elektrische-auto-opladen
De elektrische auto opladen kan op verschillende manieren. De meest veilige, maar ook snelste manier is via een laadpaal, maar ook hier is veel keus tussen. Wij leggen hier uit waar je op moet letten bij het kopen van een laadpaal en welke manieren van laden er zijn.

Opladen via een bestaande aansluiting

Bij het opladen via een bestaande aansluiting wordt de laadpaal aangesloten op een aparte groep in de meterkast. In verband met de selectiviteit moet de groep, waarop de laadpaal aangesloten is, 2 stappen lager afgezekerd zijn ten opzichte van de hoofdzekering. De elektrische auto kan daardoor niet de volledige capaciteit van de aansluiting benutten.

Voorbeeld
Als de aansluiting 3×25 ampère is, kan de elektrische auto op 1-fase maximaal 3,7 KW laden en op 3-fase maximaal 11 KW. De groepszekering is dan 16 ampère.

Overzicht laadvermogen en laadtijden bestaande aansluiting

Opladen via een aparte aansluiting

Bij het opladen via een aparte aansluiting is de de laadpaal rechtstreeks aangesloten op een aparte, nieuwe aansluiting. Deze kan dan volledig benut worden voor de elektrische auto.

Voorbeeld
Als de aansluiting 1×40 ampère is, kan de elektrische auto maximaal 9,2 KW laden.

Overzicht laadvermogen en laadtijden aparte aansluiting

Opladen via stopcontact

Het opladen van de elektrische auto via een bestaand stopcontact wordt sterk afgeraden in verband met de veiligheid, inefficiëntie en lange laadtijd. Een stopcontact heeft vaak geen extra beveiliging tegen overbelasting. Daarnaast beïnvloedt het verbruik op de groep, waar het stopcontact deel vanuit maakt, de laadtijd sterk. Ook het in opkomst zijnde, smart charging (slim laden) is niet mogelijk via het stopcontact.

De laadtijd via een bestaand stopcontact ligt tussen de 14 en 22 uur. Kiest je toch voor het opladen via een stopcontact, gebruik dan een gecertificeerd CEE-gecertificeerd stopcontact, om de veiligheid te verhogen.

Openbare laadpaal

Een openbare laadpaal vraagt je aan bij de gemeente. Als er voldoende animo is, plaatst de gemeente een laadpaal voor openbaar gebruik. Je hebt wel een laadpas met betaalabonnement en een eigen laadkabel nodig om gebruik te maken van een openbare laadpaal. De laadtijd ligt tussen 4 en 18 uur (afhankelijk van de grootte van de accu en het soort laadkabel).

Snelladen

Het aantal snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen groeit snel. Je kan de elektrische auto in 20 tot 50 minuten volledig opladen (afhankelijk van de grootte van de accu). Dit komt, omdat de auto bij het snelladen meteen met gelijkstroom wordt geladen.

Let op: De laadtijden in dit artikel zijn theoretisch en afhankelijk van diverse omstandigheden (uitgaande van een accu met een vermogen 64 KW)

Locatie van de laadpaal

Een eigen laadpaal plaats je in alle gevallen op eigen terrein. Mogelijk moet je wel toestemming vragen aan de gemeente om het terrein als parkeerplek te mogen gebruiken.

Afstemmen laadvermogen en verbruik in huis

Dynamic Load Balancing betekent dat het laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis. De laadpaal is dan verbonden met de slimme elektriciteitsmeter en bepaalt continue het beschikbare laadvermogen. Het opladen is op deze manier altijd maximaal en je bent verzekerd van het voorkomen van overbelasting. Load Balancing voorkomt dat je extra kosten maakt voor een aanpassen van de aansluiting of het realiseren van een aparte, nieuwe aansluiting.

Slimme meter

Voor Load Balancing heb je een slimme meter nodig met minimaal DMSR versie 4.0. Nieuwe laadpalen vereisen zelfs een slimme meter met DMSR versie 5.0. De informatie over de benodigde slimme meter vraag je op bij de installateur.

Laadtijd elektrische auto

De tijd waarin de elektrische auto is opgeladen kan langer duren als het elektriciteitsverbruik in de woning toeneemt. Bent je afhankelijk van een korte laadtijd, dan is een aparte aansluiting wellicht een betere optie voor jouw situatie.

Abonnement Load Balancing

Dynamic Load Balancing is een dienst die afgenomen wordt bij een leverancier of installateur van laadpalen. Meestal sluit je dan ook een abonnement af voor de monitoring van de laadpaal.

Kosten laadpaal

Een laadpaal kost gemiddeld € 1500,- (exclusief installatie) afhankelijk van het type laadpaal en de aanbieder.

Aanpassing bestaande aansluiting

Standaard kost een verzwaring van de aansluiting ongeveer 250 euro. Een aansluitwaarde van maximaal 3×25 A is meestal voldoende om een laadtijd van 8 uur of korter te halen. De jaarlijkse netwerkkosten blijven tot deze aansluitwaarde gelijk. Vanaf 3×35 A gaan de jaarlijkse netwerkkosten fors omhoog. Een verzwaring vraag je aan bij de netbeheerder.

Aparte aansluiting laten plaatsen

Een aparte aansluiting realiseren kost standaard tussen € 750,- en € 1000,-. Voor deze aparte aansluiting brengt de netbeheerder ook jaarlijkse netwerkkosten in rekening. Bij een aparte aansluiting  is de slimme meter gratis. Meestal is een aparte aansluiting van 1×40 A of 3×25 A voldoende voor het opladen van een elektrische auto. Een nieuwe aansluiting vraagt je aan via mijnaansluiting.nl.

De kosten en tarieven verschillen per netbeheerder.

Nieuwe slimme meter

Gebruik maken van Smart Charging of Load Balancing kan alleen met een slimme meter (versie 4.0 of hoger). De standaardkosten voor de plaatsing van een slimme meter zijn circa € 75,-. Als er al een slimme meter in de meterkast zit, maar je hebt voor load balancing een nieuwer type nodig dan zijn de kosten mogelijk hoger. De slimme meter vraagt je aan bij de netbeheerder.

Webshops met laadpalen

Er zijn veel webshops en winkels die laadpalen verkopen. Je moet de laadpaal dan meestal zelf installeren.

Installateurs van laadpalen

Een laadpaal kopen en aansluiten kun je het beste laten doen door een specialist. Veel installatiebedrijven zijn gespecialiseerd in het installeren van laadpalen.

Wet tijdelijk verlaagd tarief

Als je een aparte aansluiting voor de laadpaal hebt, valt deze onder de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Als het jaarlijkse elektriciteitsverbruik op deze aansluiting niet meer dan 10.000 kWh verbruikt kom je hiervoor in aanmerking. De tijdelijke verlaging geldt nog tot eind 2020.

Storing op een openbare laadpaal

Het kan voorkomen dat een openbare laadpaal in storing treed. Openbare laadpalen zijn meestal voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar je de storing kan melden.

Geen storingsnummer?

Als de laadpaal wel een openbare laadpaal is, maar er is geen storingsnummer aanwezig, dan je de storing bij de gemeente. Als de laadpaal niet op openbaar terrein staat, dan meld je de storing bij de eigenaar van het terrein.

Eigen laadpaal in storing

Heb je een eigen laadpaal en is deze in storing? Neem dan contact op met de leverancier van de laadpaal.

Infrastructuur laadpalen

Tot nu toe zijn er bijna 50.000 openbare laadpalen in Nederland. Naast deze openbare laadpalen zijn er nog circa 100.000 privé laadpalen geplaatst.

Overzicht aantal laadpalen in Nederland

Bron: RVO.nl

  • Nuttige pagina?
  • 26   7
Deel deze pagina..