15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 110)
  • Auteur
    Mia
    Bijdrager

Hoi Gert,

Ik denk ook dat je Eneco bedoeld. In principe hoef je je geen zorgen te maken over salderen, omdat dit namelijk wettelijk verplicht is. De energieleverancier is verplicht om alle teruglevering in mindering te brengen of je verbruik. Let wel, teruglevering is wat je overhoudt van de opgewekte energie die je niet zelf kan gebruiken. De verrekening is dus eigenlijk 1 op 1. Ook NLE moet dit zo uitvoeren.

Er kan wel verschil zitten in de vergoeding die je overhoudt, nadat je ná salderen nog teruglevering over hebt, maar dit is vaak gering. Meestal ligt dat zo tussen de 6 en 9 cent per kwh.

In dit artikel leggen ze het helemaal uit: salderen

Groetjes en succes! Mia

Hallo Gert.
    Er zijn telwerken voor de stroom die je binnen haalt.
    Als je geen piek/dal tarief hebt, worden er maar 2 telwerken gebruikt.
    Als je wel piek/dal tarief hebt, wordt de zonnestroom van zaterdag en zondag voor het daltarief gesaldeerd, denk ik.
    Hoeveel heb je verbruikt op de diverse telwerken?

Ik denk dat de effectiefste benadering is om de meterstanden en de fout van de stroom verkoper, in het publiek aan de kaak te stellen, op facebook en twitter

De netbeheerder geeft beide meterstanden standen door aan het energiebedrijf waar je een contract hebt.
    Dat energiebedrijf wordt geacht beide van elkaar af te trekken, maar doen, of deden dat soms niet goed.
    Er zijn vele varianten waarop ze dat niet goed doen, of kunnen doen.
    Maar als je op jaarbasis altijd meer verbruikt dan het net in stuurt, zou het goed moeten gaan bij de energieleverancier

Wat fout kan gaan is dat ze wel het verbruik in rekening brengen, maar de gesaldeerde hoeveelheid op een aparte credit nota terug betalen, op een ander tijdstip, of voor een ander tarief.

Als je ook nog piek/dal tarief hebt, kunnen ze een deel van de gesaldeerde stroom tegen het dal tarief terug betalen.
    …..

Roger Verkoulen
    Bijdrager

Sinds dat ik zonnepanelen heb heb ik geen piek en dal tarief meer.
    Bij enkel tarief ook geen problemen met salderen.

Luc Haverink
    Bijdrager

Hallo,

Lees eens wat op het internet zou ik zeggen. Dan kom je al snel uit bij greenchoice zijn geven 0.11cent en rekenen met oude meter dus eventueel met negatieve standen. Met dag en dal tarieven. Bovendien hebben ze zeer concurrerende tarieven en geheel groen.
    Maar een slimme meter mag ook al moet nog blijken of je slim ben om over te stappen op dit type, ik heb voor als nog de oude laten zitten.

Succes Luc

ZEP
    Sleutelbeheerder

Allen,

Ik heb de topic “Salderen een probleem” onder dit topic gezet.

Groet,
    Arnold

Addek
    Bijdrager

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/04/26/salderingsregeling-verlengd-tot-2023
    Enkele citaten:
    Per 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling geleidelijk afgebouwd.
    Voor het geleidelijk afbouwen van salderen tot 2031 is het noodzakelijk voor de Belastingdienst dat huishoudens en bedrijven beschikken over een meter die levering en teruglevering afzonderlijk kan meten, oftewel een meter met minimaal een dubbel telwerk. Dat kan bijvoorbeeld een slimme meter zijn, maar dat hoeft niet per se. Vanaf 1 januari 2023 is het verplicht om zo’n meter met een dubbel telwerk in huis te hebben. De meters zullen voor die datum worden aangeboden door de netbeheerders. Vanaf 2023 kan dan de geleidelijke afbouw van de salderingsregeling starten.

Dit is het einde van 0 op de meter!!!!
    Indien je een hoog verbruik hebt tijdens geen zonuren (winterdagen en nachten) dan gaat renteberekening van bv een warmtepomp niet meer op.
    Dit jaar moet ik 2,80€ bij betalen.
    Na 1-1-2023 wordt 6000 kWh betalen (1320€+kosten-subsidie=120€= 1450€) en 6000 kWh terug ontvangen voor ??? 0,10€ = 600€
    Totaal te betalen 850€ in 2030 omdat je voor zonnepanelen + warmtepomp + zonneboiler toch 30.000 geïnvesteerd hebt.

De politiek is verre van vast in beslissingen op de lange termijn.

Om toch mijn verbruik terug te dringen moet ik verder investeren.
    Mijn thermopane glas vervangen door HR+++

Groetjes
    Ad.

K. Dam
    Bijdrager

als huurder van een sociale huurwoning ben ik blij met mijn pas geplaatste zonnepanelen, maar ik betaal er -begrijpelijk- wel maandelijks een vast huurbedrag voor. Verder investeren is als huurder lastig of niet mogelijk. Gezien de kleine portemonnee heb ik er toch alle belang bij dat ik kan blijven salderen! het bedrag dat je als kleinverbruiker vergoed zou krijgen bij teruglevering weegt echt niet op tegen het kunnen wegstrepen in je verbruik. De huidige regeling is mede-argument geweest om op betaalbare wijze toch over zonnepanelen te kunnen beschikken. Als dit vervalt, is dit geen stimulans voor huurders om ook in te gaan van het aanbod van de corporaties.

Reinder Groote
    Bijdrager

Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh gebruik, betaal ik BTW, energiebelasting en ODE over de 1000 kWh die ik gebruik.
    De andere 1000 kWh die ik niet gebruik gaat naar een ander en die betaald daarover de stroomprijs, BTW, energiebelasting en ODE
    Over de volle 2000 kWh wordt alles betaald.
    Het kost de overheid geen cent.
    Salderen is het voorkomen dat ik BTW, energiebelasting en ODE betaal over stroom die ik niet gebruik.
    Zoals ik ook geen BTW betaal over een fiets die ik niet koop. Als ik die voor €100 niet koop, kost het de overheid geen €21
    Het scheelt de overheid €21 aan inkomsten, maar het kost de overheid niets en salderen is geen subsidie, maar gewoon eerlijk.
    Maar nu wil de overheid over de 1000 kWh waarover een ander al alle lasten heeft betaald ook van mij nog iets ontvangen door salderen af te schaffen. De overheid wil twee keer alle lasten over dezelfde 1000 kWh.
    De energieleveranciers krijgen van een andere klant voor de door mij opgewekte 1000kWh een goede prijs en daarbovenop moet ik ook een ‘redelijke’vergoeding betalen over dezelfde 1000kWh.
    Ik gebruik maar 1000 kWh en betaal voor 1000 kWh PLUS een ‘redelijke’ stroomprijs voor de leverancier PLUS BTW, energiebelasting en ODE over 1000 kWh die naar een andere klant voor de volle prijs is gegaan.
    Pure diefstal. Voor mij is dan die 1000 kWh duurder dan bij iemand zonder zonnepanelen. Dat is de dank die ik krijg voor de aanschaf en opwekken voor stroom voor een ander die ook de volle prijs betaald.
    De dank die ik krijg voor mijn hulp voor klimaatverbetering.
    Salderen is geen subsidie, salderen afschaffen is pure diefstal.

Als iemand een andere uitleg heb dan hoor ik dat graag.

MarcvE
    Bijdrager

Beste Reinder, ik begrijp de frustratie.

Ik denk dat het salderen nog makkelijker uit te leggen is, en dat het diefstal is dat de leverancier minder betaald voor de teruggeleverde stroom dan voor de stroom die je afneemt.
    Als ik iets bestel en betaal bij een webwinkel en het terug stuur, krijg ik het hele bedrag terug, inclusief btw etc. etc.
    De wereld zou te klein zijn als deze winkels de btw etc. in zouden houden op het retour te betalen bedrag.
    Dit mag wettelijk niet eens.
    Maar…onze energie leveranciers komen met de smoes, dat wij “gratis” onze overtollige stroom op hun netwerk parkeren, en er ‘s avonds weer uit halen.
    Dit verhaal gaat natuurlijk niet op.
    Veel bedrijven zijn overdag open, en verbruiken dan de bulk van de energie, en betalen hiervoor.
    Al die mensen die zonnepanelen op hun dak hebben maar op hun werk zijn, verbruiken hun eigen zonne-energie niet.
    Maar, de energiebedrijven kunnen dit voor het volle pond doorverkopen aan de afnemers, en tegelijkertijd hun centrales terugschroeven bij veel zonne-energie. Dus….dubbel winst.

Ook vind ik het schandalig om mensen met zonnepanelen de schuld te geven van het overbelasten van het net.
    De grootste oorzaak hiervan is de ondoordachte energie-transitie van onze overheid. Alles wat op gas draait moet nu ineens op elektrisch. Dit betekend dat het elektriciteitsnet minstens 2 x zo “zwaar” moet worden.

Tegelijkertijd, als ik een hoofdzekering van 25 ampère heb, moet het net berekend zijn op de 25 ampère die ik uit het net kan gebruiken. Waarom zou het net er dan niet op berekend zijn, als ik die 25 ampère terug het net in stuur ?

Maar, niet getreurd. Ik heb hiervoor al een gedeeltelijke oplossing aangaande de grote verbruiker ‘s avonds.
    Als mijn zonnepanelen meer leveren dan 800 watt worden bij mij een 4 tal accu’s geladen. Tijdens het laden loopt mijn warmtepomp op het net ( van de 800 watt zelfgeproduceerde zonne-energie ) Als de zon onder gaat, schakelt mijn verwarming ( warmtepomp ) over op inverter / accu’s. Met volle accu’s heb ik 2 dagen verwarming, en ieder moment dat de zon schijnt vul ik ze weer.
    En is het helemaal zonnig en zijn de accu’s vol, dan hang ik de Smart EQ van mijn goede helft aan mijn laadpaal, en duw de door mijzelf geproduceerde zonne-energie direct in de auto.

Natuurlijk zouden we ook een keer een landelijke stroomstaking kunnen doorvoeren. Als alle mensen die zonnepanelen op hun dak hebben, deze nu eens paar dagen tegelijkertijd uit zouden zetten. Voor de individuele persoon is dit een onkostenplaatje van misschien een euro, maar het zou wel eens interessant zijn te zien hoe de leveranciers hierop gaan reageren.

Rest my case,
    Marc

Reinder Groote
    Bijdrager

Beste MarcV
    Als salderen zo gemakkelijk is uit te leggen voor jou, dan mag je dat nu doen.
    Als ik 40 kWh opwek en niet gebruik gaat dat naar een andere consument en die betaald BTW, energiebelasting en ODE
    Zonder salderen ga ik over diezelfde 40 kWh weer BTW, energiebelasting en ODE betalen.
    Dezelfde stroom wordt dubbel belast.
    Dat is gewoon diefstal. Ik moet betalen voor stroom die ik niet gebruik en dus niet gekocht heb.
    Dat is hetzelfde als mij laten betalen voor een fiets die ik niet koop.
    Salderen afschaffen is gewoon diefstal.

Als ik 1000 kWh gebruik betaal ik voor en over 1000 kWH Plus over b.v. die 40 kWh en de rest van mijn stroom dat naar andere consumenten is gegaan.
    Iemand zonder zonnepanel en die ook 1000 kWh gebruikt betaald alleen over die 1000 kWh
    Ze willen mij dus straffen omdat ik zonnepanelen heb door stroom dubbel te belasten.

Als salderen zo gemakkelijk is uit te leggen voor jou, dan mag je dat nu doen.
    Salderen voorkomt dat ik BTW, energiebelasting en ODE betaal over stroom die ik niet koop.

MarcvE
    Bijdrager

Beste Reinder,

Een paar opmerkingen in jou verhaal zijn mij een beetje onduidelijk.
    Nog een keer…ik begrijp de frustratie, want ik ben ook tegen de afschaffing van de salderingsregeling.
    Maar, zolang er geen zekerheid over is, ga ik kijken hoe ik mijn opgewekte stroom zoveel mogelijk binnen
    mijn eigen muren kan houden.

Dus….

Als je 40 KWh opwekt, betaald een andere die jou geleverde stroom gebruikt het bruto bedrag. Klopt!
    Maar. Ik begrijp niet waarom je BTW, energiebelasting en ODE moet betalen over de 40 KW die je geleverd hebt.
    Je ontvangt hiervoor toch het netto bedrag per Kw terug, afhankelijk van het teruglever-tarief van je leverancier ?
    Ik kan nergens vinden dat je over je geleverde stroom belasting moet betalen. Alleen dat je het bruto bedrag wat je betaald
    voor “verbruik” niet terug krijgt bij leveren.
    Natuurlijk ga ik er wel vanuit dat je minder levert dan afneemt, want ik verwacht wel dat overtollige productie gezien wordt
    als inkomsten.

Dus, linkje graag, dan kan ik er ook doorheen lezen.

Adeo
    Bijdrager

@MarcvE, juiste weergave van jou verhaal, @Reinder Groote was misschien vergeten dat je een stukje vergoeding krijgt na de salderingsregeling zoals die nu nog is.
    Vraag me wel af of onze daadkrachtige regering nog wel verder komt met de salderingsregeling.

Reinder Groote
    Bijdrager

Als je 40 KWh opwekt, betaald een andere die jou geleverde stroom gebruikt het bruto bedrag. Klopt!
    Maar. Ik begrijp niet waarom je BTW, energiebelasting en ODE moet betalen over de 40 KW die je geleverd hebt.
    Je ontvangt hiervoor toch het netto bedrag per Kw terug, afhankelijk van het teruglever-tarief van je leverancier ?
    Ik kan nergens vinden dat je over je geleverde stroom belasting moet betalen. Alleen dat je het bruto bedrag wat je betaald
    voor “verbruik” niet terug krijgt bij leveren.
    Natuurlijk ga ik er wel vanuit dat je minder levert dan afneemt, want ik verwacht wel dat overtollige productie gezien wordt
    als inkomsten.

Nu met salderen krijg ik voor de 40 kWh die ik overdag opwek 21 cent per kWh en in de avond als ik 40 kWh gebruik betaal ik 21 cent per kWh. De 40 kWh die ik niet gebruik omdat ik het zelf opgewekt heb kost nu met salderen niets.
    Maarrrr… zonder salderen krijg ik overdag geen 21 cent, maar 80% van de kale stroomprijs en dat is b.v. 6 cent.
    80% kan nog 70% worden en de kale stroomprijs kan veel lager zijn en dan ontvang ik b.v. maar 4 cent per kWh
    6 cent is dus aan de hoge kant
    Per saldo betaal ik 21 cent per kWh in de avond en krijg maar 6 cent voor de stroom overdag.
    Dussss… zonder salderen betaal ik 21 cent min 6 cent is 15 cent per kWh stroom voor stroom die ik niet gebruik.
    Ik lever dus 40 kWh voor € 2,40 en als ik 40 kWh in de avond gebruik betaal ik € 8,40
    Tellerstand 2 is 40 hoger en 7 is 40 hoger, per saldo is dat 0 en nu betaal ik niets.
    Zonder salderen betaal ik voor tellerstand 2 € 8,40 ( 40 keer 21 cent ) en voor tellerstand 7 krijg ik maar € 2,40 ( 40 keer 6 cent )
    Tellerstand 2 is 40 hoger en 7 is 40 hoger, per saldo is dat 0 en zonder salderen betaal ik € 6

De overheid krijgt voor de 40 kWh overdag BTW, energiebelasting en ODE van een andere klant die mijn stroom krijgt.
    Mijn teller 7 staat op 40
    In de avond krijgt de overheid nog eens BTW, energiebelasting en ODE over dezelfde 40 kWh
    Mijn teller 2 staat op 40
    Teller 7 min 2 is nul, maar zonder salderen moet ik € 6 betalen.

Reinder Groote
    Bijdrager

@MarcvE, juiste weergave van jou verhaal, @Reinder Groote was misschien vergeten dat je een stukje vergoeding krijgt na de salderingsregeling zoals die nu nog is.
    Vraag me wel af of onze daadkrachtige regering nog wel verder komt met de salderingsregeling.

Nee Marc, zoals je in de berekening ziet was ik die vergoeding niet vergeten.
    Zoals het nu lijkt krijg je 80% of 70% van de kale stroomprijs.
    Dan kom je op zijn hoogst op 6 cent en dan betaal je dus €6 terwijl je 0 op de teller hebt ( teller 7 mij teller 2 )
    Nu met salderen krijg je evenveel als je betaald en bij tellerstand 0 ( teller 7 mij teller 2 ) betaal je niets.
    Per saldo koop je niets, maar je moet er wel BTW, energiebelasting en ODE over betalen.
    Ongeveer hetzelfde als dat je BTW over een fiets moet betalen die je niet koopt.
    Je betaald dus BTW over een fiets die je niet koopt en dan krijg je in ruil een héééél klein bedragje.
    Ik heb dan 0 op de teller en betaal toch ongeveer 15 cent en een andere klant die de stroom wel krijgt betaald 21 cent of wat deze voor contract heeft.

Salderen is geen subsidie en het kost de overheid helemaal niets.
    Als ik een fiets van €100 niet koop, kost het de overheid geen €21
    Salderen voorkomt dat er dubbel betaald wordt voor dezelfde stroom.

Reinder Groote
    Bijdrager

Om het nog duidelijker te maken.
    Na een jaar is je tellerstand 7 1000 kWh hoger en je tellestand 2 is ook 1000 kWh hoger.
    Teller 7 min teller 2 is NUL
    Je hebt per saldo helemaal niets gebruikt.
    Voor levering en afname betaal je hetzelfde.
    Per saldo betaal je dan nu met salderen helemaal niets.
    Lijkt mij ook logisch want je betaald ook geen BTW over een fiets die je NIET koopt.
    Voor de 1000 kWh op teller 2, betalen andere consumenten aan de overheid en aan hun leverancier.
    De overheid en de andere leveranciers lopen nu helemaal niets mis, ze krijgen voor 2000 kWh
    Salderen is geen subsidie en het kost de overheid helemaal niets.

Straks zonder salderen krijg je niet meer hetzelfde als je betaald maar 70% van de kale stroomprijs en als ik die hoog inschat
    kom ik op 6 cent
    Teller 2 is 1000 kWh hoger a 21 cent is € 210
    Teller 7 is 1000 kWh hoger a 6 cent is €60
    Terwijl je dus per saldo niets gebruikt, betaal je € 150
    De overheid doet goede zaken want voor de 1000 kWh die jij opwekte en leverde krijgen de overheid en de energieleverancier ook de volle mep 21 cent.
    Twee keer BTW, energiebelasting en ODE over dezelfde 1000 kWh
    Maar dat is met een royale vergoeding van 6 cent en dat kan ook 2 cent zijn.

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 110)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.