3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #78710
    P.T. Bennaars
    Deelnemer
      @ruudbennaars

      ik wil het volgende gaan proberen. denken jullie even mee? Ik heb ooit een serre gebouwd met vloerverwarming. Achteraf overbodig want de zon stookt deze serre op het zuiden op dit moment tot 30 graden. Helder weer, buiten is het nu 6,6 graden. Ik wil de vloerverwarming als zonnecollector gaan gebruiken. Een warmtepomp plaatsen in het circuit van de vloerverwarming en via een warmtewisselaar(?) aan de cv hangen. Direct aan de cv lijkt me wat moeilijker regelbaar. Of valt dat mee? De vloer van de serre is 3.15 bij 4.45m. Wat denken jullie? Is daar voldonde capaciteit uit te halen? Soweiso kan hij de cv voorverwarmen lijkt me. Iemand nog ideeen? Kan het nog problemen geven met condenseren van de vloer als ik daar warmte uit ontrek? En wordt de serre nu een koelcel ipv een behaaglijke leefruimte?..:)

      [Topic verplaatst naar juiste forum]

      #81056
      MarcvE
      Deelnemer
        @marcveldonk

        Beste P. T. Bennaars,

        Je zult hier toch eerst eens een beetje een berekeningetje op los moeten laten.
        Ten eerste, het kosten/baten plaatje, en natuurlijk, wat je zelf ook al aangaf, de
        temperatuur in de serre.
        Hoe meer warmte je daar onttrekt om binnen te verwarmen, des te kouder wordt het in de serre.
        De vraag is natuurlijk ook, is de serre ruimtetemperatuur 30°C, of de vloer in de serre ?
        Als de vloer 30°C is, hoef je de vloerverwarming in de serre alleen maar te koppelen aan de vloerverwarming
        in de kamer via een elektro-ventiel. Een simpel stukje elektronica dat kant en klaar te kopen is:
        Een comperator, die binnen en buitentemperatuur vergelijkt, en een temperatuur sensor, die de serre afsluit als de temperatuur
        lager is dan een bepaalde waarde.
        Simpel, amper stroomverbruik, en geen dure slijtage.
        Als de ruimtetemperatuur in de serre 30°C is, lijkt het me nog makkelijker, de warme lucht gewoon via de kamer te circuleren 🙂

        Simpel is vaak goedkoop en efficiënt.

        Gr. Marc

        #138270
        Anoniem

          Ik zit zelf ook te kijken mijn serre op het zuiden kan gebruiken en zit zelf te denken om de warme lucht bovenin de serre af te zuigen en door een standaard warmtepomp te leiden die dan buiten staat op de garage.

          Ik heb nu een warmtepomp in de serre staan voor het intex zwembad en die krijgt de serre niet veel koeler. (De deur staat aan de andere kant een stukje open om door te kunnen stromen.

          Heeft iemand nog ideeën om de lucht goed door de warmtepomp te leiden en af te kunnen sluiten? Ik dacht zelf aan een afzuigkap pump met plek, maar die gebruikt ook redelijk veel energy. Of ik laat de warmtepomp de lucht zelf door de buis trekken.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.