8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #138337
    pascal
    Deelnemer
      @pascallos

      Hey allemaal,

      Dit is mijn eerste bericht op het forum, daarom zal ik mijzelf/mijn situatie kort voorstellen. 36 jaar en in werk en thuis veel bezig met de energietransitie. Woonachtig in een woning uit 1997 (hoekwoning). Bij aankoop aangebouwd en de benedenetage laten voorzien van vloerverwarming. Op de 1e en 2e etage de radiatoren vervangen door LTV radiatoren en Tado knoppen. Op het dak liggen 12 panelen op het zuiden. Gedeeltelijk HR++ glas (75%). Niet verder na geisoleerd (was niet mogelijk). HR ketel staat op 45 graden en daarmee is het altijd zeer behaaglijk.
      Panelen wekken nu net zoveel op als dat ik verbruik, gasverbruik 1500 m3.

      Ik wil de overstap maken naar een warmtepomp en heb diverse gesprekken met installateurs gehad maar krijg heel verschillende beelden en weet daarom niet goed meer hoe en wat. Onderstaand de randvoorwaarden voor de transitie naar een warmtepomp:

      – Koken op gas moet vooralsnog blijven (ben gehecht aan mijn 6 pits Boretti)
      – Al het andere gasverbruik zou ik willen vermijden
      – Geen voorstander van een “hybride” warmtepomp a 4kw zoals ze overal worden aangeboden/geplaatst omdat dat volgens mij niet de oplossing is.

      Nu mijn vragen:
      1. Ik krijg gemixte signalen over de verschillen tussen een hybride en full electric warmtepomp. Volgens een aantal installateurs zijn ze precies hetzelfde, maar zijn de full electric vaak van meer vermogen nl. 6/9/12 kw en worden die niet aangesloten op een ketel (maar zou wel kunnen). Daarnaast is het verschil dat je bij een full electric ook een boiler hebt die door de warmtepomp wordt verwarmd. Klopt dit?

      2. Indien het bovenstaande klopt, één installateur geeft aan dat ik voor nu ook voor een 9kw ‘full electric’ kan gaan maar dan nog niet de boiler laat plaatsen. Op die manier heb je volgens hem gewoon een hybride systeem, maar kun je er later voor kiezen om er een boiler op aan te sluiten waardoor de ketel weggehaald kan worden (mijn ketel is een jaar oud, vandaar zijn voorstel). Overigens vraag ik me wel af wat ik dan bespaar, want eigenlijk wil ik de ketel niet laten inschakelen maar nog wel behouden.

      3. Bij veel warmtepompen zie ik dat R32 wordt gebruikt als koudemiddel. Ook lees ik dat dit vanaf 2027 in de ban gaat. Wat gaat hiervan het effect zijn?

      4. Hoe kan ik bepalen/berekenen wat het extra energieverbruik ongeveer gaat zijn om te bepalen of het financieel rendabel is? Dat laatste betwijfel ik (denk dat het vooral de keuze is voor het klimaat en financieel niet zozeer). Komt m.n. door de salderingsregeling, hoge energietarieven en het vermoeden dat ik (los van de saldering) nooit genoeg ruimte heb om panelen te plaatsen om breakeven te spelen in energieproductie vs. verbruik.

      Een hoop vragen, hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen en/of we hierover kunnen discussiëren.

      #138444
      ron
      Deelnemer
        @ronh

        Niemand wil het uitleggen, dan probeer ik het 🙂

        Als je wilt weten hoeveel kWh stroom je nodig hebt om het gas te vervangen, dan moet je de m3 gas vermenigvuldigen met 9,769.
        Dus als je 1500m3 gas verbruikt komt dit overeen met 14653kWh.
        Dit zou het stroom verbruik zijn als je puur elektrisch gaat verwarmen.

        Warmtepompen halen echter een deel van de energie uit de buitenlucht, open water bron of bodem, dit heet de COP waarde.

        Een COP van 4,0 betekend dat je van 1kWh stroom 4kWh warmte maakt (de pomp haalt 3kWh uit het milieu).
        Stroom verbruik om 14653kWh warmte op te wekken met een warmtepomp met een COP van 4,0 is dan 3663kWh.

        Hoe efficiënt een warmtepomp werkt (COP) is echter zeer afhankelijk van de omstandigheden.
        Vaak kom je in de manual van warmtepompen zo iets tegen: A7/W35 ΔT 5 K COP 4,40
        Deze pomp heeft een COP van 4,4 bij een buiten lucht temperatuur van 7 graden, pomp maakt 35 graden water en het verschil van ingaande en uitgaande water is 5 graden.

        Wil je water van 45 graden produceren dan daalt de COP van deze pomp naar 3,7 (A7/W45 ΔT 5 K COP 3,7).

        Je aanvoer temperatuur van je vloer verwarming en radiatoren (45) is dus te hoog om je pomp optimaal te laten functioneren!

        Verschil tussen aanvoer en uitgaande water temperatuur is ideaal 5 graden, is dat meer dan daalt de COP ook.
        Water buffers worden gebruikt om de delta T van in en uitgang temperatuur te stabiliseren zodat de pomp zich kan inregelen op de gewenste 5 graden (door water flow of compressor vermogen aan te passen).

        Daalt de buiten lucht temperatuur dan zit daar minder energie in en moet de pomp harder werken om 35 graad water te maken, dus de COP daalt dan ook.
        Hoe veel de COP daalt weet je niet, fabrikanten geven meestal geen COP van A0/W35 ΔT 5 K of A-10/W35 ΔT 5 K aan.

        Wil je een stabielere COP dan moet je investeren in een bodem warmtepomp, de temperatuur van de bodem varieert maar heel langzaam, maar dit type pompen is door de bron die geboord moet worden een stuk duurder.

        Hybride warmtepompen zijn gewoon warmtepompen (bijna altijd lucht) met een te klein vermogen om je huis te verwarmen.
        Als de pomp het niet meer haalt, stook je gewoon met aardgas bij.

        Hoop het is een beetje duidelijk.

        #138541
        pascal
        Deelnemer
          @pascallos

          Dank voor de reactie, dit maakt al een hoop duidelijk. Ik overweeg om de Immergas Magis Pro V2 te nemen (9kw).
          Ik vind hier wel een COP maar niet bij welke temperatuur (water), ik wil 45c produceren

          AGIS PRO 6 V2
          Code 3.030607
          Verwarmingsvermogen kW 6
          Koelvermogen kW 6.5
          Hydronic Unit (HxBxD) mm 760 x 440 x 250
          Condensoreenheid (HxBxD) mm 638 x 880 x 364
          Koelgas R32
          COP 4.92
          EER 4.42

          Weet iemand hoe het met R32 zit, is dat een issue / gaat het een issue worden?

          #138542
          ron
          Deelnemer
            @ronh

            Heb hem gevonden:

            https://www.immergas.com/imp/01002/MAGIS%20PRO-V2%20-%20S244-GB.pdf

            Kijk op pagina 46.

            COP die ze aangeven is inderdaad bij 35 graden.
            Bij 7 graden buitentemperatuur, produceert de pomp 9kw en verbruik is 1,87kw dat is een COP van 4,81 , de 4,92 klopt bij de 6kw pomp.
            Bij 45 graden kan de pomp 8,6kw produceren bij verbruik 2,33 = COP 3,69.

            Let wel op bij een lagere buitenlucht temperaturen is het vermogen en COP lager!

            #138543
            ron
            Deelnemer
              @ronh

              Waarom wil je 45c aanvoer temperatuur hebben?
              Heb beste is het om de aanvoer temperatuur afhankelijk te maken van de buiten temperatuur.
              Moderne thermostaten werken allemaal zo.

              Hoe lager de aanvoer temperatuur de efficiënter een warmtepomp werkt (trouwens ook moderne HR ketel).

              #139184
              pascal
              Deelnemer
                @pascallos

                Laatste tijd druk geweest, late reactie daardoor.
                Aanvoer van 45c omdat dat de temperatuur is waarmee m’n radiatoren goed werken. Daaronder verwacht ik niet dat ik de woning op temperatuur krijg.

                Ben nu bezig het plaatsen van nog 6 zonnepanelen om het verbruik van de warmtepomp (gedeeltelijk) op te wekken.

                #145617
                Onno Leeraar
                Deelnemer
                  @onno-leeraar

                  Omdat ik een Vaillant EcoTEC Plus CW5 CV-ketel uit 2017 had, heb ik in 2022 gekozen voor een hybride warmtepomp. Aangezien mijn woning een inhoud van meer dan 900 kub heeft, is de Vaillant aroTHERM VWL 55/6A geplaatst. Op het dak liggen 22 zonnepanelen (12 x 320kWh en 10 x 330kWh). Naast de warmtepomp maak ik voor het warm water gebruik van een slimme boiler, te weten de Wesen ECO 100L FLAT.

                  Bij de aanschaf van de warmtepomp ben ik uitgegaan van een besparing van 60% op het gasverbruik en een kleine toename in het elektra verbruik. Normaliter verbruikte ik gemiddelde 1.400 kub per jaar aan gas en leverde ik gemiddeld 2.100 kWh aan elektra terug.
                  Nu heb ik een jaar het daadwerkelijk verbruik bijgehouden en bij het gasverbruik kom ik op een verbruik van 53 kub uit. Dit betekent een besparing van 96% in het verbruik en in geld bijna €1.900. Wel nam het elektra verbruik behoorlijk toe. In plaats van terug te leveren werd 552kWh meer verbruikt. In plaats van €840 te ontvangen, moet ik nu €220 betalen voor elektra. Al met al is de aanschaf van de hybride warmtepomp geen slechte investering geweest. Of een warmtepomp volledig op het stroom voordeliger is, valt nog te betwijfelen, omdat de besparing op gas niet opweegt tegen het extra elektra verbruik. Daarnaast zou het zonde zijn de CV-ketel in mijn geval al te vervangen, aangezien deze nog minstens 10 jaar meegaat.

                  Kortom de afweging tussen hybride en all-electric is niet zo even te maken. Dit kan per situatie verschillen. In welke staat verkeerd de huidige ketel en hoe is je huis geïsoleerd, spelen een rol in je beslissing.

                  #147069
                  H.Beekmans
                  Deelnemer
                    @h-l-mbeekmansgmail-com

                    Het gebruik van deze hybridewarmtepompen belast het elektriciteitsnet te veel. Op het moment dat de stroomopbrengst uit zon en wind minimaal is zal de belasting van het net maximaal zijn. Doordat van de hybridewarmtepomp bij een lage tempratuur de COP ver is teruggelopen.

                    Een betere oplossing zou zijn om op waterstof gas over te gaan. Deze kan geproduceerd worden in tijden dat er genoeg energie van de zon en wind is en tevens kan gas makkelijk opgeslagen worden.

                    Ook zal de overgang naar de elektrische auto ook een
                    aanslag op het stroomverbruik zijn. Een hybride auto (HEV) zal een enorm stuk schelen in het gebruik van fossiele brandstof.

                    [Bericht door moderator verplaatst naar dit topic]

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.