15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 110)
  • Auteur
    MarcvE
    Bijdrager

Beste Reinder,

Volgende keer a.u.b. beter kijken wie reageert. Om 13.48 reageerde je op een bericht alsof dit bericht van mij kwam, maar dit bericht
    om 12.22 was van Adeo.

Niettemin, ik denk dat we simpelweg kunnen zeggen.
    Voor wat je in het net terug levert krijg je minder als wat je uit het net gebruikt.
    Ook al gebruik je zelf 1000 Kw, en lever je 1000 Kw, je moet toch bijbetalen terwijl je verwacht dat dit “nul”
    zou zijn => btw en ode voor wat je uit het net haalt.
    Is nogal logisch, omdat gebruik bruto is, en levering krijg je netto terug.
    Als de salderingsregeling gaat vervallen blijft er dus niets anders over dan de 1000 Kw die je levert zelf voor een deel, of helemaal
    op te slaan, en te gebruiken als “de zon niet schijnt”. Dit kun je dan weer aftrekken van het gedeelte dat je normaal gezien uit het
    net haalt. Bv Zonneboiler, accu’s met lader/inverter, elektrische auto, elektrische boiler en ga zo maar door.

En die twee keer BTW en ODE klopt ook wel, alleen komen die niet allebei voor jou rekening. Het is alleen zo, dat overheid en
    energieleverancier hier hun voordeel aan doen.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog een oude Ferrarismeter heb, en deze zo lang als mogelijk wil behouden.
    Deze loopt gewoon vooruit bij gebruik, en langzamer of achteruit bij leveren aan het net.
    En in de tussentijd ben ik bezig ervoor te zorgen dat ik zo veel mogelijk van mijn gegenereerde zonnestroom in mijn eigen huis gebruik of hou.
    Dan lever ik straks niets terug, maar verbruik dan ook minder uit het net.

Gr. Marc

MarcvE
    Bijdrager

Beste Reinder,

Volgende keer a.u.b. beter kijken wie reageert. Om 13.48 reageerde je op een bericht alsof dit bericht van mij kwam, maar dit bericht
    om 12.22 was van Adeo.

Niettemin, ik denk dat we simpelweg kunnen zeggen.
    Voor wat je in het net terug levert krijg je minder als wat je uit het net gebruikt.
    Ook al gebruik je zelf 1000 Kw, en lever je 1000 Kw, je moet toch bijbetalen terwijl je verwacht dat dit “nul”
    zou zijn => btw en ode voor wat je uit het net haalt.
    Is nogal logisch, omdat gebruik bruto is, en levering krijg je netto terug.
    Als de salderingsregeling gaat vervallen blijft er dus niets anders over dan de 1000 Kw die je levert zelf voor een deel, of helemaal
    op te slaan, en te gebruiken als “de zon niet schijnt”. Dit kun je dan weer aftrekken van het gedeelte dat je normaal gezien uit het
    net haalt. Bv Zonneboiler, accu’s met lader/inverter, elektrische auto, elektrische boiler en ga zo maar door.

En die twee keer BTW en ODE klopt ook wel, alleen komen die niet allebei voor jou rekening. Het is alleen zo, dat overheid en
    energieleverancier hier hun voordeel aan doen.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog een oude Ferrarismeter heb, en deze zo lang als mogelijk wil behouden.
    Deze loopt gewoon vooruit bij gebruik, en langzamer of achteruit bij leveren aan het net.
    En in de tussentijd ben ik bezig ervoor te zorgen dat ik zo veel mogelijk van mijn gegenereerde zonnestroom in mijn eigen huis gebruik of hou.
    Dan lever ik straks niets terug, maar verbruik dan ook minder uit het net.

Gr. Marc

Reinder Groote
    Bijdrager

@marcveldonk Ik gaf als voorbeeld zonder salderen
    Teller 2 is 1000 kWh hoger a 21 cent is € 210
    Teller 7 is 1000 kWh hoger a 6 cent is €60
    Terwijl je dus per saldo niets gebruikt, betaal je € 150

Zo werkt dat met een digitale meter… teller 2 geeft wat je gebruikt en teller 7 is wat je opwekt.
    Je moet dan de stand van teller 7 aftrekken van teller 2 en als die even hoog zijn, kom je op 0 kWh gebruik.
    Jij schrijft nu… Is nogal logisch, omdat gebruik bruto is, en levering krijg je netto terug.
    Daar begrijp ik dus niets van. Ik krijg beide gewoon bruto terug en dat is dan nu € 0 in het voorbeeld.
    Nu worden wat je levert en wat je krijgt stand 7 en stand 2 tegen elkaar weg gestreept.
    Je krijgt gewoon het volle bruto bedrag terug en geen netto.
    Je betaald bruto € 210 en je krijgt bruto € 210
    Hoe jij dan op netto komt, snap ik niet.
    Ik schrijf ook nooit dat ik twee keer BTW en ODE moet betalen, maar dat de overheid twee keer BTW, energiebelasting en ODE krijgt over dezelfde stroom.
    Dat is natuurlijk onzin want ik gebruik die stroom niet eens en betaal wel BTW, energiebelasting en ODE.
    Alsof ik BTW moet betalen over eeen fiets die ik niet koop.
    Zeer lucratief voor een malafide overheid.
    Niet voor niets wou de twee kamer € 20.000 euro boete of een half jaar gevangenisstraf op het weigeren van de slimme meter.
    Gelukkig hield de Eerste Kamer dit tegen en mochten we de slimme meter toch weigeren tot er een wet kwam die bepaald dat een ferrarismeter niet geschikt is tot terugleveren.
    Kan hij wel, maar een wet bepaald dat het niet kan.
    Dubbel laten betalen voor dezelfde stroom
    Het is gewoon volksverlakkerij om jou en mij te dwingen om een thuisaccu te kopen en er ook eens dubbel aan te verdienen.
    Verder vertikken ze het om het netwerk aan te passen voor zonnepanelen zoals ze voor windmolens wel doen.
    Daarnaast doen alsof zonne-energie het netwerk zwaar belast… alsof windmolens dat niet doen.
    Maar voor windmolens passen ze wel snel het netwerk aan.

Meer gebruiken om niets terug te leveren lijkt mij niet zo slim, dan ben je nog duurder uit.
    Jarenlang heb ik de slimme meter tegengehouden, maar uiteindelijk toch bang gemaakt voor afsluiten en met een aantal aquaria ben je al snel bang. Maar ik heb nu geen slimme meter maar een digitale meter.
    Ik ga ervan uit dat salderen ( wat eerst al in 2017 ingevoerd zou worden en toen in 2020 ) weer zal worden uitgesteld of afgesteld, want het is dus oneerlijk en men zal toch moeten proberen meer daken te krijgen met zonnepanelen.
    Ik geloof dat bijna 90% van de geschikte daken geen zonnepanelen heeft.

Reinder Groote
    Bijdrager

Nederland heeft momenteel ongeveer 91 miljoen gebouwen. Daarvan heeft slechts 4,4 procent zonnepanelen op zijn daken liggen; in 2017 een totaal van 33 miljoen zonnepanelen. Deze zonnepanelen voorzien in minder dan 2 procent van de totale Nederlandse vraag naar elektriciteit. Uit onze analyse blijkt er 892 km2 dakoppervlak geschikt is voor zonnepanelen. Dit is vergelijkbaar met 125.0004 voetbalvelden. In dit optimale scenario kunnen er 270 miljoen zonnepanelen worden geïnstalleerd die in totaal 217 petajoule kunnen opwekken. Dit betekent dat zonne-energie kan voorzien in 50 procent van de totale elektriciteitsvraag.

De totale opbrengst van zonnepanelen op daken van woonhuizen zou bijna 80 petajoule zijn, wat gelijk staat aan 98 procent van de totale elektriciteitsvraag van huishoudens in Nederland.
    Huishoudens kunnen 98% van hun gebruik zelf opwekken
    Daarom worden zonnepanelen tegengewerkt en komen we nog niet op 10% van alle geschikte daken.
    De overheid moet dan wat anders vinden om belastingen op te heffen en energiebedrijven moeten ook iets anders opzoeken.
    De overheid is nu ook bang dat ze windenergie overgestimuleerd heeft en dat die stroom dan nutteloos wordt.
    De overheid vindt de 10% van de daken met zonnepanelen al teveel, zoveel windmolens staan in de planning.

Mia
    Bijdrager

Ik lees steeds 6 cent. Waar komt dat bedrag vandaan? De afbouw en uiteindelijke nieuwe regeling is helemaal nog niet afgetikt. Daarbij is altijd genoemd dat er een marktconform bedrag zou worden gebruikt als bodem voor de terugleververgoeding. Deze zou dan eerder richting de 10 cent per kWh liggen. Daarnaast weet je ook niet wat de marktwerking doet met de kWh-prijs.

Dat de salderingsregeling supergunstig is, dat is wel duidelijk. Maar niet voor de energieleverancier volgens mij. Als je 3000 kWh teruglevert en 4000 kWh verbruikt, dan betaal je voor 1000 kWh nog de kWh-prijs, energiebelasting en op het einde van de nota nog je btw.
    Dus betaalt de energieleverancier 21 cent (volle pond) voor de 3000 kWh die jij aan hem verkoopt. Hij krijgt echter niet 21 cent voor de 4000 kWh die hij aan jou verkoopt. De energiebelasting moet hij namelijk gewoon afdragen. Lijkt me niet echt een goed businessmodel.

Feitelijk verliest de overheid gewoon teveel energiebelasting mét salderen. Dat is ook de enige reden om die regeling te stoppen. Het is dus hopen dat er een enorme ontwikkeling op het gebied van energieopslag gaat plaatsvinden.

Adeo
    Bijdrager

Hallo @Mia, geen idee waar die 6 cent vandaan komt, krijg dat ook niet helemaal duidelijk.
    Wat ik wel weet is dat als ik meer energie geleverd had dan dat ik gebruik ik hier op de jaarafrekening daar een vergoeding voor zag van ongeveer 14 cent.

Reinder Groote
    Bijdrager

@Mia
    “Dat de salderingsregeling supergunstig is, dat is wel duidelijk. Maar niet voor de energieleverancier volgens mij. Als je 3000 kWh teruglevert en 4000 kWh verbruikt, dan betaal je voor 1000 kWh nog de kWh-prijs, energiebelasting en op het einde van de nota nog je btw.
    Dus betaalt de energieleverancier 21 cent (volle pond) voor de 3000 kWh die jij aan hem verkoopt. Hij krijgt echter niet 21 cent voor de 4000 kWh die hij aan jou verkoopt. De energiebelasting moet hij namelijk gewoon afdragen. Lijkt me niet echt een goed businessmodel.

Feitelijk verliest de overheid gewoon teveel energiebelasting mét salderen. Dat is ook de enige reden om die regeling te stoppen. Het is dus hopen dat er een enorme ontwikkeling op het gebied van energieopslag gaat plaatsvinden.”

Als je 3000 kWh aan het net levert gaat dat in telkens in secondes / minuutjes naar andere gebruikers die betalen hun stroomprijs, energiebelasting ODE en BTW aan hun energieleverancier.
    Er gaat ongeveer 3000 keer 15 cent naar de overheid en 3000 keer 6 cent naar de energieleveranciers.
    3000 kWh waar die energieleveranciers en de overheid niets voor hebben gedaan.
    Jij hebt die geleverd en het werd in secondes verkocht door andere energieleveranciers.

Addek
    Bijdrager

Als je 3000kwh terug levert, heb dat op het net gedumpt tijdens dat je minder verbruikt dan dat je op dat moment opwekt. De 4000kwh verbruik is tijdens dat je meer verbruikt dan dat je op dat moment opwekt.
    Salderen houdt dus in dat je energie terug vraagt die je op een ander moment opgewekt hebt. Praktijk: in de zomer gratis opwekken en in de winter gratis terug krijgen.
    Je gebruikt het net dus als een accu van 3000kwh!!! zonder investering en kosten.
    Er is ook niemand die hiervoor betaald, noch de provider, noch de belastingen
    Het is voor de opwekker gewoon ouderwets vestzak broekzak.
    De nederlandse bevolking betaalt de kosten van opslag van jouw energie via de transportkosten aan de net beheerder. Deze kosten zullen in de toekomst zeker stijgen omdat ons net aangepast moet worden om dienst te doen als onze accu.
    Salderen moet dus kunnen, maar de opwekker moet wel betalen voor het gebruik van die onmetelijk grote verliesvrij accu.

MarcvE
    Bijdrager

Ik dacht, laat ik maar even niet reageren op dit topic, omdat Reinder toch wel een beetje geïrriteerd was.
    Tegelijkertijd begrijp ik zijn frustratie.
    Anderzijds ziet Addek mensen die zonnepanelen hebben als mensen die hun zakken vullen
    over de rug van de Nederlandse bevolking.
    Dat is naar mijn mening wel echt verkeerd beredeneerd.
    Dat het net aangepast moet worden heeft meer te maken met de verschuiving van aardgas naar elektriciteit.
    Dit is wat onze overheid wil, en dat is wat wij moeten.
    Die verschuiving is de oorzaak van het overbelaste net. “Nul” gas, betekend E-netwerk en centrales 3 x zo groot en zoveel.
    Of ik nu 25 ampère naar binnen haal, of ze naar buiten stuur, de leverancier moet het net hierop berekenen.
    De Nederlandse bevolking betaald helemaal niet voor de opslag van zonne-energie van de producerende partij.
    De energie-maatschappij stuurt dit linea recta door naar diegene die het wil hebben, en verdient daar aan.
    Tegelijkertijd verdienen ze ook nog aan de overproductie omdat ze de centrales terug kunnen schroeven.
    De enige kosten die leveranciers hebben zijn de kosten voor het snel kunnen schakelen van centrales bij fluctuatie van het
    net bij onstabiele zon opbrengst in het land.

Deze hele transitie is compleet ondoordacht en niet doorgerekend, en de rekening komt altijd bij de onderdanen te liggen.
    Met of zonder subsidie.

Reinder Groote
    Bijdrager

@Addek “Als je 3000kwh terug levert, heb dat op het net gedumpt tijdens dat je minder verbruikt dan dat je op dat moment opwekt. De 4000kwh verbruik is tijdens dat je meer verbruikt dan dat je op dat moment opwekt.
    Salderen houdt dus in dat je energie terug vraagt die je op een ander moment opgewekt hebt. Praktijk: in de zomer gratis opwekken en in de winter gratis terug krijgen.
    Je gebruikt het net dus als een accu van 3000kwh!!! zonder investering en kosten.
    Er is ook niemand die hiervoor betaald, noch de provider, noch de belastingen
    Het is voor de opwekker gewoon ouderwets vestzak broekzak.
    De nederlandse bevolking betaalt de kosten van opslag van jouw energie via de transportkosten aan de net beheerder. Deze kosten zullen in de toekomst zeker stijgen omdat ons net aangepast moet worden om dienst te doen als onze accu.
    Salderen moet dus kunnen, maar de opwekker moet wel betalen voor het gebruik van die onmetelijk grote verliesvrij accu.”

De 3000 kWh gaan onmiddellijk naar een andere gebruiker… in stukjes natuurlijk en naar talloze verschillende gebruikers en gedurende een jaar.
    Het wordt niet opgeslagen in een accu zodat je het in de winter kunt gebruiken.
    Nee, het gaat in secondes, hoogstens minuten naar andere gebruikers tegen de prijs die zij hebben afgesproken… 21 cent, 22 cent of 23 cent.
    Het wordt niet ergens opgeslagen. Een speciale accu voor iedereen met zonnepanelen. waar staan dan die accu’s?
    Onzin, je levert stroom naar anderen en misschien wel naar je buren, of iemand in een andere stad of dorp.
    Als jij meer gebruikt dan je opwekt, komt jouw stroom misschien wel van de zonnepanelen van je buren,

Reinder Groote
    Bijdrager

@MarvE
    Mensen met zonnepanelen op hun dak, dus niet de zonneparken ontlasten het netwerk doordat ze een groot deel van hun stroom niet van het net afnemen, maar van hun eigen dak. Sommige gebruiken bijna alles wat ze opwekken en is er amper gebruik van het netwerk.
    Iedereen heeft het over de belasting van het net door zonnepanelen, maar windmolens belasten natuurlijk het net veel zwaarder.
    Voor windmolens worden kabels gelegd, zelfs op zee, maar het aanpassen van het netwerk voor zonnepanelen zou dan een probleem zijn.
    Wat wij opwekken en leveren gaat direct naar een ander tegen een mooie prijs, ongeveer 15 cent voor de overheid en minstens 6 cent voor de energieleveranciers.

Reinder Groote
    Bijdrager

Kamerstuk 14-10-2020 14:54

2.2. Redelijke vergoeding voor invoeding
    De leverancier blijft op grond van artikel 31c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 verplicht om de kleinverbruiker een redelijke vergoeding te betalen voor de op het net ingevoede elektriciteit voor zover deze niet wordt gesaldeerd. De redelijke vergoeding betreft de prijs die voor elektriciteit betaald wordt, exclusief belastingen en heffingen.

Met de afbouw van salderen wordt deze bepaling echter voor alle kleinverbruikers met zonnepanelen die op het net invoeden relevant.

Momenteel is de hoogte van de redelijke vergoeding niet wettelijk gespecificeerd. Uit een beleidsregel van de ACM uit 2006 volgt dat een redelijke vergoeding minimaal 70% van de APX-prijs van elektriciteit moet bedragen.

Een dergelijk kamerstuk wordt steeds aangepast als er belangrijke wijzigingen zijn.
    Vergaderjaar 2020-2021 staat er dan ook boven.
    De gemiddelde APX prijs in 2020 bedroeg € 43,- per MWh, dus € 0,043 per kWh
    Men is er nog niet over eens of het 70 of 80% moet zijn
    Daar 70% van is € 0,0301

Ja, het is minstens en het wordt wat jij afspreekt met de grote energieleveranciers.
    Je bent dan afhankelijk van wat de grote energieleveranciers dan aan de kleine energieleveranciers aanbieden.
    Het kan zijn dat je 10 cent krijgt per kWh, maar dat je 26 cent moet betalen als je afneemt.
    Nu betaal ik al ongeveer 9 jaar plus minus 6 cent, ik reken niet dat de grote energieleveranciers veel meer betalen dan 6 cent.
    De stroom die jij opwekt gaat vrijwel onmiddellijk naar een andere gebruiker voor ongeveer 6 cent.
    Ik denk dat de grote energieleveranciers jou minder zullen geven dan die 6 cent, want anders verdienen ze niets op jouw stroom.

Bericht aangepast door moderator ivm html opmaak. Forum vloog hierdoor uit de bocht 😉

Addek
    Bijdrager

Het is not done om de mening van anderen uit hun context te rukken zwartgallig als zakkenvullers neer te zetten.
    Bij 100% salderen maak je gratis gebruik van het energienetwerk bij terugleveren en verbruik.
    Het gebruik van het netwerk voor verbruik worden per dag verekend en betaald als leveringskosten aan de netwerkbeheerder.
    Voor het gebruik van het netwerk voor terugleveren betaal je dus niets.
    Ter vergelijking: jij koopt een auto en je buurman rijdt hiermee geheel gratis.

De staat ontvangt de belastingen die betaald worden door de verbruiker.
    Dit is standaard in onze wereld. Je levert aan een ander, over de leveringswaarde worden belastingen betaald aan de leverancier en die draagt deze af aan de staat.
    Aangezien je niet weet, wie jouw terug geleverde energie verbruikt, kan die verbruiker jouw de belasting niet betalen.
    Als jouw energie provider de belastingen aan jouw zou betalen, moet je die weer afdragen. Dus… een handeling minder!!
    Wees blij, dat je niet in deze administratieve afhandeling betrokken bent en dat jouw energie provider dit voor je doet.

Hopelijk snap je nu hoe de vork in de steel zit en waar Abraham de mosterd haalt.

Addek
    Bijdrager

Energie parken hebben een ander (door hun zelf betaald) interface dan particulieren.
    Dit is een geheel andere belasting van het netwerk dan de problemen die opgelost moeten worden voor de “druppel” belasting van particulieren.

De door mij genoemde accu is virtueel.
    Als je iets teveel hebt, kun dat ergens opslaan om later weer te gebruiken. Dat kun je zien als accumuleren.
    In deze bestaat mijn accu uit:
    Opslag is bij gebruikers, en verbruik komt uit het energie netwerk dat gevoed wordt door wind- witte- zon- nucluair- of fossiele energie.

In de zomer accumuleer ik ergens energie die ik in de winter wil gebruiken om te verwarmen
    Ik had in 2020 een totaal verbruik bij de provider van 120kWh.

Ik heb geen gas aansluiting.
    Als de saldering niet meer mag, zijn de jaarlijkse kosten-baten:
    (6 MWh x 0.25) – (6MWh x 0.08) = 1020€
    Zonder mijn energie investering zou ik echter
    750€(elect.) + 1750€(gas) = 2500€ betalen.

Denk niet dat ik tegen salderen:
    Salderen is ook voor mij een zeer gunstige regeling!

Enig kennis over kosten en baten tgv het gebruik van ons netwerk wordt wel verwacht als je je mening hierover in het openbaar verkondigd.

Reinder Groote
    Bijdrager

@Addek
    Ja, daar heb je helemaal gelijk in en ik zal de mening van iemand nooit uit hun context rukken.
    Dat is niet mijn stijl. Mij daarvan beschuldigen is niet netjes.

Bij 100% salderen, gaat 100% van wat je opwek naar andere gebruiker(s) en die krijgen dat niet gratis.
    Jouw stroom gaat dan linea recta naar andere gebruikers voor 21, 22 of zelfs wel 24 cent.
    Hij betaalt dat aan zijn of haar leverancier en hoeft niet te weten waar het vandaan komt.
    Deze denkt dat het van zijn / haar leverancier komt.
    Maar het komt van jouw dak.

Van jouw dak gaat het voor 21, 22 of zelfs 24 cent naar een andere gebruiker en de overheid krijgt 15 cent en de rest gaat naar de grote energieleveranciers.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 110)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.