2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Salderingsregeling wordt door BudgetEnergie praktisch de nek omgedraaid.
    Na afloop van mijn jaarcontract bij BudgetEnergie per 1 jan 2022 kon ik nog slechts verder met maandelijks variabele tarieven. N.a.v. berichten in de media in juni dat sommige energieleveranciers het salderen per maand zouden toepassen, heb ik via de chatbox uitsluitsel gevraagd. En warempel: ook BudgetEnergie zou dat per 1 juli gaan doen. Bij de maandelijkse verbruiksopgave over juli die ik begin aug ontving, werd voor het eerst gerept over de terugleververgoeding, die ca €0,26 zou bedragen, terwijl een tarief van ca €0,44 per geleverd KWh gold.
    Ik heb hierover een melding gedaan bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt), maar daarvan krijg je als consument geen feedback. En ik heb bezwaar ingediend bij BudgetEnergie tegen deze onjuiste toepassing van de salderingsregeling, maar men blijft bij de toegepaste maandelijkse salderingsregeling die dan uiteindelijk in de jaarafrekening zal worden verwerkt.
    Kortom: het zomeroverschot aan KWh dat ik dacht te kunnen gebruiken voor verwarming in de winter om zodoende ook gas te besparen ( een loffelijk streven in deze tijden, lijkt me) wordt me nu door de neus geboord.
    Sinds kort staat op de website van ACM overigens wel dat er momenteel discussie is over de juiste toepassing van de salderingsregeling aangezien deze niet enduidig zou zijn. De formulering van Art 31c van de Electriciteitswet is blijkbaar voer voor juristen. Van Economische Zaken wordt hierover uitsluitsel verwacht.
    Het verbaast me dat aan deze kwestie geen aandacht worst besteed door Zelfenergieproduceren.

Als energiebedrijven een maas in de wet denken te hebben gevonden word je een oor aangenaaid. Soortgelijk akkefietje was er ook al in 2007 vrij snel na introductie van de Salderingsregeling die toen “gemaximeerd” was op 3.500 kWh (per jaar!). Had je méér dan 3.500 , (zeg 3.501 kWh) opgewekt dan lieten de energiebedrijven de hele saldering vervallen en kreeg je nietsgesaldeerd. Zon-PV bezitters schakelden toen in september hun installaties uit…Destijds met wetswijziging einde aan gemaakt een deze handelwijze energiebedrijven.

Gelukkig zelf (nog) geen last van deze bizarre praktijken want nog altijd analoge Ferrarismeter die terugdraait en één keer per meterstand opgeven.

In aankomende week 39 staat wetsvoorstel afbouwen Salderingsregeling voor plenair debat op agenda Tweede Kamer. Actie gewenst, overigens ook voor behoud salderingsregeling

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.