6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Adeo
    Bijdrager

Toevallig afgelopen week contact opgenomen hoe dat nu precies bij netbeheerder Enexis zit, kreeg snel antwoord.

————————————————————————————————————————————–
    Enexis zorgt voor een gemiddeld voltage van 230V, hierbij mag er een afwijking zijn van 10%. Dit houdt in dat er door Enexis een voltage aangeleverd zal worden die tussen 207V en 253V ligt. Binnen deze marge zal de installateur van uw zonnepanelen een aanpassing moeten doen in de omvormer. Valt het voltage buiten deze marge dan kan er contact gezocht worden met de storingsdienst via 0800-9009. Zij zullen met u een afspraak gaan maken om metingen te verrichten.
    ————————————————————————————————————————————–
    Nou, duidelijker kunnen ze het niet maken, weet nu precies hoe het zit.

Adeo
    Bijdrager

Naar aanleiding van het stukje onder “Laatste Nieuws” wil ik toch even reageren.
    Sinds ik nieuwe omvormers heb krijg ik de meest vreemde storingen, en leg deze storingen voor bij de installateur.
    Die weet het niet maar kwam de laatste keer met de opmerking dat de oorzaak waarschijnlijk bij de netbeheerder ligt.
    Zonder hier verder op die aanname van de installateur in te gaan, heb ik contact gezocht met Enexis onze netbeheerder.
    Daar kreeg ik het volgende bericht van:

Enexis zorgt voor een gemiddeld voltage van 230V, hierbij mag er een afwijking zijn van 10%. Dit houdt in dat er door Enexis een voltage aangeleverd zal worden die tussen 207V en 253V ligt. Binnen deze marge zal de installateur van uw zonnepanelen een aanpassing moeten doen in de omvormer. Valt het voltage buiten deze marge dan kan er contact gezocht worden met de storingsdienst via 0800-9009. Zij zullen met u een afspraak gaan maken om metingen te verrichten.

Bovenstaande lijkt mij een goede aanvulling te zijn op het bericht in “Laatste Nieuws”.

Schuldink
    Bijdrager

Ook bij mij slaat hij af omdat de inkomende spanning op zich al hoog is.
    Ik heb echter het probleem definitief en heel simpel opgelost met een regeltransformator.
    Deze is 16 ampere maximaal.
    Zon regeltrafo zit in ern kastje met een stekker voor in het stopkontact en een uitgang.
    De stekker gaat in het stopcontact en de omvormer op de contactdoos op de uitgang.
    Bij stralend weer loopt de spanning op naar 253 volt en schakelt de omvormer af.
    Nu draai ik op de voltmeter van de regeltrafo de spanning eenvoudig teru naar 250 volt en klaar is kees.
    Zo kan hij blijven staan
    Bert

Mia
    Bijdrager

Echt? Werkt dat? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Kan je eens een foto delen van die regeltranformator?
    Dus als ik het goed begrijp dan komt er op dat stopcontact wel 253 Volt binnen, maar met dat kastje kan je dat zelf naar beneden schroeven? Klinkt als een super oplossing voor iedereen met dit soort problemen. Ben benieuwd naar je foto’s.

Schuldink
    Bijdrager

Ik heb voor de liefhebber een 3 fasen 220/38) volt transformator van 10 kva.
    Speciaal voor zonnepanelen.
    Hier kun je de spanning zonder rendementsverlies een paar volt omlaag brengen.
    Loopt je spanning boven de 253 volt dan breng je dat gewoon zeg 5 volt naar beneden en alle problemen zijn opgelost

Schuldink
    Bijdrager

Bel me maar op 0529484999

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.