9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #14587
    Bas
    Deelnemer
      @bas-wieringa

      Jammer dat niets wordt geschreven over warmte opwekken met behulp van de zon.
      Als we de zon straling omzetten in warmte, dan levert een m2 collector meer dan 4 x de warmte energie op dan die we kunnen omzetten in elektriciteit. Een gemiste kans dat u dit niet in uw forum aanbiedt!

      #14595
      ZEP
      Sleutelbeheerder
        @enexis

        Beste Bas,
        Bedankt voor je opmerking. Op de pagina Zonneboiler vind je meer informatie over het opwekken van warmte door middel van zonne-energie. Wil je er een apart forum onderwerp van maken?

        Groet Monique

        #40654
        Reus
        Deelnemer
          @reus-p-j

          Een zonneboiler is niet rendabel in vergelijking prijs op brengst. Hoe dit wel rendabel te maken. Zou het mogelijk zijn een warmtepomp aan te sluiten op het zonneboilervat. Hier de warmte uithalen en overbrengen in een tweede vat waar dan de centrale verwarming op kan draaien. In deze periode wordt het zonneboilervat niet warmer dan zo’14 graden. Ontneem je de warmte uit het vat tot 3graden dan blijft hij doordraaien. Zo kan je konstant warmte ontnemen hoe veel dat moet het experiment ons leren.Er zijn echter geen bedrijven die hier op in willen gaan.Inventum zeg innovatief te zijn , maar geeft op dit gebied niet thuis.
          Wie wel.
          groet, Piet.

          #60232
          Cees Bosma
          Deelnemer
            @cees-bosma

            Hallo Reus,

            Een zonneboiler kan zeker rendabel zijn, de zon straalt ook in de winter energie uit, 1,2 kWh/m² per dag deze energie kan gebruikt worden om tapwater (voor) te verwarmen en ter verwarmingsondersteuning. Het hang geheel af van het collector-oppervlak hoeveel energie er van de zon geoogst kan worden, bij een gemiddeld systeem van 4-5 m² en een boiler van 300 liter praat je over een terugverdientijd van 8-10 jaar.
            Door toepassing van een zonneboiler in combinatie met een warmtepomp is de terugverdientijd hoger omdat de warmtepomp (indien correct geïnstalleerd) goedkoper warm-water maakt dan een gasgestookt systeem.
            Aan de ander kant is de meerinvestering gering omdat de boilers/buffervaten voor een warmtepomp toch al aangeschaft moeten worden.
            Nieuwe mogelijkheden zijn er met PVT oftewel hybride zonnepanelen die zowel warmte als ook stroom produceren en daarmee zonnewarmte in plaats van aardwarmte gebruiken en daarbij ook nog de elektrische energie opwekken die nodig is voor het aandrijven van de warmtepomp.

            Met vriendelijke groet,

            Cees Bosma
            Mebosolar bv

            Bijlagen:
            Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
            #76369
            MK66
            Deelnemer
              @mk66

              Beste,
              Het kan zeker rendabel zijn om zonnecollectoren te plaatsen.
              Ik heb een buffervat van 300 liter met 3 elementen erin.
              50 buis collectors op het platte keuken dak, schuin dak voorzijde is bezet door zonnepanelen. 5.3 Kwp
              het is niet optimaal, maar is het best haalbare in mijn situatie.
              zomerdag halen we royaal de 85 graden en in het voor/najaar halen we tussen de 40 en de 55 graden.
              tijdens de vorstdagen halen we ruim de 45 graden.
              Wij douchen hiervan ( geen gas nodig) en ik heb in de kelder de warmwaterleiding gekoppeld aan de wasmachineaansluiting dmv een thermostaat kraan.
              Als wij op 40 graden wassen komt dit uit de boiler. (geen stroom nodig om op te warmen)
              1 element (onderin) is aangesloten aan de zonnecollector om het water te verwarmen.
              1 element (bovenste) is gekoppeld aan de cv als voorverwarming.
              1 element (middelste) heb ik over, tijdelijk gekoppeld met bovenste element.
              deze wil ik in de toekomst gaan gebruiken om deze te koppelen aan een cv houtkachel.
              doel is om tussen het na/voor jaar hogere temperatuur te halen in de buffertank, deze dmv een bypass te koppelen aan een extra pomp.
              deze wil ik gebruiken om onze verwarmings collectoren op Ltv (Lage temperatuur verwarming) te verwarmen.
              zodoende het maximale eruit te halen.
              Dmv de bovenstaande maatregel en extra isolatie betaal ik nu €120 per maand minder dan de vorige bewoners.
              Dat zal nog omlaag gaan omdat ik nog geen heel energie jaar heb.
              De zonnepanelen en de zonnecollectoren gaan 30 jaar mee.
              Totale investering?
              zonnepanelen, zonnecollectoren, dubbel hr++ glas en extra isolatie. rond de €25.000
              Met de huidige €120 besparing per maand, dit maal 30 jaar, is ruim €43.000 !!!!

              Je gaat vanzelf ook groener denken en doen dus bij ons werkt het.
              Mensen vragen mij vaak: hoe snel heb je het terug verdient ?
              dan vraag ik terug: hoe snel heb jij je nieuwe middenklasse auto terug verdient met geleend geld !!!!!!!!!!!!!!!!!!
              dan zijn ze stil.

              #77019
              akoutrik
              Deelnemer
                @akoutrik

                Waar ik tot nog toe weinig over lees zijn warmtepompen die energie uit de buitenlucht halen zoals bijv. Nefit enviline of andere alternatieven die icm de huidige ketel en een zonneboiler gebruikt kunnen worden. Is eriemand met ervaring met dit soort lucht warmtepompen?

                #78706
                P.T. Bennaars
                Deelnemer
                  @ruudbennaars

                  Ik heb inmiddels 24 zonnepaneken draaien op mijn speciaal daarvoor gebouwde carpoort, hartstikke mooi. Ik wil nu wat anders proberen, denken jullie even mee? Ik heb een serre gebouwd met vloerverwarming. Achteraf overbodig want de zon stookt deze serre op het zuiden op dit moment tot 30 graden. Helder weer, buiten is het nu 6,6 graden. Ik wil de vloerverwarming als zonnecollector gaan gebruiken. Een warmtepomp plaatsen in het circuit van de vloerverwarming en via een warmtewisselaar(?) aan de cv hangen. Direct aan de cv lijkt me wat moeilijker regelbaar. Of valt dat mee? De vloer van de serre is 3.15 bij 4.45m. Wat denken jullie? Is daar voldonde capaciteit uit te halen? Soweiso kan hij de cv voorverwarmen lijkt me. Iemand nog ideeen? Kan het nog problemen geven met condenseren van de vloer als ik daar warmte uit ontrek? En wordt de serre nu een koelcel ipv een behaaglijke leefruimte?..:)

                  #78707
                  Megat
                  Deelnemer
                    @megat

                    Ik sluit mij graag aan bij de posting van ‘akoutrik’ voor wat de lucht/water warmtepompen betreft, eventueel in combinatie met en aangesloten op de CV ketel.
                    Enkele bekendere merken behalve Nefit zijn : Elga, Mitsubishi of Daikin.
                    Ik ben over onze Nefit ketel zeer te spreken, maar van een installateur hoorde ik, dat bij eventuele uitval van de warmtepomp, de ketel ook niet meer werkt en dat is nou juist wat ik persé niet zou willen. Ze moeten in mijn beleving juist ook onafhankelijk van elkaar kunnen werken.
                    Ik meen dat er weinig objectieve informatie over deze installaties beschikbaar is, terwijl er momenteel wel een mogelijk heid is om er een subsidie op te krijgen.
                    Zouden ze in de praktijk tegen vallen ?

                    #145874
                    Arnold
                    Sleutelbeheerder
                      @astadjer

                      Groningen bouwt een groot zonthermiepark met 24.000 collectoren. Het zonnepark is zo groot dat het meteen in de top 5 van grootste zonthermieparken ter wereld komt. Moet zonthermie meer gebruikt worden in Nederland?

                      Zonthermiepark Groningen in top 5 van de wereld

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.