Elektrisch rijden wordt steeds populairder en steeds meer mensen stappen over op een elektrische auto in plaats van een benzine- of dieselauto. Elektrische vervoer zit dus in de lift, maar er komt ook veel bij kijken.
elektrisch-vervoer

Soorten elektrische auto’s

Een volledige elektrische gedreven auto heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius van een elektrische auto ligt momenteel tussen de 200 en 400 kilometer afhankelijk van het type. Een reis moet dus goed geland worden, zodat tussentijds opladen mogelijk is. Het opladen kan bij een (snel)laadstation of een andere (openbare) laadpaal. In Nederland groeit het aantal openbare laadpalen nog steeds. De accu’s van elektrische auto’s zijn nog volop in ontwikkeling, waardoor de actieradius in de toekomst waarschijnlijk alleen maar zal groeien. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Nissan Leaf.

Voor- en nadelen van een volledig elektrisch gedreven auto

+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Meest duurzame manier van elektrisch vervoer
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Belastingvoordeel
Actieradius
 Wachttijd opladen

Een range extender is een volledig elektrische auto met een kleine brandstofmotor. Wanneer de accu leeg dreigt te raken wordt deze opgeladen met behulp van de brandstofmotor. Deze drijft dus niet de wielen aan, maar laadt de accu. Op deze manier kan er nog steeds “elektrisch” worden gereden. Met de range extender worden er nog wel schadelijke stoffen uitgestoten op het moment dat de brandstofmotor de accu oplaadt. Een voorbeeld van een range extender is de Opel Ampera.

Voor- en nadelen van een range extender

+ Minder uitstoot van schadelijke stoffen
+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
 Wel uitstoot van Co

Een hybride auto heeft naast een elektromotor ook een brandstofmotor. Van een plugin-hybride is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via het stopcontact. Een accu van een plugin-hybride is vaak groter, waardoor de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rijdt u verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plugin-hybride auto is de Toyota Prius.

Voor- en nadelen plugin-hybride

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
 Wel uitstoot van Co

Alles over elektrisch vervoer

Aanschafsprijs elektrische auto
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn nog steeds ongeveer € 15.000,- hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto moet dan ook vooral gezocht worden in het verbruik en milieuvriendelijke aspect.

Auto Elektrisch Vergelijk auto Benzine Verschil
BMW i3 € 35.500,- BMW 1-serie € 26.500,- € 8.950,-
Mercedes B-klasse € 40.995,- Mercedes B-klasse € 28.995,- € 12.000,-
Nissan Leaf € 30.740,- Nissan Pulsar € 20.240,- € 10.500,-
Renault Zoe Life € 25.990,- Renault Clio € 14.490,- € 11.500,-
Volkswagen e-Up! € 25.925,- Volkswagen Up! € 10.580,- € 15.345,-
Volkswagen e-Golf € 36.190,- Volkswagen Golf 1.2 H6 € 19.190,- € 17.000,-

Voordeliger in verbruik
Een elektrische auto verbruikt aanzienlijk minder energie. Dit komt door de efficiëntere aandrijflijn van de auto. Ook zijn de energiekosten (Diesel € 1,28, Benzine € 1,60, Elektriciteit € 0,20) beduidend in het voordeel van elektrisch vervoer. Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto wordt geschat dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plugin-hybride is dit 30 procent.

Fiscale voordelen
Elektrische voertuigen zijn tot en met 2017 vrijgesteld voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Bezitters van een volledige elektrische auto zijn in 2016 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor bedrijven gelden andere fiscale voordelen. De Milieu Investeringsaftrek (MIA) is hier een voorbeeld van. Voor leaserijders is er voordeel in de bijtelling. Bij een volledig elektrische auto geldt een bijtelling van 4 procent. Voor hybride auto’s geldt een bijtelling van 15 procent. Ook is er mogelijk lokaal of regionaal een subsidie beschikbaar.

Subsidie
Op dit moment is er (nog) geen sprake van een aanschafsubsidie. Vanuit het plan, Elektrisch rijden in de versnelling, wordt hier door de overheid wel over nagedacht.

Geen Co2-uitstoot
Auto’s zijn de laatste jaren schoner geworden door de toepassing van de katalysator en roetfilters, maar zelfs met de allerschoonste diesel- of benzine auto wordt er nog steeds koolstofdioxide uitgestoten. Een volledig elektrische auto stoot geen koolstofdioxide uit.

From well to wheel
Om de uitstoot van schadelijke stoffen echt goed te vergelijken wordt eerlijkheidshalve het principe “van bron tot wiel” gehanteerd. De elektrische auto is namelijk niet per definitie energieneutraal. Dit is afhankelijk van de energiebron waarop de auto rijdt. Het TNO heeft onderzoek gedaan naar de Co2-uitstoot in 2020. Uit dit onderzoek blijkt dat een volledig elektrisch gedreven auto gemiddeld 35% minder Co2 uitstoot dan een gemiddelde benzineauto. Zelfs als de energie is opgewekt door een kolencentrale stoot de elektrische auto 22% minder koolstofdioxide uit.

De hoge prijs van een elektrische auto komt vooral door de accu. Tegelijkertijd is dit ook de meest beperkende factor, doordat de capaciteit van de accu bepaalt hoever de auto kan rijden. De actieradius is bepalend voor woon- en werkverkeer.

Techniek
De ontwikkeling van accu’s gaat op dit moment snel. Moderne accu’s kunnen veel meer energie opslaan dan de oude lood-accu’s. Ook de levensduur neemt toe. Op dit moment is vooral de Lithium-Ion-accu in opkomst. De Li-ion-accu variant met polymeercel lijkt de meeste toekomst te hebben. De Li-ion-accu is ook veel lichter dan lood-accu’s, maar toch zijn de accu’s tien keer groter en zwaarder dan de tank van een benzine of dieselauto. Hier valt dus nog wel wat te winnen.

Kosten
Li-ion is een dure techniek die naarmate de productie toeneemt goedkoper kan worden. Op dit moment bepaalt de accu de helft van de prijs van een elektrische auto. Een accu met een actieradius van 400 kilometer kost tussen de 10 en 20 duizend euro.

Levensduur
De levensduur van een accu ligt tussen de 5 en 20 jaar. Dit is (nog) niet gelijkwaardig aan de levensduur van de auto die rond de 15 jaar ligt. De levensduur van de accu is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zo worden de prestaties boven de 30 graden Celsius minder. Ook wordt aangeraden om het optrekken en afremmen niet te snel te doen, omdat ook dit ten koste gaat van de levensduur. Over de invloed van snelladen is nog niet veel bekend. Uit de praktijk komt naar voren dat dagelijks snelladen de capaciteit ná 10 jaar met 20% verminderd. Over het algemeen blijft een accu bruikbaar totdat deze 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren.

Oplaadtijden
Het opladen van de elektrische auto kost maximaal 8 uur. Met snelladen kan dit teruglopen tot een paar uur of 20 minuten. Deze wachttijden zijn te lang om de auto aantrekkelijk te maken voor woon- en werkverkeer. Verwisselbare accupakketten lossen dit probleem meteen op. Ook het opladen van de elektrische auto is overigens nog volop in ontwikkeling.

+ Belastingvoordeel
+ Beter voor milieu
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Stroom zelf opwekken
 Beperkte actieradius
 Duur in aanschaf
 Laden duurt lang
 Levensduur accu

De toekomstplannen
Het kabinet wil dat er vanaf 2025 alleen nog maar (nieuwe) emissieloze auto’s worden verkocht. Het aandeel elektrische voertuigen moet dan op 1 miljoen staan. Hoe dit moet worden gestimuleerd zijn de partijen nog niet over uit. Gedacht wordt aan een eenmalige landelijke subsidie of meer belastingvoordeel. Er wordt dus hoog ingezet om elektrische vervoer de standaard te maken. Alle plannen zijn te vinden in het document Elektrische Rijden in de versnelling.

In april 2016 reden er ongeveer 94 duizend elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Hiervan zijn 10 duizend volledig elektrische gedreven. Ten opzichte van april 2016 is het aantal elektrische auto’s met ongeveer 20.000 toegenomen.

Overzicht aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen (tot april 2017):

geregistreerde-elektrische-voertuigen-nl

Bron: RVO

Laadpaal plaatsen

Als u een elektrische auto koopt moet deze natuurlijk ook worden opgeladen. U kunt dit doen door gebruik te maken van een openbare laadpaal bij u in de buurt. Maar wat moet u doen als er geen openbare laadpaal in de buurt is en u wilt toch elektrisch rijden?

Wat voor woning heeft u?

Appartement of flat

De aanleg van een oplaadpunt wordt gezien als verandering aan gemeenschappelijke zaken. U moet daarom eerst toestemming vragen bij de beheerder of VVE van het complex.

Krijgt u toestemming dan zijn er twee mogelijkheden: 

  • U wilt op uw eigen terrein (bijvoorbeeld op uw eigen parkeerplek) een aparte elektriciteitsaansluiting voor het oplaadpunt. U moet hiervoor een nieuwe (tweede) aansluiting aanvragen. U ontvangt dan een aparte factuur van de verbruikte elektriciteit. Het aanvragen van een nieuwe aansluiting gaat via ElaadNL.
  • U wilt de laadpaal of het oplaadpunt achter uw bestaande huisaansluiting aansluiten. Neem in dit geval contact op met een leverancier of installateur van de laadpaal. Op Uwduurzameinstallateur vindt u erkende installateurs van oplaadpunten. Soms is het nodig om uw elektriciteitsaansluiting te verzwaren. Uw installateur of leverancier kan u vertellen of dat nodig is. Een verzwaring van uw aansluiting kunt u via Enexis regelen.

Hiervoor neemt u contact op met uw gemeente. U geeft hierbij aan dat u een laadpaal in een openbare ruimte nodig heeft.

Rijtjeshuis of vrijstaande woning

U moet hiervoor een nieuwe (tweede) aansluiting aanvragen. U ontvangt dan een aparte factuur van de verbruikte elektriciteit. Het aanvragen van een nieuwe aansluiting gaat via ElaadNL.

Neem contact op met een leverancier of installateur van de laadpaal. Op Uwduurzameinstallateur vindt u erkende installateurs van oplaadpunten. Soms is het nodig om uw elektriciteitsaansluiting te verzwaren. Uw installateur of leverancier kan u vertellen of dat nodig is. Een verzwaring van uw aansluiting kunt u via Enexis regelen.

Hiervoor neemt u contact op met uw gemeente. U geeft hierbij aan dat u een laadpaal in een openbare ruimte nodig heeft.

Storingen of onderhouden van de laadpaal

Publieke laadpaal in storing:
Het kan voorkomen dat een publieke laadpaal in storing treed. U kunt bellen met het storingsnummer, dat op de publieke laadpaal vermeld staat.

Geen storingsnummer?

Het kan zijn dat het geen publieke laadpaal is. In dit geval meldt u zich bij de eigenaar van de laadpaal. Dit is meestal een bedrijf. Staat er geen storingsnummer op de laadpaal vermeld, maar staat de laadpaal wel op publieke grond? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente. De gemeente weet van wie deze laadpaal is. Staat er wel een laadpaalnummer op de laadpaal, maar is dit anders dan een telefoonnummer? U kunt bij de partijen terecht die voorafgaand aan de nummers staan vermeld. Voor nummers beginnend met:

Eigen laadpaal in storing:
Heeft u een eigen laadpaal en is deze in storing? Neem contact op met de leverancier van uw laadpaal.

Een eigen laadpaal installeren
Iedereen mag altijd een laadpaal plaatsen op eigen terrein of in de garage. Soms is het helaas niet mogelijk door ruimtegebrek of beperkingen in het netwerk. Dan kunt u een laadpaal aanvragen die op een openbare plaats wordt gerealiseerd. Hiervoor moet u wel een ontheffing of vergunning bij uw gemeente aanvragen. De laadpaal kan op de openbare plaats dan worden gebruikt door iedereen met een elektrische auto.

Elektrisch laden via stopcontact
Ondanks dat het mogelijk is een elektrische auto op te laden via het stopcontact wordt dit sterk afgeraden. Vaak is de af- of hoofdzekering in de meterkast niet toereikend waardoor er kortsluiting kan ontstaan. Het ophogen van de hoofdzekering is mogelijk, maar brengt structureel meer kosten met zich mee. Daarbij gaat het opladen via de laadpaal veel sneller en wordt een laadpaal veilig op een aparte groep in uw meterkast aangesloten.

Belangrijke vragen

  • Welk model elektrische auto heeft u?
  • Hoe snel moet de auto opgeladen worden?
  • Welke locatie om uw huis is het meest geschikt voor opladen?
  • Heeft u een laadkabel nodig?
  • Wilt u een officieel verkeersbord laten plaatsen?
  • Wilt u de laadkosten kunnen doorbelasten aan uw werkgever?
  • Wat is de afstand tussen uw meterkast en de parkeerplek?
  • Hoeveel obstakels (muren) zitten er tussen uw meterkast en de parkeerplek?
  • Is er al een vrije groep met aardlekschakelaar aanwezig?
  • Is uw hoofdzekering zwaar genoeg?
  • Heeft u een 1-fase of een 3-fase aansluiting in de meterkast?
  • Heeft u een 1-fase of een 3-fase laadpaal nodig?

Subsidie voor laadpalen
Voor de aanschaf van een laadpaal is er mogelijk subsidie beschikbaar. Via energiesubsidiewijzer kunt u dit nakijken. Of informeer bij uw gemeente.

Erkend installatiebedrijf
Er zijn veel aanbieders van laadpalen voor elektrische auto’s. Aangeraden worden om alleen in zee te gaan met een erkende installateur. Op deze manier weet u zeker dat de laadpaal deskundig en veilig wordt aangesloten. De kosten voor een laadpaal liggen zo tussen de 500 tot 1500 euro, afhankelijk van het type en aanbieder.

Enkele aanbieders

Laadkompas  anwb  Flowcharging-nl Flexicharge  TheNewMotion-nl EVbox  EVSolutions Laadpuntpuntnl  Laadpaaldirect-nl  Laadpaal24-nl  Stroomstore-nl

Infrastructuur laadpalen

Tot nu toe zijn er iets meer dan 13.000 openbare laadpunten gerealiseerd op verschillende plaatsen in Nederland. Voor het opladen van uw elektrische auto heeft u een laadpas nodig.

Overzicht aantal laadpalen in Nederland (tot april 2017):

aantal-laadpalen-nederland

Bron: RVO

  • Was deze pagina nuttig?
  • ja   nee
Deel deze pagina: