de buurt… tegen een eerlijke prijs… 21 cent, met salderen

Reinder Groote
    Bijdrager

De slimme meter zorgt op een slimme manier ervoor dat anderen verdienen op jouw zonnepanelen.
    Burgers mogen niet onafhankelijk voor energie worden van energiereuzen en overheid.
    Zelfredzaamheid is ongewenst.
    Salderen is simpel.
    Ik lever stroom en die gaat linea recta voor de volle prijs naar gebruikers in de buurt.
    Zij betalen salderen.
    Simpel en ik hou van simpel.
    Daarom weg met ODE en energiebelasting en vermindering energiebelasting en alleen BTW
    Het BTW tarief kun je dan aanpassen naar behoefte.
    Ik heb het nog niet uitgerekend, maar je moet het zo kunnen afregelen dat het goed uitkomt op wat nodig is.
    Stroom en gas zijn basisbehoeften en dat maakt ODE en energiebelasting en een hoog BTW tarief dubieus.

Jan
    Bijdrager

Als je een contract hebt met je leverancier heb je een vaste prijs, geen verhogingen dus.
    Als je dat niet hebt, kan je in principe de marktprijs moeten betalen.
    En die kan gigantisch variëren.
    Maar het kan ook zijn dat je een negatief tarief krijg, als er overschot is.

We leven niet in Utopia, de gegeven verwachtingen zijn niet realistische en zijn slecht doordacht.
    Gevolg allerlei paniek situaties.
    Het netwerk gaat op slot, nieuwe gebruikers moeten maar kijken.
    Iedereen “moet” aan een elektrische auto.
    Helaas is het net en de capaciteit daar nog lang niet klaar voor.
    Als er veel wind is leveren windmolens teveel energie, waardoor het net uit kan vallen.
    Een paar jaar geleden was er daarom grote paniek.

Mia
    Bijdrager

Hoi Jan @controller,

Bedankt door deze informatie. Ik heb het tarief voor het vervangen even gecheckt bij mijn netbeheerder, maar 178 euro vind ik toch echt wel iets te gortig voor het vervangen van een slimme meter voor een nieuwere versie. Ik maak nu gebruik van een website slimenergieinzicht. Dat werkt ook wel goed, maar ik heb/had natuurlijk liever zo’n display gehad haha.

Als er veel wind is leveren windmolens teveel energie, waardoor het net uit kan vallen.
    Een paar jaar geleden was er daarom grote paniek.

Dat klopt, maar volgens mij kwam dat omdat windenergie altijd voorrang had en er geen duidelijke afspraken waren gemaakt met de eigenaren van de windparken. Volgens mij zijn die er nu wel, en moeten ook zij hun teruglevering verminderen als er teveel wordt teruggevoed. Ik meen dat ergens gelezen te hebben.

Mia
    Bijdrager

@engie99

In landen waar ze verder zijn, verandert de prijs per kWh meerdere keren per dag.
    Ook in vakanties en op feestdagen heb je een andere prijs.
    Hoeveel meer inzicht heb je dan in je gebruik?

Heb je hier ook bewijs voor? En tijdens vakanties en feestdagen betalen wij toch ook het ‘lage tarief’, dus dat is niets nieuws.

Ik heb een kaartje toegevoegd met de Europese prijzen (2019)

De slimme meter zal gaan zorgen voor een veel hogere basisprijs van stroom en alleen de rijken zijn goedkoper uit door slimme apparaten.
    In landen waar ze verder zijn met slimme meters en een slim netwerk zijn vooral mensen die overdag thuis zijn de dupe… werklozen, ouderen en chronisch zieken. Daar werd power poverty uitgevonden.

Any proof to back this up? Ik vind dit wel een hele grove conclusie. Machtig apparaat die slimme meter. En wat nou als je de uitlezing uitschakelt? Of géén slimme meter kiest, want die keuze is immers vrij?

De slimme meter zorgt op een slimme manier ervoor dat anderen verdienen op jouw zonnepanelen.

Vertel eens, hoe zij hieraan verdienen specifiek door de slimme meter? Meer dan met een digitale of analoge.

Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    Jan
    Bijdrager

Hallo @Mia,

Het vervangen kost relatief veel geld, maar er moet een monteur komen en er zijn voorrijkosten.
    Ik heb een paar euri minder betaald. 🙂
    Maar op het Trio display heb ik via de gemeente € 75,= korting gekregen.

De paniek was toen in Duitsland, ze hebben daar erg veel molens staan.

sunnylover
    Bijdrager

@ Mia, in Canada heb je in een dag wel 3 verschillende tarieven(zie afbeelding in bijlage). Wat ik me dan afvraag is waarom meter fabrikanten (zoals Iskra) de mogelijkheid tot wel 8 verschillende dag tarieven standaard in hun slimme meters inbouwen? Is dat de consument wel eens verteld? Naast nog meer mogelijkheden die alleen interessant zijn voor de net beheerders en leveranciers zoals het kunnen zien of iemand thuis is en de tv aan heeft staan of de waterkoker aan heeft gezet. (ik heb in dit topic al eens eerder aangegeven met bewijs dat dit technisch al kan) Waarom wilt het energie bedrijf weten of ik tv zit te kijken of mijn waterkoker aanzet? En niemand die mij op papier de garantie geeft dat deze gegevens niet aan derde partijen worden geleverd. Toen de slimme meter werd uitgerold werd er door de net beheerders maar halve waarheden verteld; of beter gezegd er werd te weinig verteld over de mogelijkheden die in de DSRM zijn vastgelegd.

Als straks de saldereringsregeling (ik meen in 2023) wordt afgeschaft dan is het zeker waar dat ik 23 cent betaal voor een kilowatt en ik zelf voor een geleverde kilowatt maar 6 cent krijg. De overheid verdient dus geld aan mijn zonnepanelen en ook het energie bedrijf want die verkoopt diezelfde kilowatt door aan mijn buurman.

Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    Mia
    Bijdrager

Hoi @controller, thanks! Ik zal eens kijken of ik ergens korting kan krijgen haha.

Hoi @sunnylover! Ik weet dat netbeheerders een keer een project hadden met variabele tarieven. Om te kijken of dit ook stimuleerde om het gedrag aan te passen, maar dat hielp niets. Mensen letten daar verder ook niet op volgens mij. Dus als het ingezet wordt, dan is dat om kapitalistische reden lijkt mij.

Dat verhaal over de televisie aan, douchen enzo, dat is wel een hele oude doos haha. Hoe kan een slimme meter nou weten waar de stroom vandaan komt? Dan moet de fase onderscheiden worden en moet je ook toevallig weten wat er op die fase zit. Dat je niet gelijk televisie kijkt en de waterkoker aan staat. Daarbij, wat moet je met die informatie? Ziggo weet veel beter of ik televisie kijk met mijn slimme mediabox. En die weet ook precies wat ik kijk… Om over een smartphone maar te zwijgen.

Volgens mij kun je de toestemming voor uitlezen intrekken. En mogen ze vanuit de wet op privacy niks met die gegevens doen. Dus dat lijkt me een simpele en logisch antwoord op de vraag over de garantie of ze wel/niet de gegevens aan derden verstrekken.

Jouw energiebedrijf die koopt jouw kWh ook voor 6 cent en verkoopt deze misschien voor 10 cent, maar niet voor 23 cent. Want zij moeten die belasting gewoon afdragen aan de overheid. Dat de overheid eraan verdient is natuurlijk waar. Ze moeten ergens ons sociaal systeem van betalen.

13 berichten aan het bekijken - 76 tot 88 (van in totaal 88)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.