Er is een op het eerste oog spectaculair nieuw materiaal gevonden door de Universiteit Twente, waarmee lithium-ion accu's straks tien keer sneller laden. Professor Mark Huijben geeft hierover het volgende aan: ”Dit is een doorbraak, maar het gaat nog wel enkele jaren duren voordat we dat gaan merken.”

Accu’s laden straks tien keer sneller

      12649x gezien   0 reacties

Accu's laden straks tien keer sneller met nikkelniobaat (NiNb₂O₆)

Huijben (43) is als hoogleraar verbonden aan het nano-instituut Mesa+ van de Universiteit Twente. Er wordt al enkele jaren gewerkt aan de ontwikkeling van nikkelniobaat door hem en zijn onderzoeksteam. Dit is een nieuw materiaal wat als anode (min-pool) van lithium-accu’s gefabriceerd kan worden. Hierdoor wordt laden tot tien keer sneller zonder dat de accu zijn capaciteit verliest. Op dit moment wordt als anode het materiaal grafiet gebruikt.

Accu wordt belast door snelladen

Binnen enkele uren tot minimaal achttien minuten duurt het op dit moment dat de accu van een personenwagen is opgeladen. Deze lange laadtijd vindt bijna elke bezitter van een elektrische auto een grote ergernis. Bijkomend nadeel is dat accu’s aan kwaliteit inleveren als langzaam laden afgewisseld wordt met snelladen.

Huijben geeft aan dat: “Gebruik je ons nieuwe materiaal, nikkelniobaat. Dan komt de accu ook na vele keren laden snel weer terug op het oude niveau. Normale accu’s gaan bij frequent snelladen kapot. Ook als je het afwisselt met langzaam laden.” Naar het nieuwe materiaal is het fundamentele onderzoek inmiddels gedaan. Accufabrikanten kunnen als ze dat willen nikkelniobaat gaan gebruiken. Helaas is dat nog ver weg.

Gaat nog jaren duren

Echter voorspelt Huijben dat het nog jaren duurt voor dit gaat gebeuren. De moeilijkste stap is namelijk het toepasbaar maken. Fabrikanten gaan niet zomaar iets nieuws doen. Het gaat inhouden dat ze bestaande productielijnen moeten aanpassen. Dat is kostbaar en tijdrovend.

Voorlopig is het toepasbaar maken van nikkelniobaat erg lastig. Op dit moment is het beter voor grote accu’s in bijvoorbeeld bussen, boten en vrachtwagens. Maar ook wellicht voor thuis- en wijkbatterijen. Aangezien waarschijnlijk niet alle opgewekte stroom in de toekomst nog teruggeleverd kan worden aan het net.

Bron: Universiteit Twente

Is nikkelniobaat de toekomst?
Meer over energieopslag

Geef een antwoord