10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #138274
    Leo den Biggelaar
    Deelnemer
      @biggles

      Salderingsregeling wordt door BudgetEnergie praktisch de nek omgedraaid.
      Na afloop van mijn jaarcontract bij BudgetEnergie per 1 jan 2022 kon ik nog slechts verder met maandelijks variabele tarieven. N.a.v. berichten in de media in juni dat sommige energieleveranciers het salderen per maand zouden toepassen, heb ik via de chatbox uitsluitsel gevraagd. En warempel: ook BudgetEnergie zou dat per 1 juli gaan doen. Bij de maandelijkse verbruiksopgave over juli die ik begin aug ontving, werd voor het eerst gerept over de terugleververgoeding, die ca €0,26 zou bedragen, terwijl een tarief van ca €0,44 per geleverd KWh gold.
      Ik heb hierover een melding gedaan bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt), maar daarvan krijg je als consument geen feedback. En ik heb bezwaar ingediend bij BudgetEnergie tegen deze onjuiste toepassing van de salderingsregeling, maar men blijft bij de toegepaste maandelijkse salderingsregeling die dan uiteindelijk in de jaarafrekening zal worden verwerkt.
      Kortom: het zomeroverschot aan KWh dat ik dacht te kunnen gebruiken voor verwarming in de winter om zodoende ook gas te besparen ( een loffelijk streven in deze tijden, lijkt me) wordt me nu door de neus geboord.
      Sinds kort staat op de website van ACM overigens wel dat er momenteel discussie is over de juiste toepassing van de salderingsregeling aangezien deze niet enduidig zou zijn. De formulering van Art 31c van de Electriciteitswet is blijkbaar voer voor juristen. Van Economische Zaken wordt hierover uitsluitsel verwacht.
      Het verbaast me dat aan deze kwestie geen aandacht worst besteed door Zelfenergieproduceren.

      #138297
      Scholte Lubberink
      Deelnemer
        @bennyschl

        Als energiebedrijven een maas in de wet denken te hebben gevonden word je een oor aangenaaid. Soortgelijk akkefietje was er ook al in 2007 vrij snel na introductie van de Salderingsregeling die toen “gemaximeerd” was op 3.500 kWh (per jaar!). Had je méér dan 3.500 , (zeg 3.501 kWh) opgewekt dan lieten de energiebedrijven de hele saldering vervallen en kreeg je nietsgesaldeerd. Zon-PV bezitters schakelden toen in september hun installaties uit…Destijds met wetswijziging einde aan gemaakt een deze handelwijze energiebedrijven.

        Gelukkig zelf (nog) geen last van deze bizarre praktijken want nog altijd analoge Ferrarismeter die terugdraait en één keer per meterstand opgeven.

        In aankomende week 39 staat wetsvoorstel afbouwen Salderingsregeling voor plenair debat op agenda Tweede Kamer. Actie gewenst, overigens ook voor behoud salderingsregeling

        #138774
        edwin peters
        Deelnemer
          @edwin-peters

          Zolang hun informatie niet op orde is mogen ze dit na mijn mening helemaal niet doen.

          https://www.budgetthuis.nl/energie/groene-stroom/terugleveren-salderen?_ga=2.36652320.1484443835.1642491878-953983256.1597740384

          ONBEPERKT SALDEREN
          Met je zonnepanelenSalderen betekent dat je opgewekte stroom (door bijvoorbeeld zonnepanelen) wordt afgetrokken van de energie die je afneemt van je energieleverancier. Als je meer energie opwekt dan dat je verbruikt, dan lever je de overgebleven energie terug aan het elektriciteitsnet.
          Meer info
          Sommige energieleveranciers stellen grenzen aan hoeveel energie je mag terugleveren met je zonnepanelen. Wij niet. Wij willen de ontwikkeling van zonne-energie in Nederland namelijk stimuleren. En we straffen je natuurlijk niet als de zon eindelijk eens schijnt in ons kikkerlandje.

          Wat is salderen?
          Als je zonnepanelen hebt wek je stroom op. Een deel daarvan wordt direct in je woning verbruikt, het andere deel wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op je jaar- of eindnota staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen. Daarvan wordt de energie die je hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.

          #138833
          Bas van Loosdrecht
          Deelnemer
            @basvanloosdrecht

            Ook bij mij is duidelijk dat Budget Energie zichzelf bevoordeeld te koste van haar klanten.

            Door maandelijks i.p.v. jaarlijks te salderen proberen ze overproductie van mijn zonnepanelen in de zomer tegen een laag terug-levertarief en mijn oververbruik in de winter tegen het hoge ´normale´ verbruikstarief af te rekenen.
            Het argument van budget energie zou zijn dat dit logisch is gezien mijn maandelijks opzegbaar contract met variabele tarieven. Terwijl ze wel gewoon een jaarafrekening opmaken en daar zelfs met terugwerkende kracht een ´Trouwe Klanten Voordeel´ in berekenen. Waarom daar dan ook niet gewoon in salderen? En in het geval dat ik gedurende het jaar mocht opzeggen, kunnen ze toch gewoon vanaf de laatste jaarrekening tot de opzegdatum salderen.

            Oke Budget Energie, niet ten koste van de klanten het slimste jongetje uit de klas willen zijn. Gewoon de wet volgen.

            Mijn eisen aan Budget Energie groeien :
            – Saldering per maand voor mij
            – Saldering per maand voor al haar klanten
            – Vergoeding van gemaakte kosten
            Indien nodig komen daarbij nog de te maken gerechtskosten en verdere juridische kosten.

            #138840
            Leon Senden
            Deelnemer
              @leon-senden

              Ik heb een vast contract voor 13 cent en een vast contract voor 64 cent ex btw. Twee meters via de ene meter neem ik de stroom af en op de andere meter lever ik de stroom. Jaarproductie rond de 15.000 kWh. Was nogal wat uitzoekwerk om het tweede vaste jaarcontract te krijgen, bij de meeste moest je zowel leveren als afnemen. Voor 13 cent hoef je geen zonnepanelen op een dak te plaatsen voor 64 gooi je een dak meteen vol. Kosten 500 voor tweede meter plus 2 euro vastrecht per maand. Ben benieuwd hoe dat afromen straks in zijn werk gaat .salderen zal in mijn situatie niet anders gaan dan inkomsten minus uitgaven voor de inkomstenbelasting tenminste wanneer dit onder inkomsten valt. Die lage prijsteruggave bij meer produceren dan afname kan in mijn ogen niet. Waarom meer panelen plaatsen bij deze lage teruggave vooŕuitlopend op stijgend stroomverbruik hoor je minstens een marktconforme prijs te krijgen.

              #138843
              Scholte Lubberink
              Deelnemer
                @bennyschl

                Oplossing is even simpel als doeltreffend: Laat de slimme meter uitzetten door de netbeheerder. De meterstanden kunnen dan niet meer per maand worden uitgelezen door het betreffende energiebedrijf en moeten dan weer handmatig voor de jaarafrekening worden doorgegeven.

                #138860
                Bert aaftink
                Deelnemer
                  @aaftink1959

                  Gaat Budgetenergie nu weer jaarlijks salderen?

                  #138862
                  Hens Aarts
                  Deelnemer
                    @hensaarts

                    Zoals hierboven al enkele keren vermeld wordt door BUDGETENERGIE maandelijks gesaldeerd. Ook ik ben hier de dupe van. Ik las de suggestie om de slimme meter door de netbeheerder te laten uitzetten waardoor uitlezen per maand niet meer mogelijk zou zijn. Vraag me af of dit een oplossing zou kunnen en mogen zijn zolang budgetenergie niet wettelijk terechtgewezen wordt. Wie weet meer?

                    #138899
                    Scholte Lubberink
                    Deelnemer
                      @bennyschl

                      @ Hens Aarts
                      Het laten uitzetten van de slimme meter door de netbeheerder staat geheel los van of de praktijk van “salderen per maand” al dan niet bij wet wordt verboden (inmiddels heeft minister Jetten daarvoor al wel een wetswijziging aangeboden aan de Tweede Kamer).
                      Verzoek tot uitzetten slimme meter kan doorgaans via Klantenservice Netbeheerder. Sommige Netbeheerders hebben er ook een webformulier voor. Uiteraard is het nooit de bedoeling geweest om de slimme meter uit te laten zetten want dan kan de kleinverbruiker ook zelf geen maandelijkse verbruiksoverzicht meer ontvangen, maar sommige energiebedrijven maken dus misbruik van de nieuwe “slimme” techniek ten koste van hun klanten. Zo zie ik dat.
                      Het is ook niet terecht zoals sommigen stellen dat dit nog niet was voorzien en geregeld. De salderingsregeling is in 2004 ingevoerd op basis van de normale praktijk van een jaarafrekening. Slimme meters waren nog niet ingevoerd en de uitrol daarvan is pas grootschalig gestart in 2012. De techniek heeft dus de wetgeving ingehaald.

                      #141048
                      Mia
                      Deelnemer
                        @mortyr

                        Misschien zijn jullie al op de hoogte, maar Budget Energie is teruggeroepen.

                        Budget energie teruggeroepen

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.