Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de elektrische auto

Wat kost een elektrische auto?

Een elektrische auto is gemiddeld 15.000 euro duurder dan een benzine- of diesel auto. De elektrische auto is wel 35 procent zuiniger in onderhoud en is vele malen zuiniger in het gebruik. Daarnaast is er ook subsidie beschikbaar voor de aankoop van een elektrische auto.

Meer over de kosten van de elektrische auto.

Hoe rijdt een elektrische auto?

Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak meer. Je drukt simpelweg het gaspedaal dieper in als je harder wil rijden. Een elektrische auto is significant stiller dan een benzine auto.

Meer over de volledig elektrische auto

Wat is de levensduur van een elektrische auto?

De levensduur is vooral afhankelijk van de batterij. De batterij van een elektrische auto gaat gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee. Een Nederlandse autobezitter ruilt zijn auto meestal al ruim voor dit aantal kilometers in. Het vervangen van een accu is wel een dure grap en kost gemiddeld zo’n 10.000 euro.

Meer over de accu van een elektrische auto

Is er subsidie voor elektrische auto’s?

Ja, er is subsidie beschikbaar voor zowel nieuwe als tweedehandse elektrische auto’s vanuit de SEPP-regeling. Bedrijven kunnen gebruik maken van de MIA of de SEBA regeling.

Meer over subsidies voor elektrische auto’s

Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?

Eigenaren van een volledig elektrische auto zijn tot 2025 vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) en betalen géén Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Ook mensen met een volledig elektrische leaseauto hebben fiscaal voordeel. Als zij de zakelijke auto ook privé gebruiken dan is de bijtelling in 2021 slechts 12 procent. De catalogusprijs mag dan niet boven de 40.000 euro uitkomen. Deze fiscale regeling wordt de komende 5 jaar langzaam afgebouwd.

Meer over de fiscale voordelen van elektrische auto’s

Hoeveel verbruikt een elektrische auto?

De elektrische auto verbruikt gemiddeld tussen de 16 en 20 kWh per 100 kilometer. Een benzine auto verbruikt gemiddeld 7 liter benzine op 100 kilometer. Dat betekent dat de elektrische auto tussen 7 en 10 euro per 100 kilometer kost, waar dat bij de benzineauto gemiddeld 14 euro is (prijspeil april, 2022). Het verbruik van een elektrische auto is net als bij een gewone auto afhankelijk van de motor, gewicht en je rijgedrag.

Hoe veilig is elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is net zo veilig als rijden op welke andere brandstof dan ook. De accu zit in een zéér sterke en waterdichte behuizing. Daarnaast wordt het hoogspanningssysteem gedeactiveerd op het moment van een eventuele crash.

Veelgestelde vragen over energie besparen

Waar moet ik beginnen met energie besparen?

Begin altijd met minder energie verbruiken. Kan de verwarming lager? Kan je minder lang douchen? Stekkers uit het stopcontact? De volgende stap is goed isoleren. Dit is een investering, maar levert direct winst op in het energieverbruik én in de portemonnee. Vervolgens kan je gaan nadenken over zonnepanelen, een zonneboiler of een warmtepomp. En misschien is elektrisch rijden ook interessant voor je of je pakt gewoon de fiets.

Meer over energie besparen

Kan ik energie besparen zonder geld uit te geven?

Ja, dat kan zeker. Je verwarming een graadje lager is zo’n voorbeeld. Op onderstaande pagina vind je nog veel meer energiebesparende maatregelen zonder dat je geld hoeft uit te geven.

Meer over energie besparen

Stijgt de waarde van mijn woning als deze energiezuinig is?

Ja, uit diverse onderzoeken komt naar voren dat woningen met een energielabel A een hogere verkoopwaarde hebben dan bijvoorbeeld woningen met een energielabel C.

Is er subsidie voor energie besparen?

Ja, als je energie wil besparen dan zijn er volop subsidiemogelijkheden. Er zijn subsidies voor warmtepompen, zonneboilers en zelfs voor het isoleren van je woning.

Meer over deze subsidies

Hoe krijg ik inzicht in mijn energieverbruik?

Dit kan door zelf je meterstanden wekelijks of maandelijks bij te houden, maar natuurlijk is dat eenvoudiger met de slimme meter. Er zijn veel (gratis) tools die je slimme meter kunnen uitlezen. Je kunt ook gebruik maken van zogenaamde slimme stekkers. Deze laten het elektriciteitsverbruik per apparaat zien.

Meer over inzicht in je energieverbruik

Veelgestelde vragen over energie terugleveren

Wanneer lever ik stroom terug?

Op het moment dat je bijvoorbeeld zonnepanelen aansluit ga je energie opwekken. Als je méér energie opwekt dan je op dat moment in huis nodig hebt, lever je stroom terug op het elektriciteitsnet. Afhankelijk van het verbruik levert een huishouden gemiddeld per jaar 30% van de opgewekte stroom terug.

Meer over opwekken en terugleveren

Lever ik altijd terug als ik zonnepanelen heb?

In principe wel. Over het hele kalenderjaar ontstaat er altijd wel wat teruglevering. Zelfs als je bijvoorbeeld maar 3 zonnepanelen hebt. Je levert géén stroom terug als je omvormer is uitgeschakeld of als je zonnepanelen niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet (off grid).

Meer over energie terugleveren

Ik ga energie terugleveren, wat krijg ik daarvoor?

Op dit moment is de energieleverancier verplicht om alle teruglevering te salderen. Dit houdt in dat je hetzelfde bedrag krijgt, dat je ook betaalt aan je energieleverancier. Dit tarief vindt je op het leveringscontract. In de periode 2023 – 2031 wordt de salderingsregeling langzaam afgebouwd, daarna ontvangt je een vaste vergoeding voor teruglevering.

Meer over de salderingsregeling

Kan ik nog wel terugleveren met mijn zonnepanelen?

De meeste particulieren kunnen gewoon zonnepanelen plaatsen. Vooral bij grote projecten en zonneparken ontstaan knelpunten op het elektriciteitsnet. Deze worden echter aangesloten op een ander gedeelte van het elektriciteitsnet. Tot 60 zonnepanelen kan je probleemloos plaatsen, daarboven kan je altijd even navraag doen bij de netbeheerder.

Wie is mijn netbeheerder?

Veelgestelde vragen over klimaatverandering

Veroorzaakt de mens klimaatverandering?

Ja, inmiddels is wetenschappelijk bewezen dat de mens een zéér grote en belangrijke bijdrage levert aan klimaatverandering. Maar dat betekent dat we het ook zelf kunnen omkeren.

Meer over de oorzaak van klimaatverandering

De mens heeft toch CO2 nodig?

Dat klopt, maar teveel CO2 is dan weer niet goed. Als er geen CO2 in de lucht zou zijn, dan was het gemiddeld -55 graden op aarde, maar teveel CO2 in de lucht zorgt juist voor opwarming van de aarde.

Meer over opwarming van de aarde

Waarom is ontbossing erg?

Bomen nemen CO2 op, waardoor de temperatuur van de aarde stabiel blijft. Daarnaast geven bomen zuurstof terug aan de mens. Ook leven er veel wilde dieren en planten die door ontbossing verdwijnen.

Meer over ontbossing

Stijgt de zeespiegel?

Ja, door smeltende ijskappen in Groenland en Antarctica stijgt de zeespiegel. Dit komt door de opwarming van de aarde.

Meer over smeltende ijskappen

Veelgestelde vragen over laadpalen

Wat kost een laadpaal? 

Een laadpaal kost gemiddeld 1500 euro. Dit is exclusief installatie en eventuele aanpassingen in de meterkast.

Meer over het kopen van een laadpaal

Is er subsidie voor laadpalen?

Helaas is er op dit moment geen subsidie beschikbaar voor het plaatsen van een laadpaal. Voor de aanschaf van een elektrische auto er wel subsidie. Je kunt hiervoor gebruik maken van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Meer over deze subsidie

Wat kost het opladen van de elektrische auto?

Thuis opladen kost zoveel als je betaalt aan stroom. Meestal ligt dit rond de 40 cent per kWh. Het opladen bij een openbare laadpaal kost gemiddeld 45 cent/kWh en de duurste variant is het snelladen met gemiddeld 70 cent per kWh.

Kan ik met mijn laadpas ook in het buitenland laden?

Ja, meestal kan dit. Soms moet het “laden in het buitenland” nog wel aangezet worden. Check altijd even de voorwaarden van je aanbieder, zodat je zeker weet dat je ook in het buitenland je elektrische auto kan opladen. Via deze routeplanner kan je de stops voor het laden uitstippelen.

Meer over openbare laadpalen

Wat is snelladen?

De accu van de auto heeft gelijkstroom nodig. Als je thuis de elektrische auto oplaadt moet de wisselstroom eerst omgezet worden naar gelijkstroom. Dit levert vertraging op het bij het opladen. Bij snelladen laadt je de auto op met gelijkstroom. Snelladen kan meestal alleen bij tankstations langs de snelweg en duurt 20 tot 30 minuten.

Meer over snelladen

Hoelang gaat een accu van de elektrische auto mee?

De accu van een elektrische auto gaat gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee. Een Nederlandse autobezitter ruilt zijn auto meestal al ruim voor dit aantal kilometers in. Het vervangen van een accu is wel een dure grap en kost gemiddeld zo’n 10.000 euro.

Meer over de accu van de elektrische auto

Waar koop ik een laadpaal?

Een laadpaal kan je online kopen in een webshop of laten installeren door een installatiebedrijf.

Vind een webshop of installateur

Wat moet ik doen bij een storing op de laadpaal?

Het kan voor komen dat een openbare laadpaal in storing treed. Openbare laadpalen zijn meestal voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar je de storing kan melden. Als er geen storingsnummer aanwezig is meld de storing dan bij de gemeente. Als de laadpaal niet op openbaar terrein staat dan meld je de storing bij de eigenaar van het terrein.

Eigen laadpaal in storing

Heb je een eigen laadpaal en staat deze in storing? Neem dan contact op met de leverancier of installateur van je laadpaal.

Veelgestelde vragen over omvormers

Wat is een omvormer? 

Een omvormer is een apparaat dat gelijkstroom omzet naar wisselstroom. Deze is belangrijk bij een zonnepaneelinstallatie, zodat je de opgewekte stroom meteen kan gebruiken in huis.

Meer over de werking van een omvormer

Wat is een micro-omvormer? 

Een micro-omvormer is een klein apparaatje dat gelijkstroom omzet naar wisselstroom. Deze is belangrijk bij een zonnepaneelinstallatie, zodat je de opgewekte stroom meteen kan gebruiken in huis. Het verschil met de gewone omvormer is dat de micro-omvormer rechtstreeks op het zonnepaneel wordt aangesloten.

Lees hier meer over de voordelen van micro-omvormers

Wat is een power optimizer? 

Een power optimizer is een klein kastje met daarin losse MPP-trackers, die normaal in de omvormer zitten. Een MPP-tracker zorgt ervoor dat de stroomproductie zo hoog mogelijk is. Dus hoe meer MPP-trackers hoe beter de opbrengst.

Meer over de power optimizers

Wat voor omvormer moet ik kiezen?

Als je niet meer dan 3600 Wattpiek aan zonnepanelen plaatst, kies dan voor een 1-fase omvormer. Ga je meer plaatsen dan is het advies om altijd een 3-fase omvormer te kiezen. Vanaf 5000 Wattpiek is een verdeling over 3-fase zelfs verplicht. Zorg ervoor dat de omvormer altijd “zwaar” belast wordt, om het hoogste rendement te behalen.

Meer over de voordelen 3-fase omvormer

Ik heb een storing op de omvormer, wat moet ik doen?

Bij een storing op de omvormer controleer je eerst de handleiding of neem je contact op met de installateur. Meestal zit het probleem in de eigen installatie.

Voorkom storing op de omvormer

Veelgestelde vragen over waterstof

Hoeveel energie kost waterstof?

De efficiëntie van een elektrolyse installatie op dit moment 70 procent. Als dit 100 procent zou zijn, zou er 39 kWh per kilogram waterstof nodig zijn. In de huidige situatie is dit dus 50 kWh. Helaas moet dit proces twee keer plaatsvinden om het uiteindelijk bij de eindgebruiker te krijgen. Dit levert dus een energieverlies van 60 procent op.

Meer over waterstof

Is waterstof echt duurzaam?

Ja, waterstof is een hele schone brandstof, want er komt alleen maar waterdamp vrij en wordt gemaakt uit elektriciteit en water. Als de opgewekte elektriciteit uit fossiele bronnen komt, is hydrogen een stuk minder duurzaam.

Meer over waterstof

Waarom stappen we niet meteen over op waterstof?

Waterstof is schoon, maar kost ook veel elektriciteit. Op dit moment wordt er nog niet voldoende hernieuwbare elektriciteit opgewekt in Nederland om er groene hydrogen van te maken. Met de geplande windparken op de Noordzee in 2030 is dat straks wel het geval.

Meer over deze windparken

Is waterstof gevaarlijk?

Waterstof is niet gevaarlijker dan benzine, aardgas of elektriciteit. Net als aardgas is het reukloos en zal er een geur aan worden toegevoegd. Ten opzichte van elektrisch rijden of rijden op benzine zijn de risico’s ook niet groter.

Meer over de veiligheid van waterstof.

Wat kost een waterstofketel?

Als we straks gaan verwarmen met waterstof moet je oude CV-ketel vervangen worden. Een nieuwe waterstofketel kost op dit moment rond de 4000 euro, maar de verwachting is dat bij een grotere afname deze prijs gelijk zal zijn aan de kosten van een nieuwe HR-ketel, zo’n 2500 euro.

Kan ik al rijden op waterstof?

Er zijn autofabrikanten die waterstofauto’s verkopen, maar de keuze is beperkt. In Nederland zijn ook slechts 5 waterstoftankstations, wat het rijden op waterstof lastiger maakt.

Meer over rijden op waterstof

Wanneer word ik aangesloten of het waterstofnetwerk?

De Gasunie heeft in 2021 opdracht gekregen van de overheid om het gasnetwerk om te bouwen naar een waterstofnetwerk. De bedoeling is dat eerst de industrie overstapt.

Meer over het waterstofnetwerk

  • Nuttige pagina?
  • 2   0