3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Jos Timmermans
    Deelnemer

Ik heb een warmtepompboiler die staat ingesteld op 52C. Deze heeft een optie om bij een binnenkomend signaal verder te verwarmen naar 65C. Nu wil ik dat er een signaal wordt gegeven wanneer er een overproductie is van mijn zonnepanelen. Bestaat hier een schakeling voor?

Mia
    Deelnemer

Hoi Jos,

Goeie vraag. Ik heb even wat gezocht en misschien is dit iets? Ik vond dit:

“Met een zogenaamde Current-switch kun je eenvoudig (met een extra relais!) de boiler inschakelen als de stroomsterkte in de 230 volt netstroom zijde van de PV omvormer een bepaalde waarde heeft bereikt.
    Die currentswitch bouw je bijvoorbeeld in de groepenkastkast in, waar de afzonderlijke fase draad van de omvormer voorhanden is, of een aparte behuizing.”

https://www.dwyer-inst.com/Product/ProcessControl/CurrentTransformers-Switches/SeriesMCS#specs

MarcvE
    Deelnemer

Beste Jos,

Wat Mia aangaf, is een goede optie, maar wel alleen het begin van het verhaal.
    Er zijn honder-duizenden current-switches te krijgen, maar bijna allen hebben hetzelfde probleem.
    Denk maar eens aan een dag waarop het zon-wolken-zon-wolken etc. etc. is.
    In de praktijk zal je wartepomp met een beetje pech om de minuut of nog vaker omschakelen.
    Lijkt me niet zo verstandig.
    Er is een stroomrelais die “blauw” van kleur is ( noem geen merk = google ), waar wel een afvalvertraging in zit van max 2 minuten,
    maar dit is voor fluctuerende zonnestroom toch lastig.

Zelf heb ik de volgende oplossing.
    Ja Mia, current-switch is zeker een goed idee, maar degene die ik gebruik is er een
    die iedere minuut uitleest, en de gemiddelde opbrengst uitrekent over een uur opbrengst.
    Als de gemiddelde waarde boven een bepaalde preset uitkomt, dan schakelt hij.
    Op deze manier is een wolkje geen probleem, pas als het langer “donker” is, schakelt hij weer uit.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.