elektrisch-vervoer
Elektrisch rijden wordt steeds populairder en steeds meer mensen stappen over op een elektrische auto in plaats van een benzine- of dieselauto. Elektrische vervoer zit dus in de lift, maar er komt ook veel bij kijken.

Soorten elektrische auto’s

Een volledige elektrische gedreven auto heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius van een elektrische auto ligt momenteel tussen de 200 en 400 kilometer afhankelijk van het type. Een reis moet dus goed gepland worden, zodat tussentijds opladen mogelijk is. Het opladen kan bij een (snel)laadstation of een andere (openbare) laadpaal. In Nederland groeit het aantal openbare laadpalen nog steeds. De accu’s van elektrische auto’s zijn nog volop in ontwikkeling, waardoor de actieradius in de toekomst waarschijnlijk alleen maar zal groeien. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Nissan Leaf.

Voor- en nadelen van een volledig elektrisch gedreven auto

+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Meest duurzame manier van elektrisch vervoer
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Belastingvoordeel
Actieradius
 Wachttijd opladen

Een range extender is een volledig elektrische auto met een kleine brandstofmotor. Wanneer de accu leeg dreigt te raken wordt deze opgeladen met behulp van de brandstofmotor. Deze drijft dus niet de wielen aan, maar laadt de accu. Op deze manier kan er nog steeds “elektrisch” worden gereden. Met de range extender worden er nog wel schadelijke stoffen uitgestoten op het moment dat de brandstofmotor de accu oplaadt. Een voorbeeld van een range extender is de Opel Ampera.

Voor- en nadelen van een range extender

+ Minder uitstoot van schadelijke stoffen
+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
 Wel uitstoot van CO

Een hybride auto heeft naast een elektromotor ook een brandstofmotor. Van een plugin-hybride is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via het stopcontact. Een accu van een plugin-hybride is vaak groter, waardoor de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rijdt u verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plugin-hybride auto is de Toyota Prius PHEV.

Voor- en nadelen plugin-hybride

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
 Geen belastingvoordeel vanaf 2018
 Fossiele brandstof nodig
 Wel uitstoot van CO

Alles over elektrisch vervoer

Aanschafsprijs elektrische auto

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn nog steeds ongeveer € 15.000,- hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto moet dan ook vooral gezocht worden in het verbruik en milieuvriendelijke aspect.

Auto Elektrisch Vergelijk auto Benzine Verschil
BMW i3 € 35.500,- BMW 1-serie € 26.500,- € 8.950,-
Mercedes B-klasse € 40.995,- Mercedes B-klasse € 28.995,- € 12.000,-
Nissan Leaf € 30.740,- Nissan Pulsar € 20.240,- € 10.500,-
Renault Zoe Life € 25.990,- Renault Clio € 14.490,- € 11.500,-
Volkswagen e-Up! € 25.925,- Volkswagen Up! € 10.580,- € 15.345,-
Volkswagen e-Golf € 36.190,- Volkswagen Golf 1.2 H6 € 19.190,- € 17.000,-

Voordeliger in verbruik

Een elektrische auto verbruikt aanzienlijk minder energie. Dit komt door de efficiëntere aandrijflijn van de auto. Ook zijn de energiekosten (Diesel € 1,28, Benzine € 1,60, Elektriciteit € 0,20) beduidend in het voordeel van elektrisch vervoer. Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto wordt geschat dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plugin-hybride is dit 30 procent.

Fiscale voordelen

Elektrische voertuigen zijn tot en met 2020 vrijgesteld voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Bezitters van een volledige elektrische auto zijn in 2016 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor bedrijven gelden andere fiscale voordelen. De Milieu Investeringsaftrek (MIA) is hier een voorbeeld van. Voor leaserijders is er voordeel in de bijtelling. Bij een volledig elektrische auto geldt een bijtelling van 4 procent. Voor hybride auto’s geldt een bijtelling van 22 procent. Ook is er mogelijk lokaal of regionaal een subsidie beschikbaar.

Subsidie

Op dit moment is er (nog) geen sprake van een aanschafsubsidie. Vanuit het plan, Elektrisch rijden in de versnelling, wordt hier door de overheid wel over nagedacht.

Verlaagd Tarief laadpalen

Als u een aparte aansluiting voor uw laadpaal heeft valt u onder de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. Als u op jaarbasis niet meer dan 10.000 kWh verbruikt op deze aansluiting komt u hiervoor in aanmerking. De tijdelijke verlaging geldt in de periode 2017 en 2020.

Geen CO2-uitstoot

Auto’s zijn de laatste jaren schoner geworden door de toepassing van de katalysator en roetfilters, maar zelfs met de allerschoonste diesel- of benzine auto wordt er nog steeds koolstofdioxide uitgestoten. Een volledig elektrische auto stoot geen koolstofdioxide uit.

From well to wheel

Om de uitstoot van schadelijke stoffen echt goed te vergelijken wordt eerlijkheidshalve het principe “van bron tot wiel” gehanteerd. De elektrische auto is namelijk niet per definitie energieneutraal. Dit is afhankelijk van de energiebron waarop de auto rijdt. Het TNO heeft onderzoek gedaan naar de CO2-uitstoot in 2020. Uit dit onderzoek blijkt dat een volledig elektrisch gedreven auto gemiddeld 35% minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde benzineauto. Zelfs als de energie is opgewekt door een kolencentrale stoot de elektrische auto 22% minder koolstofdioxide uit.

De hoge prijs van een elektrische auto komt vooral door de accu. Tegelijkertijd is dit ook de meest beperkende factor, doordat de capaciteit van de accu bepaalt hoever de auto kan rijden. De actieradius is bepalend voor woon- en werkverkeer.

Techniek

De ontwikkeling van accu’s gaat op dit moment snel. Moderne accu’s kunnen veel meer energie opslaan dan de oude lood-accu’s. Ook de levensduur neemt toe. Op dit moment is vooral de Lithium-Ion-accu in opkomst. De Li-ion-accu variant met polymeercel lijkt de meeste toekomst te hebben. De Li-ion-accu is ook veel lichter dan lood-accu’s, maar toch zijn de accu’s tien keer groter en zwaarder dan de tank van een benzine of dieselauto. Hier valt dus nog wel wat te winnen. Autofabrikant Toyota ontwikkelt op dit moment een nieuwe technologie, zodat de accu in enkele minuten kan worden opgeladen. Het gaat hier om de solid-state accu.

Kosten

Li-ion is een dure techniek die naarmate de productie toeneemt goedkoper kan worden. Op dit moment bepaalt de accu de helft van de prijs van een elektrische auto. Een accu met een actieradius van 400 kilometer kost tussen de 10 en 20 duizend euro.

Levensduur

De levensduur van een accu ligt tussen de 5 en 20 jaar. Dit is (nog) niet gelijkwaardig aan de levensduur van de auto die rond de 15 jaar ligt. De levensduur van de accu is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zo worden de prestaties boven de 30 graden Celsius minder. Ook wordt aangeraden om het optrekken en afremmen niet te snel te doen, omdat ook dit ten koste gaat van de levensduur. Over de invloed van snelladen is nog niet veel bekend. Uit de praktijk komt naar voren dat dagelijks snelladen de capaciteit ná 10 jaar met 20% verminderd. Over het algemeen blijft een accu bruikbaar totdat deze 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren.

Opladen en oplaadtijden

Een elektrische auto kan op 1-fase, 2-fase of 3-fase worden opgeladen. Uw aansluiting in de meterkast moet hierop voorbereid zijn. De laadtijden van de elektrische auto zijn afhankelijk van verschillende factoren. Via het stopcontact is dit 22 uur, maar met snelladen is dit 20 minuten. Deze wachttijden zijn nog steeds te lang om de elektrische auto aantrekkelijk te maken voor woon- en werkverkeer. Verwisselbare accupakketten lossen dit probleem meteen op. Ook het opladen van de elektrische auto is overigens nog volop in ontwikkeling.

+ Belastingvoordeel
+ Beter voor milieu
+ Geen dure fossiele brandstof nodig
+ Stroom zelf opwekken
 Beperkte actieradius
 Duur in aanschaf
 Laden duurt lang
 Levensduur accu

De toekomstplannen

Het kabinet wil dat er vanaf 2025 alleen nog maar (nieuwe) emissieloze auto’s worden verkocht. Het aandeel elektrische voertuigen moet dan op 1 miljoen staan. Hoe dit moet worden gestimuleerd zijn de partijen nog niet over uit. Gedacht wordt aan een eenmalige landelijke subsidie of meer belastingvoordeel. Er wordt dus hoog ingezet om elektrische vervoer de standaard te maken.

Ontwikkeling elektrisch rijden

De ontwikkeling gaat rap en elke week wordt er wel een nieuwe technologie ontdekt. Houdt de laatste ontwikkeling op het gebied van elektrisch rijden dus goed in de gaten.

Merk-ModelSoortAantal 12-2016Aantal 12-2017Toename
Tesla Model SBEV6.0498.0281.979
Tesla Model XBEV4221.6691.247
VW GolfBEV2541.220966
Renaul ZOEBEV1.3772.304927
Hyundai IoniqBEV100993893
BMW i3BEV9701.776806
Nissan LeafBEV1.7572.123366
VW GolfPHEV10.69110.884193
VW PassatPHEV7.7737.909136
Mercedes Benz C350 EPHEV6.2266.212-14
Volvo V60 plug-in hybridPHEV15.80415.733-71
Mitsubishi OutlanderPHEV25.98725.134-850
Merk-ModelSoortActieradius (km)Prijs (€)Beschikbaar vanaf
Opel Ampera-eBEV235 tot 51046.69901-09-2017
BMW i3BEV120 tot 26540.41201-10-2017
BMW i3sBEV115 tot 25544.08101-10-2017
Kia Soul EVBEV120 tot 27036.33501-10-2017
Nissan Leaf (49 kWh)BEV170 tot 36034.89001-02-2018
Jaguar I-paceBEV285 tot 58580.33001-03-2018
Nissan e-NV200 EvaliaBEV130 tot 28541.92501-04-2018
Renault Zoe R110BEV175 tot 38034.00001-07-2018
Hyundai Kona E 40 kWhBEV170 tot 36537.50001-7-2018
Hyundai Kona E 64 kWhBEV270 tot 57547.50001-7-2018
Audi e-tron QuattroBEV290 tot 57082.5001-10-2018
Kia Niro EV Mid-RangeBEV165 tot 36037.50001-11-2018
Kia Niro EV Long-RangeBEV270 tot 57047.50001-11-2018
Tesla Model 3BEV235 tot 65540 tot 85.0001-3-2019

Overzicht aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen (tot september 2018):

12-201612-201709-2018
BEV Personenauto’s13.10521.11531.797
PHEV Personenauto’s98.90398.21797.937
Totaal112.008119.332129.734

Elektrische auto opladen

Als u een elektrische auto koopt moet deze natuurlijk ook worden opgeladen. U kunt dit doen door gebruik te maken van een openbare laadpaal bij u in de buurt. Maar wat moet u doen als er geen openbare laadpaal in de buurt is en u wilt toch elektrisch rijden?

 

Laadpaal installeren

  • Was deze pagina nuttig?
  • ja   nee
Deel deze pagina: