15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #50468
    guus
    Deelnemer
      @apcvandijck

      Graag zou ik in contact komen met iemand die ook 20 panelen heeft liggen (5000Wp) op het zuiden en hellingshoek ong. 35gr. Wil systemen vergelijken tav opbrengst en piekvermogen dit om werking eigen PS-systeem te kunnen kontroleren.

      #50576
      K. H. Heeres
      Deelnemer
        @khheeres

        Guus, ik heb ook 20 panelen (5000Wp) liggen op het zuiden. Hellingshoek ongeveer 42 gr.
        Misschien heb je hier iets aan.

        #50602
        EdjeV
        Deelnemer
          @edjev

          Ik weet niet hoe lang het leuk blijft maar sinds de eerste dag dat de panelen bij mij op het dak lagen heb ik de standen (automatisch) bijgehouden op pvoutput.org
          Nu 200 dagen verder is het nog steeds leuk om te kijken wat ze doen.
          Als je geregistreerd bent kun je nog beter filteren en vergelijken (vermogen,plaats,land e.d.) met anderen maar misschien werkt deze link ook..
          http://www.pvoutput.org/ladder.jsp?f=1&sf=4500&st=5500&cm=90&country=165&oc=0

          #50688
          K. H. Heeres
          Deelnemer
            @khheeres

            Guus,

            Hierbij mijn opbrengsten van de afgelopen dagen:
            27 jan 6,3 kWh
            28 jan 21,2 kWh
            29 jan 1,2 kWh

            #50717
            Chris Strijbos
            Deelnemer
              @chris-strijbos

              Wij hebben 8 panelen, 2000 WP, 1794 kWh, volgens specificatie. De panelen zijn mono-kristallijn en liggen onder een hoek van 40 gr.
              Kan ik de dagelijkse gegevens op mijn PC downloaden vanuit de converter?

              #50720
              EdjeV
              Deelnemer
                @edjev

                Dag Chris,

                Misschien 🙂
                Vertel eens welke converter er aan de muur hangt…

                Soms moet er een extra netwerk module gekocht worden.
                Dan kan het zijn dat er een netwerkkabeltje naar toe moet maar soms kan het draadloos (Bluetooth/Wifi).
                En ik ben ze nog niet tegengekomen maar er zullen ook wel converters zijn die dit niet kunnen. Ik denk dat de microconverters (per paneel) bijvoorbeeld wel eens een probleem kunnen zijn.
                Na een beetje googlen is het meestal wel te achterhalen wat de mogelijkheden zijn.

                #50721
                EdjeV
                Deelnemer
                  @edjev

                  @K.H.Heeres…
                  21 kWh? Echt? Was wel lekker zonnig maar zoveel verschil…

                  #50722
                  EdjeV
                  Deelnemer
                    @edjev

                    @Chris,
                    Ik lees net op het forum dat je met een slimme meter en slimmemeterportal.nl ook een heel eind komt.

                    #50725
                    Chris Strijbos
                    Deelnemer
                      @chris-strijbos

                      @KH Heeres,

                      we hebben als omvormer een Sunmaster XS2000.


                      @EdjeV
                      ,

                      ik zal eens gaan kijken op de fora.
                      Bedankt allebei zover.

                      Chris

                      #50726
                      Chris Strijbos
                      Deelnemer
                        @chris-strijbos

                        Sorry het vorige bericht is alleen aan EdjeV gericht.

                        Ik heb als netbeheerder Enexis en we hebben al een slimme meter gekregen.
                        Ik had nog gevraagd of er een programma was om de meter uit te lezen want er zit een netwerk aansluiting aan.
                        Moet ik me dan tot Enexis richten voor zo’n programma?

                        #50740
                        K. H. Heeres
                        Deelnemer
                          @khheeres

                          @EdjeV
                          Met slimmemeterportal.nl kom je inderdaad wel een eind. Je weet alleen niet wat je zonnepanelen werkelijk hebben geproduceerd. Je eigen verbruik gaat er direct vanaf en dat komt op je overizcht te staan.
                          Gisteren en vandaag hebben ze weer aardig geleverd
                          30 jan 10,9 kWh
                          31 jan 16,6 kWh

                          #50741
                          EdjeV
                          Deelnemer
                            @edjev

                            @KH Heeres,
                            Dan is het ‘s winters ook nog een keertje leuk die zonnepanelen.
                            Het is te zien dat de hellingshoek groot is (laag zonnetje) want dat zijn leuke rendementen die je haalt. Bovengemiddeld zogezegd.

                            #50742
                            jacqueline
                            Deelnemer
                              @jacqueline

                              Geachte Heeres,

                              Wij (ik en mijn man) verwerken dagelijks alle meterstanden in een monitoringsprogramma. Daarin gaan de volgende gegevens in : piek/dal afname en teruglevering, bruto opwekking omvormer, gasverbruik, meteogevens (straling, etmaaltemperatuur). Voor gas en elektriciteit vullen we ons normverbruik in (het bewaakverbruik). Het programma verwerkt de input en presenteert de gegevens per jaar, maand, dag t.o.v. het bewaakverbruik. Zo kan je dus zien of je opwekking goed gaat (t.o.v. werkelijke straling). Mijn elektriciteitsbehoefte is nog het zelfde als voor de panelen, maar ik kan alles in een overzicht bekijken. Ik heb 3 voorbeelden toegevoegd (bruto opbrengst per maand, elektra per maand en elektra per dag)

                              Bijlagen:
                              Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                              #50747
                              Chris Strijbos
                              Deelnemer
                                @chris-strijbos

                                Jacqueline,

                                hoe kom jij aan het programma dat zo’n mooie grafieken laat zien.

                                Chris

                                #50750
                                K. H. Heeres
                                Deelnemer
                                  @khheeres

                                  Jacqueline,

                                  Houdt dit in dat je elke dag je gegevens zelf in moet voren in dit monitoringsprogramma of gebeurt dit automatisch?

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.