4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #32406
    Harry Hilverink
    Deelnemer
      @harrysolar

      Deze zomer 16 panelen op platte dak geplaatst. Ik heb nog weinig ervaring dus…..
      Wat mij opvalt is dat de omvormer op zeer verschillende tijden opstart .
      bewolkt weer opstart 08.30 uur
      helder en zonnig opstart soms 09.30 en soms 12.30 uur.
      In september was de omvormer altijd in bedrijf zodra het licht werd.
      Ik heb daarover een vraag bij Solarcentury te Helmond gedeponeerd.
      De zon staat veel lager en zou dat schaduwvorming kunnen geven?
      Want bij bewolkt weer start hij veel vroeger op. Of is het ding defect ???

      #32560
      EdjeV
      Deelnemer
        @edjev

        Nou, dat klinkt inderdaad niet logisch. Een omvormer heeft een minimale opstartspanning nodig en die wordt bij helder weer natuurlijk eerder bereikt dan bewolkt weer.
        Alleen als de panelen echt verkeerd zijn geplaatst en de eerste rij alle zon wegneemt van de achterliggende rijen zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen. Dan nog kan het niet zo zijn dat bij helder weer 9:30 en 12:30 kan voorkomen.
        Staan er schaduw veroorzakers in de weg? Schoorsteentjes (afzuigkap, ventilatie) of bomen?

        Mijn panelen 10 oost – 10 west onder 15 graden dakhelling beginnen deze maand (september) altijd tussen 9:00 (helder) en 9:30 (bewolkt) uur.

        #32562
        Deni
        Deelnemer
          @deni-flintrop

          @Harry,

          Mijn panelen liggen op het westen en toch gaat de omvormer ‘s op dit moment aan rond 8:00 uur aan. Ook al is er geen zon (diffuus licht). In de zomer start hij al rond 6:00 uur. Als er rond jouw platte dak obstakels staan, die schaduw veroorzaken, dan kan het opstarttijdstip anders zijn.

          Dat de omvormer bij helder weer later opstart dan bij bewolkt weer snap ik niet. Ik zou de leverancier inschakelen. Mogelijk functioneert de installatie niet goed.

          #32648
          Harry Hilverink
          Deelnemer
            @harrysolar

            bedankt voor Uw bijdragen ik ga met de leverancier aan tafel.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Het onderwerp ‘Samil omvormer defect? [Opgelost]’ is gesloten voor nieuwe reacties.