13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #52243
    Anoniem

      Hallo,
      Ik wil een lijstje maken om te kunnen zien wat we per maand nu echt gebruiken en wat we hebben terug gegeven in totaal. Maar ik kom er even niet uit en het zal vast heel makkelijk zijn, wie kan me er mee helpen?

      Stel de omvormer geeft 150 kWh aan in totaal in 1 maand
      T1/T2 zegt op de slimme meter dat we 30 kWh hebben verbruikt en
      -T1/-T2 zegt op de slimme meter 50 kWh

      Wat hebben we nu in werkelijkheid gebruikt?

      Wij dachten:
      150 kWh opgebracht + 30 verbruik = 180 kWh
      180 kWh – 50 kWh terug gegeven = 130 kWh dat we daadwerkelijk hebben gebruikt.

      En dan moeten we natuurlijk het verbruikte 30 kWh betalen aan energie maatschappij.
      Of betalen we nu 50 – 30 kWh aan de energie maatschappij? En wat hebben we dan gebruikt?

      Nou, als iemand me hier mee zou kunnen helpen dan ben ik je erg dankbaar 🙂

      #52244
      Adeo
      Deelnemer
        @bosch

        G.W.,
        Lijkt de belasting wel “mooier kunnen we het niet maken”
        Als jij met T1/T2 aangeeft dat dat je verbruik is over een periode en met -T1/-T2 je oplevering van energie over een bepaalde periode dan zou toch het volgende moeten kloppen.

        Oplevering volgens omvormer (over een bepaalde periode) beginstand 0 kWh en eindstand 150 kWh.
        Beginstand (over diezelfde bepaalde periode) T1/T2 0 kWh en eindstand 30 kWh.
        Beginstand (weer over diezelfde periode) -T1/-T2 0 kWh en eindstand 50 kWh.

        Dan krijgen we toch het volgende.

        Van de zelf opgeleverde energie op de omvormer, groot 150 kWh blijkt dat je op zonnige dagen daar meteen al 100 kWh van hebt verbruikt.
        Je telwerk -T1/T2 geeft immers nog 50 kWh aan.(opbrengst)
        Daarnaast staat het telwerk T1/T2 op 30 kWh. (verbruik)
        Je daadwerkelijke verbruik is dus 100 kWh en 30 kWh = 130 kWh.
        kWh die je dus direct verbruikt zie je dus niet terug op de meter -T1/-T2

        Als puntje dan bij paaltje komt heb je nog een batig saldo van (opgewekt)-T1/-T2 50 kWh minus (verbruik) T1/T2 30 kWh = nog over 20 kWh te salderen bij de eindafrekening.

        Mocht ik ernaast zitten dan komen hier vast nog wel reacties op.

        #53540
        jacqueline
        Deelnemer
          @jacqueline

          @gwaltena,

          Het verhaal van Adeo klopt helemaal.
          Ik heb jouw standen in mijn monitoringprogramma ingevoerd.
          Een plaatje zegt vaak meer dan getallen.
          Ik weet niet de juiste periode, maar geeft wel een indruk.

          Bijlagen:
          Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
          #53665
          peter
          Deelnemer
            @peter-veldkamp

            Hallo,

            Ik snap van bovenstaande nog niet veel.
            Ik ben sinds half december in het bezit van 22 zonnepanelen en een slimme meter.
            De standen tot 30 april:
            telwerk 1.8.1 679
            telwerk 1.8.2 454
            —–
            1133 ik neem aan dat ik dat via Enexis heb ‘gekocht’
            telwerk 2.8.1 195
            telwerk 2.8.2 519
            —–
            714 ik neem aan dat ik dat via Enexis heb ‘geleverd’ (zonnepanelen)
            Mijn Omvormer geeft aan dat ik 990 Kwh heb geproduceerd.
            Als ik bovenstaande saldeer : 1133 – 714 = 419 Kwh wat ik schuldig ben.

            Mijn vraag is nu: Welke denkfout maak ik?

            graag een externe blik op bovenstaande.

            Met vriendelijke groet,
            Peter

            #53666
            Adeo
            Deelnemer
              @bosch

              sorry,was iets te snel.

              #53667
              Adeo
              Deelnemer
                @bosch

                Peter, “welke denkfout maak ik” ik zie er eigenlijk meteen al eentje en dat is de zin “De standen tot 30 april:” dat zal wel 31 maart zijn.
                Verder neem ik aan dat toen je zonnepanelen zijn geplaatst en aangesloten je meteen de meterkast in bent gedoken om de meterstanden van toen die dag op te schrijven en ga ervan uit dat het verschil tussen de beide telwerken 1 en 2 respectievelijk 679 en 454 kWh is
                De tellers van “terugleveren” stonden half december op 0 en nu (30 maart) op 195 en 519 kWh.
                Mogelijk ben je een beetje in verwarring door de relatief lage opbrengst van je panelen maar dan moet je niet vergeten dat er in de wintermaanden weinig kWh. op de teller staan vanwege een zwak en laagstaand zonnetje.
                Ik zie dat je 22 panelen hebt, ik heb er hier 27 en die hebben ook niet zoveel gedaan.
                Bij mij komt dat in de wintermaanden door een laag staande zon die vrij lang achter de bomen bleef hangen.
                Om een beetje vergelijking te plegen kijk hier maar eens
                [Link verwijderd door moderator ivm 404-error]

                Volgens mij klopt je verhaal verder.

                #55601
                jacqueline
                Deelnemer
                  @jacqueline

                  @peter-Veldkamp,

                  Leveranciers brengen nooit de terug geleverde kWh in mindering bij de afgenomen kWh. Je rekent gewoon de afgenomen kWh af (wat al minder is omdat je ook zelf geproduceerde kWh gelijk afneemt). Daarnaast krijg je een creditnota met daarop de terug geleverde kWh.

                  In jouw geval bij afname:

                  Eigen afname panelen 276 kWh (990 – (195+519))
                  181 Dal afname 679 kWh
                  182 Piek afname 454 kWh
                  ———– +
                  Elektra behoefte 1.409 kWh

                  Daarvan komt er 1.133 kWh op de nota van de leverancier te staan (1.409 – 276)

                  Credit nota terug geleverde kWh:

                  281 Dal terug 195 kWh
                  282 Piek terug 519 kWh
                  ———– +
                  Elektra retour 714 kWh

                  Dit verbruik komt op de credit nota te staan.

                  Van dit sommetje heb ik een plaatje gemaakt in mijn monitoringsprogramma.

                  Bijlagen:
                  Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                  #55981
                  peter
                  Deelnemer
                    @peter-veldkamp

                    Aan Adeo en Jacqueline,
                    Inderdaad,de notatiefout(30 april) moet 30 maart zijn en is geen denkfout.
                    De door mij ingevoerde tekst(lay-out) komt niet exact overeen met hetgeen zichtbaar is op het forum.
                    De link van Adeo heb ik even bekeken en is precies dezelfde als de mijn. Uiteraard zijn de getallen verschillen. Jouw opbrengst is ongeveer 2 x zo hoog.
                    De staafdiagrammen van Jacqueline vind ik wel leuk (beginfase van Mondriaan ?) maar niet erg verhelderend. Geen stapelende kolommen,contrasterende kleuren (bv. z/w) en grotere tekst, eventueel met toelichting.
                    E.e.a. is positief bedoeld.
                    Mijn ‘denkfout’ is dat ik het woord salderen enkelvoudig gebruik. M.a.w. Wat ik gebruik wordt direct verrekend met wat ik lever.Dus 1 rekening.
                    Simpel; gebruik 5000 kwh en lever 4000 kwh. Ik moet dan 1000 kwh betalen aan mijn leverancier. Dit is dus het geval bij de oude terugloop electriciteitsmeters.
                    Met de slimme meter moet je allerlei rekenkundige bewerkingen uitvoeren om tot twee nota’s te kunnen komen. Daarbij is de opname van de omvormer ook nodig. Die wordt niet uitgelezen.
                    Het getal van ‘eigen afname’ is een variabel van een aantal voorliggende vaiabelen.
                    Mag ik de dame en de heer bedanken voor hun bijdrage en het scherpen van mijn geest.
                    Met vriendelijke groet,
                    Peter Veldkamp

                    #55986
                    Adeo
                    Deelnemer
                      @bosch

                      Beste Peter, graag gedaan, daarvoor zijn we hier met z’n allen.
                      De lay-out werd in de Email ook duidelijker weer gegeven dan hier op het forum.
                      Tot de volgende ronde, groet
                      Adeo

                      #55988
                      jacqueline
                      Deelnemer
                        @jacqueline

                        @Peter-veldkamp,

                        Graag gedaan.

                        leuke vergelijking die Mondriaan. Het klopt. ik houd van kleurtjes. Ik snap de verwarring salderen. Het mooiste zou inderdaad zijn dat er 1 nota door de leverancier zou worden opgesteld. Dit is echter per leverancier verschillen. Misschien een mooie taak van de toezichthouder (ACM) om met de leveranciers een bepaalde afspraak te maken hoe hier mee om te gaan.

                        Misschien is het wel interessant voor Enexis om de meterstanden van de slimme meter via een wachtwoord en paswoord via deze site aan ons terug te koppelen. Als wij dan onze standen van de omvormer kwijt kunnen, kan Enexis hiermee duidelijke plaatjes maken.

                        Misschien een mooi onderwerp voor dit forum.

                        Terug koppeling standen slimme meters via ‘Zelf energie produceren’ zouden de bezoekers op prijs stellen.

                        Oh ja, ik heb het plaatje toegelicht.

                        Bijlagen:
                        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                        #56470
                        peter
                        Deelnemer
                          @peter-veldkamp

                          Jacqueline, bedankt voor de moeite.
                          Het komt in elk geval wat in mijn richting.
                          Ik ben benieuwd naar het fenomeen Eigen afname panelen.
                          Ergens in het systeem staat/zit een verkeersagent die de stroom naar de slimme meter stuurt dan wel naar Eigen afname.
                          Hoe werkt dat en waar kan ik dat terugvinden?
                          Graag je reactie.
                          Peter

                          #56472
                          jacqueline
                          Deelnemer
                            @jacqueline

                            @Peter-veldkamp,

                            Eigen afname gaat voor terugleveren.
                            Zo zijn de systemen ingeregeld.

                            Stel je energiebehoefte is om 14:00 uur 2 kwh.
                            Je panelen wekken op dat moment 3 kwh op.
                            Je eigen afname wordt dan 2 kwh en je levert op dat moment 1 kWh terug.
                            Je kan dus niet alles in huis kwijt.

                            Om 16:00 uur is je energiebehoefte 1,8 kW.
                            Je panelen wekken 1,5 kwh op.
                            Je eigen afname is dus 1,5 kwh.
                            Je koopt via de leverancier nog o,3 kWh in.
                            Je kan dus alles kwijt in huis maar je komt wat te kort.

                            Groeten.

                            #56476
                            peter
                            Deelnemer
                              @peter-veldkamp

                              Jacqueline,bedankt
                              Je hebt het duidelijk op papier gezet.
                              Mijn vermoedens zijn bij deze bevestigd.
                              Peter

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.