• Aanmaker
    Onderwerp
  • #130419
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Wanneer vervang je de omvormer?

      De technische levensduur van een omvormer is maximaal 15 jaar. Maar meestal haalt een omvormer dit niet. Gemiddeld ligt deze op een jaar of 7 á 8. Natuurlijk is dit afhankelijk van het merk en type. Ga er dus vanuit dat je de omvormer altijd 1 keer moet vervangen tijdens de levensduur van je zonnepanelen.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
    • Auteur
      Antwoorden
    • #144159
      Mia
      Deelnemer
        @mortyr

        Hoi @harryteravest, als het goed is dan heb je garantie op de omvormer. Als deze defect is dan kun je deze laten vervangen onder de garantie. Of je daarmee ook je gemiste opgewekte kilowatturen terugkrijgt? Dat denk ik niet.. Het wordt in elk geval een discussie wie verantwoordelijk is om het defect te constateren. Ik kan me zo voorstellen dat de installateur zich gaat schuilen achter het zelf monitoren van de omvormer. Je moet in elk geval bij de installateur zijn.

        #144147
        Harest
        Deelnemer
          @harryteravest

          toen wij van vakantie weer kwamen [ 8 weken ]
          bleek onze omvormer kapot te zijn en dus net toen het zo mooi weer was en hoe lang die kapot was weet ik niet
          nu zal er binnen kort iemand komen en een nieuwe plaatsen

          kan ik het tekort aan saldering op mijn firma terug halen en hoe moet dat dan ??

          wie weet hoe en wat te doen ??

          #142225
          sunnylover
          Deelnemer
            @sunnylover

            Ik heb een tip voor gebruikers van omvormers die niet worden gekoeld door een (ingebouwde) ventilator: De convectie gekoelde omvormers kunnen over het algemeen hun warmte (zeker in de warme maanden) onvoldoende kwijt. Soms zie je de temperatuur van de omvormer stijgen tot 50 graden (waar elektronica niet goed tegen kan) Dit kun je eenvoudig oplossen door aan de omvormer waar de koelribben zichtbaar zijn pc ventilatoren te bevestigen. Ik heb dit bij mijn omvormers gedaan met een paar tie rips, een klein stroom adaptertje en een tijdklokje. Mocht dit toch nog te ingewikkeld zijn kun je ook een radiator ventilator kopen, deze heeft een thermostaat die bij 30 graden de ventilatoren aanschakelt en wordt bevestigd met magneten. Als je zo je omvormer koelt gaat die zeker 5 jaar langer mee. Mijn oudste omvormer draait nu al 19 jaar zonder problemen en waar te temperatuur eerst opliep tot soms wel 52 graden blijft deze nu onder de 40 graden. Deze ventilator kun je zowel onder als boven op je omvormer monteren.

            #141978
            Adeo
            Deelnemer
              @bosch

              En inmiddels omvormer nummer 7 in 10 jaar tijd.
              Heb nu 2 verschillende, nog een gereviseerde Omnik en eentje van Solis
              Is allemaal niet erg handig want moet de data van een ander platform halen als die van Solarman.

              In die 10 jaar dat hier de panelen op het dak liggen wel “vooruitgang” geboekt, waar we in het eerste volledige jaar een opbrengst hadden van 5324,79 kWh hadden we in 2022 een opbrengst van 7295,7 kWh.

              Moet wel toegeven dat ons dit, zonder verder in detail te treden, enorm veel “energie” heeft gekost.

              #141461
              Minze
              Deelnemer
                @minze-broersma

                Kan me niet voorstellen dat de monteur van netbeheer een fout kan maken die dit defect oplevert.
                Behalve dan het niet netjes uitschakelen van alle groepen voor aan de werkzaamheden word begonnen, dat waarschijnlijk de oorzaak zoals sunnylover al aangeeft.

                Echter de meterkast is niet het domain van de de energieleveraar, die gaat tot aan de aansluiting.
                Dat uitschakelen had je zelf moeten doen.
                Je mag echter wel verwachten dat de monteur het advies geeft om eerst alles netjes uit te schakelen, hij is tenslotte de deskundige op dit gebied.

                #141259
                Mia
                Deelnemer
                  @mortyr

                  @socrates, als je een wijziging van 1-fase naar 3-fase krijgt dan verandert er toch ook het nodige in de groepen van de meterkast? Ik stel voor dat je hier voor een groep had van 25A voor de 1-fase omvormer. De Zonneplan One is sowieso 4,4 KW of 5,5 KW dus deze heeft minimaal 20A of 25A nodig. Als er dan een 3-fase is aangesloten van 25A dan moet je groep afgezekerd zijn op 16A anders vliegt ie eruit?

                  De Zonneplan ONE is gewoon een SAJ R5 S2 omvormer. Handleiding: https://kleventa.nl/imageupload/images/30/39/51/1086/1944/Handleiding%20SAJ%20R5%20serie%20Nederlands%20enkel-fase.pdf

                  Code 24 betekent: 24 Netstroomverliesfout master
                  Code 73 betekent: Netstroomverliesfout slave

                  Misschien dat het probleem niet in de omvormer zat, maar in de aansluiting op de groep.

                  #137625
                  sunnylover
                  Deelnemer
                    @sunnylover

                    Ik heb dit vaak gehoord, dat na een meter wisseling er in huis elektronica defect raakt. Dit komt omdat de monteurs bijna nooit de moeite nemen om even alle groepen uit te schakelen. Als ze dan bezig gaan met de meter wissel, doen ze dit vaak ook nog onder spanning (ze nemen niet de moeite om de hoofd diazed smelt veiligheid los te draaien. Het gevolg bij het losnemen en weer opnieuw vast zetten van de fasen zijn piekspanningen. Laat het voor de mensen die dit lezen een les zijn en zet zelf alle groepen in de meterkast uit vóórdat de monteur begint met zijn werk. Pas als hij helemaal klaar is de groepen weer aanschakelen.

                    Het feit dat de aardlekschakelaar er pas na enkele seconden afschakelt, heeft te maken met het feit dat het power relais in de omvormer vertraagt aanschakelt doordat de elektronica die meet of er spanning wordt gedetecteerd er enkele seconden over doet voordat de omvormer aan het net wordt gekoppeld.

                    #137532
                    GB
                    Deelnemer
                      @socrates

                      Na de werkzaamheden van de monteur van onze netwerkbeheerder, waarbij hij onze nieuwe groepenkast heeft aangesloten van 1 fase naar 3 fasen en tevens een nieuwe “slimme meter” heeft geïnstalleerd, wilde de omvormer (Zonneplan One) niet meer opstarten en bleven de rode lampjes knipperen. Tevens sprong de aardlekschakelaar er een aantal keer uit. Dit gebeurde niet ineens zoals bij kortsluiting, maar na een 15 a 20 seconden.
                      De omvormer bleek defect en we hebben inmiddels een nieuwe aangeschaft. We proberen nu de schade vergoed te krijgen bij de netwerkbeheerder, maar deze heeft de claim afgewezen omdat deze slechts aansprakelijk zegt te zijn voor het werk in de meterkast en niet voor de zaken daarbuiten. Wij kunnen op dit moment niet aantonen of er daadwerkelijk een fout door de monteur gemaakt is, maar feit is dat tijdens de werkzaamheden van de monteur de omvormer uitviel en geen data/stroom meer produceerde (data beschikbaar)
                      De via Zonneplan verkregen Error log geeft: Errorcode AC disconnect en de Vendor error code 24 Master phase 1 no grid error en code 73 Slave phase 1 no grid error.
                      Weet er hier wellicht iemand wat deze codes betekenen of dat wij met deze data ook feitelijk kunnen aangeven dat de monteur een fout heeft gemaakt of dat de omvormer de geest heeft gegeven bij het opnieuw opstarten na stroomonderbreking (?)
                      Zie de upload met datagegevens.

                      Bijlagen:
                      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                      #136532
                      Peter Janssen
                      Deelnemer
                        @peter203

                        PETEC SOLAR


                        Hier zoe je het kunnen proberen.

                        #136531
                        J.Kamp
                        Deelnemer
                          @j-kamp

                          Sinds vandaag had ik steeds een stroom storing. Steeds klapte mijn zekering van 16 amp. er uit terwijl ik in de drie jaar dat ik de installatie heb nog geen problemen heb gehad. Nu vernam ik dat het betreffende bedrijf failliet is.De garantie op de omvormer zou12 jaar zijn . Maar waar moet ik nu terecht. Het betreft een Solar Edge.Is er iemand die mij kan helpen,groeten Jan Kamp

                          #130903
                          Mia
                          Deelnemer
                            @mortyr

                            Echt.. een omvormer is toch een omvormer. Tja, dat is lastig als het merk niet meer bestaat.. Ik hoop dat het uiteindelijk alsnog voor je wordt opgelost. Of dat je een oplossing vindt

                            #130891
                            Adeo
                            Deelnemer
                              @bosch

                              Bij de installateur ontbreekt de kennis en Omnik bestaat niet meer.

                              #130875
                              Mia
                              Deelnemer
                                @mortyr

                                Is je installateur failliet? Of bestaat Omnik niet meer?

                                #130545
                                Adeo
                                Deelnemer
                                  @bosch

                                  Het blijkt waarschijnlijk ook noodzakelijk te zijn dat je de omvormers, in mijn geval nog geen 2 jaar oude Omnik omvormers, gaat vervangen als die dingen kuren krijgen en er totaal geen ondersteuning meer is.

                                  #90732
                                  Anoniem

                                    Ik heb het zelfde probleem gehad.
                                    Alles geprobeerd, zelfs nieuwe router geïnstalleerd. Niets hielp.
                                    Uiteindelijk heeft de monteur een nieuwe/andere versie van de software op de omvormer geïnstalleerd.
                                    Het euvel was direct verholpen. Alles werkt nu prima.
                                    Rolf

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.