3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #90796
    RexBo
    Deelnemer
      @rexbo

      Hallo,
      Ik heb een nog te bouwen woning gekocht met zonnepanelen (EPC-0). Verwachte oplevering 1e kwartaal 2021. Ook wil ik op termijn overstappen naar een elektrische auto, evt. met een carport met zonnecellen-dak. Ik wil voorbereid zijn op een Tesla Powerwall of iets dergelijks. Omdat het huis nog gebouwd gaat worden kan ik nu relatief goedkoop benodigde extra voorzieningen laten aanleggen voor de toekomst. Als ik de Powerwall in een buitenberging wil plaatsen, wat heb ik dan nodig aan b.v. extra stroomkabels, leidingen en/of andere voorzieningen, extra stopcontacten in de berging, extra groep(en) in de meterkast, krachtstroom etc.? Ik wil alvast lege leidingen van de meterkast in het huis naar de berging laten leggen zodat bij plaatsing van een batterij alleen kabels getrokken hoeven te worden zonder dat de tuin weer opgegraven moet worden.
      Met groet,
      RexBo

      #90825
      sunnylover
      Deelnemer
        @sunnylover

        https://www.laadkabeldiscounter.nl/service/elektrische-auto-thuis-opladen/
        (de bovenstaande link is geen promotie voor deze discounter, je kunt beter een kwaliteits-kabel kopen)
        Wat je sowieso vanuit de meterkast in huis naar je schuur moet aanleggen is een kabel voor driefase voeding die tenminste 3x16Amp. dat is gelijk aan(3x3680Watt)afhankelijk van de afstand, moet dat een zware elektriciteitskabel zijn; 6 kwadraat mm, Als je tenminste een driefase huisaansluiting krijgt, maar in nieuwbouw denk ik, is dat wel standaard) met in de schuur extra zekeringen en aardlekschakelaar vanwege de hoge stroom die er kan lopen (bij kortsluiting). Je hebt dan wel als het ooit nodig mocht zijn ook 400Volt beschikbaar in je schuur. Als je dan toch bezig bent is een ethernet kabel wel handig en misschien 1 tot 4 aderige glasvezelkabel…

        #90826
        RexBo
        Deelnemer
          @rexbo

          Dank voor de link. Ik zal uitzoeken hoeveel loze leidingen ik moet laten leggen; beter om voor €110 de leiding te laten leggen dan achteraf de tuin te moeten laten opgaven. Goeie tip van de ethernetkabel! En 3-fase stroomgroep kan ik tegen meerprijs laten installeren, maar is goedkoper dan het achteraf laten doen.
          Met groet,
          RexBo

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Het onderwerp ‘Voorbereiden meterkast voor Powerwall [Opgelost]’ is gesloten voor nieuwe reacties.