elektrische auto opladen
Je elektrische auto opladen? Waar moet je aan denken en welke mogelijkheden zijn er voor het opladen van je elektrische auto? Op deze pagina geven we tips en leggen we uit waar je aan moet denken.

Laadtijden: De laadtijden in dit artikel zijn theoretisch (accuvermogen 64 KW) en afhankelijk van diverse omstandigheden.
Load balancing: Als je gebruikt maakt van load balancing is het mogelijk dat er geen aanpassing nodig is van de aansluiting. Informeer hierover bij de verkoper.

Locatie van de laadpaal

Een eigen laadpaal plaats je in alle gevallen op eigen terrein. Je moet meestal wel toestemming vragen aan de gemeente om het terrein als parkeerplek te mogen gebruiken.

Opladen via een bestaande aansluiting

Bij het opladen via een bestaande aansluiting is de laadpaal aangesloten op een aparte groep in de meterkast. De elektrische auto kan de volledige capaciteit van de aansluiting niet benutten, omdat de groep 2 stappen lager afgezekerd moet zijn in verband met de selectiviteit.

Voorbeeld
Als de aansluiting 3×25 ampère is kan het opladen van de elektrische auto op 1-fase met maximaal 3,7 KW en op 3-fase met maximaal 11 KW. De groepszekering is dan 16 ampère.

Overzicht laadvermogen en laadtijden bestaande aansluiting

Opladen elektrische auto bestaande aansluiting

Opladen via een aparte aansluiting

Bij het opladen via een aparte aansluiting is de de laadpaal rechtstreeks aangesloten op een aparte aansluiting. Deze kan dan volledig benut worden voor het opladen van de elektrische auto.

Voorbeeld
Als de aansluiting 1×40 ampère is kan het opladen van de elektrische auto met maximaal 9,2 KW.

Overzicht laadvermogen en laadtijden aparte aansluiting

Opladen elektrische auto apart aansluiting

Opladen via stopcontact

Het opladen van de elektrische auto via een bestaand stopcontact wordt meestal afgeraden in verband met de veiligheid, de inefficiëntie en de lange laadtijd. Een stopcontact heeft daarbij meestal geen extra beveiliging tegen overbelasting.

Ook heeft verbruik op de groep waar het stopcontact deel vanuit maakt heeft een negatieve invloed op de laadtijd. Tevens is smart charging (slim laden) niet mogelijk via het stopcontact.

De laadtijd via een bestaand stopcontact ligt tussen de 14 en 22 uur. Kies je toch voor het opladen via een stopcontact maak dan gebruik van een gecertificeerd CEE-gecertificeerd stopcontact om de veiligheid te verhogen.

Openbare laadpaal

Een openbare laadpaal vraag je aan bij de gemeente. Als er voldoende animo is plaatst de gemeente een laadpaal voor openbaar gebruik. De laadtijd ligt tussen 4 en 18 uur, afhankelijk van de grootte van de accu en het soort laadkabel. Je hebt wel een laadpas met betaalabonnement en een eigen laadkabel nodig om gebruik te maken van een openbare laadpaal.

Snelladen

Je kan de elektrische auto bij een snellaadstation in 20 tot 50 minuten volledig opladen, afhankelijk van de grootte van de accu. Dit komt omdat de auto bij het snelladen meteen met gelijkstroom wordt geladen. Het aantal snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen groeide de afgelopen jaren snel en zal ook blijven groeien.

Afstemmen laadvermogen en verbruik in huis

Dynamic Load Balancing betekent dat het laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis. De laadpaal is dan verbonden met de slimme elektriciteitsmeter en bepaalt continue het beschikbare laadvermogen.

Het opladen is op deze manier altijd maximaal en je bent verzekerd van het voorkomen van overbelasting. Load Balancing voorkomt dat je extra kosten maakt voor het aanpassen van de aansluiting of het realiseren van een nieuwe aansluiting.

Slimme meter

Voor Load Balancing heb je een slimme meter nodig met een softwareversie van minimaal DMSR 4.0. Nieuwe laadpalen vereisen zelfs een slimme meter met DMSR versie 5.0. De informatie over de benodigde slimme meter vraag je op bij de installateur.

Laadtijd elektrische auto

De tijd waarin de elektrische auto is opgeladen kan langer duren als het elektriciteitsverbruik in de woning toeneemt. Ben je afhankelijk van een korte laadtijd dan is een aparte aansluiting wellicht een betere optie voor jouw situatie.

Abonnement Load Balancing

Dynamic Load Balancing is een dienst die afgenomen wordt bij een leverancier of installateur van laadpalen. Meestal sluit je dan ook een abonnement af voor de monitoring van de laadpaal.

Kosten laadpaal

Een laadpaal kost gemiddeld 1500 euro (zonder installatie).

Aanpassing bestaande aansluiting

Standaard kost een verzwaring van de aansluiting ongeveer 260 euro. Een aansluitwaarde van maximaal 3×25 A is meestal voldoende om een laadtijd van 8 uur of korter te halen. De jaarlijkse netwerkkosten blijven tot deze aansluitwaarde gelijk. Vanaf 3×35 A gaan de jaarlijkse netwerkkosten fors omhoog. Een verzwaring vraag je aan bij de netbeheerder.

Aparte aansluiting laten plaatsen

Een aparte aansluiting realiseren kost standaard tussen 750 en 1000 euro. Voor deze aparte aansluiting brengt de netbeheerder ook jaarlijkse netwerkkosten in rekening. Bij een aparte aansluiting  is de slimme meter gratis. Meestal is een aparte aansluiting van 1×40 A of 3×25 A voldoende voor het opladen van een elektrische auto. Een nieuwe aansluiting vraag je aan via mijnaansluiting.nl. De kosten en tarieven verschillen per netbeheerder.

Nieuwe slimme meter

Gebruik maken van Smart Charging of Load Balancing kan alleen met een slimme meter (versie 4.0 of hoger). De standaardkosten voor de plaatsing van een slimme meter zijn circa 75 euro. Als er al een slimme meter in de meterkast zit, maar je hebt voor load balancing een nieuwer type nodig dan zijn de kosten mogelijk hoger. De slimme meter vraagt je aan bij de netbeheerder.

Webshops met laadpalen

Er zijn veel webshops en winkels die laadpalen verkopen. Je moet de laadpaal dan meestal zelf installeren.

Installateurs van laadpalen

Een laadpaal kopen en aansluiten kun je het beste laten doen door een specialist. Veel installatiebedrijven zijn gespecialiseerd in het installeren van laadpalen. Op onze website vind je meerdere installateurs van laadpalen.

Er zijn op dit moment geen subsidies of fiscale regelingen voor het plaatsen van een laadpaal. Voor de aanschaf van een elektrische auto kun je gebruik maken van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Storing op een openbare laadpaal

Het kan voorkomen dat een openbare laadpaal in storing treed. Openbare laadpalen zijn meestal voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar je de storing kan melden.

Geen storingsnummer?

Als de laadpaal wel een openbare laadpaal is, maar er is geen storingsnummer aanwezig dan meld je de storing bij de gemeente. Als de laadpaal niet op openbaar terrein staat dan meld je de storing bij de eigenaar van het terrein.

Eigen laadpaal in storing

Heb je een eigen laadpaal en is deze in storing? Neem dan contact op met de leverancier van de laadpaal.

Infrastructuur laadpalen

Tot nu toe zijn er bijna 71.000 openbare laadpalen (inclusief snellaadstations) in Nederland. Naast deze openbare laadpalen zijn er nog circa 162.000 privé laadpalen geplaatst.

Overzicht aantal laadpalen in Nederland

Groei laadpalen in Nederland
Bron: RVO.nl

VIDEO NATIONAAL LAADONDERZOEK

INFOGRAPHIC NATIONAAL LAADONDERZOEK

Nationaal Laadonderzoek 2020
Bron: Stichting E-laad
  • Nuttige pagina?
  • 26   0
Deel deze pagina!