6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #139114
    Gerrit Boute
    Deelnemer
      @gerritb52

      Ik heb 10 panelen geplaatst met een capaciteit van 410 piek samen met een omvormer Growatt MIN 3600 XE.
      Deze doet het prima en houdt dagelijks de opbrengst bij.
      Nu constateer ik dat de opbrengst die mijn systeem meld enorm verschild met wat ik volgens Essent/Eneco zou terug leveren.
      Daarbij komt dat ik recent gelezen heb dat de slimme meter zeer onnauwkeurig zijn. De verschillen zijn altijd in het nadeel van mij. Wat kan ik hiermee en wat zou ik moeten doen?

      Topic verplaatst door moderator

      #139145
      sunnylover
      Deelnemer
        @sunnylover

        beste Gerrit, als jij bedoelt dat jij de opbrengst afleest van jouw omvormer (of via een app) en dat getal vergelijkt met de terugleverteller op jouw slimme meter. Dan zit daar zeker een (groot) verschil tussen. Omdat jij een deel van de opgewekte stroom eerst in huis verbruikt en het (kleine) restant wat dan overblijft terug naar het netwerk gaat en alleen dat deel wordt op de slimme meter geregistreerd.

        #139147
        Gerrit Boute
        Deelnemer
          @gerritb52

          Oke, dat snap ik. Maar maakt het dan ook niet uit via welke fase je energie terug levert.

          In mijn situatie consumeer ik energie via fase R en S en lever de energie terug via fase T.

          De meter is zo slim dat hij dit verschil ziet of moet ik ook op fase R en S terug gaan leveren.?

          vriendelijk groet
          Gerrit

          #139212
          sunnylover
          Deelnemer
            @sunnylover

            Mij is verteld dat doordat de som van de 3 fasen wordt opgeteld en die optelsom wordt weergegeven op de verbruiksteller dat het niet zou moeten uitmaken of je op 1 fase alleen terug levert en niets verbruikt want dan geldt fase A verbruik 500 Watt fase B verbruik 800 Watt fase C teruglever 500 Watt dan is de som A+B+C= 500+800-500= dus een werkelijk verbruik van 800 Watt Er wordt 800Watt op de verbruiksteller genoteerd en terugleveringteller=0 Watt (je hebt meer verbruikt dan je hebt opgewekt)

            Een andere som verbruik fase A=200Watt B=200Watt opgewekt op C=1000Watt= 200+200-1000= 600 watt werkelijk terug geleverd de verbruiksteller noteert 0 Watt verbruik, de teruglever teller noteert 600 Watt teruggeleverd.

            #139453
            Hendrik Poll
            Deelnemer
              @hendrik-poll

              Is inderdaad verwarrend, maar volgens mij is het eigen (jaar)Gebruik de optelsom van het door de zonnepanelen geleverde vermogen O (zie de app) plus het door de leverancier via de Simme meter gemeten verschil van Verbruik minus Teruglevering. G=O+V-T. Toch?

              Bijlagen:
              Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
              #139582
              Arnold
              Sleutelbeheerder
                @astadjer

                Beste forumgebruikers,

                In dit artikel vind je antwoord op deze vragen: https://www.zelfenergieproduceren.nl/kennisbank-duurzaam/energie-terugleveren/#opwekken-terugleveren

                1. De opwek zie je op de omvormer. Die verbruik je eerst in huis. Bij overproductie ontstaat teruglevering. Deze zie je op de elektrameter.
                2. Het verschil tussen opwek en teruglevering is je directe verbruik van de zonnepanelen. De energieleverancier ziet dit niet.
                3. Salderen gebeurt op de jaarafrekening. Netverbruik minus teruglevering.
                4. Netverbruik is niet je totale energieverbruik. Dit is: netverbruik + (opwek – teruglevering)
                5. Het maakt niet uit op welke fase je de omvormer aansluit. De elektrameter registreert niet per fase, maar verdisconteert de fasen. M.a.w. hij laat óf levering, óf teruglevering op de telwerken zien.

                Groetjes, Arnold

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Het onderwerp ‘Verschil omvormer en slimme meter [Opgelost]’ is gesloten voor nieuwe reacties.