11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #56533
    Schuldink
    Deelnemer
      @bort0

      Ben bezig met het ontwerp van een zonenergiemeter
      Dus niet een photo of lichtcel maar exact de hoeveelheid energie meten zoals de zonnepanelen het ook doen.
      Het pricipe is simpel door hiervoor als opnemer een zonnecel te gebruiken die overal goedkoop te verkrijgen zij.
      In plaats van terugleveren tegen een (te) lage prijs kun je bijvoorbeeld een boiler of ander apparaat schakelen om de ogewekte energie zelf op te slaan.
      Voor diegenen die hierin ook geinteresseerd zijn mogen zich melden.
      Overigens komt er ook een 0-10 volt output op.
      Bert

      #56575
      Megat
      Deelnemer
        @megat

        @bort0,

        Is dat momenteel interessant voor het gemiddelde huishouden met zonnepanelen?
        Je mag toch salderen en dan bewaart het energiebedrijf kosteloos de op dat moment niet benodigde energie tot de tijd dat je hem wel nodig hebt. Of heb ik het mis?

        #56576
        Schuldink
        Deelnemer
          @bort0

          Niet in het buitenland
          Niet als je meer dan 5000 kw saldeert
          Niet als de wetgeving veranderd
          Niet als je juist energie wilt verbruiken als de zon schijnt zoals vijverpompen
          Aut airco, vent bij zonneschijn enz .
          Bert

          #56580
          Megat
          Deelnemer
            @megat

            @bort0,
            Dag Bert,
            Ik reageer niet om te vervelen, maar om duidelijkheid te krijgen voor ” ons”.
            Mijn antwoorden heb ik achter jouw reacties getikt.

            Niet in het buitenland. Wij wonen in Nederland, dus daarom een minder sterk argument.
            Niet als je meer dan 5000 kw saldeert. Welke particulier overschreid de 5000 kW ?
            Niet als de wetgeving veranderd.Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
            Niet als je juist energie wilt verbruiken als de zon schijnt zoals vijverpompen
            Aut airco, vent bij zonneschijn enz . Ik dacht dat je eigen verbruik voorrang krijgt boven teruglevering aan het net en – als mijn veronderstelling klopt – derhalve wordt dit niet gemeten.
            Megat

            #56582
            Schuldink
            Deelnemer
              @bort0

              gerrit

              een paar antwoorden hier op

              we wonen en in spanje en in nederland maar ik merk het alleen maar op met misschien ook voor nederland steekhoudende argumenten.
              Ik heb in Spanje een installatie waarbij de terug geleverde stroom er bij wordt opgeteld
              dus daar betaal ik 15 cent voor elke terug geleverde kilowatt. Geen fabel maar echt waar.
              dus op dit moment staat daar alles uit!! Ik ga daar over op eiland bedrijf anders moet ik alles weggooien
              triest triest.
              ik heb thuis een installatie die de laatste maand 1500 kw leverde.
              De wetgeving wordt in 2017 aangepast en is reeds in de 2e kamer in de agenda vastgelegd. dus ik vrees het lijden niet.
              In polen is de teruggave onlangs met 20% gekort en in spanje moet je straks belasting betalen over de zonnestralen die op spaans grondgebied neerdalen.
              Dus dat er wat gaat gebeuren staat vast. Ze weten straks niet meer waar ze met al die energie heen moeten. Duitsland is daar al een voorbeeld van

              Eigen verbruik wordt op deze wijze gestimuleerd en het net minder belast. Onze vijverpompen hebben zo/n 0-10 volt ingang dat hoe meer zon hoe sneller hij loopt en dat heeft niet alleen van doen met energiebesparing maar met biologische optimalisatie van het filtersysteem.
              En aangezien ik toch teveel heb kan ik wat extra’s doen zonder dat ik met de saldering gevaar ga lopen.
              Ook een overschot stoppen in een electrische boiler is zulk een mooi item. Ook in nederland
              Het zijn ook allemaal maar ideen die een ieder kan oppikken zoals hij wil.

              Bert

              #56584
              EdjeV
              Deelnemer
                @edjev

                Ik snap niet wat de bedoeling is van een zonne-energie meter.
                De panelen zijn zelf een aardige indicatie toch.
                Als ik je verhaal begrijp wil je daar in Spanje een stand-alone opstelling hebben.
                Daar zijn al wel oplossingen voor maar die zijn voor Nederland niet zinnig (=duur). Tenzij je ergens op Rottumeroog woont.
                Zou wel leuk zijn om zelf de energie op te kunnen slaan en dan met bijvoorbeeld brandstofcellen de avond uurtjes door te komen. ‘s Winters kan het toch wat problemen geven.

                Tsja, dat salderen een keer aangepakt gaat worden is wel te verwachten. Salderen maakt alleen de paneel eigenaren blij. Dat Nederland in 2050 energie neutraal probeert te zijn is natuurlijk leuk zolang het geen geld kost.
                Ik probeer met mijn installatie energieneutraal te zijn dus per jaar ongeveer op de nul uit te komen. Zolang de ferrarismeter aan de muur hangt zal dat dus niet veel problemen geven. Laten we hopen dat we tegen die tijd een ‘groene’ minister hebben.

                #56589
                Schuldink
                Deelnemer
                  @bort0

                  Edje

                  Ik heb bijv een pomp die ik bij zon extra wil activeren
                  Hoe sluit ik dat direct aan op de zonnepanelen zoals je voorstelt.
                  Ik lees dan op het display wel af dat ik meer produceer maar dan?

                  Nu kan ik met een heel klein zonnecelletje dezelde karakteristiek generen ad 2euro en ben helemaal gescheidn van de panelen zelf
                  Ook kan ik dan deze karakteristiek op eigen wijze beinvloeden
                  Bert

                  #58301
                  EdjeV
                  Deelnemer
                    @edjev

                    Leuk. Kun je met die pomp water naar boven pompen met je pv en ‘s nachts een waterkrachtcentrale(tje) weer gebruiken 🙂
                    Met bijvoorbeeld een arduino bouwpakketje is dit redelijk makkelijk uit te vogelen.
                    Speelgoed zonnecelletje. Voltage meten. Direct een relais aansturen. Dat kan niet al te moeilijk wezen. Zou me niets verbazen als iets vergelijkbaars al bij de hobbyelektronica aanwezig is.

                    #58395
                    Martin Udo
                    Deelnemer
                      @martin-udo

                      Schuldink je kan dit meten ook doen met een stroom tang om de uitgaande kabel van de omvormer. En die aan sluiten op een stroom relais die inschakelt bij een instelbare stroomsterkte.
                      Wij hebben dit al een keer gedaan bij iemand die een jacuzzi heeft. Als de zon schijnt wordt de elektrische verwarming ingeschakeld zodat de eigenaar ‘s avonds kan genieten van een lekker warme jacuzzi.

                      #58501
                      Schuldink
                      Deelnemer
                        @bort0

                        Martin
                        Dit verhaal is zinnig maar heeft toch kanttekeningen
                        Met een stroomtang (duur) kan ik wel aflezen maar heb geen schakelmoment
                        Wat kost een stroomrelais?
                        Met een los celletje meet ik alles zonder invloed op de rest
                        Nu laat ik pompen in de nacht harder lopen als het licht juist uitgaat op nachttarief.

                        Nu kan ik omdat het niks kost bijvoirbeeld een boiler inschaken (zeer interessant na 2017 als de minister wat anders heeft besloten)
                        Wat zegt de linkse partijen?
                        Zonne energie is alleen voor de rijken die het kunnen betalen en de teruglevering wordt betaald door iedereen dus alleen de rijken worden er weer beter van
                        Dus ik mask energie en gebruik alles zoveel mogelijk zelf en dat is dan heel sociaal.
                        Iets om over na te denken
                        Bert

                        #81057
                        MarcvE
                        Deelnemer
                          @marcveldonk

                          Beste Schuldink,

                          Beetje late reactie op je artikel, maar het leek me wel interessant.
                          Ben net pas voor mijn werk in Spanje geweest, en heb van alle kanten gehoord, dat
                          het met PV installaties nogal een probleem is in Spanje. Niet alleen daar.

                          een ding wat ik nooit zal kunnen geloven, is dat de Spaanse overheid het er doorheen kan krijgen, dat je belasting
                          zou moeten betalen voor ieder zonnestraaltje dat op Spanje valt.
                          Zou hetzelfde zijn, als je lucht ademt op Spaans grondgebied.
                          In het Europese hof krijgen ze dit er nooit door.
                          Je zou dan ook belasting moeten betalen voor je dynamo op je fiets, waar je ‘s avonds licht mee produceert.
                          Er zit wel een logica in het salderen.
                          Ook in Amerika en andere landen hebben leveranciers goed geargumenteerd salderen uit de lucht kunnen krijgen.
                          Je gebruikt n.m.l. hun net, om jou stroom op te slaan, en als er een keer in heel Spanje geen zon schijnt, de leveranciers wel
                          capaciteit genoeg moeten hebben om iedereen te voorzien.
                          Dus….zelf opslaan.

                          Gr. Marc

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.