15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #50739
    Bernard
    Deelnemer
      @bernardans

      hallo allemaal die deze site bezoeken . KORT DOOR DE BOCHT NU EVEN.
      Wat zouden jullie vinden van een vaste datum/per jaar om onze meterstanden door te geven
      ook als er een controleur de standen opneemt , bij mij wordt er in februari opgenomen of
      via internet doorgegeven .ik wil pertinent geen zgn /slimme meter ivm kosten/straling etc.
      normaal geef ik de stand door per 1-2 . maar als er een opnemer komt moet ik maar afwachten op[ wat voor dag hij verschijnt . voor mij zeer lastig om alles te herrekenen
      naar een jaar van 365 dagen , om te berekenen wat mijn zonne installatie nu precies opge-bracht heeft . is hier een mouw aan te passen . deze vraag geld zeer zeker ook voor essent
      en Enexis of natuurlijk ook voor andere leveranciers , ik denk dat dit voor velen van ons veel rompslomp zal schelen , en ook veel klantvriendelijker zal overkomen .

      HEEL VEEL GROETEN VAN ZONDUBBELBLIJ Bernard .

      #50854
      Deni
      Deelnemer
        @deni-flintrop

        @bernardans,

        vanaf 01-08-2013 is de leverancier verantwoordelijk voor het verzamelen jan de jaarlijkse meterstanden. Je zult echter nooit een meteropnemer van jouw leverancier aan de deur krijgen. De leveranciers gaan ervan uit dat iedereen straks een slimme meter heeft en dan is het ophalen slechts een druk op de knop. iedere leverancier heeft andere opname momenten in het jaar. Als iemand een “domme” meter heeft, dan heeft enexis de plicht om 1 maal in de drie jaar de meterstand op te nemen. Dit zal steeds minder worden door de grootschalige uitrol van de slimme meters waarmee de netbeheerders (zoals Enexis) mee bezig zijn.

        De huidige vorm van meteropnemen (door een persoon) zal vrijwel helemaal gaan verdwijnen. Het weigeren van het plaatsen van een slimme meter kan wel eens nadelig voor de weigeraar uit kunnen vallen (geen juiste standen bij leverancier bekend).

        Een slimme meter kost niet meer dan een domme meter. Het stroomverbuik van de slimme meter wordt voor het telwerk afgenomen (netverlies) en is marginaal. Straling is te verwaarlozen. Waarschijnlijk heb je zelf ook een GSM en dat is nu wat er in een slimme meter zit.

        #50855
        Megat
        Deelnemer
          @megat

          @ Deni,

          Ik houd rekening met de mogelijkheid dat er feitelijke onjuistheden in je posting staan.
          Wij hebben in de tijd dat we nog een conventionele hadden meerdere keren een kaart in de bus gehad dat een meteropnemer aan de deur geweest was. Wij gaven dan zelf de standen door en daar was het volgens mij mee af.
          Ik meen te weten dat het verzenden van de meterstanden normaliter niet via een GSM in de meterkast gebeurd. Ik dacht dat dit via het fysieke netwerk van de netbeheerder plaats vindt.

          Groet
          Megat

          #50858
          jacqueline
          Deelnemer
            @jacqueline

            @Megat,

            Wat Deni schrijft is dat na 01-08-2013 het marktmodel is gewijzigd. Daarvoor was de netbeheerder verantwoordelijk voor de meteropname en kwam 1 x in de drie jaar fysiek opnemen en de andere twee jaren een meterkaart stuurde. Ook waren er leveranciers die zelf ook nog meterkaarten verstuurde (lekker verwarrend). Na 01-08-2013 is de leverancier daarvoor verantwoordelijk.

            Lees onderstaand stuk. Pagina 8 en 9.

            http://www.edsn.nl/wp-content/uploads/2013/08/MPM-Mutatie-en-meetprocessen-v5.0-integrale-versie-zonder-bijgehouden-wijzigingen.pdf

            De huidige slimme meters zijn allemaal uitgerust met een GSM. Voor de mogelijkheden van uitlezing via het fysieke worden op dit moment pilots opgezet.

            Groet Jacqueline

            #50883
            jldbnl
            Deelnemer
              @jldbnl

              Bij mij is vorig jaar eind februari de meteropnemer langs geweest.
              Nu is sinds oktober de elektriciteitmeter weer aardig vooruit gedraaid, met als resultaat dat als ik de werkelijke stand op geef, dat ik € 150 voor stroom moet betalen.
              Zo seotember/oktober 2014 verwacht ik, volgens opnames en berekeningen, dat mijn meter weer dezelfde stand heeft als in eind februari 2013.

              #50901
              Megat
              Deelnemer
                @megat

                @jbnl

                Als ik het goed begrepen heb wil jij geen slimme meter, zodat je illegaal uitstel van betaling kunt bewerkstelligen. De stroom die je in 2013 verbruikt hebt, hoop je in 2014 te kunnen compenseren. De jaarlijkse afrekening van 2013 wil jij opzettelijk frustreren door opzettelijk met onjuiste meterstanden te werken. Als dit klopt, vind ik dat niet netjes.

                Megat

                #52177
                Reinder
                Deelnemer
                  @rednier

                  Heel goed idee! Per 1 Juli over met energie. Met de zorgverzekering gaan we allemaal al over per 1 januari. Ook BTW verhogingen en energiebelastingverhogingen per 1 Juli omhoog. Mijn facturen gaan elk jaar over een ander aantal dagen. Bovendien over verschillende perioden. 2 periodes van 1 april tot 1 juli en erna door het afsluiten van een ander contract. 2 periodes met 19% BTW en een ander met 21% BTW 2 periodes met een lagere en een hogere energiebelasting. Zes periodes in 1 factuur, maar alles is op één hoop gegooid. Niemand kan de factuur begrijpen. Zelfs de leverancier komt jaarlijks met een correctie achteraf. Alles per 365 dagen, dan krijg je veel beter inzicht in je verbruik.

                  #52181
                  Reinder
                  Deelnemer
                    @rednier

                    Deni, heel veel mensen weigeren de slimme meter. Iedereen mag namelijk de slimme meter weigeren. De meterstanden worden bij ons door een persoon opgenomen, maar elk jaar zijn die fout. Ja, je kunt terwijl je voor de meter staat de standen online doorgeven, toch zijn die elk jaar verkeerd. Omdat ik weet wanneer hij er was weet ik de goede standen en die worden dan ook altijd door de leverancier gecorrigeerd. Met een slimme meter weet je niet wanneer ze het doen en of ze dan nog corrigeren? Je bent dus beter af met een normale meter. De slimme meter kost veel meer dan een gewone meter, tot 1000 euro per huishouden. Het slimme net, waar het tot moet leiden, kost miljarden. Je krijgt hem zogenaamd gratis, maar ergens komt dat geld weg. We zouden daarvan beter enkelmuurs huizen dubbelmuurs kunnen maken en enkelglas dubbelglas. Straling verwaarloosbaar? Er zijn landen waar GSM’s op school verboden zijn, in Frankrijk bv. tot 14 jaar. Andere landen verplichten leveranciers tot vermelden van een waarschuwing. Nu willen wij slimme meters in elke woning? Straling

                    #52182
                    Reinder
                    Deelnemer
                      @rednier

                      Met een normale conventionele ferraris meter kunnen ze niet zien wat je zelf opwekt en zelf gebruikt. Het is de bedoeling dat je BTW gaat betalen over de stroom die je zelf opwekt en zelf gebruikt. BTW bij aanschaf van je panelen en BTW bij het opwekken. Ja, dan krijg je jouw panelen nooit rendabel. In Canada zijn ze wat verder en daar heb je een andere prijs voor ‘s avonds en ‘s nachts dan ‘s morgens en ‘s middags. Stroom opwekken voor 7 cent en dan gebruiken voor 21 cent? Ook is er een ander tarief voor in de zomer dan voor in de winter. Zonnepanelen zijn dan rendabel voor overheid en leveranciers, maar niet voor de eigenaar. Ja, ik kocht mijn panelen zonder subsidie, BTW kortingen enz. en mijn rendement is nu nog 8,2% Met een slimme meter is dat binnen een paar jaar weg. Daarom koop ik nu niet nog meer panelen.

                      #52183
                      Reinder
                      Deelnemer
                        @rednier

                        @jldbnl
                        Vroeg of laat betaal je wat je hebt gebruikt. Als je dezelfde standen opgeeft dan een jaar ervoor, zullen ze dat echt niet accepteren. Tenzij je zonnepanelen hebt natuurlijk, dan kun je meer opwekken dan je gebruikt. Een normale ouderwetse meter loopt terug en krijg je hetzelfde wat je betaald. Met een sluwe meter moet je dat maar afwachten, Niet voor niets was oorspronkelijk het plan om op weigering van de slimme meter 18.000 euro boete of een half jaar gevangenisstraf te zetten. Ze willen verdienen aan jouw zonnepanelen.

                        #52248
                        jldbnl
                        Deelnemer
                          @jldbnl

                          Als ik het goed begrepen heb wil jij geen slimme meter, zodat je illegaal uitstel van betaling kunt bewerkstelligen. De stroom die je in 2013 verbruikt hebt, hoop je in 2014 te kunnen compenseren. De jaarlijkse afrekening van 2013 wil jij opzettelijk frustreren door opzettelijk met onjuiste meterstanden te werken. Als dit klopt, vind ik dat niet netjes.

                          Op zo’n forum komt men altijd met goede ideeen.
                          Geweldig, zo’n voorstel om een lagere meterstand op te geven, daar had ik nog niet aan gedacht.
                          Mijn meter draaide vandaag weer als een een ‘n gek terug, d’r gleed weer 9 kWh terug.
                          Het grote terug draaien is vorige week begonnen.
                          Die slimme meter steken ze maar waar de zon niet schijnt.

                          #53497
                          tegelen
                          Deelnemer
                            @tegelen

                            Waar ik wel een zwaar hoofd in heb is dat ik de energiemaatschappijen voor geen cent vertrouw.
                            Ik weet nu ik de slimme meter heb, totaal niet van welke datum ze de standen gaan gebruiken voor de opmaak van de jaar rekening.
                            Eerst vulde je een meterkaart in en had je altijd de standen om achteraf de rekening te controleren.
                            Nu weet je niks.

                            Het moet wat mij betreft WETTELIJK verplicht worden dat energiemaatschappijen hun klanten een aantal weken van te voren een brief sturen met daarin vermeld : de datum waarvan ze de standen ophalen om de rekening op te maken.
                            Dan heeft de klant een x aantal weken om zelf DAGELIJKS de standen op te schrijven en zo achteraf te controleren of ze wel kloppen met de jaar rekening.

                            Ik ben me daar hard voor aan het maken en heb een aantal tv programma’s geinformeerd als ook de politiek.
                            Verder is er een facebookpagina opgezet met de titel slimme meter opnemen.
                            Ik hoop daar een zeer groot aantal positieve reacties te krijgen om zo te kijken of er wettelijk wat geregeld kan worden.

                            Het moet hoe dan ook niet mogelijk zijn dat er gesjoemeld KAN worden

                            #53538
                            jacqueline
                            Deelnemer
                              @jacqueline

                              @tegelen,

                              Vanaf 01-08-2013 is de meetketen omgedraaid (nieuw marktmodel) en is de leverancier verantwoordelijk voor de jaarlijkse collectie van de meterstanden (door toezichthouder ACM opgedragen). Als er een normale meters hangt, zullen ze dat met opname kaarten doen. Als er een slimme meters hangt, krijgen ze de meterstanden via de de netbeheerder (hoe bepaald de klant zelf, dagelijks, om de 3 maanden en een stand voor jaarnota).

                              De netbeheerder is verplicht (WETTELIJK) om de 3 jaar bij uw de meterstand op te nemen (zie het maar als een soort controle werking marktmodel).

                              Jouw leverancier moet jou om de 3 maanden jouw energieverbruik sturen (WETTELIJK) of jij moet zelf aangeven dat je dat niet wil (bij een slimme meter).
                              Ook kan jouw leverancier jou dagelijks jouw verbruik laten zien (met standen). Deze service is per leverancier verschillend.

                              Ik heb op de site van Enexis gekeken, en daar staat een duidelijk verhaal hoe er met meterstanden omgegaan moet worden.

                              Zie link : https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter/uw-privacy-en-gegevens

                              Ik hoop dat hiermee jouw ongerustheid een beetje minder is geworden.

                              [Link gewijzigd door moderator ivm 404-error]

                              #53542
                              tegelen
                              Deelnemer
                                @tegelen

                                Beste Jacqueline,

                                Nee mijn ongerustheid is nog net zo groot, alhoewel ik het niet als ongerustheid zie.
                                Het gaat er mij gewoon omdat mensen simpelweg een controlemiddel krijgen.
                                Dat is er nu helemaal niet meer.
                                Ja 1x in de 3 jaar maar daar schieten mensen niets mee op.
                                Het is voor de energiemaatschappij een kleine moeite om in plaats van de meterkaart een brief of desnoods een mail te sturen met daarin de datum van opname.
                                Ik zal me hoe dan ook hard blijven maken om dat voor elkaar te krijgen.

                                #53543
                                jacqueline
                                Deelnemer
                                  @jacqueline

                                  @tegelen,

                                  Het controle middel bestaat al. Alleen dat kan per leverancier verschillen.
                                  Ik zelf zit bij greenchoice en krijg keurig elke drie maanden een mailtje waarin staat wat ik over die drie maanden gebruikt heb (zijn de leveranciers verplicht, zie voorbeeld).

                                  Daarnaast krijg je van Greenchoice een persoonlijk dossier online waar ze keurig elke dag mijn meterstanden terug koppelen (elektriciteit afname en terug levering en gas afname, zie voorbeeld).

                                  De netbeheerder neemt om de 3 jaar op voor de controle van de apparatuur en of de standen van de leverancier (bv. kaarten of schattingen) nog wel in de pas lopen.

                                  Dus wat jij verlangt bestaat al. Het kan zijn dat jouw leverancier die service niet verleend. Maar ja, je kan elk moment switchen. Informeer bij de switch of ze deze service hebben. Scheelt een heleboel frustratie.

                                  Bijlagen:
                                  Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.