8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #87141
    sunnylover
    Deelnemer
      @sunnylover

      Minister Wiebes wil salderingsregeling voor zonnepanelen 1 jaar verlengen

      Minister Wiebes van Economische Zaken heeft tijdens het Algemeen Overleg Klimaat en Energie toegezegd de salderingsregeling met 1 jaar te willen verlengen (tot en met 2020) en in gesprek te gaan met het kabinet.

      Het invoeren van de terugleversubsidie heeft meer tijd nodig dan men eerder verwachtte. De minister stelde tijdens het overleg hierover het volgende: ‘Ik heb meerdere malen toegezegd om de huidige terugverdientijd van de salderingsregeling – 7 jaar – ook terug te laten komen in de terugleversubsidie. Het moet niet minder aantrekkelijk worden om zelf kleinschalig te gaan investeren in zonne-energie. Maar het is ook niet nodig om het meer aantrekkelijk te maken. Bij het voorbereiden van die terugleversubsidie begin ik er in alle eerlijkheid een hard hoofd in te krijgen dat 2020 haalbaar is. Ik heb daar grote zorgen over en begin steeds meer te denken dat we de bestaande salderingsregeling nog een jaar lang moeten doorzetten. Dat betekent dat er onder dezelfde voorwaarden door dezelfde mensen en door nieuwe toetreders een jaar langer gebruikgemaakt kan blijven worden van deze regeling. Het tijdsschema voor de opvolger zie ik namelijk steeds somberder in.’

      Minister Wiebes meldde na doorvragen van GroenLinks-kamerlid Van der Lee het volgende: ‘Voor een formeel besluit hierover (red. het verlengen van de salderingsregeling): dat doet het kabinet. Ik heb het in gang gezet om er met het kabinet over te spreken. Ik vind het ingewikkeld om spastisch te gaan zitten doen voor iets wat ik op mijn klompen aanvoel. Dan ben ik liever open zonder dat ik een geformaliseerd besluit te bieden heb.’

      Hiermee geeft minister Wiebes aan te verwachten dat hij de salderingsregeling 1 jaar gaat verlengen en dat het kabinet met zijn voorstel om dit te doen in zal stemmen.​ Minister Wiebes heeft de Tweede Kamer eerder dit jaar per brief geïnformeerd dat de salderingsregeling voor zonnepanelen vervangen wordt door een terugleversubsidie. In 2020 zou de terugleversubsidie de huidige salderingsregeling moeten vervangen, waarbij jaarlijks van tevoren een subsidieplafond wordt vastgesteld. Voor gebruikers van de salderingsregeling komt er een soepele overgang.

      BRON:https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i16695/minister-wiebes-wil-salderingsregeling-voor-zonnepanelen-1-jaar-verlengen

      #87448
      jldbnl
      Deelnemer
        @jldbnl

        Dat subsidiesysteem van Wiebes werkt alleen met een slimme meter!
        Zolang die slimme meter rommel niet verplicht is, gaat het echt niet werken.

        #87901
        Gerrit
        Deelnemer
          @gerritv

          De slimme meter gaat verplicht gesteld worden. Wellicht zonder ‘slimme’ uitlezing op afstand maar evengoed met vier telwerken. Twee voor afname standaard en piek en twee voor terugleveren. Overdag overproductie leveren tegen 4 tot 6 cent, afhankelijk van wat je zelf kaal betaald. ‘s Avonds en gedurende de donkere maanden, afname tegen het volle tarief van 18-22 cent, afhankelijk van wat je betaald.
          Ik betaal nu 18 cent inclusief. Terugverdientijd met het huidige salderen wordt ca. 10 jaar. Niks 7 jaar of minder wat Wiebes zichzelf en de kamer wijsmaakt.
          Met afschaffen van salderen wordt het onmogelijk om de installatie nog terug te verdienen. Het is niet de vraag OF we gepakt worden door de regering maar WANNEER.

          Accu’s brengen geen enkel financieel voordeel. Stel dat ik gedurende de overproductiedagen 10 kwh opsla overdag om snachts te gebruiken. Ik benut dan de volle 18 cent in plaats van dat ik er overdag 5 cent voor ontvang = 15 cent x 10 kwh voordeel = €1.50/ dag. x 100 (heel ruim genomen de dagen van overproductie) = €15/ jaar besparing tegeover een investering van meerdere duizenden euros. (afgezien van de milieubelastende werking voor productie van accus )
          We weten dat de overheid niet betrouwbaar is en dat we gepakt gaan worden. Het is enkel steeds afwachten wanneer en hoe.

          #88493
          Solarbeam
          Deelnemer
            @onnoh

            ‘s nachtst electriciteit verbuiken ? Je wekkerradio misschien ?

            #89140
            Mischa Veenema
            Deelnemer
              @mischa-veenema

              Wellicht wat naïef en nieuws hierover tot nu toe niet gevolgd. Wat houd het nou in voor mensen met tien zonnepanelen op het dak. Wij leveren ook terug. Moet ik nou mij opnieuw aan gaan melden en dan met een certificaat. Moet er wat wijzigen in mijn installatie? Ongeveer drie jaar oud, dus waarschijnlijk niet. Komt tot nu toe aardig onduidelijk over. Wie zorgt voor die certificaten van een bestaand systeem? Of is het alleen voor nieuwe systemen. Groeten, Misch

              #89142
              sunnylover
              Deelnemer
                @sunnylover

                @ Mischa
                Deze nieuwe regelgeving geldt alleen voor nieuwe energie productie installaties Of wanneer een bestaand systeem zodanig aanpast wordt dat de energie productie wordt verhoogd, dus niet (zoals op deze site wordt geschreven je een (oude of defecte) omvormer vervangt door een met een gelijk vermogen. Dat geldt ook voor de overige onderdelen; Vervang je onderdelen maar blijft het vermogen van een al bestaand systeem gelijk, dan geldt deze nieuwe regelgeving niet.

                #89144
                sunnylover
                Deelnemer
                  @sunnylover

                  Jouw vraag over “16 panelen” Er van uitgaande dat jouw systeem al bestond, geldt deze nieuwe regelgeving niet voor jouw systeem. Je bent niet verplicht om je systeem te registreren in het nieuwe register. (Mogelijk dat jouw energie leverancier in de toekomst dit wel gaat eisen)

                  #90040
                  John
                  Deelnemer
                    @johannes-de-vries

                    Gewoon overstappen naar een systeem van Victron.
                    Deze stel je in dat je nooit terug levert en alleen je accu´s wil vullen en maximaal eigen gebruik.
                    Nieuwe meter niet meer nodig analoge meter kan blijven. Tevens ben je geen leverancier meer dus voor “zelfenergieproduceren.nl” kun je opgeven dat je 0 wp hebt voor hen.
                    Mocht je genoeg accu capaciteit hebben kun je ook je net aansluiting nog verkleinen zodat je maandlasten nogal omlaag gaan!!!!
                    Enige wat je in de gaten moet houden of de accu vol genoeg is om b.v. de was te doen.
                    Verder kun je de victron ook instellen dat je nooit meer uit het NET haalt dan je nieuwe maximale zekering b.v. 10A. Dus b.v. 4 uur laden kan kun je makkelijk een was doen in de winter. 10A uit het NET en de overige uit je accu’s. Mooie stabiele afname van het net zodat de netwerkleverancier continu hetzelfde levert.
                    Win win voor jou. Door Wibes verlies voor het milieu. Omdat wat nu in de zomer te veel is, is verloren voor het milieu.
                    Ach en dan als volgend jaar de nieuwe witte panelen op de markt komen met een rendement van 40+ % dan heb je helemaal geen aansluiting meer nodig.
                    Dan kan alles in de accu ook in de winter. Heb je panelen van 800+WP!

                    O ja dan nog de vraag hoe zit het met discriminatie. Dat mag toch niet in Nederland. Iemand die ook windmolen aandelen bezit en dit wordt verrekend met zijn verbruik. Soms is er geen wind en verbruikt hij toch. Soms is er wind en gebruikt hij niet. Hier zie ik toch discriminatie t.o.v. de mensen met PV op eigen dak.
                    De windmolenstroom mag wel volledig verrekend worden (ook als deze niet op hetzelfde moment word gebruikt). Salderen met windmolenaandeel en verbod op salderen met PV vanaf 2021 discriminatie

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Het onderwerp ‘Salderen waarschijnlijk verlengt tot 2021’ is gesloten voor nieuwe reacties.